Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4187
Hei!
I forbindelse med min 2000. post fant jeg ut at jeg skulle skrive en anmeldelse av kanskje det mest up and coming spillet på Playstation 4.
Spillet heter Rocket League, og er oppfølgeren til det snedig navngitte Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars fra 2008 til PS3.

Kort oppsummert omhandler spillet at mellom 2-8 spillere skal spille fotballkamper online, med en twist. Twisten er at i stedet for fotballspillere, så har du fullt customizable, rakettdrevne biler med det Psyonix hevder er flere milliarder kombinasjoner. Spillet er ekstremt fartsfylt, og det er veldig enkelt å lære seg. Læringskurven kan gå fra å være helt flat til å være veldig bratt, avhengig av hvordan du vil spille. Skal du på død og liv score mål ved å kun gjøre fete triks som brassespark eller langskudd må du belage deg på en del øvingstimer, men dersom du bare skal hoppe inn i galskapen og omtrent spille Destruction Derby med en fotball involvert, så er det hele ganske enkelt.

La oss begynne med punkt-oppsummering:

Navn: Rocket League
Plattformer: Playstation 4, PC
Utvikler: Psyonix
Sjanger: Racing, Sport, Galskap
Pris: Kr 140,- (Steam og PSN), muligens fremdeles gratis for de med PSN Plus-medlemsskap.
Trailer
Gamespot: The Point - How Rockets & Cars Made the Best Sports Game in Years

Presentasjon:
Det første du møter når du starter Rocket League er hovedmenyen der du kan velge om du vil spille online, single player eller sesong. I tillegg er dette stedet der du velger og tilpasser bilen din. Advarsel: Dette kan spise opp en god del tid.
Online-delen er utvilsomt den største delen av spillet, og det hele er utrolig enkelt. Trykker du 3-4 ganger på 'X' så er du inne i en kamp på under 15 sekund 99% av tiden. Det er alltid folk som spiller, og siden matchene bare er 5 minutter lange, så er det alltid en match som venter på deg.

Grensesnitt:
Grensesnittet er responsivt, enkelt og kjapt uten noe unødvendig dilldall. In-game kan en se stats som mål, målgivende pasninger, redninger og skudd, samt ping og antall XP du har i matchen. Det hele er utrolig lett å skjønne etter en kamp eller to. Du får opp menyen med spillerne, ping o.l. ved å trykke på 'L1'.

Grafikken:
Rocket League er bygget på Unreal-motoren, og kjører veldig jevnt og fint på Playstation 4 i 1080p. Spillet ser veldig bra ut. Fargene er pene og levende, og effektene er gode. Små touch som at ballen får en oransje eller blå "hale" etter seg dersom en fra de to respektive lagene får en touch på ballen. Små detaljer som dette gjør at det hele ser ekstra pent ut. Grafikken er ikke på nivå med andre bilspill som DriveClub eller lignende, men grafikken kommer ikke i første rekke i dette spillet, det er opplevelsen som sitter i høysetet, og det med god grunn. Dette spillet er gøy!

Gameplay:
Få ting i verden er lettere å lære seg enn Rocket League, og enda færre ting er vanskeligere å legge i fra seg. Dersom du går gjennom tutorialen én gang, så er du klar for alt online-modusen kan kaste på deg, og det er så himla artig! Hver eneste match er forskjellig, og hvert eneste resultat er forskjellig. Kontrollene er utrolig lette, og også her er det ikke noe unødvendig dilldall. En har quick chat med piltastene på kontrolleren, og dersom en trykker ned touchpadden på kontrolleren får en opp tastatur så en kan skrive egne meldinger. Dessverre er det aldri tid til dette, da en match er utrolig hektisk.
Spillet flyter ekstremt godt, og balansen i spillet er 100%. Alle tilbehør som hatter, forskjellige boost-stråler, antenner o.l. er utelukkende kosmetiske og dermed har ingen et konkurransefortrinn. Det eneste fortrinnet du kan ha er erfaring, og det er noe du får kjapt. Spillet i seg selv går så hektisk for seg at det er i grenseland til det absurde, og det er akkurat slik det skal være.
Matchene varer i 5 minutter hver, men dersom det står uavgjort mellom lagene etter endt tid går en til Overtime, der første målet vinner. Flere ganger har jeg scoret dette vinnermålet, og følelsen av å vinne for laget ditt er veldig, veldig god. Mer om dette i online-avsnittet under.

