Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2020
Godtfolk.

Jeg er en noob som endelig har fått fiber inn til leiligheten. Fiberen kommer med ett modem og en router og i den forbindelse lurer jeg på hvor det er lurest å koble til gaming pc via nettverkskabel.

Vil jeg få noe bedre ping dersom jeg kobler direkte på modem?

Kan jeg gå inn på modemet gjennom pc og forandre fks DNS, eller er dette forbeholdt router?

Eller er jeg helt lost for å i det heletatt spekulere på dette?
Det ekstra hoppet er ubetydelig og du vil ikke merke det.

De fleste vil uansett ha flere dingser tilkoblet og trenger derfor en router bak ONT-en (som ikke er et modem)
Koble opp kablet via router, det er ingenting å tape på å gå via router.
Dessuten har routeren sannsynligvis egenskaper som kan være en fordel for sikkerheten din, f.eks. brannmur. Hvis du kobler deg direkte på internett, får du altså en offentlig ip-adresse på pc-en din, og det blir da pc-en din som må ta ansvaret for å drive brannmurtjeneste.

Du merker ikke noe ved å heller gå via routeren din, bortsett fra at du da må justere brannmurinnstillingene på routeren dersom du f.eks. skal hoste en gameserver, men det er bare et par museklikk og maks 20 tastaturtrykk.

Koble deg til routeren.

(!) med nettverkskabel ja. Alltid kabel fremfor wifi så langt det går.
Sist endret av Tysteren; 28. mars 2022 kl. 17:36.
Trådstarter
Tydelig enighet rundt dette ja!!
Takk for svar.