Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1143
Er det slik at en som drikker 3 øl som aldri har drukket før har like høy promille som en som drikker hver helg, etter 3 øl?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
Er det slik at en som drikker 3 øl som aldri har drukket før har like høy promille som en som drikker hver helg, etter 3 øl?
Vis hele sitatet...
Noe jeg også lurer på, man får jo tolleranse, men kommer ikke like mye i blodstrømmen?
Ja, de vil få like høy promille av å drikke de 3 ølene, forutsatt at vi snakker om like store personer av samme kjønn. Men personen med toleranse vil trenge høyere promille for å bli ruspåvirket.
Froskhæren i anmarsj
FroskmannRandy's Avatar
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
Er det slik at en som drikker 3 øl som aldri har drukket før har like høy promille som en som drikker hver helg, etter 3 øl?
Vis hele sitatet...
Nei, de skal ha den samme promillen, men når du drikker hver helg (som jeg gjør), du FØLER deg mindre full. Promillen er mer avhengig av kjønnet ditt, vekten din, og hvor mye (særlig fettinholdende) mat du spiste før, hvor trøtt eller anspent du er, osv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Slik jeg skjønner det: en del av alkoholtoleranse er oppjustering av enzymer (alkoholdehydrogenase mfl) som bryter ned etanolen. Disse vil fysisk fjerne etanol fra blodomløpet, så promillen burde gå nedover fortere enn hos en urutinert alkoholnyter.
Promillen endrer seg ikke, toleranse handler jo om nettopp det å tolerere ulike mengder substanser i blodomløpet enn vanlig.
Trådstarters overskrift samsvarer ikke helt med spørsmålet ser jeg.
Trådstarter
"Han hadde høy promille". Står ofte i kjøring i ruspåvirket tilstand. 0,004 mikromol THC per liter fullblod tilsvarer å ha 0,2 i promille. Er du en som er hverdags røyker som nesten ikke blir påvirket av hasjen lengre men har en skyhøy THC i blodet(promille). Vil jo få en mye strengere straff enn en som aldri har røyket å røyker for første gang noe rett før kjøring etc. Selvom sist nevnte vil være mest sannsynlig mye mindre egnet til å gjøre noe riktig da rusen påvirker mye mer.
Promillen forblir den samme. Hjernen tilpasser seg over tid når den er utsatt for alkohol. Dette fører til at en ikke føler seg like full som man ellers ville gjort ved samme mengde alkohol. Dette kan føre til at personer feks kan oppabarbeide seg en promille på over 7 (!), og tilsynelatende fortsatt kjøre lastebil.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...omille-paa-727

Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
"Han hadde høy promille". Står ofte i kjøring i ruspåvirket tilstand. 0,004 mikromol THC per liter fullblod tilsvarer å ha 0,2 i promille. Er du en som er hverdags røyker som nesten ikke blir påvirket av hasjen lengre men har en skyhøy THC i blodet(promille). Vil jo få en mye strengere straff enn en som aldri har røyket å røyker for første gang noe rett før kjøring etc. Selvom sist nevnte vil være mest sannsynlig mye mindre egnet til å gjøre noe riktig da rusen påvirker mye mer.
Vis hele sitatet...

Så vidt jeg vet er det ingen måte å måle toleranse på (og dermed bevise toleranse), så er nok derfor det ikke betraktes i vurderingen.
Sist endret av En deling; 23. juli 2021 kl. 11:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Politiet bryr seg svært lite om din toleranse.