Online:
Her kommer selve hovedfokuset i spillet inn. Det å spille dette spillet online er utrolig enkelt å begynne med, og vanskelighetsgraden er akkurat passe. I og med at spillere stiller med samme "utstyr" blir det aldri noen form for juks eller kjipe situasjoner, bare galskap.
En kan spille 1v1, 2v2, 3v3 (Dette er den vanlige game-moden) og 4v4. I tillegg finnes det sesonger og ranked matches. Sesongen er satt til å begynne snart, og da er det ranked matches dersom en vil delta.
Hele den store sjarmen til dette spillet ligger i den fartsfylte galskapen som er online-delen av spillet, og en merker fort at en gjør mye for å vise medspillerne dine at du er god i dette spillet. Prestasjonspresset er der, men det er i en slik grad at det ikke er skadelig. Det er få ting som er så gøy som å få komplimenter fra lagkamerater og motstandere dersom du klarer å score fra avspark eller om du tar en backflip eller korkeskru og scorer fra luften. Dette er kanskje det artigste onlinespillet som er kommet til PS4 hittil.
Tidligere var spillets største akilleshæl at serverne var like stabile som Britney i 2007/08, men dette har Psyonix utbedret kraftig, og lagg og tilkoblingsproblemer er blitt en ting av fortiden med mindre det er ditt eget nett som er dårlig.
Cross-platform playing mellom PC og PS4 er også et massivt pluss som bidrar til at det konstant er folk online.

Øvrige punkter:
Spillet har en høy grad av tilpasning av egne kjøretøy. Det har flere hundretalls unlocks og flere milliarder kombinasjoner av utstyr. Dersom du har lyst til å kjøre en Hot Rod med flamme-vinyler og sombrero, med regnbue-boost og en snømann-antenne, så er dette fullt mulig. Vil du ha en varebil med vikinghjelm og det Norske flagget på antennen, samt en boost som består av pengesedler, be my guest! Dette spillet har en endeløs følelse av tilpasning, og hver eneste ting samler statistikken din. Når du bruker en hatt så kommer det opp en liten notis over hvor mange mål du har scoret med denne hatten på bilen din, bilen din viser antall matcher du har vunnet, dekk viser antall kilometer kjørt med det dekk-settet. Antenner viser total spilletid, og boosten viser hvor mange minutter du har brukt boost.
En annen ting med spillet som er bidragsytende til avhengighetsfaktoren ved det er at du konstant blir belønnet. Taper du en kamp så får du fremdeles såpass mye XP at det er en reell sjanse for at du unlocker en ny hatt, nye dekk eller ny boost. Konstant belønning er en suksessformel, og det er veldig gøy å være flashy med dine nye ting eller ferdighetene dine.
Musikken i spillet er også utrolig fet, og det samme går for lydeffektene.

Konklusjonen:
Rocket League er i bunn og grunn et fotballspill, men det er noe med spillet som gjør at majoriteten av de som spiller det ikke spiller fotball, og en hel del av de som spiller er ikke nevneverdig interessert i biler heller. Det er galskapen, absurditeten, tempoet og belønningene som gjør deg hekta, og det er følelsen av "Jeg tar enda en match, det kan da ikke skade" som gjør at du blir.
Spillet er herlig avhengighetsskapende og den hektiske følelsen gjør at de fleste andre spill føles trege i forhold. Ingen kamp er den samme, og hver eneste kamp kan snu på en femøring. Du kan ligge under 3-0 og plutselig har du scoret 3 mål på 2 minutter og du er tilbake i kampen. Spillet er herlig uforutsigbart, og alltid gøy. Jeg gliser når jeg spiller dette, og jeg må ofte ta meg selv i å le som ei kråke innimellom. Det faktum at spillet var (Og muligens er enda) gratis for alle med Playstation Plus-medlemsskap har gjort bidrag til at Rocket League er så stort som det er nå.

Karakterer:
Presentasjon: Spillet er enkelt å skjønne seg på, og lett å komme seg inn i. Accessibility er alfa og omega. 9/10
Grafikk:Spillet flyter godt og ser bra ut. Grafikken er ikke i fokus i dette spillet, men det ser bra ut dette tatt i betraktning. 8/10
Gameplay: Hektisk, absurd, artig og fartsfylt er ord som beskriver dette spillet perfekt, akkurat slik det skal være. Utrolig lettlærte kontroller. 9/10
Online: Online-modusen sitter i høysetet av en grunn. Dette spillet er laget for å spille med flere. Herlig følelse å score vinnermålet og imponere medspillere. Tidligere serverproblemer, men disse er utbedret. 9/10
Øvrig: Høy grad av tilpasning, bra belønningssystem. 9/10

