Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1226
Jeg har blitt besatt av løping, og en tanke slo meg da jeg var ute på min daglige luftetur forleden. Nå vet jeg at dette helt sikkert ikke fungerer som jeg har tenkt, men kanskje noen kloke hoder kan gi meg fasiten på prosessene som skjer i kroppen.

Er det sånn at høydetrening fører til at du får mindre oksygen (eller tynnere luft?) i lungene mens du trener?

Hvis jeg løper med munnbind og derav ikke får til å trekke inn like mye oksygen, kan dette påvirke treningen positivt på noe vis?

Hvis jeg sliter med astma og heller ikke får nok oksygen, kan da astma bidra til å skape en positiv effekt om jeg presser meg og fremprovoserer astmaen?

Dette høres helt sikkert tullete ut, men forklar meg gjerne hva som skjer med oksygenopptak etc. i de forskjellige alternativene.

Cheers!
Alternativ til høydetrening for de som ikke er aktive eller proffe er vel høydehus/høydecampingvogn?
Skal finnes sånn maske du kan ha på deg der du kan strupe oksygeninntaket med en ventil. Noen mener det bare er piss så vet ikke hvor bra det egentlig funker.
Begynn med nesepusting når du trener.
Og les boka the oxygen advantage.
Der får man flere tips for hvordan du kan trigge beinmargen til å danne flere røde blodceller.
Sist endret av Holotropiker; 16. mars 2021 kl. 11:55.
Enkelt forklart vil de som bor i høyden være tilpasset lavere oksygennivå og da ha ekstra å gå på når de konkurrerer på lavere nivå.
(Over havet)

Kanskje ikke det svaret du ønsker deg.