Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 812
Sitter med en PC som skal ha fått viruset hvor "politiet" krever penger, for å så gå i svart skjerm uten start-meny eller ikoner. Heller ikke i sikkerhetsmodus har jeg start-meny eller ikoner. Hva i alle dager skal jeg gjøre for å få dette her i orden?

Det jeg har prøvd så langt er å laste ned og kjøre full scan med malwarebytes i sikkerhetsmodus, og jeg har prøvd full scan med Kaspersky Rescue Disk. Sørged for å oppdatere databasen først. Ingenting hjalp.
Enkleste blir sikkert formatering. Så får du heller tenke deg om neste gang du laster ned noe
Det er heldigvis ikke mitt verk eller min PC. Ser ut som om formateringen er på vei, men hadde satt stor pris på om noen hadde hatt en løsning som ikke innebærer formatering. Det må da finnes en ikke så alt for kronglete løsning, dette er vel et heller utbredt virus?
Koble harddisken til en annen maskin som kjører oppdatert AV så fjerne det den finner og kjøre Windows i sikkerhetsmodus og så scanne med superantispyware portable

Allerede gjort det med 15 maskiner og holder på med enda en på jobb idag :P
Jeg ville kjørt en formatering bare for å være på den sikre siden selvom du hadde klart å fikse det uten - man vet aldri om det er igjen deler av viruset på maskinen, eller om den har skadet andre filer...
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Koble harddisken til en annen maskin som kjører oppdatert AV så fjerne det den finner og kjøre Windows i sikkerhetsmodus og så scanne med superantispyware portable

Allerede gjort det med 15 maskiner og holder på med enda en på jobb idag :P
Vis hele sitatet...

Ja, det har jeg jo allerede gjort. Har scannet i Windows sikkerhetsmodus og med Kaspersky Rescue Disk som fungerer som en linux live-CD. Og ja, jeg sørget for å oppdatere databasen til kaspersky før scanning.

Er det noen som kan hjelpe meg å navngi dette flotte viruset da, så jeg kan gjøre litt dypere research for fjerning selv?

Da er det løst! Viruset er Urausy, og verken Malwarebytes eller Kaspersky Rescue CD tok knekken på det. Anvi rescue disk derimot, det fikk raka det vekk!
Sist endret av kakeflekk; 8. februar 2013 kl. 09:02.