Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 15254
Heisann. Etter å ha lest denne artikkelen har jeg blitt ganske nysgjerrig på om det finnes en lignende nettside for øl, som i tillegg gjerne har godt og alkoholsterkt øl? Jeg vet at det sannsyneligvis er lite å spare, men opplever at polet ofte har elendig ølutvalg i nærheten og det hadde vært kult om det fantes et bedre alternativ.
Belgiashop vil jeg anbefale, grei leveringstid (Rundt 2 uker) samt god kvalitet.
Sist endret av Rambofant; 14. desember 2012 kl. 22:49.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du kan alltids bestille fra bryggeriet. BrewDog selger øl i egen nettbutikk, og mange av de er ikke å få tak på i Norge. Du må selvfølgelig regne ut avgiftene sjøl, og disse må du betale som du ellers gjør når du handler på nettet. Toll.no har informasjon om beregning av alkoholavgifter ved privatimport.

Edit: Og hvis alkoholsterkt øl var et kriterie, er BrewDog akkurat tingen for deg.
Sist endret av BomberMan; 14. desember 2012 kl. 22:54.
Takk for svar. Poenget var ikke at det måtte være alkoholsterkt, men at jeg er ute etter ordentlig øl og ikke daffe pilsnere
Vinmonopolet kan skaffe det meste av øltyper som selges på amdre pol, det er bare å snakke med de som er det. De er ofte veldig behjelpelige om du sier du ønsker en god øl og viser interesse.

Kan selv ambefale en belgiskk klosterøl dem har, husker ikke navn, men den er utrolig god, den van en øltest/sammenlikning forleden dag.

Eller så er haandbryggeri noe du ikke kan bomme med
bestill tsjekkisk øl... best i verden på å brygge
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
bestill tsjekkisk øl... best i verden på å brygge
Vis hele sitatet...
Det kan vel diskuteres, som alle andre ting hvor smak og mennesket er med å avgjøre, men sier ikle at du tar feil.

Ulikt øl er best til ulike andledninger, f.eks en lys og mild på sommeren i solsteiken og en mørk (og personelig en med god røyksmk) utover jøsten og vintern.
Jeg vil sterkt anbefale deg å ta turen til aker brygge. Der er det en pub som har omtrent alt av øl som er verdt å smake på. Husker selvfølgelig ikke hva puben heter nå i farta, men gud jeg er glad for at jeg fant stedet!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Du kan alltids bestille fra bryggeriet. BrewDog selger øl i egen nettbutikk, og mange av de er ikke å få tak på i Norge. Du må selvfølgelig regne ut avgiftene sjøl, og disse må du betale som du ellers gjør når du handler på nettet. Toll.no har informasjon om beregning av alkoholavgifter ved privatimport.

Edit: Og hvis alkoholsterkt øl var et kriterie, er BrewDog akkurat tingen for deg.
Vis hele sitatet...
Dersom du ser mer på smak enn du ser på alkoholprosent, så smaker BrewDog både kuk og helvete. Iallefall det man får tak i her i Norge, så jeg regner med at resten av utvalget ikke er noen åpenbaring det heller.
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Jeg vil sterkt anbefale deg å ta turen til aker brygge. Der er det en pub som har omtrent alt av øl som er verdt å smake på. Husker selvfølgelig ikke hva puben heter nå i farta, men gud jeg er glad for at jeg fant stedet!
Vis hele sitatet...
Beer Palace
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Takk for svar. Poenget var ikke at det måtte være alkoholsterkt, men at jeg er ute etter ordentlig øl og ikke daffe pilsnere
Vis hele sitatet...
Brygg selv da får du akkurat det ølet du ønsker. Billig og bra.
Og resultatet blir øl som smaker mye bedre enn butikkpilsen.
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Dersom du ser mer på smak enn du ser på alkoholprosent, så smaker BrewDog både kuk og helvete. Iallefall det man får tak i her i Norge, så jeg regner med at resten av utvalget ikke er noen åpenbaring det heller.
Vis hele sitatet...
Nevn dine tre favorittøl da, så vi kan se ut i fra hvilket grunnlag du kommer med den påstanden?
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Dersom du ser mer på smak enn du ser på alkoholprosent, så smaker BrewDog både kuk og helvete. Iallefall det man får tak i her i Norge, så jeg regner med at resten av utvalget ikke er noen åpenbaring det heller.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du gjør på ølfylla men selv har jeg aldri kommet opp med kukk som referanse når jeg drikker øl

Sitter nå med en BB punk IPA og den har skikkelig humlesmak og lang ettersmak. Smaker litt syrlig nesten sitronaktig grunnet den humla de har valgt. De bruker også ekstra mye humle slik at humlesmaken er veldig fremtredende. Veldig godt. Tror jeg tar en til jeg.
Sist endret av random67489; 15. desember 2012 kl. 02:34.
Kan ikke skjønne hva som er den store forskjellen på alle de tusen ølsortene jeg.

