Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 10402
IT-Konsulent
Hei!

Det flyttet for ca 1 måned siden noen inn i 5 etasje i blokka her vi bor. Det er et rolig strøk og litt finere strøk om man skal si det slik.. Samboeren virker litt sånn skeptisk til at naboen som har flyttet inn, har aliminiumsfoloie over hele vinduet som går ut mot bakgården. Det er som sagt 5 etasje, med ingen gjennboere annet enn av vi i 3. etasje (er formen som en L) kan se folien. Hun funderer en del på hva det kan være, jeg mener det mest sannsynlig er til å blokkere solen da den står opp mot dems vindu. Mens min kompis syntes det var hysterisk i å spekulere at de gror noe hjemme..

Hva mener Freak det kan være for? Ingen mulighet til å se om det er folie på andre siden av bygget. Kanskje med kikkert et stykke unna isåfall.
Man bruker ikke aluminiumsfolie til å gro cannabis. Det er nok for å holde sola ute, eller fordi de er conspiracy nuts.
IT-Konsulent
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Man bruker ikke aluminiumsfolie til å gro cannabis. Det er nok for å holde sola ute, eller fordi de er conspiracy nuts.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor holde sola ute med aliminiumsfolie når de kan bruke gardiner eller persienner som alle andre? Er vell egentlig hennes hovedargument..

Har sagt at joa, kan hende de bruker det for 0 innsyn, men kanskje mer realistisk at de gjør det for å ikke få sol inn.
Sist endret av Grossie; 19. mai 2016 kl. 13:29.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Tar jeg ikke helt feil nå så brukes alufolie som isolasjon, og kan brukes til å holde varme/kulde både inne og ute.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Jeg tror de bruker det for at det er lystett og intet annet. Enten det eller så er dem livredd radiobølger å stenger verden ute.
Fordi gardiner og persienner er dyre, mens aluminiumsfolie finnes i kjøkkenskuffen? Det finnes mange forskjellige typer folk. Ikke alle er like opptatt av at ting skal gjøres på den "rette" måten. Finnes mange praktiske hjemmeløsninger som ser ganske shabby ut, men som funker bra allikevel.
IT-Konsulent
Trådstarter
Sant nok, får bare nevne det neste gang hun nevner det, at det sikkert ikke er noe stress.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fordi gardiner og persienner er dyre, mens aluminiumsfolie finnes i kjøkkenskuffen?
Vis hele sitatet...
Oooog alufolie er 100% lystett. Få gardiner som skjermer 100% av lyset. I tillegg reflekterer alufolie ganske godt, så lyset vert reflektert og ikkje absorbert som varme.

Har sjølv vurdert det av nettopp dei grunnane.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det finnes belegg som kan se ut som aluminiumsfolie fra utsiden som brukes for å enten blokkere eller filtrere ut deler av lyset som kommer inn. Om noen derimot bruker vanlig aluminiumsfolie til å holde lyset ute får det være deres sak.

Det er fint å være observant, men man bør sette litt grenser om hvor mye man skal legge seg opp i hva naboene gjør. Toleranse går en lang vei, om det virkelig plager kjæresten din så be henne ta kontakt med naboen og spør de direkte, det kan være helt legitime grunner til at de gjør dette. Å gå å være mistenksom fører ikke mye godt med seg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
En kompis brukte pappkartong teipet til vinduet i et par uker når han flyttet inn i ny kåk, rett og slett fordi han ikke husket på å kjøpe gardiner når han var ute og handlet. Kanskje de ikke har råd eller hatt tid til å dra og kjøpe gardiner, rett og slett.
Hvorfor lurer du på dette? Så fremt det ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko for andre mennesker kan jeg ikke se noen grunn til at du trenger å finne utav dette.
Hva så om naboen faktisk dyrket? Isåfall er det et forhold mellom naboen og den dømmende/utøvende makt, og de som måtte representere disse (les: domstol og politi)

Hvis sølvpapir i vinduet skal være grunn til å angi noen, ja da har vi en politistat.

