Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1792
Sukk, juletider.

Tenkte å kjøpe kameraveske eller tripod eller kanskje en ny linse av noe slag til min samboer, som pr dags dato har følgende utstyr (med forbehold om feil):

Nikon D90 kamera
Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6 G
Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8 D

Er det noen som har tips/anbefalinger å komme med? Annet tilleggsutstyr kan også være interessant.
Tripod er jo veldig greit å ha når man fotograferer litt. Når det gjelder tripod så ville jeg anbefalt å holdt meg til kjente merker som Manfrotto, & Benro. Når man først har en tripod så MÅ man nesten ha et kulehode slik at man enkelt får siktet inn motivet uten å måtte virre for mye med beina. Det kan være litt vansklig å anbefale stativ & kulehode da det som oftest blir litt tilpassning til brukeren. Td. hadde jeg ikke klart meg med en tripod som ikke var høyere enn 1.70. Jeg selv er 1.95 og har ikke tenkt å konstant bøye meg opp og ned bare for å se igjennom søkeren. Kulehode velger man først når man vet hvilken tripod man har. FotoVideo har et greit utvalg av Tripoder.

Av andre ting som kanskje er litt enklere å handle er en god blitz. Du tenker kanskje at det er jo blitz på kamaraet fra før ? ... vel la oss bare si at den gir ikke akkurat den beste friheten og oppfyller ikke akkurat noen flere krav enn å ta noen random partyshots. Av Nikon blitz så kan jeg anbefale Nikon Speedlight SB700 Man må jo ut med 2500,- men er jo verdt det. Koster man på 500,- til så får man storebroren SB900 som er mere annvennelig, men begge blitzene kan vippes opp og ned samt roteres slik at man kan reflektere lys av vegger etc. for å lyse opp bildet man tar på "bløtere" vis.

Av andre kanskje aktuelle ting til kamerabagen så kan man jo kjøpe en Reflektor, disse kommer jo på under tusenlappen så dem er jo litt snillere på lommeboken enn blitz og tripod.

fotoutstyr kan jo også være software, for hun må jo ha dem inn på dataen
Om hun allerede ikke har god software så er det jo lurt å skaffe seg dette ganske fort.
Av gode ting å ha her så kan man jo nemne LightRoom for dem som har Windows, og vist man har Mac så er jo Aperture å annbefale. Disse 2 programmene hjelper deg med å få en god flyt i å importere og organisere bildene dine. Er jo veldig greit å ha bildene sine organisert, samt at disse 2 programmene lar deg også gjøre enkle bildekorrigereingere som justering av hvitbalanse, og div. andre justeringer på en veldig enkel og lett måte. Disse programmene lar deg også konvertere RAW-format filer som du kan ta med kameraet ( noe jeg virkelig håper hun gjør, vist ikke be hun gjøre det ASAP ) til et mere håndterlig format som jpeg. Man kan jo også si at Photoshop er greit å ha også, men for mange og for nystartere så kan det for bli overkill og for avansert. Lightroom & Aperture er en veldig grei plass og starte, og dem hjelper deg veldig med flyten i arbeidet av bilder fra du får dem inn på maskinen til du printer dem. Man kan senere gå videre til photoshop når man ser at man vil gjøre ting som blir for avansert for disse 2 programmene, men jeg selv har funnet ut at selv om jeg har photoshop så må jeg ha lightroom for å organisere bilder og bare sørge for at jeg har god flyt på alt fra import til backup.

Flere kjekke ting å ha for en fotograf. En god photoprinter er jo ikke å forakte. Canon og Epson har jo gode printere til disse formålene. Canon sin PIXMA iP serie & PIXMA iX serie er gode valg for photoprinting. iP for vist du ikke har behov for å printe noe større enn A4, men vil du printe i A3 str. så bør man velge en iX serie For Epson sine printere så bør man se på Epson Stylus Photo serien. Vist du vet noe om hvor stort det kanskje er ønskelig for hun å printe eller hvor mye som er ønskelig å bruke på en printer så kan jeg komme med noen spesifikke anbefalinger.

