Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 30721
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av proveit
Jeg tar for meg litt av det Dodecha skriver, i og med at han virker som kudoskongen her inne:

1. Om at eksperten jeg har brukt er psykiater:

Dette kan da på ingen måte være diskvalifiserende. Historisk sett er faktisk psykiatere de som i dette landet har gåt i bresjen for terapeutisk bruk av psykedelia (jfr. psyk. Greve med LSD på 60-70 tallet), så at profesjonen diskvalifiserer ham, kjøper jeg ikke.

2: Jeg foreslår at du tar de farmasøytiske og kjemiske poengene med ham, slik du skriver. Du har åpenbart store kunnskaper om kjemien, og jeg tror dere kunne hatt godt utbytte av en samtale.

3: at "urtedop" er jo en typisk lavpanneoverskrift, ordet "dop" er utrolig negativt ladet, og du som journalist vet dette, selv om du nekter å innrømme det"

"Dop" eller "Narkotika" er en helt standard betegnelse på rusmidler, og brukes av alt fra brukere til påtalemyndighet og medisinere. At vi skriver "Urt" som forstavelde er vel bare en presisering?

4: Tittelen og ingressen din lukter "old news".

Når det gjelder at jeg "skriver hva som helst som gir penger på konto", er det ting som er mer innbringende enn å skrive om Salvia divinorum i Dagbladet. Tro meg.

mvh
Anders Holth Johansen
Dagbladet
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så mye at han er kudoskongen som at han kommer med saklige og rasjonelle innspill.

1. At et par psykiatere historisk sett (40-50 år siden) har vært pådrivere for psykedelia er ingen grunn til at dagens psykiatre har noen forståelse for eller kunnskap om organiske plantemidler. Dagens psykiatre sverger til piller fra de store farmasøytiske produsentene, og de får betalt for dette, ikke for å promotere urter. Jeg støtter påstanden om at du burde gjort bedre research på et kjemisk grunnlag, ikke støtte deg på en som sammenligner Salvia med LSD fordi begge gir deg hallusinasjoner. Sniffer du bensin eller løsemidler får du også hallusinasjoner, men det kommer av helt andre grunner. Du sammenligner vel ikke bensin og LSD?

2. Jeg foreslår at du burde tatt opp de farmasøytiske og kjemiske poengene med psykiateren selv, før storyen gikk i trykken. Husmødrene som sitter i det ganske land får ikke vite noe mer av sannheten om Dodecha diskuterer med denne psykiateren. Dette er jo litt vanskelig nå i retrospekt.

3. Urtedop ER negativt ladet når urten faktisk ikke står på narkotikalisten.

4. Som sagt før her, hvis det ikke er innbringene uansett, hvorfor ikke vinkle artikkelen mer nøytralt og ha med mer fakta om planten opprinnelse og brukemåte? De som bruker denne urten er en ganske smal gruppe, du kommer feks aldri til å møte noen på gaten som er ruset på salvia som prøver å rane det. Krisemaksimering og svartmaling kalles dette.
det er to grupper jeg tror denne artikkelen appellerer til: uerfaren ungdom som har lyst til å ruse seg, og foreldrene deres. konsekvensene av dette blir at uerfaren ungdom kommer til å prøve salvia og at livredde mødre og tanter kommer til å forlange et forbud.

videre viser jo all statistikk at forbudet ikke kommer til å ha den ønskede effekten, tvert imot. stoffet kommer til å bli ansett som likestilt med andre hallusinogener og narkotiske stoffer. de positive virkningene det har vil bli glemt. hvor lang tid dette kommer til å ta avhenger av hvor mye styr det vil bli rundt denne og andre artikler om salvia divinorum. mye mulig det samme ville skjedd uansett, ved mindre det hadde blitt kjent for sine medisinske virkninger først; men som all erfaring tilsier er det mer eller mindre umulig for et stoff som i første omgang har blitt kjent som et narkotikum å bli brukt for sine medisinske egenskaper. se bare på hvor vanskelig det er å få cannabis anerkjent som medisin til tross hvor mange som trenger det.

dette er egentlig ikke særlig vannsklig å tenke seg, så jeg kan ikke tro annet enn at du som skrev artikkelen er fult klar over at det bare vil komme helvete ut av den, om det kommer noe i det hele tatt. trodde alderig jeg kom til å si dette til noen, men du burde skamme deg anders holth johansen.
Koffein, er på like linje med alkohol og nikotin de mest missbrukte stoffene på kloden fordi statlig propaganda får det til å virke så forbanna ufarlig i forhold til andre "narko-junkie" stoffer.

Vel, all statestikk sier det motsatte.

Leste nettopp Dagblad artikkelen om salvia. Huff og huff. Virker som en ekstrem-vanedannende substans som har absolutt forferdelige virkninger på kroppen, både fysisk og psykisk, denne djevelens salviaen!

Ja, ikke sant. For om noen faktisk kan vise til en statestikk eller fakta som tillsier at salvia er skadeligere enn vårt kjære alkohol, koffein eller nikotin skal de faen meg få et klapp på skulderen. Siden denne salvian, ut i fra kilder som i det minste jeg ikke har funnet, er nok til å ulovliggjøre den, hvorfor ikke bare bannlyse koffein, alkohol og nikotin i samme slengen, i og med at disse garantert har flere dødsfall og skadevirkninger dokumentert?

NEI. Det vil ikke skje. Koffein, alkohol og nikotinholdige varer er per. i dag noen av de mest lønnsomme bedriftene man finner - dessuten er det jo allment akseptert.. GREAT SUCCSESS!

