Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1613
Halla, det har seg sånn at passet mitt har gått ut på dato så det er ugyldig. Skaffet meg en ny idag men er sånn 10 uker venting…

Har planer om å reise til Danmark eller Polen med noen kompiser i ferien. De sier at jeg ikke trenger pass for og reise rundt i EU

Er det så lett at jeg bare kan vise førerkortet mitt som ID? Eventuelt at jeg får tak i dokumentasjon på at jeg er norsk statsborger?
BRAND ∞ STRONG
Passfrihet i Norden (Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island.), men du kan likevel bli bedt om å
bevise at du er norsk på Dansk grense og da er det kun ID kort og Pass som er gyldig legg
Du må fiks deg et nasjonalt id kort, er kortere ventetid enn pass. Er bare nasjonalt ID kort og pass som er gyldig identifikasjon på reise.

Innenfor EU så trenger du bare nasjonalt ID kort, utfor så må du ha med passet.
jeg som skriver
Norsk førerkort er også gyldig legitimasjon innenfor EU.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Tilfeldigvis Vis innlegg
Norsk førerkort er også gyldig legitimasjon innenfor EU.
Vis hele sitatet...
Nei

Har du først kommet deg inn i landet kan du sikkert bruke Norsk førerkort for leie bil og slikt, men som legitimasjon
på identitet er det kun ID kort og Pass som gjelder.
Sist endret av vindaloo; 16. juni 2022 kl. 21:20.
jeg som skriver
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nei

Har du først kommet deg inn i landet kan du sikkert bruke Norsk førerkort for leie bil og slikt, men som legitimasjon
på identitet er det kun ID kort og Pass som gjelder.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg misforstår endringen, men Regjeringen opplyser at:


Fra 1. februar 2022 kan man også legitimere seg med ID-kort fra EØS- og EFTA-stater ved fysisk oppmøte. I dag er pass, norske førerkort og norske bankkort med bilde gyldig legitimasjon ved notarialbekreftelser.

Vil tro at det ikke stilles strengere krav ved innreise (fra et EU/EØS land til et annet) enn notarialbekreftelser, men mulig jeg tar riv ruskende galt. I så fall, beklager!
Sist endret av Tilfeldigvis; 16. juni 2022 kl. 22:00.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Tilfeldigvis Vis innlegg
Mulig jeg misforstår endringen, men Regjeringen opplyser at:


Fra 1. februar 2022 kan man også legitimere seg med ID-kort fra EØS- og EFTA-stater ved fysisk oppmøte. I dag er pass, norske førerkort og norske bankkort med bilde gyldig legitimasjon ved notarialbekreftelser.

Vil tro at det ikke stilles strengere krav ved innreise enn notarialbekreftelser, men mulig jeg tar riv ruskende galt. I så fall, beklager!
Vis hele sitatet...
Men snakker de om innreise her da?
Spør fordi jeg ikke aner hva en notarialbekreftelse er for noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Passfrihet i Norden (Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island.), men du kan likevel bli bedt om å
bevise at du er norsk på Dansk grense og da er det kun ID kort og Pass som er gyldig legg
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/Den_nordiske_passunionen

Kort sagt: innad i norden er det ikkje legitimasjonsplikt. I praksis tipper eg det er nok å prate norsk med mindre danskane har konkret grunn til å mistenke at du ikkje er norsk.

I norden hadde eg ikkje kvidd meg eit sekund på å reise med kun førerkort, bankkort e.l.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://no.wikipedia.org/wiki/Den_nordiske_passunionen

Kort sagt: innad i norden er det ikkje legitimasjonsplikt. I praksis tipper eg det er nok å prate norsk med mindre danskane har konkret grunn til å mistenke at du ikkje er norsk.

I norden hadde eg ikkje kvidd meg eit sekund på å reise med kun førerkort, bankkort e.l.
Vis hele sitatet...
Blir det slik at enten går ferien tapt eller så tar en sjansen hadde jeg glatt tatt sjansen og reist med norsk sertifikat som ID innen hele schengen.

Dersom det ikke er covid restriksjoner i de land dere skal reise til er jo grensekontroll ikke vanlig. Klarer du oppføre deg slik at du ikke blir tauet av politiet er det jo lite sannsynlig at du blir etterspurt ID.

Ha evt med det gamle passet og spill idiot ifft utløpsdato.
Sist endret av _abc_; 16. juni 2022 kl. 22:12.
Med SAS kommer du ikke på flyet til Danmark en gang hvis du ikke har pass/nasjonalt ID kort
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Blir det slik at enten går ferien tapt eller så tar en sjansen hadde jeg glatt tatt sjansen og reist med norsk sertifikat som ID innen hele schengen.
Vis hele sitatet...
God Tur!
Er det ikke grensekontroll kan man komme seg rundt også utenfor Norden, det sier seg selv, men blir du stoppet og er uten pass eller ID sliter du UDI
Ikke glem at det fortsatt er tollkontroll i EU, og dem kan spørre om pass/legitimasjon hvis du blir stoppet.
Sitat av Beron Vis innlegg
Med SAS kommer du ikke på flyet til Danmark en gang hvis du ikke har pass/nasjonalt ID kort
Vis hele sitatet...
Ja sant det, ikke alle flyr. Noen velger jo biltur i europa.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ikke glem at det fortsatt er tollkontroll i EU, og dem kan spørre om pass/legitimasjon hvis du blir stoppet.
Vis hele sitatet...
Jeg ville bare sjekket de land de evt. skal innom. Og satset heller enn å bli hjemme.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
God Tur!
Er det ikke grensekontroll kan man komme seg rundt også utenfor Norden, det sier seg selv, men blir du stoppet og er uten pass eller ID sliter du UDI
Vis hele sitatet...
Bryt reglene ikke loven - Arnold Schwarzenegger
Sist endret av _abc_; 17. juni 2022 kl. 11:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Beron Vis innlegg
Med SAS kommer du ikke på flyet til Danmark en gang hvis du ikke har pass/nasjonalt ID kort
Vis hele sitatet...
Det her er sikkert et vesentlig poeng.
Man kan jo ikke sjekke alle ved alle grenseoverganger i Europa folk krysser med bil, men all logistikken
rundt flyreiser er lagt opp til og har rutiner for å sjekke personer med tanke på sikkerhet, så der kan man vel lett risikere
å bli sjekket både ved ut og innreise.