Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1809
Sliter med pakketap til tider, noe som gjør det umulig å spille online uten å ødelegge for andre lagkompisser. Når jeg snakker med Nextgentel om dette så er det typisk at i de øyeblikkene de sjekker for pakketap så er alt i orden.

Finner det et program eller noe som kan loggføre en time med linja mi f.eks så jeg får en oversikt over tapene?

Har fra før prøvt å endre router, ledninger, prøvt både med kabel/wifi og ting er fucked.
http://en.wikipedia.org/wiki/MTR_(software)
Kan ikke gå god for Windows-versjonen, men MTR er iallefall helt konge å ha i baklomma som Linuxbruker.. Kort og greit så pinger den alle hopp i en traceroute kontinuerlig og du får kjapt oversikten over hvorvidt det er lokalt hos deg som er problematisk eller om det er NGT sitt nett som sliter..

(Hvis en router langt ute i nettet har pakketap imens du har 0% pakketap imot routeren hjemme hos deg, så er det altså NGT som sliter, men hvis du har 50% pakketap imot routeren, så vil du naturligvis også ha iallefall 50% pakketap imot alle hopp utenfor routeren din)
Sist endret av bashfoo; 29. januar 2014 kl. 01:20.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/MTR_(software)
Kan ikke gå god for Windows-versjonen, men MTR er iallefall helt konge å ha i baklomma som Linuxbruker.. Kort og greit så pinger den alle hopp i en traceroute kontinuerlig og du får kjapt oversikten over hvorvidt det er lokalt hos deg som er problematisk eller om det er NGT sitt nett som sliter..
Vis hele sitatet...
Takk. Er vel denne jeg skal gå for da?
http://winmtr.net/
Ser slik ut ja. Selv bruker jeg som regel Google sine DNS-servere (8.8.8.8 eller 8.8.4.4) som endepunkt når jeg vil sjekke hvorvidt det er mitt eget nettverk eller ISP-en som sliter..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Pinger google hvert 3 sekund, lagrer en logg

Kode

@ECHO OFF
:loop
ECHO %DATE%, %TIME% >> c:\ping.txt
PING google.com -n 4 >> c:\ping.txt
PING 1.1.1.1 -n 1 -w 3000 > nul
GOTO :loop
Sist endret av Fleff; 29. januar 2014 kl. 01:40.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Jeg skjønner det ikke. Alt ser ut til å være ok når jeg sjekker for pakketap i programmet. Alikevel hender det til stadighet at nettsider ikke vil loade etc. Når jeg spiller LoL så får jeg attemting to reconnect annethver minutt nesten, også er jeg tilbake noen sekunder etter.

Jeg trodde det var pakketap som gjorde dette, men kan det da være noe annet?
Skjønner meg ikke helt på dette tekniske greiene, men har en følelse på at det er noe problem med DNS server eller noe da...

Noen som kan bidra med sin kunnskap, så jeg kan få spilt LoL igjen uten å ødelegge for alle?

Router: Inteno DG301B
Linje: 25/5
Leverandør: nextgentel

Prøvd: Har prøvd to like routere i samme modell. Samme problemet, så jeg utelukker at router er defekt.
Har prøvd med forskjellige kabler og samme problemet. Ble også utelukket når det samme skjer når jeg kjører wifi.

Faen!
Sist endret av Obster; 29. januar 2014 kl. 01:50.
LoL er sannsynligvis problemet.

http://forums.na.leagueoflegends.com....php?t=2594227

Ja, de som har laget LoL har lagt inn automatisk p2p saker som får de aller fleste linjer til å gå i kne. (jeg får hodepine bare av å tenke på slik idioti)
Sist endret av meitemark; 29. januar 2014 kl. 01:57.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Nei, det er ikke LoL som er problemet. Det samme skjer når jeg spiller BF4 og besøker helt vanlige nettsider.

I det ene øyeblikket tar det meg 0,3 sekund og få opp hele VG.no. Noen minutter senere kan det ta 17 sekunder å få opp nettsiden/eller at den ikke får connecta til siden i det hele tatt.
Det samme skjer når jeg besøker alle nettsider (tar av og til meeeget lang tid før jeg kommer inn på freakforum).