Selvsagt har slike aviser det med å fyre opp slike saker, slik at en liten prosentdel av folket må sitte å vri seg i fortvilelse, fordi størstedelen av befolkningen tar i mot dette med åpne armer - uten å spør om den aller minste kildehenvisning.

Hvordan kunne noen i det hele tatt tro at en artikkel fra dagbladet ville vinkles på en annen måte?
Sist endret av Joachimsen; 3. oktober 2008 kl. 15:37.
Noe annet å ta i betraktning er en enkel ting som at psykedelika ga psykiatrien et kraftig spark i rævva. Hvor kom all kunnskapen om seratonin, dopamin og so forth fra? Alle reseptorer de inntreffer? Og hva er det medisiner som skal hjelpe mot depresjon, angst osv baserer seg rundt? Nettopp disse kjernestoffene i hjernen. Men å ta fram at han er psykiater og derfor så absolutt kvalifisert er bullshit. Dagens psykiatri er et nytt kapittel, og psykedelikaens inntreden i den vestlige verden og alt det brakte med seg er langt forbi. Myndigheter har rett og slett skjøvet hele greia under teppet, og psykiatere og forskere idag møter stor motstand når det gjelder forsøk og objektiv, saklig og nyttig forskning rundt temaet.

Idag er det tabloid avisene og annen media som ruller ballen videre, i feil retning. Og vi som kan litt, eller mye, om disse tingene ser jo hva det har ført med seg. Og hvorfor ser jeg i hver artikkel angående et rusmiddel bare psykiatere snakke ut når de ikke har et snev av peiling på de farmakologiske egenskapene disse stoffene har, og hvorden de påvirker hjernen? Det eneste som kommer ut av de er vinklingen av effektene et gitt stoff har i en negativ retning. Her inne på freakforum sitter det folk som er mer kvalifiserte enn disse tufsene som skriker ut hver gang en slik artikkel skal ut på banen.

Og denne skremselspropogandaen blandt media var nettopp det som i første omgang fikk psykedelika skjøvet under teppet og tvunget ned i undergrunnen, og nå ser det ut til å ramme salvia også. Ikke at jeg er overrasket, men det er synd at potensielt nyttige substanser blir gitt denne skjebnen. Salvia, blandt fler, har blitt flittig brukt opp i gjennom historien, siden vi forvandlet oss til den nakne ape. Stoffene har blitt brukt i rituelle seremonier, de har blitt brukt for å hjelpe. For å hele psykologiske problemer. For spirituell utvikling, og vært til hjelp for mange. Men med en gang disse stoffene får økt brukerstatistikk i våres verden blir det med en gang plukket ut og stemplet. Hvorfor? Fordi aviser og journalister, akkuratt som denne artikkelen her, skal ut og skremme. Vinkle alt i en negativ retning, og igjen vise hvor lite dere egentlig kan om det dere uttaler dere om. Det værste av alt, dette selger, disse overskiftene selger godt. Noe som igjen får ballen til å rulle enda kjappere i samme retning.

Edit: En annen ting jeg er nødt til å nevne er den fundamentale forskjellen blandt psykedelika og de mer vanlige narkotiske substansene. Psykedelika er et tema for seg selv, og det gir en feil ringvirkning når disse blir kalt for "Farlig dop" og lignende.
Sist endret av Sky; 3. oktober 2008 kl. 15:47.
Jeg kjøpte papiret for dere jeg.
fullt leselig versjon finner dere her:
http://erikholsvik.com/ting/dagbladet-salvia.jpg
Denne artikkelen er bare tull jo for faen! Typisk skremsels propaganda atter en gang ass!

Gledet meg til å lese en skikkelig artikkel om salvia, også kommer du med det tullet her?
Det er sånne som deg Anders Holth Johansen som sprer skremsels propaganda og feil informasjon om nyttige planter som fører til en helt sinnsjuk ruspolitikk her til lands som fører til at uskyldige normale mennesker blir stemplet som narkomane og kriminelle, bare fordi man har hatt en utrolig, men ufarlig opplevelse utenom det vanlige.
Uskyldige normale folk blir faktisk STRAFFET pga bullshit som dette! Hvor lenge skal det være slik før folk får opp øya!?
kanskje vi bør tenke oss om 2 ganger når dagbladet står på dør å spør om å komme inn?
Kjære Anders Holth Johansen.

Når du ikke gidder å ta deg tid til å finne ut av mesklin er virkestoffet i peyote, så kan du virkelig ikke tro at folk som kjenner til psykedeliske rusmiddler å ta deg seriøst? Artikkelen du skrev, for å være ærlig, sugde hardt. Det er tydelig at du ikke vet hva du skriver om, og med de klassiske dagbladet overskriftene som er så nærme usakelig som det kommer, hadde du forventet noen annen reaksjon?

Siden det har blitt så pop å skrive om cannabis i dagbladet med positive vinklinger, hvorfor kan du ikke gjøre det samme med rusmiddler som faktisk kan forandre livet med psykiske liderlser? Og i tillegg tripprapportene du tok med, som garantert var skrevet av noen tenårings drittunger som ruser seg like godt på muskattnøtter og bensin som salvia..

