Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 847
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Er på flyttefot og det nye huset er en smule varmere enn det vi bor i nå. Det er ikke nødvendigvis et issue hvis man er i Norge, men jeg er et steinkast fra ekvator og da er hver celcius man klarer å få ned innetemperaturen ganske viktig.

I midten av huset er det en trakt (trappegang) som går opp til taket, og på toppen av den er det bølgeblikktak med en glipe mellom blikk og vegg.

Se illustrasjoner under. Blå er rom, rød er trakt og grå er bølgeblikktak.





Min grunnleggende forståelse sier at varmen stiger opp i trakten og deretter ut glipen mellom tak og vegg. Problemet er at solen står rett på bølgeblikktaket, og gjør blikken rimelig varm.

Spørsmålet mitt er da om det vil ha noe for seg å isolere bølgeblikken på undersiden med isopor e.l., eller om det er poengløst.

Vegger er av betong, hvis det har noe å si.
Sist endret av nso; 3. oktober 2018 kl. 18:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mal taket kvitt. Det reflekterer meir. Isolasjon vil hjelpe ein del og, men tipper maling er enklare og betre.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Jepp, det vil kjøle ned bølgeblikken. Spm. mitt var mer om det logisk sett vil ha noen innvirkning på innetemperaturen i rommet under trakten.
Sist endret av nso; 3. oktober 2018 kl. 18:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nso Vis innlegg
Jepp, det vil kjøle ned bølgeblikken. Spm. mitt var mer om det logisk sett vil ha noen innvirkning på innetemperaturen i rommet under trakten.
Vis hele sitatet...
Litt vil det nok ha - alle monner drar. Delar av varmen vil jo verte strålt inn i rommet som IR, som vil bidra. Ei kvit flate vil jo og ha lågare ustråling - så du bør male på begge sider.

Kor stor effekt det har i praksis? Har ikkje peiling!
IR stråling slipper lettest gjennom på matte farger. Skal du forsøke å unngå IR stråling så bør du forsøke å ha en så reflektiv overflate som mulig. Har gjort tester på dette med termisk kamera og infrarød termometer på diverse el-motorer.
Hvilken farge er huset? Mal det hvitt om det har en annen farge, mulig du kan få ned tempen en grad eller 2
Den varme bølgeblikken danner et varmesjikt på innsiden som saboterer den skorsteinseffekten du beskriver der varmluft evakuerer gjennom toppen. Varmluften nedenfra blir stående og stange mot lufta rundt platene på innsiden. Reflektiv farge på toppen av platene, kombinert med isolasjon av dem på innsiden, vil hjelpe. Det du ønsker er størst mulig temp-forskjell mellom stigende varmlft og omgivelsene, helt opp. En definert innsnevring (f eks et rør) umiddelbart over åpningen i taket vil også hjelpe noe. Det er da Bernoullis lov som kommer ti virkning, men lengden på "skorsteinsrøret" i friluft vil ha en del å si. Du ønsker det langt nok til å få sug, men ikke så langt at det stagnerer.
Sist endret av SteadyEddie; 4. oktober 2018 kl. 11:06.