Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1375
Har akkurat snekret sammen en pc av noe eg hadde liggende hovedkortt erav typen Asus P5QL-E Intel P43 Socket 775 http://www.tigerdirect.com/applicati...137&CatId=3790.

jeg har nylig brukt alle deler fra før bortsett fra prosessor en intel quadcore som eg ikke med sikkerhet kan si virker. det samme md hovedkort . mld som kommer ved oppstart er: enter setup to recover bios settings usb devise over curant status detetktet.

Noen som vet hva jeg bør foreta meg ? (hører også med til historien at jeg ikke er noe råskinn til å bygge pc så rene koblingsfeil er ikke å utelukke)

Takker indelig for gode svar å kvalitetspoengene vil hagle over de som bidrar
Sist endret av skukketrure; 22. desember 2011 kl. 05:02.
Først firsikre deg om at harddisken din med operativsystemet på har strømmen plugget i og deretter at SATAkablen har god kontakt i begge ender. Deretter ta du ut eventuelle minnepenner eller CD/DVDer som måtte vare satt i. Start opp PCen.

Gå i BIOS å se på instillingene dine der. kan godt være at HD med OS på ikke er valgt i listen over "bootable devices".
På akkurat ditt HK er jeg ikke sikker på hvilken tast en bruker for å komme i BIOS, men mine erfaringer med ASUS er at en bruker "del" under oppstart. Om ikke "del" funker, så prøv "F8". Eventuelt

Finner du ikke feilen der så prøv å ta ut batteriet (det blanke lille runde) på hovedkortet ditt i noen minutter. Dette vil resette BIOSen din. Kjør ny oppstart å se. Eventuelt gå innigjen i BIOSen din å se om du får endret på noe slikt som "boot sequence" eller "bootable devices". Noe lignende ihvertfall. Sett harddisken din med operativsystemet på som nr2, CD-ROM som nr1. (Dette gir deg muligheten til å starte opp fra CD senere om ting skulle krasje uten å måtte gå i BIOS for å endre dette.)

Hjalp dette? Eventuelt nye feilmeldinger? Hva såg du i BIOSen?
driver å laster over det som var øpå cd over til minnepennn nå. kan for ordenskyld gå litt igjennom det jeg har koblet: Jeg har kunn satt i den brede strømkablen pluss en mindre firekantet, en rambrikke + hardisk som fra før av har fungert utmerket med win 7. noe jeg har glemt ?

da har jeg prøvd med penn. så fort ek kommer inn i bios så skrur maskinen seg av etter ca 10 sek, og ingen av fungsjonene ser ut til å virke ... ;(

ingen som har noen anelese om at det kan vøre noe jeg har glemt å koble til / satt feil som utgjør saken ? det at den skrur seg av etter få sekunder etter jeg har kommet in i bios lover vel heller neppe godt (åja jeg har husket å koble til vifter
bare 10 sek i BIOS? skrur den seg av etter 10 sek om du ikke går i BIOS også?

Har du prøvd å ta ut batteriet for å resette BIOS?

Plugg ut alt du ikke trenger på PCen. Dette gjør det litt lettere å feilsøke. Ha bare 1 skjermkort, CPU, Harddisk med operativsystem og en CD-ROM koblet til. Alt annet er bare potensielle feilkilder.

Og en ting til. Helt øverst på hovedkortet ditt, like over CPU. Der er det en 4-pins firkantet kontakt. Er denne plugget i?
poster litt svar jeg får i "bios"

Press f8 for bbs popup
Press alt+f2 to execute asus ez flash 2
memory ddr2 800 in single channel mode
initializing usb controllers.. done
2040mb ok(installedmemortsize :2040mb
usb device(s):2 keybords
autodetekting sata 4 ...ide hard disk
sata 4 :wd5000aacs-00zubo 01.01b01
ultra dma mode-5,s.m.a.r.t. capable and sta
auto detekting usb mass storage devices fund and cofigured

please enter setup to recover bios setting
usb device over curant status detekted
system will shut down after 15 seconds

Er det noen som klarer å få noe fornuftig ut av dette så skrik ut, alternativene del og tab fungerer foresten ikke, det skjer ingenting. lukter det defekte deler her ?

Sitat av Rippler Vis innlegg
bare 10 sek i BIOS? skrur den seg av etter 10 sek om du ikke går i BIOS også?

Har du prøvd å ta ut batteriet for å resette BIOS?

Plugg ut alt du ikke trenger på PCen. Dette gjør det litt lettere å feilsøke. Ha bare 1 skjermkort, CPU, Harddisk med operativsystem og en CD-ROM koblet til. Alt annet er bare potensielle feilkilder.

Og en ting til. Helt øverst på hovedkortet ditt, like over CPU. Der er det en 4-pins firkantet kontakt. Er denne plugget i?
Vis hele sitatet...
Hei, ja den er plugget i bortsett fra på dette kortt r det 8 istedefor 4 men regner med at det er samme kontakt du tenker på. har kun det som du har nevnt koblet til, kan det være at bios er "ramlet" ut på noen måte ? at dt drfor er umulig å entre noe som helst ?
Hvis du googler "USB Device over current" får du mange forslag.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
usb device over curant status detekted
system will shut down after 15 seconds
Vis hele sitatet...
Der står jo feilen:
usb har for høy strøm. (bruker da være kortslutning, eller at en usbpinne kommer borti jord)
maskinen vil skru seg selv av etter 15 sekunder. (beskytter seg selv)

Får du dette hvis du plugger ut harddisk, mus, tastatur og bare kjører med hk, cpu, ram og skjermkort?
Mest sansynlig BIOS som er vant til et annet opsett deler, prøv å reset den.