Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3165
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Har forsovet ingenting med rus å gjøre, men reseptbelagt legemiddel. Var nettopp på apotek for å hente ut Tramadol som er forskrevet av lege. Jeg er kroniker og bruker dette helt i tråd med hva som er forskrevet.

Den unge farmasøyten begynte å kommentere på min alder og sine "bekymringer" for at jeg bruker medisin X og Y. Hva i alle dager vet denne farmasøyten om min klinikk og journal? Jeg følte at jeg nesten gjorde noe ulovlig og ble så brydd at jeg ikke klarte å svare noe fornuftig tilbake. Situasjonen var utrolig ubehagelig.

Det leder opp til:

- Har apotek noe som helst med hva du henter ut, hvorfor og hvor hyppig?

- Er jeg sær om jeg ble støtt av slike kommentarer? Jeg er kanskje konservativ, men helse og medisin er for meg meget privat.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De ser en liste over alle tingene du har på resept, det er helt vanlig. Hvis de ser medisiner som har kontradiksjoner med hverandre er det en del av utdannelsen dems og helt vanlig å gjøre brukeren oppmerksom på. Det var nok bare godt ment
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De ser en liste over alle tingene du har på resept, det er helt vanlig. Hvis de ser medisiner som har kontradiksjoner med hverandre er det en del av utdannelsen dems og helt vanlig å gjøre brukeren oppmerksom på. Det var nok bare godt ment
Vis hele sitatet...
Takk for raskt svar. Det du skriver er jeg klar over. For å utdype så kan jeg gjengi delvis hva som ble sagt:

"...det er mer bekymrende for meg at henter ut opioder og blabla på grunn av alderen din. Hadde du vært 60 hadde jeg ikke reageret"

Skal farmasøyten reagere i detbheleo ovenfor meg i utgangspunktet?
Hadde bare svart ok og ikke brydd meg mere. De har ingenting med det å gjøre mm det er kontradiksjoner som anonym her snakker om.
Anonym bruker
"Bred Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har irritert meg litt over det samme, selv om det stort sett bare har vært fisking etter mersalg. Bruker tramadol og SSRI fast, så det er jo kontraindikasjon der. Men det er litt kjedelig å svare på de samme spørsmålene hver gang...
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for raskt svar. Det du skriver er jeg klar over. For å utdype så kan jeg gjengi delvis hva som ble sagt:

"...det er mer bekymrende for meg at henter ut opioder og blabla på grunn av alderen din. Hadde du vært 60 hadde jeg ikke reageret"

Skal farmasøyten reagere i detbheleo ovenfor meg i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du reagerer. Men medisiner er utdannelsen dems så det er godt ment og mange farmasøyter er mer oppdatert på medisin og virkning og forsvarlighet enn mange leger særlig av eldre generasjon er.
De sier sånne ting til meg også enten det er opiater eller hudkrem eller sobril eller antidepressiva, jeg bare later som at de forteller meg noe interessant å sier "åjaaa sier du det ja greit å vite!" og kutter samtalen der
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En gang jeg skulle hente ut sobril ble jeg spurt om jeg kjørte bil.

Jeg ble først litt brydd, men så tenkte jeg at det sikkert bare var et kontrollspørsmål grunnet rød trekant.


Det er sikkert en del av jobben deres å stille noen spørsmål.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En gang jeg skulle hente ut sobril ble jeg spurt om jeg kjørte bil.

Jeg ble først litt brydd, men så tenkte jeg at det sikkert bare var et kontrollspørsmål grunnet rød trekant.


Det er sikkert en del av jobben deres å stille noen spørsmål.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Og det har jeg ingen problemer med. Jeg blir spurt og får advarsler ifbm. bilkjøring når jeg henter. Det har jeg ingen problemer med da det er jobben til farmasøyten. For kontekst sin del vaf det ikke snakk om noe slikt fra farmasøyten sin side nå, kun at farmasøyten var brydd med at jeg hentet nevnte legemiddel.
De skal også kontrollere at legen din ikke har skrevet ut feil. Det har skjedd et par ganger at apoteket måtte ringe legen min for å kontrollere, og så justere resepten.
For folk som bare en sjelden gang er syk og henter ut Cosylan blir de alltid gjort oppmerksom at de ikke bør kjøre bil.Jeg har fått et ubehagelig spørsmål om forbruket mitt.Jeg bare svarte kjapt det som står på resepten.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Til dere som sier det er en del av jobben deres angående rød trekant osv. FEIL. Det er absolutt ikke en del av jobben. Jeg har familiemedlemmer som jobber på apoteket. Men det de gjør er å prøver å være snill og hjelpe deg, tror de selv. Og kontrollerer om de har gidd riktig medisin, for de kan også gjøre feil, eller legen din. Men når legen har bestemt hva du skal ta, når og hvor mye. Da har en apoteker ingenting med saken å gjøre lenger.