kameraveske & kamerasekk, absolutt ikke dumt. Lowepro har mange gode løsninger, sjekk ut www.fotovideo.no for å se hva som finnes.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Tripod er jo veldig greit å ha når man fotograferer litt. Når det gjelder tripod så ville jeg anbefalt å holdt meg til kjente merker som Manfrotto, & Benro. Når man først har en tripod så MÅ man nesten ha et kulehode slik at man enkelt får siktet inn motivet uten å måtte virre for mye med beina. Det kan være litt vansklig å anbefale stativ & kulehode da det som oftest blir litt tilpassning til brukeren. Td. hadde jeg ikke klart meg med en tripod som ikke var høyere enn 1.70. Jeg selv er 1.95 og har ikke tenkt å konstant bøye meg opp og ned bare for å se igjennom søkeren. Kulehode velger man først når man vet hvilken tripod man har. FotoVideo har et greit utvalg av Tripoder.
Vis hele sitatet...
Kjerringa er vel ca 1.67 høy, og jeg aner virkelig ikke hvor jeg skal starte for å finne det hun trenger. Jeg bruker heller 2500 på noe hun vil være fornøyd med lenge, enn 1000 på noe hun vil bytte om et år eller to. Kom gjerne med mere spesifikt forslag.

Av andre ting som kanskje er litt enklere å handle er en god blitz. Du tenker kanskje at det er jo blitz på kamaraet fra før ? ... vel la oss bare si at den gir ikke akkurat den beste friheten og oppfyller ikke akkurat noen flere krav enn å ta noen random partyshots. Av Nikon blitz så kan jeg anbefale Nikon Speedlight SB700 Man må jo ut med 2500,- men er jo verdt det. Koster man på 500,- til så får man storebroren SB900 som er mere annvennelig, men begge blitzene kan vippes opp og ned samt roteres slik at man kan reflektere lys av vegger etc. for å lyse opp bildet man tar på "bløtere" vis.
Vis hele sitatet...
Veldig godt tips i forhold til hva jeg spør etter, og selv om blitzene du nevner sikkert ikke kan sammenliknes med den innebygde(?), så har jeg forstått det slik at hun hater blitz over alt på jord - ihvertfall når det kommer til innebilder. Jeg tror uansett kameraveske og tripod står øverst på ønskelisten av kamerating, så jeg lar blitzen ligge inntil videre.

Av andre kanskje aktuelle ting til kamerabagen så kan man jo kjøpe en Reflektor, disse kommer jo på under tusenlappen så dem er jo litt snillere på lommeboken enn blitz og tripod.
Vis hele sitatet...
Også et artig forslag i forhold til annet relatert utstyr, men igjen tror jeg heller jeg skraper sammen smått og stort og satser på tripod og kameraveske. Reflektor er vel gjerne noe som blir mere attraktivt for henne etterhvert som hun får videreutviklet fotokunnskapene sine.

fotoutstyr kan jo også være software, for hun må jo ha dem inn på dataen
Om hun allerede ikke har god software så er det jo lurt å skaffe seg dette ganske fort.
Av gode ting å ha her så kan man jo nemne LightRoom for dem som har Windows, og vist man har Mac så er jo Aperture å annbefale. Disse 2 programmene hjelper deg med å få en god flyt i å importere og organisere bildene dine. Er jo veldig greit å ha bildene sine organisert, samt at disse 2 programmene lar deg også gjøre enkle bildekorrigereingere som justering av hvitbalanse, og div. andre justeringer på en veldig enkel og lett måte. Disse programmene lar deg også konvertere RAW-format filer som du kan ta med kameraet ( noe jeg virkelig håper hun gjør, vist ikke be hun gjøre det ASAP ) til et mere håndterlig format som jpeg. Man kan jo også si at Photoshop er greit å ha også, men for mange og for nystartere så kan det for bli overkill og for avansert. Lightroom & Aperture er en veldig grei plass og starte, og dem hjelper deg veldig med flyten i arbeidet av bilder fra du får dem inn på maskinen til du printer dem. Man kan senere gå videre til photoshop når man ser at man vil gjøre ting som blir for avansert for disse 2 programmene, men jeg selv har funnet ut at selv om jeg har photoshop så må jeg ha lightroom for å organisere bilder og bare sørge for at jeg har god flyt på alt fra import til backup.
Vis hele sitatet...
Vi har allerede det siste av programvare fra Adobe - og hun er flittig bruker av både Photoshop og Lightroom. Lightroom brukes såvidt jeg vet til å redigere lys/kontraster på bilder, mens Photoshop brukes til digital scrapping. Jeg tror neste oppgradering på denne fronten blir å oppgradere OS-disken til SSD, slik at hun vil få enda smoothere bildebehandling, men dette står ikke øverst på prioriteringslisten foreløpig.

