Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1386
Hei. Det har seg slik at jeg fikk parkeringsbot for ikke så lenge siden, som jeg mener er feil, og jeg klager nå til parkeringsklagenemda. Jeg har stått på den samme plassen mange ganger tidligere og i ettertid uten problemer. Er det dumt av meg å opplyse om det i klagen, om det viser seg at parkeringsselskapet har rett? Kan de ilegge meg nye parkeringsgebyrer for den tid jeg innrømmer å ha stått der? :P
Nei, det kan de nok ikke.
Usikker på om du kan påberope deg sedvaneretten her hvis det er det du tenker på...

http://snl.no/sedvanerett
"Jeg har skutt mot han mange ganger før, og det har gått helt fint!" Ja, det kan slå tilbake på deg. Dersom dette faktisk er et lovbrudd, vil det si at du innrømmer tidligere hendelser. Vet ikke helt hvordan det fungerer med lovverket, men vil tro de kan ta deg for dette. Det burde gå fint om det er til et parkeringsfirma e.l og det skjer muntlig, men gi for all del ikke fra deg noe skriftlig dokumentasjon på dette!
Her er det ikke snakk om et faktisk lovbrudd, men mulig brudd på deres parkeringsvilkår. De har parkeringsvakter vandrende rundt hele tiden, så de må jo ha sett bilen hver eneste gang den har blitt parkert der. Det er jeg er redd for er muligheten for å pådra meg enda flere sure gebyrer om jeg skriver svart på hvitt at jeg har stått der før, og det viser seg at de har rett.

For å spesifisere litt hva saken handler om så har jeg en parkeringstillatelse de mener er ugyldig på det spesifikke stedet. Tidligere har jeg sett biler i nærheten av min som har fått bot, men de har da hatt utgåtte parkeringsbilletter etc.
Sist endret av kakeflekk; 25. februar 2013 kl. 10:41.
Men altså enten har du rett eller ikke, om du har stått der mange ganger før er mer eller mindre irrelevant.
Det blir ikke noe mer/mindre lovlig av den grunn.
Sitat av Gronliee Vis innlegg
"Jeg har skutt mot han mange ganger før, og det har gått helt fint!" Ja, det kan slå tilbake på deg. Dersom dette faktisk er et lovbrudd, vil det si at du innrømmer tidligere hendelser. Vet ikke helt hvordan det fungerer med lovverket, men vil tro de kan ta deg for dette. Det burde gå fint om det er til et parkeringsfirma e.l og det skjer muntlig, men gi for all del ikke fra deg noe skriftlig dokumentasjon på dette!
Vis hele sitatet...
Nei de kan ikke straffe ham ved å ilegge ham kontrollavgift. Kontrollavgiften eller "boten" skal kun gies når kontrollør ikke finner gyldig parkering, eller gyldig billett. De kan ikke presse på deg avgift for parkeringer du ikke ble tatt for.

Men saken bør ikke være særlig vanskelig. Er det lov å parkere der du forlot bilen? Er det på et område som uten tvil er innenfor betalt parking?

Eller bare gjør det enkelt for deg skriv til dem og si at du er uenig, og be dem forklare deg hva galt du har gjort. Så ser du hva de svarer.
Det er ikke direkte hva denne saken handler om, men er det noen praksis på hva man gjør når ruta iser ned? Jeg kjører eldre bil som ikke er helt vanntett, som resultat blir ruta nediset på innsiden i løpet av en time eller to når kvikksølvet viser 20 blå. Hva gjør man om parkeringsvakten ikke kan se billetten på grunn av noe slikt man ikke har kontroll over, som is, dugg etc.?
Frankrikes Solkonge
Tror det enkleste er å bare kjøre tilbake på plassen og se etter skilt som kan indikere på at det ikke er lov til å parkere der. Det er lett å overse. Bare for å nevne en liten historie: Ei venninne av meg påstod hardnakket at hun hadde fått bot på feilaktig grunnlag når hun parkerte på en parkeringsplass. Hun mente at det var kommunens tidspunkter fra 09-17, men etter en lang diskusjon endte det med at jeg kjørte bort, tok et bilde av skiltet som det sto 07-21 på.
Skriv at "kompisen din pleier å stå der, og det går helt fint"