Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1078
Det har seg slik at jeg har en HP Pavilion dv5-1145 som kommer med Vista ferdig installert, og som kun støtter Vista. Jeg ønsker å få inn XP på denne, men det har så langt vist seg å være mye vanskeligere enn jeg først hadde antatt.

Problemet er at etter man har satt inn platen med XP og fått opp "Press a key to boot from CD", så blir skjermen svart. Jeg husker ikke om jeg får opp "Setup sjekker maskinvarekonfigurasjonen..." før den blir svart, men svart blir den i alle fall. Det høres ut som den laster og peser de neste 4-5 minuttene, før en god gammeldags bluescreen kommer opp. Jeg mener å huske at denne sier 0x000007B, men jeg er ikke hjemme nå og får ikke sjekket det.

Jeg har prøvd å slipstreame det jeg finner av SATA drivere inn på XP-platen(e) jeg har prøvd å boote med, uten hell. Jeg har også sjekka BIOS, men denne er -ekstremt- begrenset, og jeg har ikke muligheten til å gjøre noen særlig kloke valg der inne.

Problemet har tydeligvis vært oppe på diskusjon.no før, men ser ikke ut som de heller har kommet til noen løsning.
Gå i BIOS, finn "Native SATA support"-noe og disable!
Gi meg gjerne svar når det funker slik at jeg får humre og godte meg over guru-ferdighetene mine.
Sist endret av Rolsen Royce; 24. februar 2009 kl. 07:29.
om ikke noe av dette fungerer, så prøv å installere på disken via en annen maskin. Så setter du tilbake disken og installerer drivere.
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Gå i BIOS, finn "Native SATA support"-noe og disable!
Gi meg gjerne svar når det funker slik at jeg får humre og godte meg over guru-ferdighetene mine.
Vis hele sitatet...
Stemmer, har vært borti dette selv. På HP må du sette den til og boote IDE.
Vel jeg har forsøkt dette på min egen maskin også, og i min bios er det ingenting som kan disables.
Hmmm, åssen maskin har du? hp 6735b har en ny type bios hvor man faktisk kan bruke mus : p, der kan man velge system konfigurasjon ^^
Jeg kjøpte meg en pc fra Dell i sommer ( Dell inspirion 1720 ) Denne kom ferdig med vista, men vet ikke om det er noe vista only pc. Men uansett, jeg ville ha Xp på denne pc'n. jeg fikk heller ikke installert Xp, pappa sa det var noen drivere som manglet.
Det var fatter som fiksa det, er ikke helt sikker på hva han gjorde men han lasta ned et programm og lasta inn xp cd'en og samtidig lasta han inn noen drivere i cd'en også brente den ut igjen.

Satt inn cd'en og Xp installerte som normalt. vet ikke om dette er probleme eller om det var bare for min maskin =)
zeth's Avatar
Trådstarter
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
Men uansett, jeg ville ha Xp på denne pc'n. jeg fikk heller ikke installert Xp, pappa sa det var noen drivere som manglet.
Det var fatter som fiksa det, er ikke helt sikker på hva han gjorde men han lasta ned et programm og lasta inn xp cd'en og samtidig lasta han inn noen drivere i cd'en også brente den ut igjen.
Vis hele sitatet...
Sitat av zeth Vis innlegg
Jeg har prøvd å slipstreame det jeg finner av SATA drivere inn på XP-platen(e) jeg har prøvd å boote med, uten hell.
Vis hele sitatet...
Det er nok prosessen å "slipstreame driverene inn på platen" han har brukt, men det ser ikke ut til å fungere for min maskin.
Ikke for å være fanboy eller noe, men er ikke sånt som dette en god grunn for å holde seg langt unna windows så veit ikke jeg.
vis det er Vista only pc så er det ikke alle driverene som du kan instalere, men vis PC'n ikke drar XP så gjør det ikke noe om du mangler noen drivere. er vel lurt å ha skjerm, lyd, og nettkort er vel det vikdigste
All hardware er XP kompitabel på en eller annen måte med mindre du stjal det fra nasa.

Jeg ville prøvd dette om jeg var deg: se om du kan flashe bios med bedre firmware, om hovedkortet er noe OEM greier fra HP kan det se dårlig ut, men om ikke kan det funke, da vil du kansje få valg som andre har beskrevet tidligere.

Andre råd jeg kansje vil gi deg er rett og slett å starte opp med vista cd'en inni, om du har en eller må lage den selv spiller vel ingen rolle, når installasjonen starter skal du ha muligheten til å kjøre en cmd rute, formater diskene dine derfra med velkjent format c:ntfs eller hva det enn var, og sett in windows xp platen, og mur på med drivere etter at du er inne på ditt nye OS.

Skal sies at drivere til f.eks skjerm kort og slikt sannsynligvis vil krangle til å begynne med, så brukt internt skjermkort og sånt om du ikke får bilde.

(Flasing av bios anbefales IKKE av mange, men om dette er nødvending for å utnytte maskina di, og det faktisk vil hjelpe, ser jeg ikke at du har mange valg.)

Faen skjer med at de produserer vista only maskiner da? Det er vel litt vilt at de ikke gir forbrukerne muligheten til å bruke produktet slik en vil, derfor prøver de å lage masse krøll for en når en ikke er tilfreds stilt med det makkverket av elg saus som windows Vista er...
Jeg blir helt svett. Mangfoldet av formater og mangel på kompabilitet er en forbannelse.