Man må ta kurs for å kunne skille mellom smaker og vite hva man prater om.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kan ikke skjønne hva som er den store forskjellen på alle de tusen ølsortene jeg.

Man må ta kurs for å kunne skille mellom smaker og vite hva man prater om.
Vis hele sitatet...
Nei det er stor forskjell. Ikke så stor forskjell på den pilsen du kjøper i butikk.
Om det er EC Dahls, ringnes, tau el CB. Forholdsvis likt er enig der.

Men kjøper du øl fra mikrobryggeriene så smaker det som en fest i munnen. Disse koster gjerne endel mer enn den vanlige flaskepilsen men det gjør også at mikrobryggeriene kan brygge det ølet de mener smaker best fremfor industripilsen som også må ta hensyn til konkurransen i markedet og det å betale for hyllemeter.

Det er stor forskjell i pris på maltsortene, og i maltrike øl så brukes det gjerne spesialmalt av ymse slag som koster ca det dobbelte av pilsnermalt per kg.
Mikrobyggeriene brygger øl til entusiaster og de har gjerne større betalingsvilje enn den jevne gla'dranker som bare trenger rusen.

Se feks på IPA og andre smaksrike humleøl. Prisene på humle har gjort 5-6 gangern i pris på noen få år. For store bryggerier som konkurrerer hovedsaklig i butikk blir det vanskelig å krige på pris og samtidig kunne brygge øl med mye kostbar humle i. De velger derfor de tradisjonelle humlesortene det er størst tilgang til og ofte er hovedkriteriene prisen fremfor smaken på humla.

Gjør en test neste gang du kjøper øl. Kjøp en maltrikt øl som feks Newcastle eller eller nå passer det godt med juleøl. Kjøp også inn noen flasker IPA gjerne av forskjellige produsenter og noen Ale's og et par hveteøl.

Jeg garanterer deg at du vil smake distinkte og veldig tydelige forskjeller mellom de forskjellige sortene. Og når du har drukket en type noen ganger og lagret smaksprofilen så vil du etter en stund klare å skille de kun på smaken. Kanskje ikke eksakt fra hvem produsent med en gang men du vil garantert lett skille mellom de forskjellige typer øl.

Husk nå å smake da og ikke bare bælme nedpå
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Dersom du ser mer på smak enn du ser på alkoholprosent, så smaker BrewDog både kuk og helvete. Iallefall det man får tak i her i Norge, så jeg regner med at resten av utvalget ikke er noen åpenbaring det heller.
Vis hele sitatet...
Javel? Dette synes jeg er litt besynderlig, da BrewDog tilfeldigvis er et av mine favorittbryggerier, og jeg har drukket 13 (så vidt jeg kan se) av de forskjellige ølene deres. Har 7 til som står i ølskapet mitt og venter på en litt mer spesiell anledning enn at det er fredags morgen, men jeg er jevnt over begeistra for ølet deres så langt. Du har øl som 77 Lager, Alpha Dog og Trashy Blonde som man får på dagligvarehandelen - og kanskje ikke er noe å hoppe i taket for - men som jeg heller drikker enn en daff, norsk industripils hvis jeg har tenkt å kose meg. Så har du polølene deres, Punk IPA synes jeg er en frisk og lettdrikkelig IPA som jeg drikker mye av. Går vi opp i pris og alkoholprosent finner vi øl som Paradox-serien (imperial stouts lagra på whiskyfat, 10-15%) Tokyo* og Lost Dog som for meg har vært smaksopplevelser uten like.

Så ja, jeg er spent på hvilke referansepunkter du har, jfr. det G4ndj1 skrev.

Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Takk for svar. Poenget var ikke at det måtte være alkoholsterkt, men at jeg er ute etter ordentlig øl og ikke daffe pilsnere
Vis hele sitatet...
Du må huske at smaksintensiteten ofte henger sammen med alkoholprosenten, forutsatt at det er gjort riktig. Lervig Konrads Stout og Nøgne Ø Two Captains er eksempler på sterke øl som smaker fantastisk, Arboga 10,2 er et prakteksempel på hvordan øl ikke skal lages (smaker pils med vodka). Til sammenligning så synes jeg ikke Tokyo* fra BrewDog med sine 18,2% smaker alkohol i det hele tatt, bortsett fra en svakt varmende følelse i halsen.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Kan ikke skjønne hva som er den store forskjellen på alle de tusen ølsortene jeg.

Man må ta kurs for å kunne skille mellom smaker og vite hva man prater om.
Vis hele sitatet...
Gå på polet. Kjøp følgende øl: BrewDog Punk IPA, Nøgne Ø Havrestout, Leffe Brune, Hoegaarden, Brasserie St-Feuillien Saison. Unn deg en Pilsner Urquell fra butikken hvis du vil ha med en god pils i sammenligninga. Og en Alpha Dog med det samme du er på butikken.

Fem øl, fem veldig forskjellige øltyper. Smak på hver (helst ikke samme kvelden) og prøv å ta noen mentale notater:

Farge: Gjennomsiktig/uklar, lys/helt svart?
Lukt: Blomster, kaffe, sjokolade, gjær, gress, sitrusfrukter?
Smak: Mye samme som lukt. Påtrengende, overvelmende? Hvordan er smaken når du først får ølet i munnen, når du har en hel slurk i munnen, og etter at du har svelget den?
Munnfølelse/"palate": Bobler den mye? Er den tung, kraftig, føles den oljete eller tynn i munnen? Henger ettersmaken igjen lenge?

Gjør det, så kan du prøve å overbevise meg om at det ikke er forskjell på alle de tusen ølsortene.
Lønner det seg?
Altså etter alt av avgifter og slikt? Klart variasjon fra øl til øl og butikker osv, men om noen har erfaring i praksis og faktisk har tjent på det sammenliknet med butikk priser?
Og er det mulig og unngå avgifter? Feks få leverandør til og skrive ''Gift'' på pakken?
Tips (som er litt relatert) hvis man bor nær grensa: Hvis man tar kontakt med Systembolaget får man lage seg bruker der til tross for at man bor i Norge, og kan dermed bestille varer til relativt rimelige priser. Ulempen er jo at man må hente det der, men bor man nærme er det null stress.

Bestilte f.eks. 12 stk. 0,75 liter Duvel til litt over 700 kr. Én 0,33 liter Duvel i Norge koster 50 kr…
Vurderer å kjøpe meg en kasse med Desperados inn til Norge. Men hvordan kan jeg beregne alle avgiftene som kommer med når man skal importere øl? Vinmonopolet hadde ikke sjans å skaffe det for meg.

Edit: http://www.beerstore.com.au/beer/desperados-beer
Sist endret av Waffaz; 21. desember 2012 kl. 10:17.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Vurderer å kjøpe meg en kasse med Desperados inn til Norge. Men hvordan kan jeg beregne alle avgiftene som kommer med når man skal importere øl? Vinmonopolet hadde ikke sjans å skaffe det for meg.

Edit: http://www.beerstore.com.au/beer/desperados-beer
Vis hele sitatet...
What? Merkelig.. Jeg bestilte en kasse Desperados for et par år siden gjennom polet der jeg bodde da. Null stress.
Kunne ikke kjøpe mindre enn en kasse, men det var jo ikke direkte negativt

Btw: vinmonopolet har jo også nettbutikk. De har jo over 300typer øl om jeg ikke tar feil, det er et utvalg jeg ikke vil kalle direkte dårlig.
Finner ikke den på nettbutikken deres, og jeg henvendte meg til "hovedpolet" i bergen via mail og spurte om de hadde mulighet til å ta inn. Det hadde de ikke, da firmaet de importerte fra var tom, og ikke hadde noe plan om å få det inn i nærmeste fremtid.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Finner ikke den på nettbutikken deres, og jeg henvendte meg til "hovedpolet" i bergen via mail og spurte om de hadde mulighet til å ta inn. Det hadde de ikke, da firmaet de importerte fra var tom, og ikke hadde noe plan om å få det inn i nærmeste fremtid.
Vis hele sitatet...
Ok, men da skjønner jeg det.
Desperados ligger ikke som vare i polets sortemang, det må spesialbestilles og om deres leverandør er tom så er det kun egenimport som gjelder.
Det koster ruffly 500,- i avgifter å importere en kasse øl på egenhånd. Det varierer litt på hva utsalgsprisen er.