Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 836
Hei. jeg har en del gjær som har ligget en stund i garasjen til fattern. kan temperaturen ødelegge gjæra?

minus grader.

tenker da å bruke den til oppsett.

noe av den har muligens også gått ut på dato.
Dårlig gjær ville jeg aldri brukt til noe annet enn muligens brøddeig. Dritkjipt for deg om du får en fiasko ølbrygg eller elendig sats pga dårlig gjær. Jeg bryr meg egentlig ikke særlig om dato på mat som jeg spiser, jeg velger å lukte og smake, men for gjær ville jeg nok kjørt en stram linje. Ikke bare risikerer du å sløse bort timesvis på brygging av øl som kanskje aldri blir bra, du kaster bort malt, humle og opptar lagringsplass som heller kunne vært brukt på noe som faktisk virker. I forhold til innsatsen det er å faktisk brygge eller brenne så vil jeg si første steg, sikre kvalitetsgjær som er innenfor holdbarthetsmerkingen. Jeg ville også kastet gjær som er oppbevart på andre måter enn det som angies på pakken. Da det kan påvirke aktiviteten i gjæren og dermed utfallet av en lang bryggeprosess.
ok. er til sats. men si at 10 pakker er ok å 4stk er dårlig. alt skal i samme tønna. vill gjæra klare å gjære ut sukkeret men at det vill ta lengre tid?

tenker da på å bare bruke 10 poser istede for 14. for eksempel.
Sist endret av DoktorUglover; 19. november 2018 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, litt mindre innsats på sats en på vørter men likevel så ville jeg nok valgt å kaste den gamle gjæren. Vi snakker tross alt kun hundrelapper her, og målt opp mot tidsbruk så er det peanøtter. Tenk at du oppdager at satsen ikke går særlig høyt opp i prosenter? Du får dårligere yield eller i verste fall så har du tønne med sukkerlake. Vet endel pleier å kjøpe kraft-gjær i sverige så det er kanskje endel prisforskjell om du bor i nærheten. Men ellers så er jo ikke gjær særlig dyrt i norge heller da. 30 ish per pakke vel?
ok. takk for svar
Tørr-eller ferskgjær?
Normalt vil ikke gjær ta skade av kalde temperaturer, mange fryser ned gjær med gode resultater. Det er varme man frykter.
Allikevel, en garasje = fuktig luft, så gjæren kan i verste fall være ødelagt av fuktigheten (gitt at det er tørrgjær med papirembalasje).

Ville uansett hørt på random, det er ikke verdt det om alt skulle skjære seg.

De 4 pakkene med dårlig gjær som du snakker om: de vil kunne gi en dårlig smak på ølet.
Tørrgjær er frysetørret. Null skade om det er tørt.

Våtgjær er bare å kaste.