Dessuten så føler jeg meg rimlig sikker på at om naboen faktisk gjorde noe ulovlig der inne så ville han eller hun ganske så sikkert ikke plassert noe i vinduet som vil kunne tiltrekke oppmerksomhet. Jeg vedder en kroneis på at de da ville brukt vanlig blendingsgardin fra Ikea.
Det kan også være at han har montert solfilm på vinduet. Jeg flyttet selv inn i en leilighet for litt over en måned siden og måtte gå til innkjøp av dette fordi temperaturen innendørs ikke var til å leve med. Fra utsiden ser vinduet ut som et speil, men dere ser kanskje godt at det er aluminiumsfolie hos din nabo?
Kanskje han dyrker narkotika!


Sånn egentlig så har vell ikke du noe med hvorfor naboen bruker folie i vinduet.

Syntes du å dama burde bry deres egne saker, å la naboen være i fred
Sist endret av Aron2303; 19. mai 2016 kl. 17:12.
Hadde det vært snakk om å dyrke, hadde de ikke brukt et materiale som tiltrekker seg oppmerksomhet på den måten. Både fordi det ser... sketchy ut, og fordi materialet i seg selv blinker/reflekterer og tiltekker seg blikk nærmest automatisk fra mennesker.
Det er nok bare noen som slurver og ikke gidder dra på ikea for å kjøpe gardin/rullgardin.

Jeg har sett solfilm/folie i form av rullgardin, det så ganske rart ut, men som sagt er det idiotisk å bruke noe sånt om man faktisk skal dyrke der.
Da hadde det nok vært en helt alminnelig gardin eller rullgardin fra starten av, skal du se
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Hvis sølvpapir i vinduet skal være grunn til å angi noen, ja da har vi en politistat.
Vis hele sitatet...
Nei, og vær så snill. Dersom politiet helt uten å behøve å oppgi noen grunn sparker inn døra di, drar deg med til et forlatt lagerbygg, torturerer deg til du avgir en falsk offentlig tilståelse og henger deg på torget – da har vi en politistat.

Bør trådstarter la være å legge seg aktivt opp i andres business så lenge de ikke er til skade? Jepp. Men selv om han hadde angitt dem, eller snarere anmeldt, så hadde vi ikke bodd i en politistat. Det er et begrep med en konkret betydning, og er ikke en generell beskrivelse av enhver situasjon hvor du ikke får være riktig så i fred fra andres inngripen som du ønsker å være.
@Provo hva kjennertegner en politistat? Vel angiveri er vel en stor del av det? DDR?

Just saying


/joke


Livet bak gardinene går sin gang, og viktigst av alt er å følge med på hva andre gjør. Er det ikke slik mange lever? Who cares? Dyrkerom eller lysømfintlig. Spiller jo ingen for verken dama til ts eller noen av oss.
Sist endret av frtoretang; 19. mai 2016 kl. 21:49.
Kanskje han lider av elektromagnetisk hypersensitivitet.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Sant nok, får bare nevne det neste gang hun nevner det, at det sikkert ikke er noe stress.
Vis hele sitatet...
Er det stress for deg hvis en nabo i samme blokk dyrker? Hvorfor bryr du deg?
Sist endret av mr_rager; 20. mai 2016 kl. 00:43.
Sitat av eXeFic Vis innlegg
Kanskje han lider av elektromagnetisk hypersensitivitet.
Vis hele sitatet...
Ja kanskje det, det er kjedelig å leve med en slik fiktiv lidelse!..
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Er det stress for deg hvis en nabo i samme blokk dyrker? Hvorfor bryr du deg?
Vis hele sitatet...
Tror ikke han bryr seg så mye, var vel heller hans bedre halvdel!

Det med å ikke tiltrekke oppmerksomhet er grunn nok til å ikke mistenke noe ulovlig, be kjerringa sette seg i sofaen å ta seg en
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ja kanskje det, det er kjedelig å leve med en slik fiktiv lidelse!..
Vis hele sitatet...
Selv om det er en nocebolidelse er det helt klart en lidelse, og det er nok ikke gøy med de som opplever psykosomatiske smerter (som er høyst reelle.) Det triste er at staten bruker penger på å beskytte de mot elektromagnetisk stråling noe som kun forsterker deres sinnslidelse, og de velger å pakke seg inn i folie fremfor å prøve kognitiv atferdsterapi. Blir jo som om en lege ''spiller med'' når en hypokonder sier at han snart dør. Det er helt på trynet.
Sist endret av Relevant; 20. mai 2016 kl. 02:03.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Oooog alufolie er 100% lystett. Få gardiner som skjermer 100% av lyset. I tillegg reflekterer alufolie ganske godt, så lyset vert reflektert og ikkje absorbert som varme.

