Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4991
Hei, har det siste året vært ekstra oppmerksom på håret mitt, og har sett at virvelen bakpå har gjort seg større og større, bredere og bredere. Jeg er enda ung, og jeg har ikke måne, enda iallefall. Dessuten så er håret mitt relativt langt, så det ser verre ut enn det ville gjort med en kortere frisyre.

Uansett, jeg ønsker ikke å leve på en løgn hvor jeg gjør klipper håret kortere og lar naturen gå sin gang, og lurer på om noen her inne har noen erfaring på hvordan en kan stoppe djevelskapen. Jeg har enda svært mye hår å gå på, så jeg har ikke noe behov for å vokse tilbake noe hår, så lenge jeg kan beholde det jeg enda har er jeg mer enn fornøyd.

Diverse sjampoer hjelper visst nok mange. Har også tenkt litt på minoxidil da det ikke er noen bivirkninger, men vet ikke om jeg har lyst å begynne på det allerede nå, da jeg vil måtte bruke det to ganger resten av mitt liv. Likevel så må jeg jo begynne på det før det er for seint, men ser mer på det som en siste utvei.

Så om noen her inne har en sjampo eller noen andre triks for å beholde manken, så gjerne del dem. Hvis du bare skal si at jeg bør la naturen gå sin gang, og ikke bruke tid og krefter på dette, fordi omtrent alle blir skallet i en høy alder uansett, så la være. er fullt klar over at majoriteten av menn over 50 er skallet, men jeg er enda ikke 20 år, dessuten så er det bare 3% av alle menn som lider av hårtap som prøver å bruke medisin. Medisin og annet funker for mange, men de færreste tar seg bryet til det.

Takk for svar!
Du sier bastant at medisin funker, så du har jo allerede funnet det ut.
Sitat av xghost Vis innlegg
Uansett, jeg ønsker ikke å leve på en løgn.....

...Hvis du bare skal si at jeg bør la naturen gå sin gang, og ikke bruke tid og krefter på dette, fordi omtrent alle blir skallet i en høy alder uansett, så la være.
Vis hele sitatet...
Jeg leser: "Jeg trenger hjelp med et problem, men jeg ønsker ikke seriøse svar". Det vil jeg si er å leve på en løgn.

Hårtap er sårt for ~alle som opplever det og om det hadde eksistert en medisin som faktisk virket så ville folk gått mann av huse for å skaffe denne.

Ikke bruk hodeplagg som sliter på håret og ikke bruk hårvoks mer enn nødvendig.
Anonym bruker
"Vettskremt Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du ikke finner medisiner o.l som virker ville jeg eksperimentert med diett. Prøv å eliminere noe du spiser ofte. Vel og merke kan det ta lang tid før du ser forskjell. Spiser du nok protein?
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eneste medisinen som fungerer er en type medisin som egentlig skal forhindre forstørrelse av prostata, men en av bivirkningene er hårvekst. Kommer ikke på navnet i farten, men søk litt rundt. Det andre er Reacrea Forte som du får kjøpt på apoteket. Husk at alt dette er noe du må bruke daglig og det blir dyrt i det lange løp.

Eller grow a pair og ta alt håret, hva har du å tape på det.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg leser: "Jeg trenger hjelp med et problem, men jeg ønsker ikke seriøse svar". Det vil jeg si er å leve på en løgn.

Hårtap er sårt for ~alle som opplever det og om det hadde eksistert en medisin som faktisk virket så ville folk gått mann av huse for å skaffe denne.

Ikke bruk hodeplagg som sliter på håret og ikke bruk hårvoks mer enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Var ikke mening å gi KP.
Det finnes da er veldig godt legemiddlet mot hårtap, det heter finasterid. Selv Trump bruker dette (uten at det er noen god reklame for produktet...).

