Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2536
jeg sa litt for mye i et avhør, å nå vil onkel ta fra meg lappen.
sa at jeg ruset meg 2 ganger i uka, hver eneste helg.
er det noen som kan snakke fra egne erfaringer når det kommer til å trekke tilbake et utsagn?
angrer som en hund på at jeg sa det, skulle holdt kjeft når det kom til hvor ofte jeg ruset meg.
Det hjelper nok lite å trekke tilbake utsagnet ditt eller forsøke å få avhøret tilsidesatt.

Førerkortet ditt beslaglegges ikke på grunn av en rettslig kjennelse basert på dette avhøret, men politimesteren har foretatt en skjønnsvurdering og kommet frem til at du ikke er skikket til å ha førerkort på grunn av din manglende edruelighet.

Denne hjemmelen gjør det mulig for politi å frata førerretten når man mistenker at noen ikke er skikket til å kjøre bil.
Det kan være eldre hvor familien har ringt inn en bekymringsmelding til politiet, personer de møter ofte beruset, eller som i ditt tilfelle at man innrømmer ovenfor politiet at man har et rusproblem.

Jeg tror det eneste du kan gjøre er å klage, eventuelt ta det for retten med en dyktig advokat, og forsøke å få overprøvd politimesterens avgjørelse i rettsvesenet.

Loven er forholdsvis diffus på området, og lar det være opp til politimesteren eller den han gir myndighet å vurdere hvem som er skikket til å inneha førerrett.

Sitat av Vegtrafikkloven
Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.
Vis hele sitatet...
kjedelig streiting
Normal har jo startet en innsamlingaksjon for å prøve det nåværende systemet i retten, så du kan jo alltids melde deg på der: http://normal.no/sider/gruppesoksmaal/.
Vil dette søksmålet også omfatte de som mister førerkortet grunnet åpenhet til lege eller psykolog? En kamerat av meg ble fratatt førerretten fordi han var åpen om cannabisbruken sin ovenfor psykologen.

Jeg går til psykolog og det er litt synd at man ikke kan være helt åpen. Fastlegen min er fair på akkurat det området, det skal han ha for.
Sist endret av hestpåpinne; 1. mai 2015 kl. 19:25.
Det er allerede en god diskusjon rundt dette temaet, så de som vil lese mer om det bør ta en titt her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=271887