Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4441
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Se for deg at du er helt rusfri, du har kuttet kontakt med alle i miljøet og prøver nå å gå videre. Med tanke på at du har kuttet kontakt med mange blir du overrasket når det plutselig står en gammel kompis på døra og banker på... han har ingen plass å være akkurat nå, i tidenes krise å spør om han kan få kræsje hos deg en uke... ville dere gjort det?
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, jeg ville ha henvist ham til NAV. Jeg kan ikke ha aktive rusavhengige i leiligheten min.
Ja, absolutt. Kan ikke si nei hvis en kompis er i trøbbel og trenger hjelp, hadde ikke kunnet leve med meg selv dersom jeg avviste en kompis i nød.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørs hvor nære. Mest sannsynlig ikke åpna døra men det gjør jeg stort sett aldri samme hvem det er. Få jeg hadde lånt bort sofaen til og enda færre som hadde fått bli i flere dager og uker. Kall meg kjip men det er viktigere for meg å beskytte meg selv etter å blitt rusfri..
New generation
colakork's Avatar
De kompisene har fortjent sofaen over flere år.
Spørs på hvor godt jeg kjenner de. Er det en jeg kjenner skikkelig godt, så hadde jeg latt han få bli et par uker. Er det mer en kompis som man henger med en gang i blant hadde jeg ikke gjort det.
Vært der, gjort det.

Hvorfor skulle du ikke gjøre det? Du er ren, ferdig med rus.. Hva har du å tape på å hjelpe en kompis?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Vært der, gjort det.

Hvorfor skulle du ikke gjøre det? Du er ren, ferdig med rus.. Hva har du å tape på å hjelpe en kompis?
Vis hele sitatet...
Det er mest det at jeg ikke er helt sikker på hvor mye tillit jeg burde legge i de ordene.. tror ikke han har noe imot å ''dra meg ned'' i fallet på en måte, samtidig som jeg ikke vil han vondt, tror rusen gjør han sånn?
Det kommer helt ann på hvor mye selvdisiplin man har i etterkant når man er blitt rusfri, tenker jeg. Jeg er veldig på linje med Evilsink, om dette var en nær kompis så hadde jeg så klart latt han crashe hos meg, om det bare var en mer perifer kar hadde jeg nok latt det være hvis jeg ville få tanker om rus på avstand.

Det "rette" å gjøre er kanskje å kutte dem ut uavhengig av relasjon siden du selv er rusfri men der er ikke jeg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er mest det at jeg ikke er helt sikker på hvor mye tillit jeg burde legge i de ordene.. tror ikke han har noe imot å ''dra meg ned'' i fallet på en måte, samtidig som jeg ikke vil han vondt, tror rusen gjør han sånn?
Vis hele sitatet...
Om du er ren så ser jeg ikke helt hvordan han kan dra deg ned? Men såklart om det er tilfellet, han ruser seg hinsides, bråker eller lager dårlig stemning eller lignende, så er det jo på hodet ut
BRAND ∞ STRONG
Hvis han ikke hadde vist at jeg hadde sluttet og dukket opp, så ja.

Om det var en greie blant vennene dine at du hadde blitt nykter og
helst ikke ville ha noen rusa folk innom og han allikevel kom, så nei
Du kjenner best selv hva du tåler, og det er helt ok å tenke på deg selv her. Det er en bra regel å hjelpe kompiser, men ikke hvis du må sette eget liv og helse på spill. Det er ikke greit av ham å forvente av deg heller. Du får uansett ikke gjort mye bra for ham eller noen andre i lengden ved å havne utpå. Egen maske først, ikke sant?
Ikke tenn på deg selv for å holde andre varme, hvis du føler deg usikker på om dette er lurt eller ikke er det faktisk helt greit å tenke på seg selv. Du blir ikke en egoist bare fordi du har et behov for å holde deg unna alt og alle som har med rus å gjøre. (hvis dette faktisk er tilfellet da.)
Kompiser jeg har kjent siden barndommen, kjent ekstremt lang tid som jeg stoler på hadde fått sove der måneder om de så ønsket. Uansett om det var rus, eller et annet problem.