Nei.. Dette irriterte meg kraftig, men jeg har et lite håp om at du skal ta til fornuft og skrive en ny artikkel om psykedeliske rusmiddel og terapi, og hvorfor du kan få det hardeste rusmiddelet som finnes på resept, mens de som faktisk kan forandre livet til mennesker er total forbudt i hele verden. Mulig det er en ønsketenking, men vær så snill å ta deg tid til å sette deg inn i det du skal skrive om.

Mvh David
Sist endret av RaveDave; 3. oktober 2008 kl. 16:50.
Har bare lest nettutgaven.

Men hvorfor greier ikke avisene å unngå å bruke dop som en felles betegnelse på alle ulovlige rusmidler? Er det så vanskelig å bruke navn? Eller er det kun dop\narkotika som gir de reaksjonene dere ønsker? Er det for å gjøre ting enklere?
Det er jo ikke informativt å kalle alle stoffer dop\narko osv.

Mener dere at artikler som dette er gode informasjonskilder, og nøytrale?

Jeg er ikke overrasket over at artikkelen er vinklet slik som den er.
Selv om jeg hadde et lite håp om at artikkelen ville være saklig og nøytral.
Men.. Nei....
Sist endret av sneipen; 3. oktober 2008 kl. 16:58.
God gammeldags søplejournalistikk fra Dagbladet. Hehe, kan ikke si det overrasker meg, eller at jeg bry meg så altfor mye om det heller.

Men jeg synes det er veldig artig at "journalisten" har valgt å trekke fram en "ekspert" som åpenbart ikke aner hva han snakker om. At han mener Salvinorin A er i slekt med LSD og meskalin er bare helt komisk, og at skribenten selv konsekvent staver ordet hallusinogen som halisunogen bidrar jo også litt til denne tragiske komedien
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Problemet Mentalmelt, midt oppi det komiske er at det er denne søpla mesteparten av det norske folk får servert som sannhet. Og vi ender opp med at enda litt flere er kriminelle i statens øyne.
Jaja, men det måtte jo uansett skje før eller siden. Har venta på det i flere år nå, nesten rart at det ikke skjedde før..
Jeg synes hele avis greia hørtes morsomt ut. Nå skal jeg prøve dette.

Takk til Dagbladet!
sier meg helt enig med inleggene fra ravedave og nedover, har testa salvia mange ganger før og det jeg leste om i denne artikkelen skremte meg faktiskt litt, utrolig teit at media har så stor makt her til lands!!! dette rusmiddelet om man i det hele tatt kan kalle det det, kommer til å bli slått ned på, Synd.

j*vla møkka artikkel spørru meg! ikke rart folk er dumme og uvitende her til lands når det eneste vi får pepra inn i huet vårt er jug og bedrag fra medias side! unnskyld at jeg tok alle under en kam, håper dere skjønner pointe mitt.
Anders Holth.. Ikke bare har du fått trykt søppel i pissavisa di,du har også levert et fremragende bidrag for å få forbud i norge mot en urt som har enormt potensiale for å behandle psykiske lidelser... tusen takk!

jeg har fått salvia innført med resept. jeg bruker det ikke kun for å ruse meg.
Sist endret av Miraculix; 3. oktober 2008 kl. 17:37.
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=526934 Da kom vg med samme sak..
Sist endret av homer666; 3. oktober 2008 kl. 17:56.
Føler meg helt maktløs når jeg leser slike artikler. :-(
Når skal det innføres forbud mot medier som vrenger på sannheten for å tjene penger?

Hva gjør mest skade, Salvia eller Dagbladet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av proveit
Jeg tar for meg litt av det Dodecha skriver, i og med at han virker som kudoskongen her inne:

1. Om at eksperten jeg har brukt er psykiater:

Dette kan da på ingen måte være diskvalifiserende. Historisk sett er faktisk psykiatere de som i dette landet har gåt i bresjen for terapeutisk bruk av psykedelia (jfr. psyk. Greve med LSD på 60-70 tallet), så at profesjonen diskvalifiserer ham, kjøper jeg ikke.

2: Jeg foreslår at du tar de farmasøytiske og kjemiske poengene med ham, slik du skriver. Du har åpenbart store kunnskaper om kjemien, og jeg tror dere kunne hatt godt utbytte av en samtale.
Vis hele sitatet...
Eplefisk, Mentalmelt og flere påpeker flere ting som er gode svar til disse to punktene.

Sitat av proveit
3: at "urtedop" er jo en typisk lavpanneoverskrift, ordet "dop" er utrolig negativt ladet, og du som journalist vet dette, selv om du nekter å innrømme det"

"Dop" eller "Narkotika" er en helt standard betegnelse på rusmidler, og brukes av alt fra brukere til påtalemyndighet og medisinere. At vi skriver "Urt" som forstavelde er vel bare en presisering?
Vis hele sitatet...
Det første jeg vil trekke frem her er ordet "Narkotika", det er et rent juridisk begrep som egentlig bare omfatter stoffene på narkotikalisten. Per definisjon er det da feil å bruke ordet om salvia. Ja jeg vet du ikke brukte ordet om salvia i artikkelen, men du nevner det her og da svarer jeg.

Du skjønner vel som journalist kraften i måten språket brukes på, det er jo halve jobben din:
"Dop" vekker mer oppsikt enn "rusmiddel", jeg nekter å tro at ordet ikke blir brukt med den negative virkningen i baktankene.

Sitat av proveit
4: Tittelen og ingressen din lukter "old news".