Flere kjekke ting å ha for en fotograf. En god photoprinter er jo ikke å forakte. Canon og Epson har jo gode printere til disse formålene. Canon sin PIXMA iP serie & PIXMA iX serie er gode valg for photoprinting. iP for vist du ikke har behov for å printe noe større enn A4, men vil du printe i A3 str. så bør man velge en iX serie For Epson sine printere så bør man se på Epson Stylus Photo serien. Vist du vet noe om hvor stort det kanskje er ønskelig for hun å printe eller hvor mye som er ønskelig å bruke på en printer så kan jeg komme med noen spesifikke anbefalinger.
Vis hele sitatet...
Vi har faktisk en Epson PX700W, og har stort sett vært ekstremt fornøyd med denne. Ved forrige innkjøp av blekkpatroner bestilte jeg derimot fra InkClub - og disse nekter den nå plutselig å gjenkjenne. Får kanskje vurdere å legge et sett orginale blekkpatroner under juletreet, slik at hun kan begynne å skrive ut bilder i hjemmet igjen. Ellers er jo bildeutskrifter fra diverse sjapper blitt vanvittig billige - 1.19,- tror jeg vi betalte pr 10x15 cm utskrift, noe jeg vil tro er billigere enn blekk + ark til egen skriver.

kameraveske & kamerasekk, absolutt ikke dumt. Lowepro har mange gode løsninger, sjekk ut www.fotovideo.no for å se hva som finnes.
Vis hele sitatet...
Her tar jeg også gjerne imot spesifikke tips, men her går det kanskje stort sett på hva man syns er penest?

Må ellers takke deg for at du faktisk tok deg tid til å skrive et så innsiktfullt svar på posten min
Kamerabag - en som er stor nok til "alt" og gjerne litt ekstra - plutselig er det et nytt objektiv på gang - og da av erfaring - veldig dumt å kjøpe en som var akkurat stor nok så man enten ikke får med seg ting, eller må kjøpe en ny bag.
Anbefaler en kamerasekk jeg. Utrolig mye kjekkere når man er nødt til å gå tur eller lignende. Ellers kan et batterigrep for lengre batteritid (husk batteri) og for å enklere ta loddrette bilder være noe?
Har han en blitz? Hvis ikke kan jeg anbefale nikon sb-600
Batterigrep/vertikalgrep er kanskje noe? Jeg kjøpte en "piratkopi" fra Dealextreme som har endel funksjoner som originalen fra Nikon ikke har. Bl.a. mulighet for timelapse - noe som er gøy hvis man setter kamera på et stativ. Du kan stille inn hvor lenge det skal gå mellom hvert bilde - fra 1 sekund til 1 time, tror jeg. Kan lage kule videoer av slikt
Alltid gøy med ekstra batteri også hvis man er ute på tur. Grepet har plass til to av de batteriene D90 bruker til vanlig, men man kan også stappe inn vanlige AA hvis man plutselig skulle gå tomme for strøm.

Ellers vil jeg også anbefale blits. Alternativt tre-fire stk. Yongnuo YN-460-II blitser fra eBay (må ikke forveksles med YN-460 eller YN-462, hehe) og et sett med radiotriggere fra f.eks. Pixel eller Phottix (Stratos f.eks.). Blits på kamera = shait. Off-camera-blits = dritfett! Tips: Strobist.com eller Strobist-gruppa på Flickr.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hva slags fotograf er hun? Det finnes utrolig mye forskjellig tilleggsutstyr, og forskjellig utstyr er fristende for forskjellige typer fotografer.

