Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1637
Hei.
La oss si at jeg driver et firma som frakter containere mellom land som et ledd i et postdistribusjonsnett.

Jeg ser gjennom lastelista og ser at alle containere inneholder elektriske artikler som TV-er, PC-er osv. Vi har også en container som er lastet med mel.

Når jeg kjører inn i tollen i Norge, viser det seg at melet er heroin. Og jeg har en hel container med dette i mitt skip.

Er det mitt ansvar å forsikre meg om at det ER mel og ikke heroin?
Er det jeg som er straffeansvarlig for å ha prøvd å smugle inn heroin?
Om du snur på det og bestiller 2 containere fra feks Kina, en med "mel" og en med elektronikk og har utfylte tollpapirer og plombert containere så er jo ikke feks DHL de som blir busta om narkobikkja markerer på havna. Da vil nok tollerne og politi spane på containere til mottaker henter og knipe mottaker, tror du ikke det?
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Vanligvis frakter du vel varene for en sender eller mottaker. Da tenker jeg du er et innleid utenforstående tredje ledd for å frakte varene. Du kan jo ikke sikre at absolutt alt i lasten er fritt for narkotika, det ville vært umulig.
Det er vel slik det fungerer, så lenge det ikke er dine egne varer du frakter, og da regner jeg av naturlige årsaker det er du som vil bli stilt til ansvar.
Uvaksinert 👍
hm. starte ett fraktfirma og smugle over til en uviten adressat og bare ta det selv når man har passert grensa.
Kontainere som fraktes av f.eks lastebiler mellom land, blir som oftest plombert av tollen i avsenderlandet etter inspeksjon. Denne plomberingen er du som befrakter pålagt å sjekke er ubrutt når du henter containeren, og skal være ubrutt ved en eventuel inspeksjon. Sammen med fraktbrev og tollpapirer så sjekker tollvesenet at alt er ok.Er de misstenksom må du i scanneren. Er plomberingen brutt når du blir inspisert, men var hel når lasten ble hentet, så har man muligens ett forklaringsproblem.. Forfalsker noen plomberingen og det ikke er mulig for deg som befrakter og merke, så vil jeg tro man slipper pent unna etter litt undersøkelser.