Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3798
Rinkebysvorska‘n
WouwseP's Avatar
Lurer litt på dette... Så et innslag på nyhetene her om dagen hvor de prata med narkomane i Oslo sentrum. En av dem sa at det er tørke på alt bortsett fra heroin. Er dette sant? Det er i såfall jævla rart er det ikke?

Også skulle man jo tro at når prisen på hasj har økt så ville andre stoffer bli dyrere også? Piller kan jeg forstå om det koster det samme som før... Men hva med heroin, speed, cola, MDMA osv? Hører jo ikke noe om at det er tørke på det eller at det har blitt dyrere?

At hasjen har blitt 3-5 ganger dyrere kan jeg forstå, men jeg skjønner ikke hvorfor det samme skjer med grønt? Dem trenger ikke å smugle inn i landet, det dyrkes jo innenlands det aller meste av det.

Vil forøvrig oppfordre alle til å la være å kjøpe cannabis til disse sinnsyke prisene. Hvis folk er villige til å betale kommer de til å fortsette å selge det dyrt selv når denne krisa er over.
Det var vel sikkert mer heroin i landet enn det var hasj. Lagrene må jo gå tom først. Slik grensene er nå kommer vel tørka på heroin også en eller annen gang vil jeg tro.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Lurer litt på dette... Så et innslag på nyhetene her om dagen hvor de prata med narkomane i Oslo sentrum. En av dem sa at det er tørke på alt bortsett fra heroin. Er dette sant? Det er i såfall jævla rart er det ikke?

Også skulle man jo tro at når prisen på hasj har økt så ville andre stoffer bli dyrere også? Piller kan jeg forstå om det koster det samme som før... Men hva med heroin, speed, cola, MDMA osv? Hører jo ikke noe om at det er tørke på det eller at det har blitt dyrere?

At hasjen har blitt 3-5 ganger dyrere kan jeg forstå, men jeg skjønner ikke hvorfor det samme skjer med grønt? Dem trenger ikke å smugle inn i landet, det dyrkes jo innenlands det aller meste av det.

Vil forøvrig oppfordre alle til å la være å kjøpe cannabis til disse sinnsyke prisene. Hvis folk er villige til å betale kommer de til å fortsette å selge det dyrt selv når denne krisa er over.
Vis hele sitatet...
Jeg spekulerer bare, men marginer og det faktum at 1gram heorin tar mindre plass en 1 gram brunt eller grønt spiller nok en rolle.

Antallet cannabisbrukere er også høyere som gjør at lagrene går fortere tomme når importen strupes.

I tillegg har det vært innført en del tiltak før corona som gikk hardt utover smuglerrutene inn til Europa (bla rundt Gibraltar som er blant hovedrutene fra Afrika) derfor er det ekstra tomt for cannabis, den samme tørken vil nok ramme heroin og andre stoffer også på sikt men disse stoffene bruker andre ruter til Europa og derfor er tørken noe forsinket (siden det fortsatt finnes partier tilgjengelig i land som er nærmere oss enn hasj produsenter i afrikanske land).

Ang priser på grønt som kommer fra innenlands produsenter så ser jeg på dette som én del profittører og én del naturlig korrigering av prisene nå som konkurransen mot importerte varer forsvinner.

I de fleste norske regulerte markeder benyttes toll for at norske produsenter i det heletatt skal ha en sjanse, cannabisdyrkere har samme utfordringer slik at priser opp mot 300kr pr gram mest sannsynlig er en fair pris for norskprodusert grønt.

Om du tar risiko og arbeidsmengde i betraktning så er ikke 70-100kr pr gram solgt i bulk særlig lukrativt i lengden. Joda, du kan få en fin gevinst om du kjører et opplegg i et helt hus, men timebetalingen er elendig og risikoen for fengsel er stor.
Anonym bruker
"Sint Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke helt sikker, men ser for meg at når de stengte grensene, så begynte folk å hamstre som gale. Vet om flere, meg selvinkludert som kjøpte en del, nå i starten av april, fordi det gikk rykter om at det kom til å bli tørke. Når Alle hamstrer så raskt noe dukker opp er det ikke rart at det går tomt. Kan vel også trekke den konklusjonen at det er en del grønt i Norge som kommer fra utlandet.

Når det kommer til stoffer som kola og mdma, så handler det vel om at det ikke er noen som fester om dagen, derfor er et få som ønsker å kjøpe "partydop."
Så langt har jeg kun hatt problemer med å få tak i røyk. Fortsatt like god tilgang på det andre men i løper av året tror jeg det eneste å få tak i vil være piller
Anonym bruker
"Sjuk Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Feil, det aller meste grønt dyrkes ikke innenlands. Veldig lite av det som vanligvis er i omløp er innenlands. Og det er ganske mye lettere å svelge heroin og traske over grensa eller sitte på et fly enn å svelge grønt. Grønt kommer inn på måter som i dag er vanskelig og strenge kontroller rundt.
Rinkebysvorska‘n
WouwseP's Avatar
Trådstarter
@Ørekyte
Tror jeg skjønner sammenhengen bedre nå.

