Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3193
Ser flere på forumet som skriver om folk i vennekretsen som har blitt psykotiske av cannabis, så lurer på om noen kjenner til tilfeller hvor psykose har blitt forårsaket av alkohol?

I følge wikipedia.... så vil alkoholmisbruk 8 doble sannsynligheten for å utvikle psykose, er dette sant?

http://en.wikipedia.org/wiki/Substan...uced_psychosis
Sist endret av Isvarmt; 5. mai 2014 kl. 18:01.
Ja, både under bruk og etter.
Ja, det er sant.
Sist endret av Larix; 5. mai 2014 kl. 19:31.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg fikk en kortvarig psykose under en periode med lite søvn når jeg stakk på fylla på Gran Canaria, første kvelden. Av det lille jeg husker fra hendelsen så så jeg daue mennesker som lå i gatene med avkappede bein og prøvde å lime de på igjen. Husker også at det kom folk og prøvde å dra meg inn i en bil, jeg var overbevist om at de skulle kidnappe meg og tortuere og drepe meg også, så jeg måtte løpe fra de. Det var mest sannsynlig bare folk som kom og spurte meg om det gikk bra med meg, men det forsto ikke jeg. Husker også små glimt av at jeg løp rundt i gatene i full panikk, jeg fant ikke hotellet mitt så jeg trodde at mafiaen hadde flyttet rundt på bygningene for å lure meg.

Ikke veldig behagelig, men det var over på et par timer. Jeg har fundert på om noen kanskje hadde dopet meg ned men jeg ser ikke hvorfor noen skulle gi meg et stoff som gir aggressive hallusinasjoner, gjorde meg svært agitert og vrangforestillinger om de skal rane meg, da er det vel lurere å gi et stoff som gjør meg nedsløvet.

Så det er nok absolutt mulig, men jeg har svært sjeldent hørt om andre som har opplevd lignende hendelser.
Sist endret av Dongerino; 5. mai 2014 kl. 19:40.
Både sprit og syre gjør at jeg detter inn i en annen tilstand,vanskelig å forklare men kan på sprit eller lsd plutselig tro at jeg er i syden,eller at jeg lever i romertiden,evt er hanseat.
Tror jeg bor steder jeg gjerne har bodd.
Går inn i en sinnsyk drømmeverden.
Blir rimelig syk av uppers og men da snakker vi ekstrem paranoia men har også hatt visjoner der f.eks puten i sofaen er en død baby osv.
Ja..alkohol gir ihvertfall delerium som man også får av å gå for lenge våken, når hjernen går i kubb og kroppen fortsatt er våken.
Det er da sirkuset begynner.
Langvarig misbruk av alkohol kan føre til en rekke psykiatriske symptomer/helseproblemer. For å svare på spørsmålet ditt; Ja, alkoholmisbruk kan absolutt øke sjansene for psykose. Alkoholmisbruket forstyrrer hjernens nevrokjemi, og hvis symptomene forsvinner blir dette sett på som en dokumentering på at problemene er forårsaket av akkurat dette. Nå var vi dog flere ulike alkoholrelaterte tilstander sekundært til psykoser. Inkluderer akutt rus, abstinens eller f.eks betydelig eksponering. Klare hallusinasjoner, vrangforestillinger og andre symptomer kommer vanligvis til stede når vedkommende er enten beruset eller nylig har avstått fra inntak av alkohol. For mange er alkohol en bjørnefelle, etter min mening. Det kan skyve bort all sosial fobi, panikksymptomer og lignende men misbruk av Etanol på lengre sikt kan ofte forverre disse symptomene. I beruset tilstand og særlig under abstinenser kan utløse videre utvikling eller forverring av psykiske helseproblemer m.m. Forekomst av alvorlig depresjon ved alkoholisme er også godt dokumentert. Tror jeg sjeldent har sett noe så forskrudd som et individ under full delirium tremens, f.eks. Hallusinasjonene, vrangforestillingene og atferden lignet diagnoser stilt som schizofreni eller lignende. Dette kan faktisk føre til at feil diagnose blir stilt da psykose, forvirring eller organisk hjernesyndrom ofte kan være forårsaket av alkoholmisbruk. . Har en god porsjon opplevelser og erfaringer ved å observere og ha en alkoholmisbruker i livet mitt, og historien begynte med at han hadde slike problemer som sosial angst og så videre. Det gikk greit en stund, selvfølgelig. På langsikt ødela han store, betydelige deler av livet sitt ved å misbruke Etanol av og på.