Når det gjelder at jeg "skriver hva som helst som gir penger på konto", er det ting som er mer innbringende enn å skrive om Salvia divinorum i Dagbladet. Tro meg.
Vis hele sitatet...
Igjen, om du oppriktig mener dette, og mener artikkelen er objektiv og ikke skremselspropaganda, så synes jeg synd på deg. Det viser til at den negative stemplingen psykoaktive planter og sopp får, at ting fra naturen er "urent" mens rådyre piller, produsert for en slikk og ingenting, er det eneste som godtas.
Ironien er jo at pillene har bivirkninger til de grader, og ofte medisineres man for bivirkningene og.

Du har tydeligvis ikke sett den andre siden av "den psykoaktive verden": Ja, det er mange drittunger som bare vil ha et kick (og du bidro nettopp til å fange interessen til mange nye), men man har også de som tar disse tingene ytterst alvorlig, de kan være sjefen din, it-teknikeren ned i gangen eller vegetar-naboen din som du synes er søt i det hun går ut for sin daglige joggetur.


Edit:
For mer nyanserte tekster om planten synes jeg du skal lese bloggene om artikkelen din, flere påpeker nettopp dette med hvor forskjellig Salvia er fra andre hallusinogener.
http://nyhets-bloggen.blogspot.com/2...men-etter.html
http://imadeablog.net/?p=296
Sist endret av Dodecha; 3. oktober 2008 kl. 18:33.
Har fått tenke på saken litt utover dagen, noen stor deal gjør det ikke hvis de regulerer det litt mere. Rusmiddler finnes, rusmiddler blir misbrukt av feile folk. Tenker spesielt på den videoen Dinside har lagt ut. Regulerer that is, hvis de faktisk putter det på narkotikalista, som de sikkert gjør for Norge er virkelig et molboland uten like så gjør de mer skade enn godt. Hvis dere ser videoen så er det noen som tydeligvis ikke behersker noen rusmiddler av noe slag, den type folk som styrter en spritflaske for å tøffe seg og fordi "fyll er gøy".

Noen mennesker er rett og slett uansvarlige, staten gjør det den må, men pga negativ omtale så reagerer staten med å sikkert legge den på narkotikalisten. Har fortsatt et lite håp for toppledelsen i Norges land, regulering, ikke forbud.

Så forferdelig med kollektivstraffelse, fordi noen "shitkids" røyker seg ut av denne verden og legger ut video for å være ekstra tøff burde de ikke få tak i rusmiddler av noe slag. Hver dag liker jeg bare mer og mer styremåten til nederland. Selv om det virker som om de følger etter resten av verden snart og setter et totalforbud mot alle rusmiddler som ikke inneholder nikotin og etanol. Verden vi etterlater våre etterkommere kommer til å være en trist plass. Ikke misforstå, jeg sier ikke at verden er trist uten "ulovlige" rusmiddler, men så mye gode ting, som egentlig ikke burde være fryktet som de aldri får oppleve.

Får lyst å innvolvere meg i politikk av mindre.
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=526934

Vet ikke om denne artikkelen er nevnt, så jeg slenger den ut, så får jeg heller slette innlegget vist dette allerede er allemannsviten.
Bare til opplysning: En 16 år gammel kompis av meg som nettopp har startet å drikke litt helgene etter å hatt et totalt NEI forhold til alkohol tidligere har lest artikkelen og sa nettopp "joine du å bestille salvia førr å teste? "

Great succsess, Dagbladet. Great succsess...
Sist endret av Elemental; 3. oktober 2008 kl. 18:40.
Fikk ikke slettet forrige innlegg.

Ja det er det som er på nyhetsoppslag. Både positive å negative følger. Men dog er vel en person som prøver et rusmiddel som f.eks er omtalt i Dagbladet ganske så utsatt for å prøve ett eller annet før eller siden alikevel?
På videoen som dinside linker til, er det også en del alkohol ute og går ser det ut som. Og viss man er idiot, drikker en del alkohol, for så å røyke noe som sikkert må være 60x-ekstrakt, eller noe slikt, så ber man om bank.

En sunn regel er uansett å ikke blande rusmidler. Dette gjelder for alkohol og mange lovlige piller, så man bør tenke seg om og gjøre litt research før man stapper i seg alt mulig rart på en gang.

Som Elemental sa, det ser ikke ut til at personene på videoen eiger noe særlig fornuft når det kommer til rusmidler.
Sist endret av Krakaren; 3. oktober 2008 kl. 18:51.
Sitat av Vangen
Fikk ikke slettet forrige innlegg.

Ja det er det som er på nyhetsoppslag. Både positive å negative følger. Men dog er vel en person som prøver et rusmiddel som f.eks er omtalt i Dagbladet ganske så utsatt for å prøve ett eller annet før eller siden alikevel?
Vis hele sitatet...
Mitt poeng omhandler ikke kompisen min som er lettpåvirkelig, men hele Norges ungdom nå som får øynene opp for dette rusmiddlet. Vi kan ikke ignorere det fordi mange er lettpåvirkelig, "de kom til å bli narkohuer uansett" er helt feil innstilling. Derfor er det bedre at folk faktisk får ordentlig informasjon, å lese litt på erowid og nFF så kommer du et langt stykke. På grunn av mentalmelt så har jeg feks ikke inntatt verken fleinsopp eller LSD, som jeg hadde interesse av for ca 1. år siden.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det merkelige med VG artikkelen er at de elegant bytter på å omtale salvia officinalis og divinorum. Vanlige lesere vil få det veldig vanskelig med å skjønne forskjellen.

