Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2683
Jeg leter etter gode bøker med psykose som tema. Det kan eksempelvis være en hovedperson eller en annen viktig karakter som sliter med psykose. Fra før har jeg lest boka "Psykosens verden" av Pål Abrahamsen, men dette er en fagbok og ikke skjønnlitteratur. Den kan dog anbefales, og første halvdel av boka er som en dagbok skrevet av en schizofren kvinne. Den tar for seg dagligdagse situasjoner opplevd av en schizofren kvinne, og kan absolutt anbefales, om så bare for underholdningsverdien.
Tankene gikk rett til Matthew Warner og Eyes Everywhere. Forbered deg på en skribent som behersker lingvistikk som en boss dersom du bestiller et eksemplar fra RDSP. Vil absolutt si at det er en ordsmed som fortjener din oppmerksomhet! Anbefales.

"… extremely learned, believable and expertly-told … one of the finest contemporary fictitious depictions of the mind-consuming process of this real and serious mental disorder."
—Downwarden
Vis hele sitatet...
Eyes Everywhere
Eyes Everywhere Special Edition
Hva med Fight Club av Chuck Palahaniuk? Filmen er jo veldig kjent, du har kanskje sett den, men forfatteren skriver veldig bra in my opinion.
I morgen var jeg alltid en løve av Arnhild Lauveng som tidligere var innlagt som schizofren på psykiatriske avdelinger. Hun var psykotisk, selvdestruktiv, og knuste glass for skjære seg til blods med. Den dag i dag arbeider hun som psykolog, utdannet ved Universitetet i Oslo. Her snakker vi om en verden fylt med stemmer og hallusinasjoner. Rotter som løper etter henne i flokk, ulver som glefser etter henne med siklende kjeft og gule øyne. Vrangforestillinger med hennes egen mening og logikk. Anbefales på det sterkeste.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
The Quiet Room av Lori Schiller. Anbefales på det sterkeste. En meget god beretning om sykdommen fra flere perspektiv. Det meste foregår i hodet til Lori Schiller, men også andre i nær familie og venner forteller hvordan de oppfattet henne.
Sist endret av bipbapbop; 9. november 2012 kl. 10:37.
Jeg kan anbefale "Lillelord" av Johan Borgen. Sjekk ut omtalen på bokilden.
Mht litterære kvaliteter stiller den nok i en litt høyere klasse enn de andre bøkene som er nevnt her.
I never promised you a rose garden av Hannah Greene er en evig og genial klassiker En dåre fri holder jeg på med nå for andre gang Anbefales
Jeg er ikke den store lesehesten, men ser mye dokumentar.

NRK sendte for noen år tilbake en dokumentar jeg likte godt: Indian Summer.

"Når drømmer og virkelighet blander seg identifiserer Torstein seg med å være indianer. INDIAN SUMMER er et personlig portrett av regissørens bror Torstein, som i 17 år har levd med diagnosen schizofreni. Hans følelse av å være innestengt i sykdommen, så vel som på institusjon, står i sterk kontrast til ønsket om å klare seg selv – frihet og ufrihet er ytterpunkter i hans liv."

Youtube - Indian Summer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tell Me Your Dreams av Sidney Sheldon. Slutten er ikke særlig bra, etter min mening, men verdt å lese!