Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1367
Dumme meg som lot sykkelen ligge over vintersesongen uten å vedlikeholde den har naturligvis ført til startproblemer. Batteriet var så dødt at jeg måtte kjøpe ny, men nå har fått bytta batteriet og trodde alt skulle være greit. Men sykkelen vil ikke starte umiddelbart. Den kommer i gang når jeg får gitt den fart og sette den i andre gir, men så fort jeg slår den av og skal skru seg på er det like dårlig respons.

Noen folk her med litt mer peiling som kan komme med info. hadde blitt satt pris på.
Noen spesifikk unormal lyd ved bruk av elstart?
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Har det stått bensin på den over vinteren? If so kan du ha fått kondens i tanken.
Anbefaler å rense forgasser og dyser.
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Noen spesifikk unormal lyd ved bruk av elstart?
Vis hele sitatet...
Nei, alt låter som det burde når den først er i gang.

Sitat av Hydra Vis innlegg
Har det stått bensin på den over vinteren? If so kan du ha fått kondens i tanken.
Anbefaler å rense forgasser og dyser.
Vis hele sitatet...
Ja, stått over med bensin. Er det noe man får gjort selv eller må det inn på verksted? Er noe praktisk anlagt.
Sist endret av Anonym113971; 13. mai 2022 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lade batteri kanskje?
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Ja, stått over med bensin. Er det noe man får gjort selv eller må det inn på verksted? Er noe praktisk anlagt.
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å ta den til et verksted hvis du ikke er spesielt praktisk anlagt. Det høres veldig ut som at kondens er årsaken til problemene. Hvordan sviver den når du først får startet? "Slurer" den på gassen og virker sliten?
Sist endret av Hydra; 13. mai 2022 kl. 16:51.
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Nei, alt låter som det burde når den først er i gang.



Ja, stått over med bensin. Er det noe man får gjort selv eller må det inn på verksted? Er noe praktisk anlagt.
Vis hele sitatet...
Ja, men du nevnte at du må trillstarte den? Hva skjer ved bruk av elstart?
Hvis det er bensinen du frykter det er noe galt med, så kan du prøve å kjøre den høyere enn vanlig på turtallet for å sjekke om du kan få brent vekk noe av den mulige kondensen i systemet.
Sist endret av IW2022; 13. mai 2022 kl. 16:52.
Vanlig bensin burde ikke stå over vinteren, vanlig bensin har etanol som suger til seg vann og som kan gi deg avleiringer i forgasseren. Pass på at du ikke tar livet av det nye batteriet ditt. Ikke la batteriet stå tomt, da vil de sulfatere og miste kapasitet. Sett på en batterilader (som er ment for bruk med motorsykler) så det ikke står tomt om du ikke får startet.


Før vinterlagring burde du fylle med 98 uten etanol (noen bensinstasjoner selger dette) og ha oppi bensinstabilisator, og så kjører du forgasseren tørr siste gang du kjører. Lagrer du den kaldt så ta ut batteriet og ha det inne i varmen, eller koble på en batterilader med vedlikeholdsmodus.

Det du burde gjøre er å tappe ut den gamle bensinen, ha på ny, og muligens levere forgasseren til overhaling, eventuelt gjøre det selv. Kjøper du "carburettor rebuild kit" som passer din MC får du med nye dyser, pakninger etc.

Bensininsprøytning er fantastisk, da trenger du egentlig ikke tenke på gammel bensin, anbefales sammen med ABS bremser.
jeg som skriver
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Nei, alt låter som det burde når den først er i gang.



