Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 563
BRAND ∞ STRONG
Fredag ettermiddag forrige uke omkom én person i brann i et eldre trehus på Vålerenga i Oslo.
Før brannvesen kom til stedet ble brannen filmet og delt på nett.

Oslo brann- og redningsetat reagerer, og syns det er dårlig oppførsel.Tror ikke de mener at folk skal opptre som helter,
men de stiller et mer generelt spørsmål, " Hva kan vi som samfunn forvente av hverandre i et nødstilfelle?"

Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde filmet. Jeg ville;
-ringt brann og varslet
-sjekket om jeg så noen som trengte hjelp ( dette er litt avhengig av type hus og omfanget av brannen)

DU?
Jeg hadde nok ikke vært typen til å bli en hverdagshelt i en brann. Har våknet opp på natten idet bygården brant og brannbilene forsøkte slukke. Bilene kom uten sirene pga over midnatt, brannalarmen i gården virket ikke og det gok veldig lang tid før vi ble vekket av røykdykkere og slept ut. Ble brannofre og død i toppetasjen mens vi andre klarte oss. Det er så intens varme fra en brann, masse røyk, faktisk ganske intense lyder også. Tror det er veldig vanskelig for helt vanlige folk å både tenke klart, være rasjonell og utføre noen heltedåd.

Om noen kommer veldig veldig tidlig til et brannforløp så er det kanskje lettere å få gjort noe. Men boligbranner og branner i bygårder kan vokse dramatisk raskt og vanlige folk bør vel ikke engang forsøke å ta seg inn for å sjekke, det bør vel helst røykdykkere med erfaring og korrekt utstyr gjøre. Om ikke så risikerer enn jo å selv ende i statistikken.

Har kommet til en bilulykke og da fikk på et vis jeg ringt ambulanse mens jeg la en bevistløs i stabilt sideleie.
Det skjedde vel mest på instinkt. Når jeg var ung og sint blandet jeg meg inn og forsøkte å stoppe slagsmål om jeg så det. Feks i drosjekø el ute på byen. Idag øker jeg farten og går raskt en annen vei om det er slagsmål.

I noen tilfeller der en klarer beholde roen så kan en nok gjøre en forskjell. Men det er lite hjelp i hysteriske folk som virrer rundt på et skadested eller rundt en brann. Tror det viktigste vi kan gjøre er å forsøke å få oversikt, sikre og varsle også med hjelp av de på nødnummeret evt. gi førstehjelp eller hva nå enn de mener en bør gjøre.

Tror rett og slett ikke at vi skal forvente særlig mye av hverandre i kriser. Jeg tenker folk flest gjør vel så godt de kan i øyeblikket. For noen så stopper det opp etter at de har varslet, de klarer kanskje ikke å finne styrken til å bidra med noe mer håndfast. Og det må være helt greit. I vanskelig situasjoner reagerer folk forskjellig, og noen reagerer kanskje også helt annerledes enn de selv ville trodd på forhånd.

Akkurat det med at alt skal filmes til enhver tid vet jeg ikke helt hva jeg tenker om. Kanskje greit nok om de som filmer ikke går i veien eller på andre måter skaper mer kaos på skadested eller brannområde etc. Og før noen tenker på kameraet så må en kunne forvente at de varsler. Utover varsling har jeg egentlig ingen forventninger.
Sist endret av _abc_; 23. april 2020 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.