Du "må" også huske at de du får tips av her inne er menn, som ofte higer mye mer etter fancy utstyr enn det kvinner gjør.
  • Redigerer hun mye? Da er tegnebrett kanskje noe å vurdere (Wacom Intuos4 M står på min egen ønskeliste, og er veldig populær blant fotografer)
  • Legger hun ut på lange fototurer der hun tar seg god tid? Hvis ikke blir store fotovesker og stativer heller noe som tynger ned opplevelsen (et alternativ til stativ er THE pod. Jeg har den røde, og synes den fungerer fint. Med 18-105mm må hun kanskje gå opp en størrelse eller to. JP.)
  • Nattbilder o.l.? Jeg kjøpte meg fjernutløser med bulb-funksjon til en hundrings, og det er et av de kjøpene jeg er mest fornøyd med. Den offisielle for D90 er MC-DC2 (JP), men her finner du en hel diskusjon av alternativer, en del billigere, en del med ekstrafunksjoner. Uansett tar den lite plass, og kan være kjekk å ha.
Sitat av zeth
(om kameravesker) Her tar jeg også gjerne imot spesifikke tips, men her går det kanskje stort sett på hva man syns er penest?
Vis hele sitatet...
Som sagt før, tror jeg det fleste bruker altfor store kameravesker. "Jammen jeg kan jo få bruk for dette?" Tull. Dess mer du har med deg av utstyr, dess mer bekymrer du deg for at du ikke bruker t.d. riktig objektiv.

En stund kjørte jeg Lowepro Rezo 120 AW med objektivveske koblet på med sliplock. Vanlig var kamera + 35/50mm i Rezo-en, og 100 mm i objektivveska. Har dog i lengre tid sett på Lowepro Toploader Pro-serien, da det gir muligheten for å ha litt lengre objektiver på kamera når man dumper det tilbake i veska.

Men vesker er ikke alt skal du se ("oh noes! Enda mer?! Hva faen er det med disse fotofolka?!". Slapp av, dette er det siste)

Det finnes en hel del alternative bæresystemer. Her er et utvalg:

Jeg er fornøyd med Cottoncarrier. Man velger avhengig av behov. RS-W1 er kanskje aktuelt?

Konklusjon:
  1. Kameraveske som ikke tar mye plass, men fortsatt gir mulighet for å ta med minnekort og annet ymse, i tillegg til ekstra objektiv/blits - Noe snuteaktig fra t.d Lowepro, med sliplock, og gjerne AW.
  2. Fjernutløser. Tar lite plass, kan brukes til en del forskjellig, og er innenfor budsjettet ditt.
  3. THE pod. Kan være på kameraet også når den ikke brukes, og tar ikke mye plass.
  4. Tegnebrett om hun redigerer en del.

Notis angående stativer: Buy nice or buy twice. Dette ordtaket er nærmest Godwins lov når det kommer til kjøp av stativer. For min del ville jeg gått for en Gitzo e.l. med én gang. Men dette er kanskje utenfor budsjettet ditt.
Etter at du har kjøpt gavene, kan dere jo kose dere med å lage utstyr selv?

Å lage reflektorer av papp og aluminiumsfolie fungerer som bare rakkeren, og koster deg ikke mer en tjue kroner
Ellers er hvite laken en god investering, henger du den framfor et stort vindu har du en flott softboks!
Veldig mye bra svar her, men jeg har veldig lite tid akkurat nå og kommer til å svare litt mer fyldig etterpå.

Tror jeg skal satse på en tripod i 1000-1500 kr klassen, er det noen som kan konkret anbefale en hos fotovideo.no?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av zeth Vis innlegg
Tror jeg skal satse på en tripod i 1000-1500 kr klassen, er det noen som kan konkret anbefale en hos fotovideo.no?
Vis hele sitatet...
Mye forskjellig der. Ønsker du at den skal være kompakt ved flytting? Da bør du gå for flere seksjoner. Ellers ville jeg heller gått for en med tre (altså to låser pr. ben). Merker folk generelt er fornøyde med i denne prisklassen er Benro og Manfrotto. Dette er den billigste fra Benro av karbon (lettere). Ser helt grei ut, dog litt dyrere enn det du hadde tenkt (har i tillegg tre ledd i stedet for to).

Pass på om du trenger hode i tillegg eller ikke.
Ellers kan man ha mye gøy med et makro objektiv. Selv brukte jeg Sigmas 105mm mye da jeg hadde Nikon. Tror det er det eneste jeg savner etter jeg kvittet meg med speilrefleksen.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Mye forskjellig der. Ønsker du at den skal være kompakt ved flytting? Da bør du gå for flere seksjoner. Ellers ville jeg heller gått for en med tre (altså to låser pr. ben). Merker folk generelt er fornøyde med i denne prisklassen er Benro og Manfrotto. Dette er den billigste fra Benro av karbon (lettere). Ser helt grei ut, dog litt dyrere enn det du hadde tenkt (har i tillegg tre ledd i stedet for to).