http://nhi.no/livsstil/livsstil/alko...23.html?page=2 - Om Delirium-tremens

Medisinsk leksikon om Alkoholpsykose; http://sml.snl.no/alkoholpsykose
Sist endret av Lucy In The Sky; 5. mai 2014 kl. 20:42.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Carmex Vis innlegg
Tror rett og slett ikke på deg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det var i April for 2 år siden. Jeg hadde sovet rundt 3 timer på to døgn så det kan ha vært en medvirkende faktor. Husker at jeg satt på et utested rimelig full og alt gikk greit, så tok vi en shot med sprit og jeg blacket ut. Det neste jeg husker er det jeg fortalte i forrige innlegg. Full panikk og generell jævlighet. Ringte mora mi og grein pga tingene jeg så og opplevde og hele pakka.

Det var rett til legen når jeg kom til Norge igjen for å finne ut om det kunne være noe som kunne komme tilbake, men han konkluderte med at det var lite søvn pluss alkohol som ga meg psykosen og da var det ikke noe jeg måtte bekymre meg over såfremt jeg var svært forsiktig med alkohol i fremtiden.

Så der har du litt mer detaljer om du trenger det for å tro meg. Ser ikke helt hva jeg skulle fått ut av å lyve om dette på et Internettforum, hva med historien er det du ikke tror på?
Sist endret av Dongerino; 5. mai 2014 kl. 20:57.
Alkohol kan kødde til det meste! Se denne, og du ser hvor ille det kan gå.
Etter en periode med vel mye alkohol bruk gikk jeg inn i min første psykose/dellirium. Så ja man kan få alvorlige psykiske problemer av overdrevet missbruk av alko. hvis du er disponert for det vel og merke.
Isvarmt's Avatar
Trådstarter
Hadde ingen anelse om at alkohol kunne være såpass skadelig på psyken! Nærmeste jeg kommer psykose blir vel søvnparalyse etter døgning i 48 timer, så en stor edderkopp i senga, kunne værken røre meg eller puste! Heldigvis gikk det over etter 10 sekunder.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Hadde ingen anelse om at alkohol kunne være såpass skadelig på psyken! Nærmeste jeg kommer psykose blir vel søvnparalyse etter døgning i 48 timer, så en stor edderkopp i senga, kunne værken røre meg eller puste! Heldigvis gikk det over etter 10 sekunder.
Vis hele sitatet...
Dessverre kan man oppleve hypnagogia (søvnparalyse) når en er i ferd med å falle i søvn eller rett etter at man våkner. Det er en midlertidig lammelse opprinnelig ment for å hindre kroppen i å utføre påtakelige bevegelser når man drømmer(naturlig del av REM-søvn og derfor nært fysiologisk beslektet paralysen). La oss si at du løper fra noe/noen, fekter med armene og så videre. Slik du beskrev varer altså disse søvnparalysene alt fra sekunder til noen minutter. Dog, det kan oppleves som mye lenger. Det er også vanlig med hallusinasjoner. For eksempel gjennom syn, hørsel og berøring. Noen kan få overbevisning/fornemmelse om at noe er til stede i rommet. I ditt tilfelle, en diger edderkopp! Du kan trøste deg med at de aller fleste kun opplever dette få ganger iløpet av livet.
Sist endret av Lucy In The Sky; 5. mai 2014 kl. 21:43.