Enda sleipere er at det eneste grunnlaget legen som intervjues i artikkelen er at VG viste ham en enkel video av noen drittunger som har tatt opp at de røyker salvia for å så ende opp i et "epelepsianfall". Legg merke til at legen i seg selv sier ting som "Ut i fra videoen": Han har altså intet annet grunnlag for påstanden sin enn videoen. og "Det virker som det utløser et epelepsi-lignende anfall", noe journalisten bruker for alt det er.

Det andre er snakket om thujoner som også litt muffins:
Thujoner ble lenge ansett som å være den magiske ingrediensen i absinth, men har i senere tid vist seg å ha null psykoaktiv effekt.

En studie med alkohol og thujon viser resultatene til at i store doser har thujon negativ effekt på konsentrasjon.

Klart i store doser vil thujon fremkale muskelspasmer og om det inntas nok vil disse ha samme grad som et epeleptisk anfall, men igjen brukes dette for å vinkle ting utrolig negativt, ettersom salvia divinorum ikke inneholder thujon, bare officinalis som brukes som krydder.

Dagbladets artikkel var ille nok, denne artikkelen er totalt søppel som ikke hadde fortjent å se dagens lys.
Sist endret av Dodecha; 3. oktober 2008 kl. 18:56.
Har ikke lest alle innleggene fordi jeg ikke har tid akkurat nå, men hvis jeg skulle skrevet artikkelen så ville jeg tatt et enkelt søk på wikipedia. http://no.wikipedia.org/wiki/Salvia_divinorum
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
ProveIt, vi hadde jo satt pris på et svar her. Vi ser jo at du er innom og leser nederst der det står "Brukere som leser dette emnet nå:" Du har tross alt vært med på å sette fokus på et minimalt lite brukt rusmiddel som sikkert får en enormt mye større brukermasse som ikke har noe som helst forståelse for hva et så kraftig stoff gjør med deg de 10 minuttene det står på.

Når det gjelder psykedelia har det alt å si for opplevelsen at du er inneforstått med hva stoffet kan gjøre med deg og at du vet hva du kan forvente deg før du kaster deg ut i det. Det jeg er redd for nå etter at du har satt fokus på dette, er 14-18-åringer som tror de kommer til å få en ruseffekt sammenlignbar med noe de har prøvd før tester dette. Recipe for disaster.

http://bildr.no/thumb/264663.jpeg
Sist endret av Eplefisk; 3. oktober 2008 kl. 19:18.
Sitat av Eplefisk
ProveIt, vi hadde jo satt pris på et svar her. Vi ser jo at du er innom og leser nederst der det står "Brukere som leser dette emnet nå:"
http://bildr.no/thumb/264663.jpeg
Vis hele sitatet...
Jeg er på jobbe fortsatt, og jobber med et par andre sake, men ja jeg er logget på.

Et svar på hva, for øvrig?

Anders Holth Johansen
Dagbladet
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hva med et tilbakespill på det som er skrevet? Er du enig etter å ha hørt pros and cons eller er mener du fortsatt det du skrev lenger tilbake? Kommer dere til å kjøre noen follow up story eller var dette alt? Vil du skrive en ny artikkel som er basert på fakta og ikke synsing? Hva med å ta del i en diskusjon du selv har lagt opp til?

Du har jo akkurat introdusert det norske folk for et særdeles lite brukt stoff, som ganske sikkert kommer til å få et oppsving der du ikke akkurat er uskyldig.
Sitat av Eplefisk
Hva med et tilbakespill på det som er skrevet? Er du enig etter å ha hørt pros and cons eller er mener du fortsatt det du skrev lenger tilbake? Kommer dere til å kjøre noen follow up story eller var dette alt? Vil du skrive en ny artikkel som er basert på fakta og ikke synsing? Hva med å ta del i en diskusjon du selv har lagt opp til?

Du har jo akkurat introdusert det norske folk for et særdeles lite brukt stoff, som ganske sikkert kommer til å få et oppsving der du ikke akkurat er uskyldig.
Vis hele sitatet...
1: Jeg mener fortsatt det jeg skrev tidligere.

2: Ikke så mye pros and cons her, mest bare cons.

3: Har ingen planer om oppfølger, men dere er velkommen til å bidra med betraktninger. Send dem i så fall til . Mer info på dagbladet.no/debatt

4: Jeg har, slik jeg ser det, skrevet en atrikkel på fakta, ikke synsing og

5: Jeg har tatt del i diskusjonen.

Anders Holth Johansen
Dagbladet
Sitat av proveit
4: Jeg har, slik jeg ser det, skrevet en atrikkel på fakta, ikke synsing og
Vis hele sitatet...
Hva med å ta med "riktig" bruk? Tripprapporter er jo forsåvidt greit men det bør jo være en kontekst å sette det inn i. Artikkelen fremstilles som fyllehistorie men kunne og burde vært mer som vinsmaking hvor noen blir dritings mens andre koser seg.

Det du i prinsippet har gjort er å si: "Hei det finnes et rusmiddel som ikke står på narkolista og får deg til å gjøre rare ting". Var det ikke det du har poengert at du prøvde å unngå? Resultatet blir vel (som mange før meg har flere ganger) at du ender opp med krakilske foreldre og ungdommer som bestiller salvia og bruker dette i ukontrollerte omgivelser. Det er dette som er den store stuebord fabrikken

Du burde ærlig talt lest trådene på dette forumet som omhandler psykideliske stoffer når du først tar deg bryet med å komme hit og be om info, funksjonen heter "søk".