Har sjølv vurdert det av nettopp dei grunnane.
Vis hele sitatet...
Bruker selv alufolie på vinduet om sommeren, og det fungerer kjempebra. Fester det med vann og bittelitt såpe.
Men hvordan er det med varmen? Aluen er festet på innsiden, og blir jævla varmt når sola står på. Er det fare for termisk brudd? Eller er det en for paranoid tanke?
Sitat av Zepur Vis innlegg
Bruker selv alufolie på vinduet om sommeren, og det fungerer kjempebra. Fester det med vann og bittelitt såpe.
Men hvordan er det med varmen? Aluen er festet på innsiden, og blir jævla varmt når sola står på. Er det fare for termisk brudd? Eller er det en for paranoid tanke?
Vis hele sitatet...
Da vi monterte solfilm fikk vi forklart at vi gjorde lurt i å montere på utsiden, siden en innvendig montasje har en sjanse for å varme opp glasset slik at det sprekker, selv om det var veldig sjeldent.
IT-Konsulent
Trådstarter
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Er det stress for deg hvis en nabo i samme blokk dyrker? Hvorfor bryr du deg?
Vis hele sitatet...
Hvorfor bry seg om noen driver med noe kriminelt? Fordi dyrking av ulovelige stoffer automatisk medfører en risiko da det oppbevares ting som ikke kan rapporteres stjelt. Har ingen planer om å gjøre noe med det, men all den "ikke bry deg" får meg til å ville ta det videre.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Hvorfor bry seg om noen driver med noe kriminelt? Fordi dyrking av ulovelige stoffer automatisk medfører en risiko da det oppbevares ting som ikke kan rapporteres stjelt. Har ingen planer om å gjøre noe med det, men all den "ikke bry deg" får meg til å ville ta det videre.
Vis hele sitatet...
Det skjønte jeg ikke... er det en risiko for deg at naboen oppbevarer noe som er ulovlig?
IT-Konsulent
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Det skjønte jeg ikke... er det en risiko for deg at naboen oppbevarer noe som er ulovlig?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, men kan fort være risiko for andre naboer og barn for eksempel.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Ikke nødvendigvis, men kan fort være risiko for andre naboer og barn for eksempel.
Vis hele sitatet...
Nå må du faenmeg gi deg.

Jeg vet vi hører historier om uskyldige forbipasserende som blir skutt i gjengopprør i Mexico, men oppfatter du dette som et relevant problem i Norge?
Sitat av Grossie Vis innlegg
Ikke nødvendigvis, men kan fort være risiko for andre naboer og barn for eksempel.
Vis hele sitatet...
Det er en risiko for deg/barn i området at noen oppbevarer noe som er ulovlig og ikke kan rapporteres om det blir stjålet? Sorry jeg er kanskje treig, men det skjønte jeg rett og slett ikke.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Fordi dyrking av ulovelige stoffer automatisk medfører en risiko da det oppbevares ting som ikke kan rapporteres stjelt. Har ingen planer om å gjøre noe med det, men all den "ikke bry deg" får meg til å ville ta det videre.
Vis hele sitatet...
Man dyrker ikke "stoffer". Man dyrker planter - og HVIS det i det hele tatt er noe ulovlig, så er det vel cannabis da. Kjempefarlig!

Hvis du seriøst tror dette innebærer noen som helst risiko for andre, så måtte det isåfall være brannfare det er snakk om. Svært sjeldent at dyrking medfører seriøs brannfare, og isåfall snakker vi f.eks vietnamesiske bander som gror i stor skala med dårlig elektrisk sikkerhet osv.
Evt at naboen skjønner du har snitcha på han... Da snakker vi risiko

Alt man ser for seg med "gjengoppgjør", innbrudd for å stjele knark og så videre, forblir hollywood-farsjer. Det skjer ikke med noen som gror privat.

