Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4713
Hei
Nå har jeg sett mye på OSL 24/7 der vi får se alt mulig som skjer på Gardermoen flyplass inkludert tollen. På S2E8 så får vi se at tollen åpner et testkriterier og velger å varsle politi om denne pakken som er på vei i posten til noen, selv om tollen påpeker at brukerutstyr ikke er ulovelig.

Tenkte dette er interessant for folk, anbefaler forresten å se serien Jeg har sett det på Viaplay
Nei...
Det er jo ikke bra at brukeren veit hva man får i seg...
Politiet gjør vel ikke noe mer med den informasjonen enn kanskje å lage et lite notat?
Evt legge infoen inn i Indicia?
Sist endret av Pils; 15. februar 2018 kl. 14:27. Grunn: leif
Eller så er det den typen opplysninger som havner i Palantir og som gjør det mere relevant å ta stikk prøver av nettopp den brukeren.
https://www.abcnyheter.no/penger/nae...-med-massedata
Sitat av Pils Vis innlegg
Politiet gjør vel ikke noe mer med den informasjonen enn kanskje å lage et lite notat?
Evt legge infoen inn i Indicia?
Vis hele sitatet...
Tja. Undervurder ikke hva resurser dem vil bruke. Her hadde dem nettopp fikset bikkje for og ha razzia hoss flere pga mistanke om bruk. Men dem er muligens noe mer besatt av og ta stonere her enn hva som er normalt ellers. Synes det er merkelig hva dem har lov til plus hvor mye resurser dem bruker på denne narkoen..
Er jo ikke bare tollvesnets narkokamp. Måten man bruker Palantir og massedata kan jo direkte sammelignes med måten f.eks Facebook og Google samler inn brukerdata for å spisse reklamer og søk.
Man kan vell og gå ut ifrå at overvåking vil øke i fremtiden.
Jeg blir ikke overrasket viss politi også ønsker og bruke massedata. Personvern må vike unna for det meste nå til dags.
Brukerutstyr, really? Hadde vært artig å vite hvor grensa går, og hva som defineres som brukerutstyr.
Si jeg kjøper en vekt jeg skal bruke til whatever så kan jeg risikere å bli flagget hos både politi og tollvesen? Fuck you!

Dette er virkelig en bekymringsverdig utvikling. Norge har alltid vært en nanny-state men er nå i ferd med å bli en politistat.
Latterlig at tollvesenet skal blande seg inn i dette, moralpoliti de som virkelig skal blande seg inn i slikt. Dette høres ut som en jobb de maktsyke menneskene fint klarer på egenhånd med tanke på hvor mye skade de allerede påfører befolkningen. Latterlig at de kan samarbeide med politiet over sånne småsaker som ikke en gang burde vært en sak.

At politiet bruker mye ressurser på dette er ingen hemmelighet, det er tross alt som oftest enkel oppklaring, og det er nok mange av politifolka som rett og slett tenner på å ta folk. Hadde de brukt ressursene de har på noe annet enn å dekke over sine egne lovbrudd og ta rusmisbrukere kunne jeg kanskje hatt en annen oppfatning av de, men det er tross alt sannheten.

Herregud, så de får ikke stoppet det fordi det ikke er direkte mot loven, så de etterlater heller et ansvar til en mye verre del av befolkningen. Helt latterli.
▼ ... over et år senere ... ▼
Kanskje di varsler om det kommer piper/lum/bonger..

Men eks sprøyter da?
Dette kan du jo bestille på nettapotek. Og det er jo risikofritt i innenlands post.

Men sprøyter er jo ikke ulovlig i seg selv. Hva politet kan gjøre med denne infoen er svert lite.

Det er ikke ulovlig å kjøpe eller bruke sprøyter i norge.

Så dette må komme annt på brukerutstyret. Om det kan brukes på lovlige medisiner eller om det kun kan brukes på ulovlig rusmidler
Sitat av Ex-opiat Vis innlegg
Kanskje di varsler om det kommer piper/lum/bonger..

Men eks sprøyter da?
Dette kan du jo bestille på nettapotek. Og det er jo risikofritt i innenlands post.