Rusvenner eller bekjente kunne sett langt etter og sove på sofaen min, er dette tilfellet kan du lese *pi sitt inlegg.
Uaktuelt. Derimot kunne jeg betalt hotell for h*n den uka.
Kommer an på kompisen.

Om det er en av de få nære "brødrene" jeg har hatt det både jævlig kjipt og jævlig kult med som har hjulpet meg i kjipe tider - så klart, med visse forbehold.
Og jeg hadde naturligvis forsøkt å hjelpe å finne et sted vedkomne kunne bodd på lengre sikt også. Gjerne laget sunn mat og forsøkt å hjelpe kompis å roe ned rusbruken, foreslått nedtrapping, laget nedtrappingsplan evt. bytte over fra f.eks dop til Subutex.
Hjulpet å få DPS eller ARA inn i bildet muligens. NAV også om penger er et problem.
Det er ikke lov å ha med utstyr i form av nåler eller folie i min leilighet.
Det er heller ikke lov å tilby meg noe som helst. Bortsett fra snus og muligens Cannabis

Om det er en av de tilfeldige bekjentskapene man garantert får i løpet av tiden på gata? Aldri.
Sist endret av krystallkongen; 3. mars 2021 kl. 00:23.
I livet generelt er det hver mann for seg, og du som akkurat er blitt nykter bør kanskje bli kjent med den nyktre deg helt skikkelig før du tenker på andre?

Folk havner i kjipe situasjoner. Men de aller fleste finner ut av det. En natt på sofaen din hva hjelper det ham? Eller en uke? Han kan like greit bare møte verden direkt. Så får han se om han finner en åpen dør en annen plass eller ta natten ute. I morgen får han ta tak i livet, og kanskje finner han en løsning da.

Hvilken hjelp er det om du selv havner utpå nå? Så går det to måneder også er du også bostedsløs, er blitt hekta igjen og nå er dere 2 uten tak over hodet?
Må si meg enig med det colakork skriver egentlig, mange som helt klart fortjener å få kræsje på sofaen i en uke eller mer om nødvendig.

Er jo sikkert forskjellig fra person til person utifra egen erfaring og slike ting og det er ett helt hav med faktorer som spiller inn som gjør at det egenlig er umulig å si ja, men samtidig også nei uten å på en måte være i situasjonen selv og kjenne personen det gjelder.
Man er ikke blitt rusfri om man sprekker av å være i nærheten av en som bruker rus. Er man så svak for det så er man ikke bestemt nok og man er langt i fra over det. Sånn jeg ser det så vil man da gripe sjansen til å ruse seg igjen før eller siden. Mange er kanskje uenig med meg her, men dette er sånn det fungerer i mine øyne uansett hva noen andre måtte mene om det

Men om du orker å ha en fyr liggende på soffaen i en uke er jo noe helt annet. I mitt tilfelle så kommer det veldig ann på hvem det er snakk om og hvorvidt denne personen fortjener min hjelp. Det måtte også vært en person jeg viste ville respektert mine husregler, uansett hva dem måtte være.
Sist endret av Alge; 3. mars 2021 kl. 06:53.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gratulerer med å bli rusfri! Du må nesten gjøre det som er best for deg. Han kompisen din kan få hjelp av det offentlige hvis det virkelig er krise.
Kommer heilt ann på. Er det bare en som røyker hasj, gjør piller i ny og ne og er i full jobb eller utdanner seg så hadde jeg hjelpt. (mange tilfeller hvor folk med god råd kan ende opp uten bolig i en periode)
Er det en som er narkis ikke jobber og er på nav så tar jeg ingen sjanser. Lot engang en jeg gikk på ungdomskolen sove en kveld hos meg. meningen var at han skulle dra tidlig på morgenen etter jeg gikk på jobb. Kommer hjem og kontanter er forsvunnet, en eldre tlf borte, noen bestikk??? og veldig mye klesplagg. Går aldri på den smellen igjen.
Jeg var i samme situasjon, bare at jeg var kompisen. Hadde heftige heroin abstinenser, og han lot meg bo der en måned. Han reddet livet mitt. Han hadde ubegrenset tilgang til hasj, så det hjalp ganske godt med abstinensene. Hadde ikke vært i live hvis det ikke var pga han
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For mange ukjente omstendigheter og tom historikk til at jeg kan svare. Har både tatt imot og avvist folk og opplevd begge deler selv.
Nei, ikke i denne gitte situasjonen. Hvis jeg tidligere hadde kuttet all kontakt for å komme meg ut av miljø og starte på nytt, ville jeg gitt samtlige beskjed om hvorfor jeg ikke kom til å ha kontakt med dem lengre. Jeg hadde kunnet gi han noe mat og penger til transport til nav eller nærmeste mulighet for billig overnatting. Sammen med dette ville jeg gitt han beskjed om å respektere valget jeg har tatt og ønsket han lykke til. Er det på vinters tid kunne jeg latt han komme inn og hjulpet til med å få tak i nav konsulent eller annen mulighet for nødbolig.