Edit: litt omformulering
Sist endret av laksen; 3. oktober 2008 kl. 20:08.
Du burde ærlig talt lest trådene på dette forumet som omhandler psykideliske stoffer når du først tar deg bryet med å komme hit og be om info, funksjonen heter "søk".
Vis hele sitatet...
Spørs hvor mye det hjelper. Dette forumet representerer ikke akkurat meningene til flertallet i norge, og mange som vet om freakforum ser på all informasjon her inne som useriøs. Selv om jeg skal innrømme at kvaliteten på postene varierer, uten å gå i detaljer.
Men man finner og mye bra her inne.
Jeg syntes det er direkte frekt av deg, proveit, å anta at vi er så forbanna dum som du tydeligvis tror.

Vi skjønner at den artikkelen du har skrevet er negativt ladd. Dette kommer HELT klart frem, når man ser artikkelen i forhold til hva du har skrevet her inne. Men for all del, det er "helt greit" å skrive en negativ artikkel om rusmidler. Vi er vant til det. Men kom ikke her å tro at vi ikke skjønner at det du sier her er piss.

Du prøver å overbevise oss om at den artikkelen er fullstendig nøytral. Som sagt: alle skjønner at det er pisspreik. Du har brukt språket til å omtale Salvia negativt, selv om du har holdt deg til fakta (sånn noenlunde anyway).

Men som sagt: det er frekt av deg å tro at vi er så dum at du tror du kan overbevise oss om annet.
Sitat av sneipen
Spørs hvor mye det hjelper. Dette forumet representerer ikke akkurat meningene til flertallet i norge, og mange som vet om freakforum ser på all informasjon her inne som useriøs. Selv om jeg skal innrømme at kvaliteten på postene varierer, uten å gå i detaljer.
Men man finner og mye bra her inne.
Vis hele sitatet...
Jo men f.eks førsteposten i så og si alle "den store" trådene holder bra kvalitet. Når han først bruker tripprapporter herifra burde han jo også plukke opp et og annet fra Mentamelts tråd om salvia selv om det ikke nødvendigvis er den vinklingen journalisten er ute etter.
Sist endret av laksen; 3. oktober 2008 kl. 20:49.
Sitat av minigolf
Jeg syntes det er direkte frekt av deg, proveit, å anta at vi er så forbanna dum som du tydeligvis tror.

Vi skjønner at den artikkelen du har skrevet er negativt ladd. Dette kommer HELT klart frem, når man ser artikkelen i forhold til hva du har skrevet her inne. Men for all del, det er "helt greit" å skrive en negativ artikkel om rusmidler. Vi er vant til det. Men kom ikke her å tro at vi ikke skjønner at det du sier her er piss.

Du prøver å overbevise oss om at den artikkelen er fullstendig nøytral. Som sagt: alle skjønner at det er pisspreik. Du har brukt språket til å omtale Salvia negativt, selv om du har holdt deg til fakta (sånn noenlunde anyway).

Men som sagt: det er frekt av deg å tro at vi er så dum at du tror du kan overbevise oss om annet.
Vis hele sitatet...
Hei igjen. Tenkte jeg skulle prøve å si takk for nå (ikke adjø), etter å ha fulgt debatten ganske tett på jobben i dag og kveld. Posten til minigolf kan være et greit utgangspunkt.

Jeg er selvfølgelig vant til å bli skjelt ut for journalistikken jeg bedriver, det er en del av gamet. Dykker man ned i subkulturer for å viderebringe en dose virkelighet til noen hundre tusen lesere er det utvilsomt at de med første hånds kunnskap vil føle at det jeg presnterer er utilstrekkelig, uansvarlig, uetisk eller uredelig. Eller alt på en gang.

Noe av det JEG føler er den misforståelsen jeg oftest møter som journalist, er den som kommer fram i følgende utsagn fra minigolf:

"Vi skjønner at den artikkelen du har skrevet er negativt ladd."

Jeg kan med hånda på hjertet si at tanken på å "vinkle" saker positivt eller negativt så godt som aldri er på min agenda. Det gjelder også for de fleste kollegaer jeg kjenner. At ting leses som positivt eller negativt, forstår jeg imidlertid.

Det jeg mener jeg i all hovedsak har gjort, er å konstatere at Salvia divinorum brukes i rusøyemed av et relativt stort og økende antall ungdom. Jeg har videreformidlet det jeg synes var morsomme, velskrevne og konkrete "tripprapporter". Jeg har fortalt om Sds status som narkotika/legemiddel i Norge Vs naboland og USA, som er stedet der de fleste bestiller fra, så vidt jeg forstår.

I tillegg har jeg snakket med fire personer som på hver sin måte sier noe om status, utbredelse og faremomenter ved stoffet.

Alle har så vidt jeg kan se relevante ting å komme med i forhold til en balansert tekst om emnet.

"Geir" (22) som er sitert som bruker i saken, er i likhet med de fleste her inne, ingen idiot, og jeg synes ikke han framstilles slik. Han kommer til orde både med frykt og begeistring slik han på eget initiativ framstilte det.

Ja, det er en urt, ja det er et dop, og ja, han var overbevist om at han var et stuebord. Utvilsomt en urepresentativ forenkling av virkeligheten for dere som har mange og varierte erfaringer med stoffet. Slik vil det desverre alltid være.

Jeg kan nevne at jeg har mottatt positive tilbakemeldinger fra Sd-brukere som ikke har fulgt debatten her inne. Så det kan være noe med at debattklimaet i denne tråden har blitt litt forsuret også.

