Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3010
Matte har aldri vært noe jeg har vært særlig flink til, men heller ikke noe jeg har slitt veldig med. Men mest av alt er det et fag jeg aldri har jobbet noe med, og noe jeg egentlig ikke har interessert meg for, og noe jeg har syntes vært kjedelig. Det er kanskje flere som kjenner seg igjen? Nå er jeg begynt å bli litt voksen, og jeg har fått en mistanke om at matte er kult.

Poenget er at jeg kunne tenkt meg å lest en populærvitenskapelig bok om matematikk. Altså en kul, underholdende, inspirerende (og lærerik) bok som fascinerer. Idéen kom egentlig da jeg så The 17 Equations That Changed The World på flyplassen tidlig i år. Et Google-søk på «best books about mathematics» gir en del svar. Men har dere noen bøker å anbefale?

(Litt av bakgrunnen er at jeg studerer økonomi og leser for tiden Matematisk analyse av Sydsæter. Har lyst til å bli drit god i matte, og tenkte i den forbindelse at en slik bok kanskje kunne inspirere meg til å bli litt mer interessert i matematikk.)
Jeg har ikke tips til noen bøker, men jeg kan legge igjen en nyttig side om du faktisk skal løse noen oppgaver. Denne siden er bygd opp av en professor som har en visjon om at alle kan ta en universitet-grad gratis ved hjelp av nettet, og han er ekstremt god å forklare ting i dybden. Og i hvert fall i mitt tilfelle lærer jeg mye av han. Har brukt siden til både fysikk og matematikk.

Anbefaler deg å sjekke ut noen av videoene hans, og om du lager deg en bruker så kan du samle poeng per video. Det høres litt latterlig ut siden poengene ikke kan brukes til noe, men det er veldig motiverende på sin måte.

https://www.khanacademy.org/
Sist endret av Flaskepost; 24. september 2013 kl. 19:02.
https://www.khanacademy.org
Lar den enkelte student fortsette i sitt eget tempo.
Hvis du ikke forstår noe - gå tilbake til du forstår.
På mange måter bedre enn en privatlærer som henger over skulderen din.
Det viktigste er å ikke gå forbi noe du ikke fullt ut forstår.
Hvorfor må folk drasse fram khanacademy i hver eneste tråd på nettet som handler om matematikk? Merk dere at TS ikke spørs etter hjelp, men etter noe som er inspirerende (hovedsakelig).
Kan anbefale Fermat's Enigma: The Epic Quest to Solve the World's Greatest Mathematical Problem
Den er lettfattelig skrevet og spennede. For å se om du er interessert bør du se dokumentaren først:
Fermat's Last Theorem (Complete) BBC Horizon

For en mer databasert bok kan jeg anbefale The Golden Ticket: P, NP, and the Search for the Impossible
Jeg kan anbefale Fermat's Engima som nevnt over. The Code Book er skrevet av samme karen, og er også interessant.

Surely You're Joking, Mr. Feynman! er mer en biografi, men likevel et must å lese om du liker matematikk.

Game Theory: A Nontechnical Introduction er en lettlest bok om spillteori. Ikke spesielt god for å lære seg spillteori, men nok til å gjøre deg motivert.
Slenger meg med på anbefalingen til Ozam. Genial person.
"Surely You're Joking, Mr. Feynman!": Adventures of a Curious Character

Om man er fasinert av naturen og vil lære hvorfor det er sånn er denne gull:
For the Love of Physics: From the End of the Rainbow to the Edge Of Time - A Journey Through the Wonders of Physics

Begge disse bøkene fåes som lydbok hos Audible.com
Sist endret av SETI; 24. september 2013 kl. 21:59.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Cool! Takk! Tenkte meg det var noen her som hadde peiling. Skal ta en tur innom biblioteket for å se hva de har av de dere har anbefalt! Fra min research konkluderte jeg vel egentlig med at jeg ikke klarer å finne ut hvilken jeg vil lese, men The Man Who Knew Infinity av Robert Kanigel, og Gödel, Escher, Bach av Douglas Hofstadter så spennende ut.

Har videregående mikroøkonomi til neste år, da kommer boken om spillteori godt med. Kan godt tenke meg at det er gøy å lese en biografi om John Nash parallelt også.
Hva har "Surely You're Joking, Mr. Feynman" med matematikk å gjøre? Det er veldig spennende lesning om en veldig interessant type, men det har ingenting med matematikk å gjøre. Det fortelles vel litt om hans forkjærlighet for fysikk, men jeg kan ikke huske særlig om matematikk.