Håret er kanskje det viktigste for en mann, det eneste man tar kosmetiske produkter i og styler.
Er forståelig at folk vil gjøre det de kan for å unngå hårtap.
Sist endret av trikker95; 1. mars 2018 kl. 16:57.
xghost's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Du sier bastant at medisin funker, så du har jo allerede funnet det ut.
Vis hele sitatet...
Haha, formulerte meg kanskje litt dårlig, skrev det seint på kveld.

Ja, medisinen minoxidil funker for omtrent 60% av dem som bruker det. Det den derimot ikke alltid gjør er å gro tilbake hår man allerede har mistet, den bare holder håret i sjakk. Men, hvis jeg begynner på minoxidil, så vil man først gå gjennom en periode hvor man mister ekstra mye hår, deretter vil hårene du mistet gro tilbake, sterkere og bedre. Problemet med minoxidil er at du låser deg til produktet resten av livet, og jeg ønsker ikke å gjøre dette allerede. Dessuten så forskes det jo på hårtap til alle døgnets tider, så om de hadde funnet en annen løsning på problemet, og jeg allerede hadde låst meg til minoxidil, ville det vært litt kjipt.

En person nevnte kosthold, det kan muligens fungere. For øyeblikket har jeg et bra kosthold, men skal prøve å få i meg enda mer vitamin B.

Men er det noen her som har hatt lykke med noen diverse sjampoer?
Anonym bruker
"Vettskremt Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av xghost Vis innlegg

En person nevnte kosthold, det kan muligens fungere. For øyeblikket har jeg et bra kosthold, men skal prøve å få i meg enda mer vitamin B.

Men er det noen her som har hatt lykke med noen diverse sjampoer?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med kosthold var også at du kan prøve å kutte ut noe du spiser daglig/ofte for å se hvorvidt det har noen påvirkning.

Problemet er jo at hårvekst tar tid så vanskelig å bedømme noe som helst før noen uker er gått.
Sjampoer vil ikke hjelpe deg med å gro tilbake hår. Frisører sier det hjelper mot hårtap, men vi lever i en kapitalistisk verden og det er nok mest bare tull. Har nok mer med genetikk og kosthold å gjøre.


Eneste måten jeg vet man kan få håret tilbake på er transplantasjon fra låret ditt eller lignende kroppsdel.
Dusj kaldt og du skal se at håret ditt ikke forsvinner like fort.
xghost's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det jeg mente med kosthold var også at du kan prøve å kutte ut noe du spiser daglig/ofte for å se hvorvidt det har noen påvirkning.

Problemet er jo at hårvekst tar tid så vanskelig å bedømme noe som helst før noen uker er gått.
Vis hele sitatet...
Ja, enig i det. Kan jo ta meg sammen å ta noen blodprøver hos legen, så jeg får sjekket at jeg har alle de aller viktigste næringsstoffene.

Angående sjampo, jeg vet det ikke vil hjelpe å gro hår tilbake, men det er enkelte sjampoer (ofte med silikon) som kan være skadelig for håret (har jeg lest). Så det lurer mest på er om noen her inne har hatt suksess med en sjampo, eller ikke hatt suksess for den saks skyld, slik at jeg kan vite om jeg skal investere i en dyrere sjampo eller ikke.

Angående hårtransplantasjon så funker det, ja, men er ikke lurt å ta det før man er minst i midten av 20-årene, fordi det er først da håravfallet har begynt å stabilisere seg.