Hvis du seriøst mener det frister å "ta det videre", på grunnlag av at medlemmer på freak mener du skal la han være i fred, så høres du rett og slett kjip ut. Type, gammel bitter gubbe-kjip

Men uansett, så er det nok ikke en grow operasjon. Som sagt ville det vært retardert å bruke noe så oppsiktsvekkende som alu-folie på vinduet.
Vanligvis bruker man bare vanlig rullgardin for å ikke vekke oppsikt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zepur Vis innlegg
Men hvordan er det med varmen? Aluen er festet på innsiden, og blir jævla varmt når sola står på. Er det fare for termisk brudd? Eller er det en for paranoid tanke?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål forsåvidt. Det reflekterer jo mykje - 80-90% ifølgje wikipedia. Til gjengjeld vil det ikkje stråle ut så veldig godt. I tillegg vil jo deler av det reflekterte verte absorbert i glassflata, så den vil få større oppvarming.

Du kan jo male aluen svart på baksida for å auke varmeutstrålinga der...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@Provo hva kjennertegner en politistat? Vel angiveri er vel en stor del av det? DDR?
Vis hele sitatet...
Så hvis en person i et land velger å melde fra til politiet om et mulig straffbart forhold så er det et mulig tegn på at vedkommende lever i en politistat?

Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Hva så om naboen faktisk dyrket? Isåfall er det et forhold mellom naboen og den dømmende/utøvende makt, og de som måtte representere disse (les: domstol og politi)
Vis hele sitatet...
Kanskje han ikke vil ha et narkomiljø i sitt nærmiljø?

Hasjplantasjer er dessuten ekstremt brannfarlige og det brukes vel diverse ugunstige kjemikalier også, så det er enkelt å forstå at noen ikke ønsker slik der de selv bor.
Sist endret av hemmeligegreier; 21. mai 2016 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er da et ganske langt sprang fra aluminiumsfolie på vinduene til alvorlig kriminalitet.
Det skal svært mye til før jeg blander meg bort i hva naboene driver med så lenge det ikke går ut over sikkerheten.
Om jeg dyrker opiumsvalmuer, brenner hjemme eller brenner bål så er det ingen som bryr seg om det her i vårt nabolag.
Naboen kjører med alkohol i systemet hver dag. Det er selvsagt ikke bra i det hele tatt, men det er ikke små barn her, og han kjører i 5km/h.
Hvor grensen går for hva en skal blande seg bort i er individuelt, men hva med privatlivets fred?
Klem fra Betty
Hjemmebrenning er temmelig eksplosjonsfarlig, så det hadde jeg ikke likt å ha i min egen kjeller. Hadde det skjedd i uthuset kunne jeg ikke brydd meg mindre. Fyllekjøring har jeg svært lite til overs for. Men hadde nok tatt det opp med vedkommende først og fremst. Noen eksotiske planter i vinduet hadde jeg ikke brydd jeg om.

Det resonnementet her synes jeg er ganske søkt:
1: Naboen har noe foliegreier i vinduet.
2: Jeg forstår ikke hvorfor, så det er trolig ulovlig.
3: Naboen dyrker sannsynligvis marihuana.
4: Produksjonen er trolig på et nivå som utgjør en stor risiko for at huset går opp i flammer og/eller det tidligere "finere" nabolaget forvandles til en ghetto og barna våre blir narkomane.

Paranoid much?
Sist endret av entropi; 22. mai 2016 kl. 14:50.
Sitat av entropi Vis innlegg
Hjemmebrenning er temmelig eksplosjonsfarlig, så det hadde jeg ikke likt å ha i min egen kjeller. Hadde det skjedd i uthuset kunne jeg ikke brydd meg mindre. Fyllekjøring har jeg svært lite til overs for. Men hadde nok tatt det opp med vedkommende først og fremst. Noen eksotiske planter i vinduet hadde jeg ikke brydd jeg om.

Det resonnementet her synes jeg er ganske søkt:
1: Naboen har noe foliegreier i vinduet.
2: Jeg forstår ikke hvorfor, så det er trolig ulovlig.
3: Naboen dyrker sannsynligvis marihuana.
4: Produksjonen er trolig på et nivå som utgjør en stor risiko for at huset går opp i flammer og/eller det tidligere "finere" nabolaget forvandles til en ghetto og barna våre blir narkomane.

Paranoid much?
Vis hele sitatet...
Hvem har kommet med dette resonnementet?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvem har kommet med dette resonnementet?
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg kan se var det et utklipp av alle de mest spekulerende innleggene i tråden slått sammen i en felles tankegang for å utgjøre et poeng av at det blir på trynet å spekulere i ting og katastrofetenke på den måten.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Etter hva jeg kan se var det et utklipp av alle de mest spekulerende innleggene i tråden slått sammen i en felles tankegang for å utgjøre et poeng av at det blir på trynet å spekulere i ting og katastrofetenke på den måten.
Vis hele sitatet...
Yup. Det var det med fjæra som ble til fem kjøttetende pterosaurer.

