Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5343
Hei!
Skal anskaffe meg noen legemiddel-uppers der målet i utgangspunktet er bruk til mer energi og motivasjon i tunge perioder der jeg feks skal jobbe eller vaske hus. Men også for å oppnå en svak upper-"rus" en sjelden gang i bland.
Ser at det fins mange forskjellige legemidler som egner seg, å lurer derfor hva som er best, og hva forskjellen er?

Legemidlene jeg sikter til er Elvanse, Attentin, Metamina, Ritalin og Concerta. (Vet flere av dem inneholder samme virkestoff, men har sett at personer har hatt forskjellig effekt av hvert legemiddel)

Er det noe måte å sammenligne hvor potent hvert legemiddel er i mg?

Takker på forhånd for svar! Relatert informasjon tas i mot også med takk
Hvis en person tar det samme stoffet men får forskjellig effekt er det vel åpenbart at det er placebo som gjør at effektene er varierende? Forskjellen på f.eks. Ritalin og Concerta er vel at Concerta bare er extended release, mens Ritalin har en 10mg instant release? Virker som at mengden virkestoff er litt forskjellig i dem og, dette står jo på pillene du har tilgjengelig.

Concerta
Ritalin
Elvanse
Attentin

Her har du samlingen. Det er svært lett å sammenligne pontensen på pillene da det står antall mg på alle.

Så får du lese deg opp på deksamfetamin og metylfenidat. Simplere er det ikke.
Det er her på forumet at jeg har lest at personer har hatt forskjellig effekt, og det i flere tråder. Kan godt være at det bare er placebo som du sier. (Ikke vet jeg, derfor jeg undersøker )

Stemmer det du sier, men Ritalin kan man også få i Depot har jeg erfart. Jeg har også lest på felleskatalogen om alle legemidlene, så jeg vet som ca forskjellen på dem. Er kanskje mer ute etter brukererfaringer fra personer som har prøvd de ulike legemidlene. Og lurer på hvilken (ulik) effekt det hadde på dem, samt hvilket legemiddel dem anbefaler.

Ser at Elvanse inneholder deksamfetamin og Attentin inneholder Deksamfetaminsulfat. Hva er forskjell på disse? Har sett noen som påstår dem har ulik styrke. Stemmer dette?
Står at Elvanse inneholder Lisdeksamfetamin, mens Attentin inneholder Deksamfetamin. Lis-en er vel bare en slags inaktiv molekylende som kinda gjør selve molekylet til extended release. Jeg er ikke helt sikker på dette, men det er det jeg får ut av det i hvert fall:

Lisdexamfetamine (contracted from L-lysine-dextroamphetamine) is a central nervous system (CNS) stimulant and dextroamphetamine prodrug of the phenethylamine class and amphetamine class that is used in the treatment of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and binge eating disorder. Its chemical structure consists of dextroamphetamine coupled with the essential amino acid L-lysine. Lisdexamfetamine itself is inactive and acts as a prodrug to dextroamphetamine upon cleavage of the lysine portion of the molecule.
Vis hele sitatet...
Så da vil jeg tro Elvanse er den "sterkeste" eller føles sterkest her.

Jeg har testet Ritalin 30mg XR og 10mg IR selv, og føler jeg "merker" 10mg IR mer enn 30mg XR. Det kan godt hende det er placebo, har ikke hatt mulighet til å teste dette videre.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Elvanse er klart sterkest, i tillegg så har de en virkningstid på 14 timer.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Står at Elvanse inneholder Lisdeksamfetamin, mens Attentin inneholder Deksamfetamin. Lis-en er vel bare en slags inaktiv molekylende som kinda gjør selve molekylet til extended release. Jeg er ikke helt sikker på dette, men det er det jeg får ut av det i hvert fall
Vis hele sitatet...
Lis-en er en inaktiv molekylende ja, men kan ikke forstå hvordan Attentin kan være mindre potent da den inneholder deksamf, mens Elvanse må bearbeides av kroppen før den blir aktiv, og er da i praksis extended release(xr) deksamf.
(Elvanse (lisdeksamf) blir jo til Attentin (deksamf) når Lis-en er frigjort)

Med mindre Attentin er XR og Elvanse er IR og levra frigjør Lis-en fortere enn hva XR-en leverer fra depotet.
Sist endret av stranger; 20. februar 2017 kl. 09:07.
Takker for svar folkens.
Endte opp med å skaffe noen Elvanse og Ritalin.
Et lite tilleggsspørsmål: Tar til daglig oxycontin pga smerter, og har nå hevet i meg en 50mg Elvanse. Kan jeg ta mer oxy? Vet jo det er vanlig for dem som ruser seg ofte å blande Amf og Opium. Men har også lest at det ikke er helt bra?
Siden du har de på resept vil jeg anbefale å ta oxyen som vanlig. Kanskje ta litt ekstra på nedturen, kan bli en del muskelspenninger og ekstra vondter da.
Takker for svar