Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3304
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Hei!


Nå i disse dager holder jeg på å skrive søknad til politiet om å få førerkortet tilbake, og lurte derfor på om det er noen her inne som har erfaring med det, og vet hvordan jeg skal vinkle og sette opp denne.

Litt info:

Mistet lappen for fyllekjøring i April 2012, og ble dømt til et program mot ruspåvirket kjøring, bot på 5000 kroner og 2 års tapstid av førerett. Dette programmet fullførte jeg ikke, og har i ettertid ikke hørt noe om evt soning. Som dere sikkert ser er jo tapstiden gått ut, så jeg skulle egentlig hatt førerkortet nå, men jeg sliter med vandelsattesten siden jeg i perioden før og etter at jeg ble tatt for ruskjøring gikk inn å ut av fyllearresten for beruselse og sånt.


Jeg har nå siden i Januar 2015 gått på blod- og urinprøve for å dokumentere att jeg er avholds, og det har jo nå gått snart 6 mnd og det er derfor jeg vil prøve meg på å søke om å få føreretten tilbake. Så, er det noen som har noen tanker og tips om hvordan jeg kan skrive denne søknaden, og om noen har formeninger om hvordan sjanser jeg har for å få dette igjen iløpet av sommeren?


Med vennlig hilsen Mozzie!
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Jeg hadde en lignende situasjon som deg.
Ble tatt for fyllekjøring i februar 2012.
Ble dømt til program mot ruspåvirket kjøring. Bot på 10 000 og tap av førekort i 2 år.
Jeg fullførte heller ikke program, men var der i 5 måneder. Etter ny høring er jeg dømt til fengsel i 17 dager og bot på 10 000.

Jeg søkte ikke hos politiet om å ta lappen på nytt, men dro til biltilsynet og fylte ut et skjema om å ta lappen på nytt. De videresender til politiet for å sjekke om alt er greit. Det hele tok kanskje 3 uker, så tok jeg teorien like etter, og oppkjøringen tok jeg nå i februar.

Det har vel lite å si hva du skriver i søknaden. Er et enkelt skjema du fyller ut hos biltilsynet som sagt. Dersom du ikke er dømt til ytterligere tap av førerett skal alt være greit for at du kan ta lappen på nytt, selv om du ikke har sonet straff osv.
Sist endret av kn^tte; 20. mai 2015 kl. 20:42.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Jeg vet dette med søknad på biltilsynet, men i min situasjon så blir det veldig ugunstig iom. att jeg har all denne dokumentasjon på avholds og prøveresultatene fra blod- og urinprøvene. Derfor så er jeg nødt til å heller skrive en formell søknad om å få dette tilbake (Regner med at jeg har MYE større sjangs for å få det igjen på denne måten).


Er det noen flere som har ting å tilføye? Lurer som sagt på det meste og har ingen tidligere erfaring med sånn her type søknad, så hjelp har blitt godt motatt!
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg vet dette med søknad på biltilsynet, men i min situasjon så blir det veldig ugunstig iom. att jeg har all denne dokumentasjon på avholds og prøveresultatene fra blod- og urinprøvene. Derfor så er jeg nødt til å heller skrive en formell søknad om å få dette tilbake (Regner med at jeg har MYE større sjangs for å få det igjen på denne måten).


Er det noen flere som har ting å tilføye? Lurer som sagt på det meste og har ingen tidligere erfaring med sånn her type søknad, så hjelp har blitt godt motatt!
Vis hele sitatet...
Du er jo ikke dømt til å miste førerkort på livstid.
Jeg ville søkt hos biltilsynet først, og om det ikke går igjennom får du ta deg en tur til politiet. Dine 2 år er over, eller har du fått noe på at du er nødt til å være edru/rusfri så-så lenge før du kan søke på nytt?
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Du er jo ikke dømt til å miste førerkort på livstid.
Jeg ville søkt hos biltilsynet først, og om det ikke går igjennom får du ta deg en tur til politiet. Dine 2 år er over, eller har du fått noe på at du er nødt til å være edru/rusfri så-så lenge før du kan søke på nytt?
Vis hele sitatet...
Jo jeg søkte igjennom BT i mai 2014 og fikk avslag med begrunnelse i att jeg måtte vise til dokumentert edruelighet i 12 mnd for å få igjen førerretten. Men siden jeg ikke har noe historikk med ulovlige substanser har jeg ett håp om å få det igjen nå.

Er det flere her som har noen invendinger? Vurderer å kontakte NAF for å få hjelp til dette, men er ikke sikker enda.
Sist endret av Mozzie; 21. mai 2015 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.