Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2618
Jeg var for første gang hos legen min for noen dager siden. Jag skulle spørre om å få resept på Proscar (virkestoff Finasteride) pga jeg vil forebygge hårtapet som allerede hadde begynt fra 17-årsalderen (er noen få år eldre nå).

Hun var veldig skeptisk til å gi meg dette, men sa hun skulle høre litt med kollegaer. Egentlig virket det som hun allerede hadde bestemt seg og ville bare ikke si nei med en gang. Bivirkningene er forresten ikke av noe problem for meg.

Hun begynte å snakke om selvbilde mitt og ga meg nummer til et sånt psykisk helse hjelpesenter. Jeg skjønner jo at det er et er annet underliggende problem, men er sikker på at uansett hvor mye psykisk hjelp jeg får, at jeg aldri kommer til å akseptere hårtapet. Beklager for å være litt dramatisk, men enkelte ting er viktigere enn de er for andre..

Har dere noen tips til hvordan jeg kan "overtale" legen min til å gi meg det?
Hva med å gå til en annen lege?
Sånne ting kan steroide pushere ha. Hør med dem største innenlands vi har på dnmarketsno
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Av og til må man sjefe litt med legen, si i fra at dette er viktig for deg.
Det er kjipt å miste håret - spesielt i ung alder - og det i seg selv kommer med sine egne bivirkninger (eller ringvirkninger) på livet ditt. Slik legen holder på er å pushe en glansert version av sannheten om at det hartåp ikke vil ha noen effekt på deg og at det er ditt eget selvbilde som må jobbes med. Det er noen som klarer å kjøre en røff skallet look med stil, men majoriteten av menn som har hårtap i yngre alder blir preget av dette som er noe det finnes data på. Jeg tviler på at hun ville sagt det samme til en jente som var på besøk med alopecia. Jeg tror det er viktig at du, som sagt over, sier til henne at du er klar over evt. bivirkninger, men at du ønsker å beholde håret så langt mulig fordi selv om du jobber med selvbildet så oppleves det traumatisk å miste håret i ung alder.

Du kan jo prøve å barbere hodet, det er mulig du blir overrasket og får en frihet om du finner ut at det faktisk ikke ser så gærlig ut. Derimot, om det ikke er på menyen, eller om du ikke liker looken, så gjelder det å være så tidlig mulig ute med å starte på finasteride. I tillegg så burde du vurdere minoxidil, en topical lotion, som spesielt i yngre menn kan gi litt - presiserer, litt - hårvekst tilbake. Jo lengre du venter, jo mindre vil du ha. Du kan kun stoppe det, men dessverre ikke reversere det (enda). Derfor er tiden ikke din venn.
Man skal jo gjerne ha en historie og unnskyldning rundt ting.

Nytter ikke komme på legetime og det første man sier er 'jeg vil gjerne ha sykemelding ut måneden' feks. Da starter man gjerne med historier osv.
Du må spille på hvor mye hårtapet påvirker deg mentalt. Press henne litt, at du kjøper medisinen ulovlig eller får den av en annen lege hvis hun ikke skriver den ut.

Jeg fikk finasterid av legen min til slutt. Tok en blodprøve for å sjekke om det kunne være en annen årsak til hårtapet først.
Problemet er ikke at legen mener å være vrang, men finasterid er egentlig ikke godkjent som preparat mot genetisk hårtap i Norge. Er ikke alle leger som tørr å gå utenfor komfort sonen.

Hvis du ikke får skrevet den ut har jeg hørt det er mange leger på diverse hårsenter i Norge som glatt skriver ut finasterid etter en time konsultasjon.
Sist endret av Lacertosus; 28. februar 2018 kl. 16:11.
Takk for svar!!
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk skrevet ut Proscar uten noen store problemer.
Legen virket litt skeptisk først, men han er veldig grei sånn, så anbefaler å bytte lege eller ta en private time hos hudlegen som også kan forskrive dette. Tror ikke de på Oslo Hudlegesenter er veldig vanskelige hvis du faktisk begynner å miste en del hår.
Proscar(finasterid) fungerer først og fremst på toppen av hodet av hva jeg har lest. Da jeg sliter med vikene og fikk den vanlige side effecten som er seksuelle problemer, les mer her:
https://www.google.no/search?q=finas...N8Oq8wfit46QDA valgte jeg å avslutte behandlingen med det.


hjelper mest på toppen, og ikke viker.