Pass på om du trenger hode i tillegg eller ikke.
Vis hele sitatet...
Skal vel klare den prisklassen også. Hvordan vet jeg om jeg trenger hode eller ikke?

Merker jeg er særdeles blank på området, og relativt uinteressert i å bli så veldig mye klokere på det.
Du trenger hode dersom det ikke følger med (/henger fast) hehe. Jeg kan forresten på det varmeste anbefale Redged-stativene som Stavanger Foto har begynt å selge. www.redged.no

Ellers - når det gjelder stativer, så liker jeg personlig best de som har "vri" bein, og ikke "flipp" hehe. Vet ikke hva det heter, men de man bare vrir på beina for å dra dem ut - litt sånn som Jif Mopp, egentlig.

En annen gøy ting på en tripod er om man kan snu og/eller vippe midtsøyla. Perfekt for makro osv.

Manfrotto M055XDB er visstnok et populært stativ, sies det.

(Beklager rotete post...)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av zeth Vis innlegg
Hvordan vet jeg om jeg trenger hode eller ikke?
Vis hele sitatet...
Kameraer har 1/4"-20 skrue (1/4" i diameter, 20 dreininger pr tomme), imens mange stativbaser har 3/8"-16. Det finnes adaptere og slikt, men den større 3/8"-16-skruen er beregnet for å ta imot et hode.

Stativet jeg lenket til ser ut til å ha plattform for hode, så det må du eventuelt kjøpe i tillegg. To ting med dét stativet tho:
  1. Det er noe lavt i høyeste posisjon (142 cm. Hode og kamera kommer i tillegg tho, så dét hjelper på litt. OBS: Disse 142 cm er med midtposten (center column) helt ut: Tar lengre tid å sette opp, og gir mindre stabilitet)
  2. Jeg finner ikke C-057 M8 på siden til Benro, kun C-058 M8, sannsynligvis en nyere modell.
Jeg guffa på med endel utstyr med en gang jeg kjøpte kameraet. Jeg tar endel bilder inne, og bruker ekstern blits veldig mye. Stativ og fjernutløser er gode investeringer, men jeg bruker det mest til nattfotografering. Sist gang jeg ønska meg ekstrautstyr til jul, ble det minnekort. Alltid digg å ha to, for da går du "aldri" tom for plass. Et i kameraet, ett i printerens kortleser.

Neste ting jeg ønsker meg er nok snutebag eller tegnebrett. Jeg har en liten ryggsekk, som tar alt jeg har (utenom stativet). Denner er bra til å bære/oppebevare utstyret i, men en snutebag vil i større grad gjøre at kameraet er klar til bruk når du trenger det.
Ser ut som jeg i løpet av dagen satser på:

Benro Karbon stativ C-058 n6 m/BH-1 Kuldehode
Nikon kamerabag CF-EU04

Noen innvendinger før jeg bestiller?

Ble visst noe kluss med informasjon ovenfor...

Endte opp med å bestille:

Lowepro Apex DSLR 120 AW black
Benro Karbon stativ C-058 n6 m/BH-1
inkl. BH-1 Kulehode


Satser på dette kan brukes
Jeg tipper det blir en slager!

Hvis du trenger tips til neste gang, så er Nikon 24-70 f/2.8 et klassisk (og bra) objektiv, som nå fås som kaffekopp, hehe:
http://kaffebrus.com/files/nikonmugg24701.jpg

(Og en annen ting - du kan fortelle kjæresten at han/hun ikke vet hva han/hun prater om hvis han/hun "hater blits" hehe. Blits er en velsignelse, hehe. Derimot - kameraets innebyggede popupblits stinker jo, som regel. Men blir man kreativ og leker med offcam osv. så kan resultatene bli forbløffende bra!)
Ser ikke at noen har anbefalt filter, men hva med polarizing filter? Eller stjernefilter passer jo godt i jula!
Blitz, tja..

Har ikke blitz på nye kamerat engang. Kan ikke si jeg har savnet det heller. Det henger vel på hva man tar bilder av, og hva man har av objektiver.