Jeg pleier bare å si at legen har gidd meg nok informasjon og jeg skulle bare ringe han om det var noe jeg lurte på, men ellers takk. Da pleier de som regel å holde igjen Husk fleste apotekere er litt sånn som sykepleiere eller som dørvakter, eller som psykologer. De ble ikke det de egentlig ville bli. Oi nå får jeg mange som hater meg men true that true this.

Jeg henter 28 stk oxycontin hver 14 dag. og dette er 20mg piller. Hver gang prøve de å bevise at de kan medisiner, spør spørsmål som bare får meg til å cringe. Noen ganger nikker jeg bare smiler, noen ganger later jeg som wow de er så flinke og hører på sikkelig, noen ganger sier jeg bare det er fast medisin, har fått samme informasjon i 1 år. Det spørs hvem som er bak kassa, men som regel orker jeg ikke å høre på dritten, og sier ifra om de går for langt.

TS: I ditt tilfelle ville jeg bare smilt og sagt ifra om at du har en fastlege som du har pratet med, hadde hun/han pratet mer hadde jeg bare vært like "smart" tilbake
Har ved ett tilfelle fått beskjed om at det var feil dose for et lite barn, og ved et annet tilfelle fått viktig info som jeg ikke var gjort oppmerksom på av legen. Så jeg tenker at det er en fin ting at folk på apotek kan litt om medisiner og gidder å dele den kunnskapen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Husk fleste apotekere er litt sånn som sykepleiere eller som dørvakter, eller som psykologer. De ble ikke det de egentlig ville bli.
Vis hele sitatet...
Og hva ble du? Karriererådgiver? Var det det du egentlig ville bli?
Sist endret av *pi; 23. februar 2022 kl. 12:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Den unge farmasøyten begynte å kommentere på min alder og sine "bekymringer" for at jeg bruker medisin X og Y. Hva i alle dager vet denne farmasøyten om min klinikk og journal? Jeg følte at jeg nesten gjorde noe ulovlig og ble så brydd at jeg ikke klarte å svare noe fornuftig tilbake. Situasjonen var utrolig ubehagelig.

Det leder opp til:

- Har apotek noe som helst med hva du henter ut, hvorfor og hvor hyppig?

- Er jeg sær om jeg ble støtt av slike kommentarer? Jeg er kanskje konservativ, men helse og medisin er for meg meget privat.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet skal ikke farmasøyter legge seg oppi hva
en lege har foreskrevet sine pasienter, så dersom gjengivelsen
din av denne situasjonen er korrekt, så har nok vedkommende
gått litt ut over sitt embete.

Det er uansett ikke så mye du kan gjøre annet enn å si at du
forholder deg til anvisningen fra legen.
I mitt hode så mener jeg at det da er lov å fortelle det kreket bak kassa, at hvis man vil bli lege så får man gjøre det bedre på skolen på en så krass måte som overhodet mulig. Elsker sånne situasjoner og gjøre de mest mulig ukomfortabel
Såvidt jeg har fått med meg er de ansatte i apotekene pålagt og spørre deg om du har brukt medisinen før, spesielt reseptpliktige.

Hvis det er første gangen skal de informere om bivirkninger man skal være obs på.

De skal og være på vakt mot folk som henter mye avhengighetsdannende medisin og melde fra om mistanke om misbruk til, lege. I teorien i hvertfall til gode og høre om noen som har gjort det.

De skal og advare mot interaksjoner for at å forsikre seg om at du vet dette.

De skal ikke bedrive diagnostikk eller kommentere medisin du henter ut, de skal reagere hvis det åpenbare feil. Gjerne med kontrollere da med spørsmål til deg og/eller legen.

Så skal jeg gjette, du var ny for denne personen og den følgte det de skal gjøre i den situasjonen, forsikre som at du er klar over hva du tar og hva som kan skje.

Som fast kunde hos apoteket kan jeg si at det er irriterende å bli spurt hver gang, men de gjør faktisk jobben sin.

Og må si at de jeg kjenner som er farmasøyter valgte det selv, hadde over 5 i snitt og generelt flinke mennesker