Hofstadter's GEB handler AFAIK heller ikke særlig om matematikk, men den har jeg ikke lest, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Begge bøkene kan dog være inspirerende for realfag generelt, og jeg anbefaler spesielt førstnevnte bok, og oppfølgeren "What Do You Care What Other People Think?".
Jeg vil trekke frem en bok som ikke er populærvitenskap akkurat, men som jeg virkelig vil anbefale deg likevel:
Kalkulus av Tom Lindstrøm
Dette er en veldig god bok i matematikk som brukes ved introduksjonskurs i matte ved flere skandinaviske universiteter. Den er en veldig naturlig videreføring av matte fra vgs. Grunnen til at jeg nevner den er at den er inspirerende og har god tekst og gode oppgaver. Den vil i aller høyeste grad vise deg at matte er kult og lære deg masse om matte. I tillegg avsluttes hvert kapittel med ethistorisk epistel - historien som ligger bak matematikken man nettopp leste om - og der er det fryktlelig mye interessant. Videre, det meste av populærvitenskap later imho til å ta høyde for at leseren kan litt mer enn naturfag fra ungdomsskolen. Da er det greit å ha et skikkelig oppslagsverk for hånden.

En annen ting du kan gjøre er å lese om kryptografi. Krypto er spennende og historien rundt er selvsagt full av krig og intriger.Hvis du kan programmere litt er det også noe man har et visst forhold til fra før. Da kan man snike inn litt matte bakveien, og samtidig lese om spennende ting. Har ingen gode popvitbøker for hånden, men Cryptology Unlocked av Reinhardt Wobst er veldig god. Også har du du jo denne da:
http://inventwithpython.com/hacking/
Har ikke lest den fra perm til perm, men det jeg har lest så langt virker lovende.

Kanskje ikke helt hva du ordrett spurte om, men jeg er altså av den oppfatning spørsmålet ditt må sees i en litt bredere kontekst.

Lykke til!
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Hva har "Surely You're Joking, Mr. Feynman" med matematikk å gjøre?
Vis hele sitatet...
Er i første omgang ikke ute etter en fysikkbok, så det er ikke noe sånt dere har anbefalt meg?

Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Begge bøkene kan dog være inspirerende for realfag generelt, og jeg anbefaler spesielt førstnevnte bok, og oppfølgeren "What Do You Care What Other People Think?".
Vis hele sitatet...
Men så er det jo akkurat en inspirerende bok om realfag (les: matematikk) jeg er ute etter. Den er jo veldig varmt anbefalt her, så tenker jeg må plukke den opp.

Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Hofstadter's GEB handler AFAIK heller ikke særlig om matematikk, men den har jeg ikke lest, så det kan jeg ikke uttale meg om.
Vis hele sitatet...
Leste at dette er «a book about thinking» og «a book about thinking about thinking». At forfatterne var litt snurt fordi selv ikke anmelderne skjønte boka på alle plan; at den er veldig kompleks, men ikke dermed sagt at man ikke får noe ut av den om man ikke forstår den på alle plan. Og at den er inspirerende generelt, og særlig aktuelt for programmerere. Den har vel lite med matematikk å gjøre, hvertfall eksplisitt, men den var på toppen av alle listene jeg så på. Virket veldig spennende og original!

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg vil trekke frem en bok som ikke er populærvitenskap akkurat, men som jeg virkelig vil anbefale deg likevel:
Kalkulus av Tom Lindstrøm.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Litt utenom topic, men jeg var ute etter slike anbefalinger også, tenkte bare at det gjorde tråden litt for bred. Jeg har i den forbindelse funnet Princeton companion to mathematics, The Calculus Lifesaver: All the Tools You Need to Excel at Calculus, The Language of Mathematics: Making the Invisible Visible og Mathematics: A Very Short Introduction interessante. Noen som har vært borti dem?

Når det er sagt så har jeg jo ikke hele kalkulus på skolen (ingenting geometri), og kommer vel aldri til å ha det, men mer (lineær) algebra og etterhvert differensialligninger osv (til bl.a. finans). Dessuten er det nok mer hensiktsmessig for min karakter at jeg bruker tid på oppgaver enn å starte på alle disse bøkene, men jeg synes det er supert å ha en liste over gode pop.vit. bøker til senere, som kanskje også kan være til hjelp for andre.
Sist endret av Chronic420; 25. september 2013 kl. 08:49.
Slenger meg på med en annen bok om Fermat: Fermats siste sats av Simon Singh (engelsk eller norsk velger du selv)
Ellers er også Matematikkens historie av Audun Holme også en god fortelling.
Jeg har blitt anbefalt http://www.amazon.com/The-Man-Loved-.../dp/0786884061 som en bok av de sjeldne.

