Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 695
Har lenge vært i LAR, men begynte med adhd medisin for et år siden. Lurer på i den forbindelse om det er mulig å få førerkort ved bruk av begge medisinene?
På nett står det at det ble strengere etter 2016.
Men samtidig står det andre plasser at dette er en vurderings av fastlege som må søke fylkeslegen. LAR sier dette ikke går, men sier samtidig en med adhd er en bedre og tryggere sjåfør medesinert.
Hører noen sier de kjenner folk som får begge deler og har "lappen".
Noen med erfaring rundt dette?
På forhånd takk
Jeg stilte samme spørsmål tidligere i år da jeg skulle begynne med ADHD-medisin.
Jeg husker ikke så nøyaktig at jeg kan sitere, men som jeg husker det, så er det slik at det er fastlegen / DPS / den som skrev ut ADHD-pillene som skal vurdere om du oppfyller kravene eller ikke.

Hvis legen er usikker eller mener at du ikke oppfyller kravene, så kan du altså sende en søknad til fylkesmannen (statsforvalteren) om å få lov til å få beholde førerkortet til tross for at du ikke oppfyller kravene. Det betyr ikke at du automatisk oppfyller kravene hvis fylkesmannen godkjenner søknaden din.

I mitt tilfelle så sa psykologen noe sånt som at doseringen på medisinen ikke nødvendigvis har noe å si, men hvilken underdiagnose som er stilt, det finnes minst to diagnoser som beskriver hvilken type ADHD du har. Den ene, som jeg har, gjør at jeg ikke oppfyller kravene.

Når det gjelder LAR: https://rusinfo.no/2021/01/er-i-lar-...til-forerkort/
Sist endret av Tysteren; 12. juni 2022 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.