Uansett: Takk for det som har vært av seriøse tilbakemeldinger og diskusjon. Antar at denne tråden dør sakte men sikert nå, men sjekker gjerne inn igjen dersom det kommer nye fornuftige spørsmål.

Er det ellers noe fra den store verden eller fra andre dimensjoner jeg bør vite om, kan dere maile meg på

mvh
Anders holth Johansen
Dagbladet
Jeg ser meg enig i at du skrev artikkelen med et åpent hjerte. Jeg forstår at du har lesere lesere som ikke har dyp erfaring innen emne og at du skriver for en tabloid som tjener penger på "antall trykk" - derav store headlinere og en kort tekst. Magasinet har faktisk noen interessante og velskrevne artikkler. Du skal også ha kreed for at du holder debatten ut, og svarer ærlig.

Artikkelen endte negativt ladet for salvia aktivistene - det er ingen tvil om det. Du kunne informert forumbrukerne om at den ble bygget på vegne om tips fra tollvesenet (var vel derfor du skrev artikkelen?).

.. Men som er sagt her, hva kunne vi forventet oss av en artikkel i dagbladet?
Personlig syntes jeg overskriften var genial, og meget treffende for salvia, jeg ler av den enda
Altså Anders, du jobber for Dagbladet, og kvaliteten på journalistikken som utføres av dagbladets journalister er ikke akkurat kjent for å være av høy kvalitet, derfor er jeg heller ikke sint eller overrasket over arbeidet du har utført. Du har gjort liten seriøs research, og smelt sammen er artikkel i all hast, noe egentlig hvem som helst kunne ha gjort. Du har antageligvis heller ikke dobbeltsjekket infornasjonen du har mottatt, noe man lett kan se på uttalelsene fra den såkale eksperten din.

Artikkelen er typisk for VG og Dagbladet, og er preget av det vi gjerne kaller sensasjonsjournalistikk. Du skriver ikke noe direkte galt selv, men du velger åpenbart å fokusere på de delene av saken som trekker store mengder lesere fremfor å presentere en utfyllende og reflektert artikkel.

Du kunne for eksempel ha nevnt litt om hvilke andre effekter man kan oppleve med denne planten foruten det å tro at man er et møbel. For mange mennesker er Salvia Divinorum et verktøy for selvutviklig og personlig innsikt, og for andre er det et hellig spirituelt sakrament. Mange her inne har hatt dyptgående og betydningsfulle opplevelser med Salvia, og da er det ikke så rart at du får en del negativ respons på arbeidet ditt blant brukerne her.

Det er jo ikke til å komme utenom at du har vinklet artikkelen i en retning som du vet at redaksjonen ønsker seg fremfor å faktisk gjøre en grundig jobb, men som sagt, det var heller ikke annet å forvente. Det er jo slik praktisk talt alle artikler er vinklet i tabloidaviser som Dagbladet.

Det du skal ha for er at du har svart på enkelte av innleggene våre, og ikke bare forsvunnet etter at artikkelen kom på trykk.
Sist endret av mentalmelt; 4. oktober 2008 kl. 00:50.
da kom den dagen jeg måtte komme med et lengere innlegg da.
nå skal jeg fortelle litt om ringvirkninger rundt hva som skjedde etter at dette innlegget kom hit.
så nettopp dette på VG.no http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=526934 som et resultat av informasjon som kom i feil hender gitt av oss.

vg har ikke uventet klart å blande 2 helt forskjellige ting i å med at vg's artikkel ikke har klart å skille mellom salvia og muskatnøtt å trekt denne artikkelen inn i bildet http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article197968.ece

hva som kan komme til å skje er at nå begynner hysteriske husmødre å skravle også skal de ha en stopp for faenskapen, som betyr at det blir vanskligere å få tak i salvia.

kjip situasjon.
Må bare si hvor skremt jeg blir av saken, siden den åpenbart beviser at tabloider driter i å dobeltsjekke skilder og presterer å gi feilaktig informasjon på så høyt plan. Jeg trodde lenge at meningen med media var å gi en fakta med en objektiv vinkling, men den gang ei. Sikter til alle de nevnte artiklene nå. Selv jeg kan se de faktiske feilene og sammenligningene som frammstilles her. Merk "faktiske og sammenligninger" og ikke "personlige meninger".

Skremmende og deprimerende.
Det måtte jo bare ende sånn. Det som egentlig overrasker meg mest er at folk er overrasket over dagbladet's fremstilling/vinkling av saken.

Sitat av -steff1-
da kom den dagen jeg måtte komme med et lengere innlegg da.
nå skal jeg fortelle litt om ringvirkninger rundt hva som skjedde etter at dette innlegget kom hit.
så nettopp dette på VG.no http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=526934 som et resultat av informasjon som kom i feil hender gitt av oss.

vg har ikke uventet klart å blande 2 helt forskjellige ting i å med at vg's artikkel ikke har klart å skille mellom salvia og muskatnøtt å trekt denne artikkelen inn i bildet http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article197968.ece

hva som kan komme til å skje er at nå begynner hysteriske husmødre å skravle også skal de ha en stopp for faenskapen, som betyr at det blir vanskligere å få tak i salvia.

kjip situasjon.
Vis hele sitatet...
VG artikkelen er vel linka til 15ggr allerede. De skiller mellom salvia og muskatt. Det som ikke kommer like klart frem for folk som kanskje ikke er er så godt kjent med planter er forskjellen på kryddersalvie og salvia d.

