Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2474
Hvordan er det med bedrifter som kjøper epostlister for å sende nyhetsbrev? Mener jo loven sier at alle mottakere av nyhetsbrev og epostmarkedsføring skal samtykke frivillig, spesifikt og utvetydig til dette.

Er det noe man evt. kan gjøre dersom et firma man aldri har vært i kontakt med sender deg tilbud og nyhetsbrev, selv om du gir beskjed om at de skal slette alle personopplysninger de har på deg?

Er et lite høyfjellshotell i Trøndelag som driver å spammer meg ned med tilbud, selv om jeg aldri har vært i kontakt med dem, har "meldt meg av" nyhetsbrevet, samt sendt dem epost om å gi faen og slette all info om meg?

Kan jeg true dem med datatilsynet eller noe slikt?
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hvordan er det med bedrifter som kjøper epostlister for å sende nyhetsbrev? Mener jo loven sier at alle mottakere av nyhetsbrev og epostmarkedsføring skal samtykke frivillig, spesifikt og utvetydig til dette.
Vis hele sitatet...
Slik har jeg også forstått det. Både markedsføringsloven og personvernloven stiller rimelig strenge krav, som særlig før GDPR mer eller mindre gitt f... i. Dette gjelder dog til adresser som er navnetbasert, f.eks. - og ikke "fellesadresser" som .

Er det noe man evt. kan gjøre dersom et firma man aldri har vært i kontakt med sender deg tilbud og nyhetsbrev, selv om du gir beskjed om at de skal slette alle personopplysninger de har på deg?
Vis hele sitatet...
Hvis normal avmelding ikke fungerer kan du vel blokkere avsenderadresse, evt. basert på filter som gjenkjenner selskapsnavnet i header/message.

Er et lite høyfjellshotell i Trøndelag som driver å spammer meg ned med tilbud, selv om jeg aldri har vært i kontakt med dem, har "meldt meg av" nyhetsbrevet, samt sendt dem epost om å gi faen og slette all info om meg?

Kan jeg true dem med datatilsynet eller noe slikt?
Vis hele sitatet...
Du kan både true - og faktisk melde dem - til Datatilsynet. Tviler forøvrig på det har stor effekt. Tror beste ROI er blokkering av avsender basert på adresse/filter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Er et lite høyfjellshotell i Trøndelag som driver å spammer meg ned med tilbud, selv om jeg aldri har vært i kontakt med dem, har "meldt meg av" nyhetsbrevet, samt sendt dem epost om å gi faen og slette all info om meg?
Vis hele sitatet...
Ville tatt det den tunge vegen - dvs. sett på e-postadressa som ei personopplysning. Etter GDPR har du rimelig vide fullmakter til å kreve innsyn i personopplysninger om deg, korleis dei er innhenta, kva føremålet er, kva prosedyrer det er også viare.

Ein slik forespørsel bør få dei til å tenke. Om dei ikkje har eit konkret og lovleg føremål kan du og krevje personopplysninger sletta.
Jeg har opplevd det samme, bare at jeg fikk fysisk brev i posten. Jeg sendte epost til både firmaet det ble reklamert for, og firmaet som sto for kontaktopplysningene mine (det sto med knøttliten skrift i brevet). Da stilte jeg litt av de samme spørsmålene som du gjør. "Hvordan har dere fått tak i opplysningene mine, hvorfor er akkurat jeg havnet i denne målgruppen, og kan dere vennligst slette meg fra registeret?" Da fikk jeg et ålreit og saklig svar på alle spørsmålene, og en bekreftelse på at de ville fjerne meg sporenstreks. Som du sier, så har de et strengt regelverk å følge, så de vil nok gi deg et like godt svar som det jeg fikk. Av alle bedrifter, så er nok disse spesielt smertelig klare over konsekvensene av å slurve med personopplysninger. Bare send mail og spør!