Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2682
Bare for moro skyld plantet jeg og en kompis en haug med frø fra hans salvia-plante som ikke trivdes. Den hadde blomstret mens han var på ferie i vinter og døde sakte men sikkert i løpet av februar. Resultatet fra frø-stuntet ligger i vedlegget. 60 cm saftig og fin plante. Dette er den eneste som spiret av en neve frø (minst 20 stk). Den står i en hage langs Vestfoldkysten så klimaet i sommer har vært fint, men hva gjør jeg når høsten nærmer seg? Jeg vet at disse plantene er følsomme for temperaturendinger selv om dette eksemplaret har klart seg selv siden tidlig i juni. Skal jeg ta sjansen på å grave den opp og potte den?
Røyk den ?
Viss du lar den stå ute i hele vinter er det jo en viss fare for at den ikke vil blomstre til våren.
Kunne prøvd å gravd den opp og potta den, sikkert verd et forsøk.
Heilt canooon
Plukk bladene og bruk dem (röyke / spise). Plant planta i en potta med lys over seg, nesten som om man skulle dyrke hasj.

Her kan du se en mer detaljert guide.
Sist endret av Rindae; 29. juli 2008 kl. 03:14.
Du graver den opp med alle røttene og setter den i en potte naturligvis.. Kult at dere klarte å spire et frø da, det er et relativt sjeldent fenomen =)
i alle dager :O og jeg som har hørt snakk om at de ikke avgir frø (?)
at det bare var en "viss mengde" igjen av dem, og at det var vanskelig å få dyrket S.D. ?

som sagt, rykter men bra du fikk til da

PS: kjør på og mekk litt ekstrakt, parkerer deg totalt :P (but be prepared)
ikkenoe å spøke med !!!

- T
Hvor i all verden fikk du tak i s.d. frø?
har hørt og lest flere ganger at for å dyrke det må du klippe av stiklinger /klone planten pga. det er kun ett kjønn.
bigmuff
Trådstarter
Morplanten var ikke en stikling. Den kom med containerbåt fra Sør-Amerika. Kompis som er matros og eks-sosialantropolog, ble litt for mye forsking på ruskultur og litt lite avhandlinger... Såvidt jeg kan se så frøer planten sjelden og frøene er sjelden levedyktige. Flaks med andre ord. Har et par store blader til tørking nå så får vi se. Kompisen sa at de eksemplarene han hadde plukket ville var veldig uforutsigbare i rusnivå. De man får kjøpt som stiklinger, tørket og ekstrakt er vel stort sett dyrket frem fra kun et par kjente morplanter.
Jeg har en som jeg har fått fra stikling som har fått vokst seg til nå..
Så her en dagen tok jeg og prøvde et trekk (uten og lage ekstrakt) og jeg fikk ingen som helst funksjon av det..
Satt og lurte litt på gode fremgangs måter til og lage ekstrakt egentlig..
Sist endret av Incogn1to; 30. juli 2008 kl. 19:31.
Heilt canooon
Hvis du søker på Google finne du mange oppskrifter på ekstrakt. Men hvis du tar 10-20 blader, og ruller de til en sigar og tygger godt skulle det gi en effekt.
Kort og enkelt, ekstrakt lages vet at man legger masse tørkede blader i etanol og lar virkestoffene trekke ut i den, akkurat som med en tincure. Så filtrerer man vekk bladrestene og heller etanolen over noen andre oppknuste blader. La etanolen dampe vekk over svak varme og du sitter igjen med en fin ekstrakt. Jo flere ganger man utfører denne prosessen jo sterkere vil ekstrakten bli.
Litt offtopic, men føler at dette spørsmålet kan passe inn her i stedet for å lage ny tråd.
Har lest groguiden som noen linket til, og lurer på om det er nødvendig med "dyrkeskap" el.? I min stue er det jevn temperatur hele døgnet, og fem vinduer(og lamper i taket) - altså mye lys, untatt et par timer på natta. Kunne det fungert å bare satt planten på bordet i stedet for inni et skap? Eller satt den inni en pose eller plasteske el. å hatt den her i stua? Uten å innstallere noe vifter, egne lyspærer, osv osv..?
Du trenger ikke masse utstyr for å kultivere Salvia. Bare pass på at den har stabile temperaturer og fuktige omgivelser.

EDIT:
Vi har forøvrig Den nye Salvia Divinorum-tråden for alle spørsmål vedrørende denne planten. Det er en samletråd for nettopp slike saker som dette
Sist endret av mentalmelt; 31. juli 2008 kl. 04:50.