PSN+ gir deg ikke spillet gratis lenger, er noen dager for sent ute. Ellers er trikset å lære seg at 45 grader fra "dødlinja" er dit ballen skal for kunne banke den i mål, alle trenger ikke kjøre etter kula som hodeløse høns Det er nok knot ved "cornerflagget" uansett, så en bil til gjør veldig sjelden noen forskjell.
Det er også en uskreven regel at bakerste mann står i mål, spesielt ved dødballer.
Sist endret av Mith; 8. august 2015 kl. 12:40.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Mith Vis innlegg
PSN+ gir deg ikke spillet gratis lenger, er noen dager for sent ute. Ellers er trikset å lære seg at 45 grader fra "dødlinja" er dit ballen skal for kunne banke den i mål, alle trenger ikke kjøre etter kula som hodeløse høns Det er nok knot ved "cornerflagget" uansett, så en bil til gjør veldig sjelden noen forskjell.
Det er også en uskreven regel at bakerste mann står i mål, spesielt ved dødballer.
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å ligge i en såkalt Box-to-Box midtbanerolle, og holder meg stort sett unna "cornerne". Det er også gøy å sende ballen langs veggen, slik at den spretter ut foran mål og du bare kan plassere den.
RL er rett å slett jævlig kult, har selv blitt bitt.
Takk! Råeste spillet på LENGE! Skulle bare vært online turneringer! Finnes det på PC(turneringer)?

Kjøpte ESO i går for å gi det en sjanse, ble visst overflødig det nå.
Sist endret av random42099; 8. august 2015 kl. 16:29.
Det går helt fint å spille RL på en Macbook pro 13" 2014 modell med windows 10. Må stille grafikken ganske lavt, men det funker!

Det som er viktig i 2v2 er at man aldri skal gå på ballen om han på laget ditt er på den. Kun én om gangen. Hvis du står still rett under ballen så er det bedre å kjøre hjem til målet mens han andre kommer i høy fart og dunker den.

Ikke spill for defensivt heller. Timing er viktig når man står i mål. Når du ser motstanderen har dyttet ballen så gasser du på og dunker den vekk.

Vær forsiktig med hopping, spesielt dobbelhopping. Har bommet alt for mye når jeg kommer borti A eller D også tar den en roll istedenfor å hoppe høyere.

Lær å fly! Da vinner du så mye dueller. Er litt vanskelig å time en ball i luften, men øvelse gjør mester.
Sist endret av Xernox; 8. august 2015 kl. 16:36.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det går helt fint å spille RL på en Macbook pro 13" 2014 modell med windows 10. Må stille grafikken ganske lavt, men det funker!

Det som er viktig i 2v2 er at man aldri skal gå på ballen om han på laget ditt er på den. Kun én om gangen. Hvis du står still rett under ballen så er det bedre å kjøre hjem til målet mens han andre kommer i høy fart og dunker den.

Ikke spill for defensivt heller. Timing er viktig når man står i mål. Når du ser motstanderen har dyttet ballen så gasser du på og dunker den vekk.

Vær forsiktig med hopping, spesielt dobbelhopping. Har bommet alt for mye når jeg kommer borti A eller D også tar den en roll istedenfor å hoppe høyere.

Lær å fly! Da vinner du så mye dueller. Er litt vanskelig å time en ball i luften, men øvelse gjør mester.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å fly? hvordan?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hva mener du med å fly? hvordan?
Vis hele sitatet...
Boost away! Gå på Youtube og se på Kronovi. Han er verdens beste på RL.
https://www.youtube.com/watch?v=BtIjlnVh2DE

Hvis du tror du er blitt god, think again.
Sist endret av Xernox; 8. august 2015 kl. 17:51.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis du tror du er blitt god, think again.
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg må tenke igjen...
https://www.youtube.com/watch?v=NgI8X1tz5UQ
Ja, jeg lagde den. Bare add meg på steam hvis noen vil ta et game med meg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lastet dette ned nå i romjula til ps4. Er på tilbud der nå til 99,-.

Definitivt den beste spillopplevelsen jeg har hatt siden jeg spilte Monkey Island som guttunge. Fantastisk!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har spilt en stund som kunne tenke seg å teame opp og spille litt 2v2? Er forbanna lei av noobs som spiller ranket og ikke har forståelse for teamspill.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Season 2 er startet. Er dere i form?