Dusjet faktisk kaldt for en stund siden, men er helt j*vlig på morgenkvisten, spesielt før skolen på en kald vinterdag. Men kanskje det er nødvendig...
Sist endret av xghost; 1. mars 2018 kl. 17:50.
Om jeg hadde begynt å miste håret hadde ikke jeg ventet en dag med å begynne å dusje kaldt i alle fall. Virker som det er en betydelig mengde som har hell med det.
Man kan også få økt hårtap av stress.
xghost's Avatar
Trådstarter
Sitat av Baron Lote Vis innlegg
Om jeg hadde begynt å miste håret hadde ikke jeg ventet en dag med å begynne å dusje kaldt i alle fall. Virker som det er en betydelig mengde som har hell med det.
Vis hele sitatet...
Har du kilder? I så fall begynner jeg i morgen (forhåpentligvis før klokken 10, døgnrytmen min må fikses igjen!)
Nei, dessverre. Kan tenke meg at det ikke finnes noen som har lyst å legge penger på å bevise at hårtap kan kureres hjemme. Er vel en ganske stor business, men som sagt, hvis du søker nettet er det ikke akkurat få som roper hurra. I tillegg kan du høste godt av alle de andre effektene det har. Det vekker deg ganske ok opp feks, mye mer enn kopp kaffe vil jeg påstå. Lykke til!
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Var ikke mening å gi KP.
Det finnes da er veldig godt legemiddlet mot hårtap, det heter finasterid. Selv Trump bruker dette (uten at det er noen god reklame for produktet...).

Håret er kanskje det viktigste for en mann, det eneste man tar kosmetiske produkter i og styler.
Er forståelig at folk vil gjøre det de kan for å unngå hårtap.
Vis hele sitatet...
Finasterid er et legemiddel som skal redusere størrelsen på prostata og forhindre prostatakreft. En av bivirkningene medisinen har er muligens at hårtap reduseres, men det er ikke den eneste. Forstørrede bryster, liten sexlyst, nedsatt ereksjonsevne og ereksjonsvolum og utslett.

Kilde: Felleskatalogen

Artig at du kommer med et eksempel på en som bruker medisinen og at det, av alle mulige, er Trump.
Sitat av Pope Vis innlegg
Finasterid er et legemiddel som skal redusere størrelsen på prostata og forhindre prostatakreft. En av bivirkningene medisinen har er muligens at hårtap reduseres, men det er ikke den eneste. Forstørrede bryster, liten sexlyst, nedsatt ereksjonsevne og ereksjonsvolum og utslett.

Kilde: Felleskatalogen

Artig at du kommer med et eksempel på en som bruker medisinen og at det, av alle mulige, er Trump.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen i å svare på noe du ikke kan noe om? Jo, virkestoffet i finansterid/proscar VIL ha svært god effekt på en som mister håret om det er grunnet såkalt arvelig hårtap. Blir en mann rammet av hårtap er det i 95% av tilfellene det arvelige, og ikke grunnet sykdom o.l

Og det skal også nevnes det er 1,2-2% av proscar brukere som opplever bivirkninger, så prognosen er relativt god for å ikke få bivirkninger.

TS: Du må finne ut av hvorfor du mister hår, hva som er årsaken. Forhør deg med andre menn i familien din på begge sider av slekten. Når de eventuelt følte de ble litt tynnere i toppen, minoxidil kan du sikkert starte med uansett, men såvidt jeg vet er det veldig vanlig at du mister veldig mye hår i starten. Ta en tur til legen, sjekk de vesentlige nivåene i blodet ditt.
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Hadde en bekjent som tok hårtransplantasjon i utlandet da han mistet håret i tenårene. Riktig nok ikke billig, men billigere enn i Norge. I tillegg så får du en ferie!

Selv begynner jeg å se enkelte begynnende bald-spots på hodet. Barberte nylig 3mm for å bare få en feel av det å være uten hår. Og jeg må si det, jeg tror det beste er bare å akseptere det.
Begynte selv å miste håret tidlig. I 3. Klasse videregående hadde jeg så tynt hår at det ikke så bra ut med langt frisyre, da man så rett gjennom til hodebunnen min. I starten gikk dette en del over selvtilliten min, og jeg var villig til å prøve hva som helst.

Minoxidil holdt jeg ikke ut med lenge. Den er skikkelig ekkel å ha i håret. Håret forblir oljete og glinsende etter bruk. Å Bruke den om natta og dusje om morgenen kan fungere derimot, men det er fortsatt et herk å gjøre dette hver bidige kveld. Jeg brukte den vel i 7-8 måneder sammenhengende før jeg ga opp. Prøvde også ketokenazole uten hell.