Har kuttet ut to personer helt fra livet mitt. Den ene er hinsides min hjelp i avhengigheten sin. Pengene og tiden jeg ikke får tilbake har vokst seg for stort. Den andre er blitt for glad i å leke med ild og har endt opp i bråk flere ganger, hvorpå jeg har blitt skadelidende når jeg skulle prøve å hjelpe han ut av knipen.
Sist endret av Rolig Fortrolig; 3. mars 2021 kl. 23:48. Grunn: Trykte send før jeg hadde fått skrevet ferdig
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
sliter med å skulle levere en form for forklaring.. han er her akkurat nå, men han er speeda og jeg er lei av å må forholde meg til det. Han kommer jo helt sannsynligvis til å være oppe i hele natt, og nå begynner jeg å kjenne på hvor liten plass det egentlig er her.... hva skal jeg si for å få han ut?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
sliter med å skulle levere en form for forklaring.. han er her akkurat nå, men han er speeda og jeg er lei av å må forholde meg til det. Han kommer jo helt sannsynligvis til å være oppe i hele natt, og nå begynner jeg å kjenne på hvor liten plass det egentlig er her.... hva skal jeg si for å få han ut?
Vis hele sitatet...
"Jeg får ikke sove når du er oppe hele natten, så hele dagen min er egentlig ødelagt. Jeg kan ikke ha det sånn, så det er på tide at du finner deg et annet sted å bo nå for dette fungerer ikke. Kan hjelpe deg å ringe NAV og sånn hvis du trenger hjelp til det." er det jeg ville sagt.
bakgrunnsbilde
11 5
Tror jeg også ville gått for svaret over, det er ikke mye som er verdt en kis som ikke respekterer dine egne grenser.
Få han ut og ta vare på deg selv.
Klokka er et om natten, tolv når du skrev inlegget. Nav er ikke åpent. Du har sluppet han inn og hatt han der helt frem til tolv, du får stå for denne natten å finne en annen løsning imorgen.
Sitat av Alge Vis innlegg
Man er ikke blitt rusfri om man sprekker av å være i nærheten av en som bruker rus. Er man så svak for det så er man ikke bestemt nok og man er langt i fra over det. Sånn jeg ser det så vil man da gripe sjansen til å ruse seg igjen før eller siden. Mange er kanskje uenig med meg her, men dette er sånn det fungerer i mine øyne uansett hva noen andre måtte mene om det

Men om du orker å ha en fyr liggende på soffaen i en uke er jo noe helt annet. I mitt tilfelle så kommer det veldig ann på hvem det er snakk om og hvorvidt denne personen fortjener min hjelp. Det måtte også vært en person jeg viste ville respektert mine husregler, uansett hva dem måtte være.
Vis hele sitatet...
Dette må være noe av det dummeste jeg har lest, med mindre jeg missforstår noe!

Du mener at jeg, som tørrlagt, gikk fra puben/ parken rett til å kunne sitte en hel natt/ dag edru på fest?

Det er en prosess for se fleste, med mindre du finner Jesus vil jeg tro. Man bygger erfaring over tid, hva man takler dårlig, og hva som går bra. Man blir sterkere etterhvert, og det kommer med tilliten man bygger til seg selv over tid.

