Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5317
Flere personer har spurt meg om de kan bruke mitt navn til registrering av bil. De vil ikke ha bil på seg selv pga bla. gjeld og frykt for å bli stoppet. Hva kan i værstefall skje om jeg sier ja?
Er det mistenkelig å f.eks ha to biler registrert på seg uten å kjøre noen av de selv? Blir jeg den ansvarlige ved ulykke eller forsikringssaker selvom jeg ikke er fører?
Er det noen økonomiske eller strafferettslige bakdeler ved å stå som eier om uhell eller lovbrudd skulle skje?
Uvaksinert 👍
Private parkeringselskaper kan jo ikke sende bot til eier av bilen men må gå på sjåføren av bilen, men kommunale kan gå på eier av bilen og ikke den som kjørte bilen. Så vil jo tro at det kan bli en del tull ut av dette. Må kanskje registrere deg som ett leasingselskap da siden de jo ikke hefter for hva bilen gjør.
Du må jo stå ansvarlig for bilen og dermed også stå på forsikringen. Du må sørge for at alt blir betalt i tide, blir det ikke det er det deg det går utover. Jeg ville ikke gjort det.

Du må også tenke på i forhold til forsikring at om det er tiltenkt at bilen ikke skal brukes av deg i det hele tatt så er det utleie av bil og da skal den også forsikres annerledes. Risiko blir jo beregnet ut i fra at det er du som er sjåfør til vanlig.
Du må også Betale årsavgift i tillegg til forsikring og kreve inn disse pengene selv.
Som eier får du også regninger på bompasseringerbompasseringer.
Du kan vel også raskt komme i søkelyset hvis bilen blir knyttet til kriminell virksomhet på et eller annet tidspunkt. Det har selvfølgelig ikke noe med deg å gjøre, men det kan bli fryktelig plagsomt å ha politiet på nakken, særlig hvis du tilfeldigvis ikke enkelt kan bevise at du ikke hadde noe med saken å gjøre.

Ellers er vel den største nedsiden som nevnt over at du hele tiden må gå og kreve inn penger for årsavgift, forsikring, bomregninger, parkeringsbøter osv. Ut fra beskrivelsen på hvorfor vedkommende ikke kan ha bil registrert på seg ville jeg kanskje ikke stolt 100% på at det gikk glatt?
Som eier av bilen står du ansvarlig for at fører er skikket til å føre bilen, at bilen er i teknisk godkjent stand, at alle økonomiske forpliktelser blir innfridd(bøter, bompasseringer, skade osv) og at den er forsikret. Det er en god del ansvar.

Når du får denne forespørselen fra personer som ikke vil ha bilen på seg pga gjeld og/eller frykt for å bli stoppet, ringer det da ikke noen varselsbjeller hos deg?
kjedelig streiting
Du må ikke finne på å si ja til noe sånt. For det første kan man fint eie en bil selv om man har litt gjeld. Kreditor kan selvsagt ta pant i bilen og selge den, men da er cluet å ha en så billig bil at den ikke er verdt hva det vil koste å selge den. "Redde for å bli stoppet"? Som registrert eier av bilen er det du som har ansvar for at de som bruker den har lappen og er edru når de bruker den. Blir de stoppa uten lappen eller fulle i kontroll, risikerer du å få samme straff som dem. Skulle de krasje i noe å ødelegge det, vil jeg tippe på at du også vil bli stilt solidarisk ansvarlig. Husk på at selv autovern fort koster en god del tusen per meter.

Worst case scenario er at personen som disponerer bilen kvester noen med den i fylla. Vipps så får du, sammen med den som kjørte bilen, en regning på noen titalls millioner å slite med resten av livet.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Worst case scenario er at personen som disponerer bilen kvester noen med den i fylla. Vipps så får du, sammen med den som kjørte bilen, en regning på noen titalls millioner å slite med resten av livet.
Vis hele sitatet...
Det blir nok ikke praktisert helt slik, så lenge de vet hvem som er ansvarlig for ulykken, og du ikke hadde noen mulighet for å vite at vedkommende kjørte i fylla. Låner du bort bilen din kan du ikke sjekke hvert kvarter at vedkommende er skikket til å kjøre... ;-)

Men: Worst case er vel at vedkommende kvester noen, stikker av, og nekter å ha kjørt bilen... Da kan du ligge svært tynt an.
Skulle fått mye cash og hatt klare grenser før jeg "lånte" bort bilen slik
kjedelig streiting
Sitat av SuperT Vis innlegg
Det blir nok ikke praktisert helt slik, så lenge de vet hvem som er ansvarlig for ulykken, og du ikke hadde noen mulighet for å vite at vedkommende kjørte i fylla. Låner du bort bilen din kan du ikke sjekke hvert kvarter at vedkommende er skikket til å kjøre... ;-)

Men: Worst case er vel at vedkommende kvester noen, stikker av, og nekter å ha kjørt bilen... Da kan du ligge svært tynt an.
Vis hele sitatet...
Denne lenken er relativt gammel, men jeg vil tippe at rettspraksis fremdeles er relativt lik. Husk på at det ikke i første omgang her er snakk om strafferett, men sivil erstatningsrett hvor det ikke stilles like strenge krav for å dømme noen.

Kan du ikke passe på/stole på den du låner bilen til, bør en altså ikke gjøre det. Kan du ikke det skal man altså ikke låne ut bilen.
Sist endret av legalize_it; 16. juni 2016 kl. 15:05.