Etterhvert begynte jeg å ha kort frisyre (3mm), og klarte sakte men sikkert å akseptere at jeg bare må ha kort hår resten av livet. Er 24 nå, med nesten full måne, men jeg tenker aldri over det lenger. Hår er ikke alt som betyr noe her i verden. Og jeg har ikke brukt et sekund på å fikse håret på mange år nå.

Lykke til med dette. Min anbefaling er å ikke legge for mye energi i det. Arvelig hårtap har med testosteron og DHT å gjøre. Og med mindre du vil fucke med hormonene dine er det ingen vei utenom.
Det eneste som utrolig nok funker for meg er intermittent fasting. Spiser jeg all maten min innen et 8 timers spise vindu begynner håret å vokse ut igjen etter et par dager. Holder jeg det gående blir håret tykkere og hår skillet blir som når jeg var 15 år. Jeg påstår ikke at det vil funke for andre, men det har for meg. Spiser man ikke på lenge nok vil kroppen produsere mer hgh og noe annet om jeg husker rett. Verdt et forsøk. Folk ser alltid rart på meg når jeg sier dette, haha, men resultatene snakker for seg selv.
Sist endret av neiass; 3. mars 2018 kl. 00:07.
xghost's Avatar
Trådstarter
Selex:
Jeg blir nok nødt til å ha en tur til legen før jeg starter på noe som helst, og det snarest. Får håpe legen min er tilbake, fordi vikaren til min forrige lege er en skallet 30 år gammel mann. Så blir litt rart å si at jeg er villig til å gjøre alt for å ikke bli skallet.

Shallabajs: Hvor gammel var han bekjente når han fikk hårtransplantasjonen? Har nemlig hørt at man ikke bør ta det når man nettopp har begynt å miste hår, fordi det visst nok ikke blir så bra resultater da. Men for alt jeg vet kan dette være skrabbel.
En kollega på deltidsjobben min skal til Tyrkia nå i August faktisk for å ta en hårtransplantasjon. Han fortalte meg at det kom på omtrent 15 000kr, men han får jo opphold osv. i prisen. Kanskje dyrt, men likevel mye billigere enn i Norge

Kler du å ha skallet hode forresten? Vennene mine sier at det ser bedre ut dersom man har mørke øyenbryn, og kan kompensere med skjegg. Jeg er "dessverre" blond, er derfor jeg er litt i stuss om jeg vil få noe kontrast i fjeset dersom håret går tapt.

curiositycat:
Ah, det var jeg ikke klar over. kjipt om håret blir fett pga. minoxidil... Brukte du foam eller den vann-versjonen?
Må man ikke bruke minoxidil to ganger per døgn da? Jeg trodde man måtte bruke både morgen og kveld. Hvis ikke, så ville det fungert for meg å bruke den på kvelden, for å så dusje på morgenen. (Jeg dusjer hver morgen uansett)
Så du resultater fra minoxidil forresten? Og hvor mistet du mest hår? Jeg går også i 3. klasse på vgs, og har mistet mest hår i måne-området, men som sagt, jeg har fortsatt svært mye å gå på. Minoxidil viser best resultater på måne-området, viker derimot, har den ikke like god effekt på. (har jeg hørt)

Takk for svar uansett Skal ikke legge mye krefter i det, men dersom det er er en overkommelig løsning på "problemet", så ser jeg meg villig til å gi litt. Til info: Min far har svært tykt hår, hatt tykt hår hele livet, faktisk fått kommentarer over hvor tykt hår han har. Derfor trodde jeg jo lenge at jeg var safe, men faktisk så er det morfaren din sine hårgener som har mest å si for ditt hår.
Det er også noe som heter PRP som jeg tror er relativt nytt til å bli brukt mot hårtap. Det har fått gode skussmål hvis man bruker det hvis det ikke er veldig mange år siden man mistet håret. Man bruker sitt eget blod, sentrifugerer det og tar sprøyte på områdene med lite hår. Dette tar salonger dyrt betalt for, det holder ikke med én behandling, men du kan kjøpe deg en sentrifuge på ebay og få noen andre til å sette dem etter du har lest deg opp.