Forøvrig er skikkelig langt innlegg du produserte der ja..
En morsom tanke, hadde vært å klage inn dagbladet til Pressens Faglige Utvalg, på bakgrunn av feilinformasjonen de gir ut ved blant annet å si at Salvia er i slekt med LSD og meskalin.

Bare det er ganske grov feilinformasjon, og er med på å stemple mennesker som har prøvd Salvia, som "narkomane" og vill ungdom/voksen.
Sist endret av Krakaren; 4. oktober 2008 kl. 11:33. Grunn: linjeskift
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Krakaren
En morsom tanke, hadde vært å klage inn dagbladet til Pressens Faglige Utvalg, på bakgrunn av feilinformasjonen de gir ut ved blant annet å si at Salvia er i slekt med LSD og meskalin.

Bare det er ganske grov feilinformasjon, og er med på å stemple mennesker som har prøvd Salvia, som "narkomane" og vill ungdom/voksen.
Vis hele sitatet...
Det må være ett av de beste forslagene jeg har lest i min tid her på nFF.

Og hva, om jeg tørr spørre, har du tenkt å klage dem inn for?
http://presse.no/Pressens_Faglige_Ut...rsom-plakaten/
Jeg går ut ifra at du er veldig ironisk, og jeg er fullt klar over at du sannsynligvis vet mer om dette enn meg, ettersom du er/var pressefotograf. Poenget mitt var, viss du leser Dodecha og mentalmelt sine poster, om at Salvia ikke er i slekt med nevnte stoffer, så, ja, det er jo grov feilinformasjon dagbladet trykker, som driver lesere til å tro noe annet enn sannheten - hvilket du må innrømme er relativt uetisk?

Jeg har selv overhodet ikke tenkt å klage dem inn, det var bare et løst forslag som jeg ville ha kommentarer på, eventuelt at noen tok initiativ til det om de visste mer om PFU enn meg selv. Og, ja, jeg tenkte i det jeg skrev det, at det kunne slå tilbake på meg selv.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Det eneste du har å gå ut i fra er :

3.2. Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder. Vær spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme kilder, informasjon fra kilder som tilbyr eksklusivitet, og informasjon som er gitt fra kilder mot betaling.

Selv om den påstanden professor Helge Waal kommer med er ganske løs, kan den beskyttes på mange måter. En nyhetsartikkel skal skrives slik at hvermansen forstår hva som står der.
Skulle journalisten begynt å forklare hva som skiller Salvia fra andre rusmidler, hadde leseren fort mistet tråden og bare et fåtall hadde forstått noe av det. Det gjør at nyhetsartikkelen mister sin mening med å opplyse folket.

Men ærlig talt, hadde dere forventet noe annet enn en artikkel om et rusmiddel som ikke skremmer vannet av husmødre?
Jeg har ingenting til overs for Dagbladet og hvordan de driver journalistikk, men jeg synes det er brukerne her på nFF som har bæsja seg litt på leggen denne gangen.
Sitat av Joey
Selv om den påstanden professor Helge Waal kommer med er ganske løs, kan den beskyttes på mange måter. En nyhetsartikkel skal skrives slik at hvermansen forstår hva som står der.
Skulle journalisten begynt å forklare hva som skiller Salvia fra andre rusmidler, hadde leseren fort mistet tråden og bare et fåtall hadde forstått noe av det. Det gjør at nyhetsartikkelen mister sin mening med å opplyse folket.
Vis hele sitatet...
Det vi reagerer på er at psykiatrieksperten konkluderer med at det er ingen grunn til at Salvia skal være lovlig når stoffer som LSD og meskalin ikke er det. Sannheten er jo faktisk helt motsatt. Salvia er pr. i dag lovlig nettopp fordi virkestoffet Salvinorin A ikke er beslektet med andre kjente hallusinogener, noe som gjør at norske myndigheter ikke har hatt noen gyldig grunn til å kriminalisere bruk av urten. "Eksperten" viser klart mangelfull forståelse enten av enkel kjemi, eller av norsk narkotikalovgivning, noe som svekker kredibiliteten til hele artikkelen.

Men uansett, det blir jo helt tullete og unødvendig å skulle klage inn en journalist eller en avis til Pressens Faglige Utvalg på grunnlag av dette.


Sitat av Joey
Jeg har ingenting til overs for Dagbladet og hvordan de driver journalistikk, men jeg synes det er brukerne her på nFF som har bæsja seg litt på leggen denne gangen.
Vis hele sitatet...
Ja, det har du kanskje rett i. Hadde det ikke vært for alle disse lokerapportene om Salvia og all den innholdsløse diskusjonen rundt forhandlere her på forumet så kunne muligens dette ha vært utsatt litt til. Hvem vet..
Synes selv denne skribentinusen fra dagbladet skal ta litt Salvia selv. Kunne blitt morsomt å se neste skriberi om salvia da...
Jeg personlig synes aldri en journalist eller forsker kan kalles seriøs før man faktisk inntar planten eller hva det måtte være, det finnes noen der ute som er "modige". Man får alltid en mere fornuftig vinkling med 1st hand experience!

Det er faktisk den viktigste faktoren når man gjør research, synes jeg.
At journalister i 90% av tilfellene utfører mangelfull/dårlig research er jo ingenting nytt, det være seg narkotiske stoffer, bil og motor eller hva som helst annet tema med et litt konsentrert interessemiljø.