Kan noen fortelle meg hva dette betyr?
http://i.imgur.com/u2X6IZw.jpg
Sist endret av Obster; 29. januar 2014 kl. 02:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Worst er nok bare "største svartid opplevd på denne kjøringen". Altså har iallefall en pakke brukt hele 405ms.
Hvorfor har du din egen router som host? Hele poenget er å se på hvilket hopp du begynner å merke pakketap, og når du sjekker imot første hopp så får du bare ett hopp å sjekke imot, og da kunne du likegodt ha brukt ping i cmd..
Jeg antar at 19.90-149-27.nextgentel.com er din egen WAN-adresse siden både gjennomsnittlig og beste svartid er hele 0 ms..

Prøv 8.8.8.8 i hostfeltet du, og se hvordan ståa er på NGT sin leveranse (basert på det du nå har skrevet så tviler jeg på det er NGT sin feil, men så er jeg sikkert innhabil siden jeg jobbet på deres 2.linje teknisk under fire år med studier)
Sist endret av bashfoo; 29. januar 2014 kl. 02:13.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Worst er nok bare "største svartid opplevd på denne kjøringen". Altså har iallefall en pakke brukt hele 405ms.
Hvorfor har du din egen router som host? Hele poenget er å se på hvilket hopp du begynner å merke pakketap, og når du sjekker imot første hopp så får du bare ett hopp å sjekke imot, og da kunne du likegodt ha brukt ping i cmd..
Jeg antar at 19.90-149-27.nextgentel.com er din egen WAN-adresse siden både gjennomsnittlig og beste svartid er hele 0 ms..
Vis hele sitatet...
Fordi jeg ikke vet bedre, og trodde det var den hosten jeg skulle føre inn i programmet. Hvilken annen host legger jeg inn i det programmet da, for å sjekke dette skikkelig? Takk på forhånd

Er svartiden som er problemet mitt. Hvorfor skjer det at jeg plutselig får syk lang svartid til tider? Er da jeg får attemting to reconnect i spill/nettsider og diverse. Er det pakketap som er problemet da?
Sist endret av Obster; 29. januar 2014 kl. 02:13.
Hvis din egen router av og til bruker 405ms på å svare via kabel (siden du har 0 ms som både gjennomsnittlig og beste svartid så antar jeg du er kablet) så høres det ut som at den har mye å gjøre på (icmp-trafikk som ping er ikke veldig prioritert), som igjen kan tyde på at noe får routeren til å slite. I min erfaring er det som regel bittorrent (p2p) med for mange tilkoblinger som er årsaken, og siden meitemark nevnte at LoL også bruker P2P så ser jeg ikke bort ifra at det faktisk er synderen her..

Prøv en ekstern nettside sin IP-adresse i hostfeltet (f.eks. vg.no hvis du bare vil teste strekket imellom din PC og VG sine servere, som sikkert er i Oslo). Selv foretrekker jeg å teste helt ut imot Google sine DNS-servere som har IP-adresse 8.8.8.8 (enkel å huske er den og)..
Sist endret av bashfoo; 29. januar 2014 kl. 02:21.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvis din egen router av og til bruker 405ms på å svare via kabel (siden du har 0 ms som både gjennomsnittlig og beste svartid så antar jeg du er kablet) så høres det ut som at den har mye å gjøre på (icmp-trafikk som ping er ikke veldig prioritert), som igjen kan tyde på at noe får routeren til å slite. I min erfaring er det som regel bittorrent (p2p) med for mange tilkoblinger som er årsaken, og siden meitemark nevnte at LoL også bruker P2P så ser jeg ikke bort ifra at det faktisk er synderen her..
Vis hele sitatet...
Dette skjer både med og uten uTorrent/LoL kjørende :/ Er derfor det er så frustrerende og ikke finne ut hva som er galt.
Sitat av Obster Vis innlegg
Dette skjer både med og uten uTorrent/LoL kjørende :/ Er derfor det er så frustrerende og ikke finne ut hva som er galt.
Vis hele sitatet...
Husk at det trenger ikke kjøre på din PC, det trenger kun å kjøre på en eneste enhet tilkoblet routeren for å skape problemer for hele nettforbindelsen din. Selv hvis din PC er den eneste tilkoblet routeren så er din PC (og LoL) fortsatt ikke godt nok frifunnet under et slikt feilsøk.
Ser først nå at du har Skype kjørende (ifølge ditt eget screenshot), og selv om det ikke var en gjenganger i min erfaring, så var det iallefall problemet i minst to tilfeller jeg personlig har feilsøkt.. Skru gjerne av brannmur/antivirus også (men husk å skru på igjen etter endt feilsøk)..