Men sprøyter er jo ikke ulovlig i seg selv. Hva politet kan gjøre med denne infoen er svert lite.

Det er ikke ulovlig å kjøpe eller bruke sprøyter i norge.

Så dette må komme annt på brukerutstyret. Om det kan brukes på lovlige medisiner eller om det kun kan brukes på ulovlig rusmidler
Vis hele sitatet...
dude, en bong kan brukes til tobakk, urter el hva faen, samma som en sprøyte og kanyle har fler bruksområder.

loven er svart-hvit, enten lov el ikke lov.
Ser det er gammel post, men svarer alikevel. Har bestillt brukerutstyr fra utlandet i 10år. Aldrig hatt noe problem med toll eller politi noen gang. Det er ikke noe problem å kjøpe brukerutstyr fra utlandet.
Bestilt alt fra bokser med rullepapir, vekter, bonger, vaper. Ikke noe stress. Bor også forsåvitt i lita bygd, hvor politiet ser hardt på bruk.
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Ser det er gammel post, men svarer alikevel. Har bestillt brukerutstyr fra utlandet i 10år. Aldrig hatt noe problem med toll eller politi noen gang. Det er ikke noe problem å kjøpe brukerutstyr fra utlandet.
Bestilt alt fra bokser med rullepapir, vekter, bonger, vaper. Ikke noe stress. Bor også forsåvitt i lita bygd, hvor politiet ser hardt på bruk.
Vis hele sitatet...
akk d samme her.
mulig noe blir registrert, men å bruke det mot deg tviler jeg på r lov..
kan ikke straffe/forfølge noen for at de har kjøpt noe som også kan brukes til inntak av no ulovlig
Jeg tror det har noe med oppklaringsprosent å gjøre. En politibetjent som har 80% oppklaringsprosent på sakene sine får mer akkreditering og kanskje mer lønnsøkning enn noen som jobber med mer vanskelige saker som har nærmere 5% oppklaringsprosent, som voldtekt.

Så hvis det er en liten sjans for at noen driver med ulovlige stoffer, så tipper jeg dette ansees som "snacks" av politiet, veldig enkel sak. Observer en stund, bust inn hos brukeren, tving dem til å tilstå, ferdig oppklart på en dag. Ser pent ut på papiret, men fører ikke til noen særlig samfunnsforbedrende effekt annet enn å spre frykt.

Jeg har meget liten tro på at det er for "forebyggende effekt". Da må man nå inn tidlig, lære et menneske om hvorfor rusmidler ikke er bra, og finne andre måter å håndtere stress på. Men dette lærer vi fint lite om i skolen, så derfor går det som det går, som noen nevner i tråden; Mot politistat. Trist er ordet.
Du tror vel ikke en så stor offentlig etat viser feilsider ved seg selv, alt går etter boken så lenge kamera ruller.
Sist endret av Naturgrønn; 16. august 2019 kl. 04:46.
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Jeg tror det har noe med oppklaringsprosent å gjøre. En politibetjent som har 80% oppklaringsprosent på sakene sine får mer akkreditering og kanskje mer lønnsøkning enn noen som jobber med mer vanskelige saker som har nærmere 5% oppklaringsprosent, som voldtekt.

Så hvis det er en liten sjans for at noen driver med ulovlige stoffer, så tipper jeg dette ansees som "snacks" av politiet, veldig enkel sak. Observer en stund, bust inn hos brukeren, tving dem til å tilstå, ferdig oppklart på en dag. Ser pent ut på papiret, men fører ikke til noen særlig samfunnsforbedrende effekt annet enn å spre frykt.

Jeg har meget liten tro på at det er for "forebyggende effekt". Da må man nå inn tidlig, lære et menneske om hvorfor rusmidler ikke er bra, og finne andre måter å håndtere stress på. Men dette lærer vi fint lite om i skolen, så derfor går det som det går, som noen nevner i tråden; Mot politistat. Trist er ordet.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som benytter antall saker løst som måleenhet.
Hverken i politiet eller i det virkelige liv.
Du får mye mer cred for å løse en vanskelig sak enn 5 små.