Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2420
"Foreligger det delvis forsinkelse eller mangler, kan leietaker kreve forholdsmessig avslag i husleien. Ved beregningen av avslaget, skal leietaker få et avslag som tilsvarer forholdet mellom leieverdien av den forsinkede delen av boligen og leieverdien av hele leieobjektet. Avslaget kan kreves i hele tidsrommet forsinkelsen vedvarer. Leieprisen skal falle prosentvis med utgangspunkt i hele boligen minus forsinket del."
Utdrag fra husleieloven.

Her er min case:
Leier av utleiefirma i borettslag, nå skal borettslaget rehabilitere bunnledning som vil si at alt vann er slått av i 2 uker.
Dvs 0 dusj, 0 do i egen leilighet. Det er heller ikke mulig å vaske opp da vi ikke må få noe vann gjennom rørene mens de holder på da dette kan ødelegge.

Det er satt opp provisoriske toalett /m dusj ute i gårdsplassen som er helt greit.

Det jeg henger meg litt opp i og som gjør at jeg spør om dette er jeg får ikke vasket opp servise eller de tingene jeg evt lager mat med. Og å ha dette stående på benken/ i maskinen i flere uker går ikke, har heller ikke så mye servise at dette går..

Hvordan da få i seg drikke og næring?
kan bli mye takeaway som igjen blir dyrt i lengden.

Har jeg som tittelen sier krav på å få husleien redusert?
Det er ikke en mangel at ting vedlikeholdes. Vil heller si at det øker verdien/hadde en mangel som blir utbedret. Har du problemer snakk med naboene dine/borettslaget om hvordan du løser dette. Sikker på at det ikke settes opp en vannkran ute slik at du kan hente vann til oppvasken og varme det på komfyren? Hva med engangstallerker, glass og bestikk?

Når borettslaget mitt rehabiliterte badene våre, måtte jeg flytte ut i fem uker. Og jeg måtte faktisk betale en del av jobben.

Sånn er det å bo i eldre hus.
Jeg kan absolutt hente vann fra kranen ute, men har ingen kum eller sluk å vaske ting i da ingen vann kan ned i rørene, jeg kan ikke låne noe hos nabo da dette gjelder hele borettslaget

Nå eier ikke jeg, men leier så da går dette jo under mangler, hadde jeg kunnet brukt sluk etc hadde jeg lett kunne lagd mat, vasker opp osv.
er heller ikke alle som kunne ta ferie o.l mens dette pågikk

Dette er også blokk borettslag
Sist endret av Ramboblazer; 30. juni 2022 kl. 01:36. Grunn: La til ting
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er ikke en mangel at ting vedlikeholdes. Vil heller si at det øker verdien/hadde en mangel som blir utbedret.
Vis hele sitatet...
Vedkommande leiger. Dvs. at verdiauke ikkje kjem han til gode. Viare vil eg påstå at det å ikkje ha innlagt vatn i ein periode utvilsomt er ein mangel, gitt at det er så fullstendig nødvendig for dagligdagse aktivitetar ein nytter leiligheter til.

Du kan jo prøve å leige ut ei leilighet utan innlagt vatn om du ikkje trur meg på at det er ein mangel. Betalingsviljen for den vil nok vere markant mykje lågare enn for ei med innlagt vatn...

Berre det å måtte gå ut for å gå på dass vil eg sei er ein mangel som vil gå utover min bruk av husværet. At det ikkje er mogeleg å vaske opp e.l. vil i praksis gjere det svært vanskeleg å lage mat heime.
Har bodd i din situasjon de siste 2 årene, sånn sett bort ifra at toalettet fungerer som det skal.
engangsbestikk og tallerkener, skåler og glass av papp, grillformer og aluminiumsfolie er gull verdt.
Måtte kaste alt jeg eide av servise fordi det ikke har vært mulig å vaske det.
Næringsmessig er jeg nesten ett mirakel og jeg forstår ikke hvordan kroppen klarer seg på min fastfood junkdiett som samtidig også bare innebærer 4-5 måltider per uke.
Mangler litt D vitaminer og that's it, noe jeg synes er helt merkelig.

Redusert husleie har man faktisk krav på i mange tilfeller, men mange utleiere er ekstremt sleipe eller bryr seg bare ikke om leiers rettigheter. Velger du først å holde tilbake eller redusere leie, så sørg for å allerede ha en sak gående hos advokat eller slikt så du ikke blir tvunget til å betale ekstra fort noe som egentlig ikke er brukbart/levbart og følger standarder.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vedkommande leiger. Dvs. at verdiauke ikkje kjem han til gode. Viare vil eg påstå at det å ikkje ha innlagt vatn i ein periode utvilsomt er ein mangel, gitt at det er så fullstendig nødvendig for dagligdagse aktivitetar ein nytter leiligheter til.

Du kan jo prøve å leige ut ei leilighet utan innlagt vatn om du ikkje trur meg på at det er ein mangel. Betalingsviljen for den vil nok vere markant mykje lågare enn for ei med innlagt vatn...

Berre det å måtte gå ut for å gå på dass vil eg sei er ein mangel som vil gå utover min bruk av husværet. At det ikkje er mogeleg å vaske opp e.l. vil i praksis gjere det svært vanskeleg å lage mat heime.
Vis hele sitatet...
Okay, det gikk meg hus forbi at det var en leiebolig. Det endrer jo saken en del. Men leieboliger må jo også vedlikeholdes.
Blir jo ikke så veldig mye å få redusert.
2 uker er mindre enn en halv månedsleie.
Du får bare redusert for mangelen og må betale for alt annet.
Anta at vannet utløser 20% reduksjon.
For 14 dager kan du Kansje kreve 1000,- fra en husleie på 10.000,-
Gratulerer. Du kan bestille take away i dag.
Har hvertfall sendt utleier en Mail så vi får se hva jeg kan få til

Har tidligere fått redusert da de pusset opp kjøkkenet grunnet vannlekkasje, men da var vi uten kjøkken i 2 mnd.

Så alle monner drar i dagens økonomi
I verste fall får du prøve å overtale huseier til å levere deg nok av engangsbestikk til hele perioden. Det er iallefall absolutt minimum de bør dekke når du nesten blir huleboer å anse..