Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 835
Haepz.

På jobb kjører vi pr dags dato 5 forskjellige subnet;

10.0.1.x er hovednettet (vårt interne nett)
10.0.3.x er FIRMA1 sitt nett (et firma som leier lokaler hos oss)
10.0.4.x er FIRMA2 sitt nett (et annet firma som leier lokaler hos oss)
10.0.5.x er vårt testnett (kan eventuelt fjernes)
10.0.9.x er kursnettet (vi har endel klasserom med kurs, og disse har egen range)

I tillegg har vi enda et firma som leier, som helst burde vært på eget nett.

Domenekontrolleren vår er Windows Server 2003, og samtlige switcher er HP-switcher m/VLAN-tagging.

Problemet vårt er at DHCP-scopet til hovednettet stadig går fullt, og vi skulle gjerne ha utvidet det. Slik det er nå så er det reservert en god del IPer til switcher/printere, og vi sitter igjen med 157 adresser som fordeles ut til maskinene på huset. Mot slutten av dagen hender det at dette blir fullt, og at folk ikke lenger får logget seg på.

PS: Kan si først som sist at leasetime står på 8 timer, og at ved å i det minste halvere denne vil nok problemet så godt som forsvinne, men jeg er likevel interessert i det tekniske rundt en eventuelt utviding.

Jeg skal ikke påstå å ha lest mye om dette, men det så ut som alternativene i hovedsak sto mellom "Superscoping" og "Resubnetting", hvorav førstnevnte definitivt så ut til å være raskeste løsning, men er det den beste?

La oss si vi oppretter 10.0.2.x og slår dette sammen med vårt eksisterende 10.0.1.x-nett. Hvis vi da flytter over samtlige printere til 10.0.2.x, og på den måten frigjør 30-40 IP-adresser, samtidig som vi skrur ned leasetimen i DHCP-serveren - som tidligere nevnt, så mener jeg vi er sikret i en lang tid fremover. Høres dette bare ut som en god løsning i mitt hode?

Alternativet virker altså å være resubnetting, hvor det meste må konfigureres fra bunnen av?

Innspill, takk!
enkleste her og lage en ny subnet som bare router alt sammen mellom vlan net dine, har du en layer 3 switch ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Merk at på Procurve switchene alt fra 2626 og oppover kan man aktivere routing vha lisens.

Dette ville være det enkleste.
zeth's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
enkleste her og lage en ny subnet som bare router alt sammen mellom vlan net dine, har du en layer 3 switch ?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg kan huske så har vi 7-8 stk HP2626, og en stk HP 27**. Mulig jeg tar feil, men trodde ikke noen av disse var layer 3?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Merk at på Procurve switchene alt fra 2626 og oppover kan man aktivere routing vha lisens.
Vis hele sitatet...
Alt av hovedswitcher hos oss er som nevnt HP2626 og oppover. Vi bruker også endel 1710- og 1800G-switcher der det ikke er nok uttak direkte fra de større.

Kan du utype "aktivere routing vha lisens"?