Kort forklart: Med mindre du kun har en PC tilkoblet, og den er i sikkerhetsmodus etter oppstart (så du har stålkontroll på hva som faktisk kjører), så er det veldig arrogant å påstå at din PC (eller LoL) ikke forårsaker problemene..
Sist endret av bashfoo; 29. januar 2014 kl. 02:31.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Hvordan kan jeg ordne dette da? Om det ikke skal være mulig å kjøre Skype/uTorrent/LoL på en 25mbit linje så gir jeg opp

Det har jo funket før i tiden dette...

Nå skal jeg teste og ikke ha mobil/nettbrett tilkoblet, og lukke Skype/LoL/uTorrent for å se om det blir good igjen. Takker for hjelpen Får se om det blir en løsning på dette nå da.
Sist endret av Obster; 29. januar 2014 kl. 02:32.
Ikke tolk meg dithen at du ikke skal kunne bruke Skype, men den enkleste måten å luke bort Skype som problemkilde er å lukke programmet og se om problemet vedvarer.. Hvis alt da fungerer strålende så kan du heller se på hva som må til for å unngå at Skype fucker til nettet ditt (selv ville jeg begynt med en enkel reinstallasjon).. Feilsøk går som regel på å fjerne sannsynlige feilkilder til problemet ikke lenger oppstår, slik at du slipper å feilsøke ting som faktisk fungerer slik de skal..

Og angående kommentaren din på hastighet.. Båndbredden tilgjengelig har ingenting å si i seg selv, det kommer mye mer ann på utstyret brukt (du sitter ikke akkurat me en Cisco CRS router hjemme, og en skitbillig Inteno kan lett få for mye å gjøre på når din egen enhet ikke oppfører seg)..
Sist endret av bashfoo; 29. januar 2014 kl. 02:38.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Tuuusen takk! Må være Skype som er problemet, for nå går alt som det suser! Har aldri tenkt tanken en gang på at Skype kan fucke til alt.
Forhåpentligvis kan jeg nå game uten at LoL nerdene skriker report him for beeing AFK ;D

<highfive>
Vel, nå feilsøkte jeg en del tusen forbindelser iløpet av 4 år på 2.linje teknisk med 36% deltidsstilling, og du ble vel den tredje jeg kom over hvor Skype faktisk var synderen, så Skype generelt ville jeg ikke påstå er problematisk, men det er tydeligvis ikke helt uskyldig..
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Et siste spørsmål som ikke er relatert til problemet nå:

Har lagt inn 8.8.8.8 i hosten nå, men det kommer ikke opp noenting på "menyen". Skal det være slik? Kommer altså ingenting opp på hverken sent/received/worst og alt dette.

Som du ser her:
http://i.imgur.com/jnh1n3L.jpg
Sist endret av Obster; 29. januar 2014 kl. 02:48.
Tok og lastet ned winmtr på en windowsmaskin for å teste om den virkelig kun støttet domener og ikke rene IP-adresser (for det ville vært latterlig), men min klarte iallefall fint å trace 8.8.8.8:
http://i.imgur.com/rsAapBc.png
Sist endret av bashfoo; 29. januar 2014 kl. 03:22.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Det funket når jeg lastet ned samme versjon som deg