Hvor trådstarter er i denne prosessen aner ikke jeg, men mitt råd er å følge magefølelsen og sunn fornuft. Til syvende og sist må man være ego for å bevare sin nøkternhet.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Dette må være noe av det dummeste jeg har lest, med mindre jeg missforstår noe!

Du mener at jeg, som tørrlagt, gikk fra puben/ parken rett til å kunne sitte en hel natt/ dag edru på fest?

Det er en prosess for se fleste, med mindre du finner Jesus vil jeg tro. Man bygger erfaring over tid, hva man takler dårlig, og hva som går bra. Man blir sterkere etterhvert, og det kommer med tilliten man bygger til seg selv over tid.

Hvor trådstarter er i denne prosessen aner ikke jeg, men mitt råd er å følge magefølelsen og sunn fornuft. Til syvende og sist må man være ego for å bevare sin nøkternhet.
Vis hele sitatet...
Vel, det blir en viss forskjell å sitte på fest en hel kveld og det å ha en på soffaen som du vet har noe i systemet.

Men ja, klarer du ikke være innom en fest uten å måtte drikke som tidligere alkoholiker så har du ikke den viljestyrke som skal til for å ikke sprekke. Sånn ville det vært for meg ihvertfall. Kanskje du har en helt annen strategi som innebærer at du skal skjerme deg fra en vær sosial sammenkomst der det muligens dukker opp drikke eller stoff, men sånn funker det ikke for meg.

Da jeg bestemte meg for å kutte daglig bruk av stoffer så satt jeg uken etterpå med folka jeg alltid satt med i hasjtåka og pillene flytende på bordet. For meg så er det bare sånn det er. Klarer jeg ikke sitte der uten å ta noe så har jeg heller ikke viljestyrke til å ikke oppsøke det selv senere eller sprekke om jeg tilfeldigvis ender opp i en situasjon der jeg må ta stilling til det.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
sliter med å skulle levere en form for forklaring.. han er her akkurat nå, men han er speeda og jeg er lei av å må forholde meg til det. Han kommer jo helt sannsynligvis til å være oppe i hele natt, og nå begynner jeg å kjenne på hvor liten plass det egentlig er her.... hva skal jeg si for å få han ut?
Vis hele sitatet...
Vær klar på at du ikke orker stuke tilstander i din lelighet. Enten så må han holde seg til ett nivå som du kan tolerere når det kommer til rus og han må holde seg stille å rolig når du skal sove, eller så er det ut. Det var de kriteriene jeg ga min kompis som sov på soffaen her en mnd for ikke lenge siden. Jeg var så klar på det at da han fikk spenn til å kjøpe seg masse pepper så holdt han seg unna, for han vet jeg hadde kastet han ut om han skulle surre oppe hele natta og snakke høl i huet på meg hele dagen.

Det handler om holdningen du har når du sier hvor skapet skal stå. Nøler du og snakker rundt grøten så blir det vanskelig for deg. Vær helt ærlig si å det du mener rett ut.
Sist endret av Alge; 4. mars 2021 kl. 03:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alge Vis innlegg
Vel, det blir en viss forskjell å sitte på fest en hel kveld og det å ha en på soffaen som du vet har noe i systemet.

Men ja, klarer du ikke være innom en fest uten å måtte drikke som tidligere alkoholiker så har du ikke den viljestyrke som skal til for å ikke sprekke. Sånn ville det vært for meg ihvertfall. Kanskje du har en helt annen strategi som innebærer at du skal skjerme deg fra en vær sosial sammenkomst der det muligens dukker opp drikke eller stoff, men sånn funker det ikke for meg.

Da jeg bestemte meg for å kutte daglig bruk av stoffer så satt jeg uken etterpå med folka jeg alltid satt med i hasjtåka og pillene flytende på bordet. For meg så er det bare sånn det er. Klarer jeg ikke sitte der uten å ta noe så har jeg heller ikke viljestyrke til å ikke oppsøke det selv senere eller sprekke om jeg tilfeldigvis ender opp i en situasjon der jeg må ta stilling til det.