Jeg brukte selv minoxidil(foam) en liten periode. Mistet en del hår samt at jeg merket at den etterlot hvite merker(ikke permanente, men fordi du har tatt noe på huden) på sommerbrun hud, slik at andre ser at du har påført noe der.
Sluttet før jeg fikk sjekket effekten ordentlig.

Hvordan er det egentlig med de som tar transplantasjon. Begynner håret å vokse til live igjen der man setter det inn, slik at man kan klippe seg og det vokser ut igjen, eller må man gå med samme frisyre alltid for at det ikke skal se rart ut?
Sist endret av trikker95; 3. mars 2018 kl. 00:43.
xghost's Avatar
Trådstarter
Trikker: Har ikke hørt om PRP før. Kunne kanskje funket for meg, men 6500kr er veldig mye penger.. liker heller ikke selskapene som gjør det (ut ifra dem jeg fant når jeg googlet det), fordi de gjør alt de kan for å melke oss for penger. Men skal lese meg mer opp på det å prøve å få en god forståelse for dens virkning, med tanke på at det sikkert er mye betalt reklame for det..

Hvor lenge brukte du minoxidil forresten? Og vokste håret du mistet i shedding-fasen tilbake igjen etterpå? Hvis ikke låser man jo på en måte seg til produktet når man starter.. Jeg er ganske hvit i huden så tror ikke det blir noe stort problem for meg ang. fargingen, men verdt å ha i bakhodet.

Hårtansplantasjon så tar man hår fra bakhodet (det håret faller ikke vekk, iallefall ikke pga. mail pattern baldness), så fester man det på toppen av hodet i stedenfor. Når det er gjort så vokser det som vanlig hår. Men, hvis man fortsatt mister mye hår når og tar en hårtransplantasjon, så vil det jo se ganske tynt ut hvis man mister hår der legene tenkte det var hår når man tok operasjonen, hvis du skjønner hva jeg mener.

neiass: Det der var helt nytt for meg. For øyeblikket holder på å gå opp i vekt, så vet ikke om det er så lurt av meg å gjøre det nå. Interessant er det uansett, kan ikke love at jeg prøver det, men hvis jeg ikke ser noen annen utvei og har litt vekt å gå på, så kan det være jeg tester det
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Sitat av xghost Vis innlegg
Shallabajs: Hvor gammel var han bekjente når han fikk hårtransplantasjonen? Har nemlig hørt at man ikke bør ta det når man nettopp har begynt å miste hår, fordi det visst nok ikke blir så bra resultater da. Men for alt jeg vet kan dette være skrabbel.
En kollega på deltidsjobben min skal til Tyrkia nå i August faktisk for å ta en hårtransplantasjon. Han fortalte meg at det kom på omtrent 15 000kr, men han får jo opphold osv. i prisen. Kanskje dyrt, men likevel mye billigere enn i Norge

Kler du å ha skallet hode forresten? Vennene mine sier at det ser bedre ut dersom man har mørke øyenbryn, og kan kompensere med skjegg. Jeg er "dessverre" blond, er derfor jeg er litt i stuss om jeg vil få noe kontrast i fjeset dersom håret går tapt.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk i Tyrkia han karen endte også. Han var 16 år, noe som er latterlig tidlig å begynne hårtap. Så jeg skjønner karen godt da vi alle er over gjennomsnittet hårsåre hormonbomber i tenårene.

Nå har ikke jeg gått høvel-kort enda. Men jeg er ganske heldig når det kommer til hodefasong og min ellers mørke hårvekst. Så jeg syntes egentlig det er helt ålreit! Problemet er overgangen når du har latt det gro i 4år, og har hår ned til skuldrene