Dette handler om noen som har noe blanke greier i vinduet. Bare spør dem hva det er da vel hvis det er så viktig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Kanskje han ikke vil ha et narkomiljø i sitt nærmiljø?
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei, men det er faktisk også det siste en som dyrker vil ha i sitt nærmiljø.
Dyrkere foretrekker total diskrésjon, og da SPESIELT fra folk som bruker stoff, inkludert potheads.
Den største trusselen etter politi, er innbrudd fra drittsekker som har hørt at det er dyrking på gang.
Uansett ville ikke dette vært et argument for "narkomiljø" i nærmiljøet, da det strengt talt ville vært dyrkerens problem om noen brøt seg inn, og ikke naboens.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hasjplantasjer er dessuten ekstremt brannfarlige og det brukes vel diverse ugunstige kjemikalier også, så det er enkelt å forstå at noen ikke ønsker slik der de selv bor.
Vis hele sitatet...
Ganske ville antagelser. De få tilfellene hvor jeg har sett brannfarlige oppsett, er i plantasjer hvor det dyrkes 500 planter kun for hurtig masseproduksjon. Som regel er disse utført av f.eks vietnamesiske bander, og det var tydelig at de ga faen i sikkerheten og kun tenkte hurtig profitt.
Det betyr ikke at den vanlige grower ikke tenker på sikkerheten. Jeg tror vi kan være trygge på at en som dyrker heller ikke er så jævlig interessert å brenne ihjel. (selv om vedkommende er RUSET PÅ HASJ!!! )

De fleste potheads er også veldig miljøbevisste og vil helst dyrke økologisk. De skal tross alt røyke shitten selv også, husk det.
Allikevel ser jeg ikke at plantegjødsel skal utgjøre noen som helst trussel verdig et argument for naboenes del, uansett om den er økologisk eller kjemisk
Sitat av Relevant Vis innlegg
Etter hva jeg kan se var det et utklipp av alle de mest spekulerende innleggene i tråden slått sammen i en felles tankegang for å utgjøre et poeng av at det blir på trynet å spekulere i ting og katastrofetenke på den måten.
Vis hele sitatet...
Med andre ord er det en stråmann. Takk for oppklaringen.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Tro det eller ei, men det er faktisk også det siste en som dyrker vil ha i sitt nærmiljø.
Vis hele sitatet...
Men så fint da. Da er vi enige om at noen som ikke vil har narkotika i nærmiljøet sitt gjør rett i å rapportere mulige dyrkere til politiet.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mai 2016 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hasjplantasjer er dessuten ekstremt brannfarlige og det brukes vel diverse ugunstige kjemikalier også, så det er enkelt å forstå at noen ikke ønsker slik der de selv bor.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg påstå jeg kan uendelig bedre enn deg.
Nei, nei og nei. Det er mange cannabisplantasjer i Norges land, og hittil har ikke en eneste en gått opp i røyk, til og med ikke de vitnamesiske som var typen til å stjele strøm og ha suspekte oppsett. Statistikken og min erfaring taler hardt mot påstanden din.

Den andre påstanden er også tatt ut av intet, ugunstige kjemikalier?
Cannabis, som alle andre planter trenger Nitrogen, Fosfor, Kalium, samt mindre mengder av diverse elementer som Mg, B, Ca, Cl, Fe, Mo, Ni, Zn.
Det er dette som finnes i næringen som gis til planten, noen bruker organisk gjødsel også da de ofte er litt "hippier" og vil ha ting "naturlig".
Så den påstanden er også grønnløs


Dere baserer alt på frykt, et alternativt rusmiddel som har et stort og etablert miljø her i landet, der brukernes eneste interesse er å få være i fred. Ironien er at det er forbudet som har introdusert nødvendigheten for vold i denne industrien.
Heldigvis er det lite til intet av det når det gjelder cannabis, jeg har sett folk krite til seg alt for mye og fucket opp, de blir ikke banket opp, de blir fryst ut av miljøet. Driver du med kokain derimot, kan et skjevt blikk plutselig ende i knivstikking.

My two cents..
Sist endret av Dodecha; 29. mai 2016 kl. 14:53.