Vær klar på at du ikke orker stuke tilstander i din lelighet. Enten så må han holde seg til ett nivå som du kan tolerere når det kommer til rus og han må holde seg stille å rolig når du skal sove, eller så er det ut. Det var de kriteriene jeg ga min kompis som sov på soffaen her en mnd for ikke lenge siden. Jeg var så klar på det at da han fikk spenn til å kjøpe seg masse pepper så holdt han seg unna, for han vet jeg hadde kastet han ut om han skulle surre oppe hele natta og snakke høl i huet på meg hele dagen.

Det handler om holdningen du har når du sier hvor skapet skal stå. Nøler du og snakker rundt grøten så blir det vanskelig for deg. Vær helt ærlig si å det du mener rett ut.
Vis hele sitatet...
Men er jo rusfri om man ikke tar rus lenger da... Samme faen hvilken strategi man bruker eller hvilken erfaringer du har.... Det virker nesten som om du mener at det å skulle kunne sitte sammen med folk som ruser seg på ting du har vært avhengig av og slitet ekstremt med er et KRAV for å være rusfri. og det blir bare for dumt...

Til TS: Få han ut fort dette virker ikke sunt i det hele tatt! Virker som om folk her inne tror at du mistenker at han er påvirka bare, men jeg har vært i gamet selv jeg altså, og jeg sniffer reglemessig amfetamin utover natten når jeg sitter våken hele natten
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men er jo rusfri om man ikke tar rus lenger da... Samme faen hvilken strategi man bruker eller hvilken erfaringer du har.... Det virker nesten som om du mener at det å skulle kunne sitte sammen med folk som ruser seg på ting du har vært avhengig av og slitet ekstremt med er et KRAV for å være rusfri. og det blir bare for dumt...
Vis hele sitatet...
Så latterlig med folk som sier dem har slutta for dem har over tid satt seg i en situasjon der tilgang er ett problem. Også går dem på trynet med første møte med gamle trakter. Jaja, du får ha ditt syn på det og jeg har som nevnt mitt syn på det.
Alge du virker som en arrogant type som bare er her for å sette ned andre som ikke er like sterke som deg selv. Det er mange som må skjerme seg fra rusbruk de tidligere har hatt problemer med. Det å unngå fristelser eller trigger er avvenning 101. Anbefaler deg å lage din egen tråd hvor du kan skrive om din filosofi på avhengighet og hvor viljesterk du er.
Sist endret av Picard; 4. mars 2021 kl. 05:42.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
sliter med å skulle levere en form for forklaring.. han er her akkurat nå, men han er speeda og jeg er lei av å må forholde meg til det. Han kommer jo helt sannsynligvis til å være oppe i hele natt, og nå begynner jeg å kjenne på hvor liten plass det egentlig er her.... hva skal jeg si for å få han ut?
Vis hele sitatet...
Huff føler med deg jævlig slitsomt og akuratt derfor jeg ikke hadde åpna døra. Ikke fordi jeg hadde sprukket selv men fordi folk som ruser seg er jævlig slitsomt å ha rundt seg i den grad at det blir energitappende, ubehagelig og nedbrytende. Og når dem ikke ruser seg skal dem gjerne snakke om rus, rusfolk, slemme nav osv nei fuck it det orker jeg bare ikke!

Hvor close er han egentlig? Det er innafor å si at han invaderer hjemmet ditt og komforten din i eget hjem når han driver å ruser seg og stuker der, stram han opp å si at hvis han vil ha hjelp må han for faen ta seg selv i nakken og at du ikke gidder å få ødelagt uka di bare fordi han prioriterer å ruse seg fremfor å prioritere vennskapet og takknemligheten til at du åpna døra for han. Om det er den besteste bestekompisen din kan du kanskje gi han et ultimatum før du hiver han ut men om det ikke er nærmeste bror så bare si at han nesten må ringe noen andre inntil han får hjelp av nav. Er lov å dra en spansk en om at ups mora du du besøkte i går har fått corona så han må ut av smittevernhensyn eller at den oppdikta langdistanse dama di kommer på besøk så han må vekk, eller at broren din som studerer utenbys kommer og kan ikke kræsje hos de gamle foreldra pga corona. Mange spanske du kan dra om han er typen til å ikke respektere grenser