Om du planlegger å lese om matematikk i stedet for matematikere, anbefaler jeg heller lærebøker. Om du vurderer f.eks 'Fermats siste sats' av Simon Singh, anbefaler jeg deg heller å kjøpe Elementary Number Theory av Jones & Jones: http://www.amazon.com/Elementary-Num...ry+jones+jones

Og om du er en som nettopp har begynt å fatte interessen for matematikk så anbefaler jeg IKKE å kjøpe bøker om Kalkulus (derav Tom Lindstrøm). Alle burde selvfølgelig lære kalkulus, men det er ikke dødsviktig med det første, og det er ikke kjempeinteressant. Bevisene er ofte litt tunge og man risikerer å ende opp med å pugge algoritmer til å løse oppgaver.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Sitat av complex Vis innlegg
Jeg har blitt anbefalt http://www.amazon.com/The-Man-Loved-.../dp/0786884061 som en bok av de sjeldne.

Om du planlegger å lese om matematikk i stedet for matematikere, anbefaler jeg heller lærebøker. Om du vurderer f.eks 'Fermats siste sats' av Simon Singh, anbefaler jeg deg heller å kjøpe Elementary Number Theory av Jones & Jones: http://www.amazon.com/Elementary-Num...ry+jones+jones

Og om du er en som nettopp har begynt å fatte interessen for matematikk så anbefaler jeg IKKE å kjøpe bøker om Kalkulus (derav Tom Lindstrøm). Alle burde selvfølgelig lære kalkulus, men det er ikke dødsviktig med det første, og det er ikke kjempeinteressant. Bevisene er ofte litt tunge og man risikerer å ende opp med å pugge algoritmer til å løse oppgaver.
Vis hele sitatet...
Takk for to tilsynelatende eksepsjonelle tips. Kalkulus er jo litt heavy, ja. Jeg har for ordens skyld hatt tre semestere med matematisk analyse, eller introkurs i matte for økonomer om du vil. Jeg har gått på litt forskjellig skoler og egentlig aldri tatt faget seriøst, men denne gangen vil jeg gjøre det ordentlig. Så jeg er jo med på mye av kalkulus, men en tung lærebok i kalkulus er vel kanskje ikke det rette for meg akkurat nå.

Når det gjelder matematikk for økonomifag, har jeg en ekstremt god (ny) lærebok skrevet av Dag Einar Sommervoll. Den fokuserer på god forståelse, har en del tekst og ikke minst veldig gode, gjennomførte, interessante og morsomme (!) eksempler. Veldig gøy å jobbe med boken! For studenter som blir frustrert av Sydsæter, anbefales Sommervoll på det varmeste. Hadde han som foreleser i fjor, og det er han som har vist meg hvor gøy matte er!
Sitat av complex Vis innlegg
Jeg har blitt anbefalt http://www.amazon.com/The-Man-Loved-.../dp/0786884061 som en bok av de sjeldne.

Om du planlegger å lese om matematikk i stedet for matematikere, anbefaler jeg heller lærebøker. Om du vurderer f.eks 'Fermats siste sats' av Simon Singh, anbefaler jeg deg heller å kjøpe Elementary Number Theory av Jones & Jones: http://www.amazon.com/Elementary-Num...ry+jones+jones

Og om du er en som nettopp har begynt å fatte interessen for matematikk så anbefaler jeg IKKE å kjøpe bøker om Kalkulus (derav Tom Lindstrøm). Alle burde selvfølgelig lære kalkulus, men det er ikke dødsviktig med det første, og det er ikke kjempeinteressant. Bevisene er ofte litt tunge og man risikerer å ende opp med å pugge algoritmer til å løse oppgaver.
Vis hele sitatet...
Enig generelt, men IKKE når det gjelder Lindstrøms bok - jeg har vært borti mange bøker som heter ett eller annet med 'calculus' i navnet, men denne boka er unik. Den er nemlig organisert slik at du kan lese om det du vil og hoppe over det du ikke vil, og det gjør ingenting å glemme det verste av integralregning osv. for å få utbytte av boka. Du kan fint lese 1-4 (tredje utgave; den jeg har foran meg) uten å røre kalkulus som sådan, og man kan også få utbytte av ting som rekker, følger og defferensligninger uten å måtte slite for meget. Økonomibakgrunnen til TS er meeer enn nok for dette! I tillegg er oppgavene veldig gode; du har ikke bare de kjedelig "vis dette", du har også en masse logiske grublenøtter. Dessuten har den som kjent de historiske epistlene, som er ren populærvitenskapelig matematikkhistorie, og nøyaktig det TS etterspurte. Og selvsagt, boka er på norsk, noe jeg synes er bra.

Vet dette ble litt vel mye reklame for boka, men i mitt tilfelle var det den og python som konverterte meg fra mattehater til mattefreak.