Ja, stått over med bensin. Er det noe man får gjort selv eller må det inn på verksted? Er noe praktisk anlagt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis behov for å aktivt rense forgasser, ofte holder det å kjøre det rent (gitt at du får start).
Tøm av gammel bensin og lever det på nærmeste avfallstasjon kostnadsfritt. Deretter fyller du på ny bensin og kjører en lang god tur. Ikke alltid dette er tilstrekkelig, men definitivt verdt å prøve da det er mindre arbeid enn å plukke forgasser fra hverandre.
Sitat av Hydra Vis innlegg
Anbefaler deg å ta den til et verksted hvis du ikke er spesielt praktisk anlagt. Det høres veldig ut som at kondens er årsaken til problemene. Hvordan sviver den når du først får startet? "Slurer" den på gassen og virker sliten?
Vis hele sitatet...
Det gir mening det du sier. Når jeg fikk den til å gå første gang «slura» den skikkelig og turtallet var oppi 4000. Lot den stå på litt nå og lyden høres like deilig ut som den bør men problemet er vedvarende.

Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Ja, men du nevnte at du må trillstarte den? Hva skjer ved bruk av elstart?
Hvis det er bensinen du frykter det er noe galt med, så kan du prøve å kjøre den høyere enn vanlig på turtallet for å sjekke om du kan få brent vekk noe av den mulige kondensen i systemet.
Vis hele sitatet...
Har ikke prøvd elstart, men funker ved trillstart (det ordet jeg lete etter ved åpning av tråden haha) og funker fint.

Tror det er bensin ja, skal prøve å ta meg en langtur for å brent noe kondens vekk

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Vanlig bensin burde ikke stå over vinteren, vanlig bensin har etanol som suger til seg vann og som kan gi deg avleiringer i forgasseren. Pass på at du ikke tar livet av det nye batteriet ditt. Ikke la batteriet stå tomt, da vil de sulfatere og miste kapasitet. Sett på en batterilader (som er ment for bruk med motorsykler) så det ikke står tomt om du ikke får startet.


Før vinterlagring burde du fylle med 98 uten etanol (noen bensinstasjoner selger dette) og ha oppi bensinstabilisator, og så kjører du forgasseren tørr siste gang du kjører. Lagrer du den kaldt så ta ut batteriet og ha det inne i varmen, eller koble på en batterilader med vedlikeholdsmodus.

Det du burde gjøre er å tappe ut den gamle bensinen, ha på ny, og muligens levere forgasseren til overhaling, eventuelt gjøre det selv. Kjøper du "carburettor rebuild kit" som passer din MC får du med nye dyser, pakninger etc.

Bensininsprøytning er fantastisk, da trenger du egentlig ikke tenke på gammel bensin, anbefales sammen med ABS bremser.
Vis hele sitatet...
Er min først sykkel og skulle entre min andre sesong, så var ikke klar over alt du påpeker her. Var litt gjerrig med kjærligheten rett og slett.

Takk for gode råd, skal definitiv ta det med meg videre.

Sitat av Tilfeldigvis Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis behov for å aktivt rense forgasser, ofte holder det å kjøre det rent (gitt at du får start).
Tøm av gammel bensin og lever det på nærmeste avfallstasjon kostnadsfritt. Deretter fyller du på ny bensin og kjører en lang god tur. Ikke alltid dette er tilstrekkelig, men definitivt verdt å prøve da det er mindre arbeid enn å plukke forgasser fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Tror du sier noe der, skal forsøke dette her før jeg hiver meg løss på forgasser.
Sist endret av Anonym113971; 13. mai 2022 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Finnes det ikke noe billig bensinsuger/pumpe eller hva det enn kalles for noe fra typ Biltema e.l. ? Har ikke lyst å bruke allverdens penger på sånt. På sykkelen min kan man visuelt se drivstoffet i tanken.
Du kan lage hevert med hageslange for å få ut 80-90%. Hvis du ikke vil risikere en slurk drivstoff, så kan du bruke to slanger, en så dypt i tanken som mulig som fører ned i en bøtte, og en annen slange som du blåser lutft med ned i tanken. Da starter du heverten, men du må være to sånn at en person kan legge hånden over åpningen så du lager trykk i tanken.
Men har du ikke vært på langtur? Hjalp det ikke asså :/