Eneste jeg er i tvil om: tar virkelig hasj mer plass enn heroin? Er usikker selv, har bare sett heroin et par ganger i mitt liv. At grønt tar jævlig mye plass er en kjent sak. En 100-plate hasj får jo fint plass i lomma, mens en 100 grams pose weed trenger man jo ryggsekk eller bag.

@skræling
Tror du har mye rett i at det har med at folk har hamstra inn. Hasjrøykere har jo råd til å gjøre det i større grad enn f.eks heroinister. Det gir mening. At partydop ikke er like ettertrakta gir mening det og

@420master
Faen så kjipt om det blir sånn
Anonym bruker
"Sjuk Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
@Ørekyte
Tror jeg skjønner sammenhengen bedre nå.

Eneste jeg er i tvil om: tar virkelig hasj mer plass enn heroin? Er usikker selv, har bare sett heroin et par ganger i mitt liv. At grønt tar jævlig mye plass er en kjent sak. En 100-plate hasj får jo fint plass i lomma, mens en 100 grams pose weed trenger man jo ryggsekk eller bag.

@skræling
Tror du har mye rett i at det har med at folk har hamstra inn. Hasjrøykere har jo råd til å gjøre det i større grad enn f.eks heroinister. Det gir mening. At partydop ikke er like ettertrakta gir mening det og

@420master
Faen så kjipt om det blir sånn
Vis hele sitatet...
Du putter ikke dopet i lomma eller ryggsekken om du smuler. Du svelger det. Og da er heroin mer lønnsomt å svelge mtp både verdi og volum da man trenger mindre mengde i volum hero enn hasj for tilfredstillende rus. Tenk på det at man gjerne røyker flere joints om dagen mens det er ikke sånn med heroin at man setter et nytt skudd en halvtime etter første fordi nå starter family guy og tacoen er klar.
Anonym bruker
"Sjuk Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Smulger ikke smuler, Damn you autocorrect
Det er så enkelt forklart som dette:
Produsenter i Marokko er blitt tatt, derfor MYE mindre parti som blir sendt til Spania.
Jeg har fått inntrykk av at det er tørke på hasj, fordi hasj er et konsentrat av cannabis og tar større plass. Det fraktes og smugles gjerne i store plater internasjonalt. Det finnes mange innendørsdyrkere i Norge som har dyrking av cannabis (grønt) som hobby, og selvforsyner seg selv og selger til små miljøer rundt sitt lokale sted. Derfor blir det tørke på grønt også. Fordi folk hamstret det også når det ble tørke på brunt. Og det tar tid å dyrke. De tidligste frøene som man kan få tak i blomstrer heller ikke før om minst 40-50 dager. I tillegg har det mye med at det har skjedd mye bullshit ned i Marokko og Spania. Staten i Marokko beslagla jo og arresterte flere tusen som var involvert i hasjproduksjon ganske nylig og har slått hardt ned på det. Operasjon Hubris er jo også verdt å lese om. I tillegg er Spania blitt rævkjørt av corona i aller høyeste grad da. Danmark og vi i Skandinavia går i lockdown og stenger grensene i tillegg. Det er et større marked for cannabis enn det er for stimulanter. Man tripper ikke hver dag, man ruller ikke hver dag. I tillegg finnes det jo en haug med vendorere på det norske darknetet som sender "partydop" i posten.
Kongen er i Marokko la alt flatt i februar. Kystvakten til Spania har blitt bedre på og ta "smuglere".
2020 slutt på tilfeldigheter.
Er vel også flere cannabis/hasj røykere enn heroinister så det har vel også noe å si, og dosene er vel ikke akkurat det samme selvom heroin grammene går ganske raskt de og!
https://ekstrabladet.dk/112/internat...r-pres/7948305

Dette kombinert med holdbarhetstid på diverse depotet rundt om er en faktor. Det både dyrkes innenlands og smugles mye grønt over grensene til vanlig. Nå er det åpenbart mer som dyrkes innenlands pga. situasjonen rundt covid-19.
Kommer fra vidt forskjellige steder gjennom vidt forskjellige ruter. Syriakrigen 2016 og strengere immigrasjon førte f.eks til tørke på heroin, ikke hasj.
Sist endret av Tøffetom; 26. april 2020 kl. 21:46.
Anonym bruker
"Hylende Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Kommer fra vidt forskjellige steder gjennom vidt forskjellige ruter. Syriakrigen 2016 og strengere immigrasjon førte f.eks til tørke på heroin, ikke hasj.
Vis hele sitatet...
regner med pris på heroin endra seg den gangen eller? gikk prisen tilbake til normal eller forble den dyrere etter tørken?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
regner med pris på heroin endra seg den gangen eller? gikk prisen tilbake til normal eller forble den dyrere etter tørken?
Vis hele sitatet...
Forble dyrere (dog langt under selve pristoppen fra tørken).
Sist endret av Tøffetom; 27. april 2020 kl. 06:49.