Faen heller føler med deg
Sitat av Alge Vis innlegg
Man er ikke blitt rusfri om man sprekker av å være i nærheten av en som bruker rus. Er man så svak for det så er man ikke bestemt nok og man er langt i fra over det. Sånn jeg ser det så vil man da gripe sjansen til å ruse seg igjen før eller siden. Mange er kanskje uenig med meg her, men dette er sånn det fungerer i mine øyne uansett hva noen andre måtte mene om det

Men om du orker å ha en fyr liggende på soffaen i en uke er jo noe helt annet. I mitt tilfelle så kommer det veldig ann på hvem det er snakk om og hvorvidt denne personen fortjener min hjelp. Det måtte også vært en person jeg viste ville respektert mine husregler, uansett hva dem måtte være.
Vis hele sitatet...
I min mening og oppfattelse vil jeg si at en er rusfri så lenge en er rusfri. Det er ikke noe galt i å unngå en sprekk. Og hvis en eller flere folk tilfeldigvis er triggeren for en sprekk så er det ikke noe i veien med å unngå dem.
Sitat av Alge Vis innlegg
Så latterlig med folk som sier dem har slutta for dem har over tid satt seg i en situasjon der tilgang er ett problem. Også går dem på trynet med første møte med gamle trakter. Jaja, du får ha ditt syn på det og jeg har som nevnt mitt syn på det.
Vis hele sitatet...
Rusfrihet er jo det samme som avholdenhet, hvordan det gjennomføres forandrer ikke at personen er fri for rus, dermed rusfri. I så fall er dette bare et personlig krav du stiller for at folk skal kunne kalle seg rusfri. Hvorfor, eller hva slags makt du har til å legge til ekstra krav til et ord som definerer seg selv hadde vært interessant å skjønne. For eksempel så er Hank Von Helvette/Hans-Erik Dyvik Husby fortsatt ikke rusfri fordi han styrer unna bestemte situasjoner.

Det er få personer som hadde greid bli rusfri om de skulle leve akkurat som før. De forandringene man gjør er jo ofte for å unngå det de erfaringsmessig veit at er en trigger. Dessuten hadde det også vært lite interessant å være i "gamle trakter" som rusfri. Jeg ser ingen grunn til at en gammel dranker skal fortsette å sitte på bar bare for å bevise for seg selv og alle rundt hvor rusfri han er.
Sitat av Alge Vis innlegg
Vel, det blir en viss forskjell å sitte på fest en hel kveld og det å ha en på soffaen som du vet har noe i systemet.

Men ja, klarer du ikke være innom en fest uten å måtte drikke som tidligere alkoholiker så har du ikke den viljestyrke som skal til for å ikke sprekke. Sånn ville det vært for meg ihvertfall. Kanskje du har en helt annen strategi som innebærer at du skal skjerme deg fra en vær sosial sammenkomst der det muligens dukker opp drikke eller stoff, men sånn funker det ikke for meg.

Da jeg bestemte meg for å kutte daglig bruk av stoffer så satt jeg uken etterpå med folka jeg alltid satt med i hasjtåka og pillene flytende på bordet. For meg så er det bare sånn det er. Klarer jeg ikke sitte der uten å ta noe så har jeg heller ikke viljestyrke til å ikke oppsøke det selv senere eller sprekke om jeg tilfeldigvis ender opp i en situasjon der jeg må ta stilling til det.



Vær klar på at du ikke orker stuke tilstander i din lelighet. Enten så må han holde seg til ett nivå som du kan tolerere når det kommer til rus og han må holde seg stille å rolig når du skal sove, eller så er det ut. Det var de kriteriene jeg ga min kompis som sov på soffaen her en mnd for ikke lenge siden. Jeg var så klar på det at da han fikk spenn til å kjøpe seg masse pepper så holdt han seg unna, for han vet jeg hadde kastet han ut om han skulle surre oppe hele natta og snakke høl i huet på meg hele dagen.

Det handler om holdningen du har når du sier hvor skapet skal stå. Nøler du og snakker rundt grøten så blir det vanskelig for deg. Vær helt ærlig si å det du mener rett ut.
Vis hele sitatet...
Bra for deg da. Men samtidig, for min del, har jeg ikke all verdens interesse av å skulle sitte på en fest hele natten.

