Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 580
Ubuntu på minnepinne har vært en sikker vinner. Men nå prøvde jeg med 12.04, og støtte på diverse problemer. Installasjonene jeg har prøvd er laget på enkleste måte med universal USB installer v. 1.9.0.2 (som er den nyeste) og persistent file på ca. 1 GB på den minste pinnen, og ca. 2 GB på den største.

Først la jeg den inn på en 4 GB pinne, den gikk full under nedlasting og installering av nye pakker. Merkelig, ettersom en sjekk i Windows viste at bare ca. 2 GB var brukt.

Uansett så løste jeg det problemet med å bruke en pinne på 8 GB. Likevel får jeg ikke oppgradert, og heller ikke installert norsk språkpaakke. Feilmeldingene blafret forbi, så dem har jeg dessverre ikke. Men det ser ut for meg som om oppdatereren ikke kunne finne rotområdet?

Veldig fint om noen har noen råd eller erfaringer. Jeg er ikke god i Linux, men jeg klarer å bruke terminal, bare jeg får det litt med teskje hva jeg skal gjøre.

Jeg mener det skal gå an å oppgradere installasjon på pinne, jeg er sikker på at jeg har gjort det i tidligere versjoner(?), men det er en stund siden. Et annet alternativ kan være å tilpasse og oppgradere ISO før jeg legger over på pinnen, det finnes oppskrifter på det både på ubuntu.com og andre steder. Men det er knotete, for da må jeg jo lage nye installasjoner jevnlig, ettersom det det kommer nye versjoner, eller jeg vil ha enn nye programmer. Selvfølgelig kan jeg installere på harddisk, det fungerer bra, men ideen er å kunne bruke distroen på flere PC-er.