Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1129
Jeg har aldri kjørt i ruset tilstand, men sa i et avhør angående en narkosak hvor jeg ble tatt med x-antall gram av forskjellige stoffer at jeg ruset meg hver dag. Det er ikke sant, men jeg trodde at jeg ikke ville bli tatt for salg ved å si noe så dumt. Jeg mistet førerretten og i tillegg til straffen min blejeg dømt til å levere rusprøver 6-12mnd. Nå ser jeg at legen har sendt meg denne teksten nedenfor hvor de mener at jeg skal holde med på testing i flere år. Dette kan ikke være lov? Tenker at jeg skal ringe advokaten min og få hun til å sjekke opp i dette. Har noen erfaring fra tilnærmede like saker?


Legen min har sendt meg denne beskjeden nedenfor:
"Her er reglene for dokumentasjon av rusfrihet

Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år om gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett med inntil fem års varighet, før den kan gis med vanlig varighet."

6-12måneder skal jeg levere urinprøver **** skrivefeil i overskriften. *****
Sist endret av Drugsarebadmkey; 5. september 2018 kl. 19:08. Grunn: 6-12måneder skal jeg levere urinprøver**** skrivefeil i overskriften.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.dagbladet.no/nyheter/ra-...itiet/70137833

det er håp, for nå har det gått opp for flere att dette er maktmisbruk av politiet. det at de tar førerkortet til folk som innrømmer bruk men ikke kjører i ruset tilstand.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg har litt erfaring med dette, bare at det da var legen som meldte fra til fylkesmannen om at jeg ikke oppfyller helsekravene for førerkort. Dette har skjedd tre ganger. Den tredje gangen hadde jeg ikke førerkort pga. den andre gangen, og det var pga. noe annet enn rus, slik det var første og andre gang.

Da fikk jeg samme informasjon som deg. Alle saker blir behandlet individuelt, og det er fastlegen din og fylkeslegen/fylkesmannen som skal avgjøre om du oppfyller helsekravene til å ha førerkort. Informasjonen du har fått er derfor riktig.

Da jeg mistet førerkort pga. dette, så måtte jeg først levere prøver 2 ganger i uka i 6 måneder, de måtte være fullstendig rene. Etter 6 måneder sendte jeg søknad til fylkeslegen om å få tilbake førerkortet, jeg fikk det med krav om å fortsette å levere prøver i ett år til. Da fikk fastlegen min løsere tøyler til å selv bestemme hvordan disse prøvene skulle foregå. Han avgjorde at jeg bare skulle levere en gang annenhver uke i tillegg til at han kunne be meg levere stikkprøver.

Etter dette ene året (førerkortet var kun gyldig i ett år), så måtte jeg søke på nytt for ett år til, og da skulle legen på nytt skrive en helseattest og bekrefte rusfriheten min. Dette skjedde imidlertid aldri, da jeg sprakk og begynte å ruse meg igjen.

Min samboer har også opplevd å miste førerkort pga. det samme. I hennes tilfelle trengte hun bare å levere stikkprøver som legen styrte. Ikke noe fast. Fylkeslegen godtok en vanlig søknad hvor legen bare skrev noe så enkelt som «hun har levert tilfredsstillende rusprøver det siste halvåret», i tillegg til å fylle ut helseattest NA0202.

Mitt svar er derfor: Hør på legen din, snakk med legen din, kommunikasjon er viktig. Er du fremdeles uenig med legen din, kan du bytte fastlege eller kontakte fylkesmannen og klage inn legen din. Imidlertid tror jeg at det er best du beholder legen du har, hvis du er fornøyd ellers selvfølgelig, siden det kan være vanskelig for deg å vite hvordan det blir hos ny lege og sånt.

Hold kjeft og lever prøver du lykke til!
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Meg selv
Etter dette ene året (førerkortet var kun gyldig i ett år), så måtte jeg søke på nytt for ett år til
Vis hele sitatet...
En ting jeg glemte å nevne: Dette skulle gjøres hvert år i opptil 5 år før jeg til slutt skulle få førerkortet tilbake uten begrenset varighet (det vil si «permanent»)