Til syvende og sist, hvorfor skal jeg sitte i en ubehagelig situasjon viss jeg ikke må? Hvem skal jeg bevise noe for?

Viss du har en rullestol med dårlige bremser, virker det logisk å sitte utenfor Holmenkollen da?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
sliter med å skulle levere en form for forklaring.. han er her akkurat nå, men han er speeda og jeg er lei av å må forholde meg til det. Han kommer jo helt sannsynligvis til å være oppe i hele natt, og nå begynner jeg å kjenne på hvor liten plass det egentlig er her.... hva skal jeg si for å få han ut?
Vis hele sitatet...
Man kaster ikke ut en kompis mitt på natta.
Da venter man til det blir dag, og så forklarer man tydelig, ærlig og klart at han
ikke kan bli boende og hvorfor. Om han er din venn bør han skjønne det.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har måtte gjøre det da jeg trakk meg fra miljøet. Er surt men ikke ditt problem lengre.
Jeg kan si av erfaring at jeg brente meg på dette 2 ganger i den tid jeg leflet med druger. Den ene gangen skulle vedkommende bo der kun til han fant seg ny leilighet. Jeg var nøktern han ruset seg. I tilegg var fyren ekstremt slitsom å ha med og gjøre, men ut i fra situasjonen hvor han gav husly for meg i den tid jeg ikke var nøktern, så måtte jeg si ja. Han kom seg ikke ut av leiligheten min før det var gått 4 måneder og brukte alle pengene han skulle ha til depositum til druger. Jeg ble helt utslitt og måtte selv sprekke på substanser for å holde ut. I tilegg lidde personen av dysfunksjonell personlighetsforstyrrelse, og potensielt kunne bli farlig.

Andre gangen var jeg fullstendig helsefrek. Jeg mediterte hver dag å trente yoga. Da ble en tidligere kjenning kastet ut av dama han var gift med for missbruket sitt. Det var en mer omgjengelig type rent personlighetsmessig. Jeg innbilte meg at jeg skulle drive en form for avenningsklinikk og nektet han noe befatning med rusmidler som en betingelse. Han skulle og kun bli en uke, men endte opp med godt over en måned å bo hos meg. Jeg merket gradvis at han startet å ruse seg bak ryggen min. En dag forsvant og alle klærna som ble stjålet fra felles vaskemaskin hos dama under meg. Jeg ble beskyldt for det og til tross for at jeg ikke har stjålet noenting som helst i hele mitt liv måtte jeg for fredens skyld punge ut 6000 kroner ."Døren som sto ulåst" var min skyld, selv om knarkisen som bodde der hadde latt den stå oppe når jeg var på jobb. Ikke en krone hadde han å ofre til mat, men levde på meg som en blodsuger. Ellers var den omgjengelige personligheten mest et manipulativt våpen. Det var omtrent umulig å være streng, be han dra seg til helvete ut av leiligheten. Ikke hadde han stjålet klærna hennes sa han, og han var nærmes sucidal. Trikset mitt for å kvitte meg med han var å late som om jeg var så fattig at jeg kun hadde flaskepant å måtte leve på brød i en mnd. Jeg gikk på restaurant etter jobb hver dag, og spiste skive med first price syltetøy morgen og kveld. Da ble han så lei og tok seg inn til en veninde av han som han deretter robbet for alt hun eide.

Dette ble langt, men det var litt av min erfaring. Men det betyr ikke at alle med rusproblemer nødvendigvis er i nærheten av de jeg før i tiden omgav meg med. Så om du kjenner kompisen din godt nok til at du er trygg på han, at han står deg veldig nær så hadde jeg nok støttet han. Men jeg ville stilt de strengeste ultimatum og vært meget tydlige på at max en uke som han sa var nok. Og om mulig mindre, da det er psykisk slitsomt med en rusmissbruker boende hos seg når man selv ikke ruser seg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg bytter ut "kompis' her med fremmed, grunner over historien om den gode samaritan. Nærkizer er på en måte verre enn en fremmed i veikanten, i min kommentar, verre enn en ukjent som banker på.