Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1374
Hei, lurer på om noen har hørt noe om evt demonstrasjon for rusreformen ? Har prøvd å finne ut om det er noe men finner kun fra ifjor sommer.

Hvordan er demonstrasjonslysta her inne?
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lysta er borte, jeg har ikke jobb og blir cannabis lovlig mister jeg endel kunder.
Trådstarter
Ærlig og greit svar det. Takk for respons
De som møter i ting som f.eks marihuanamarsjen er ikke dem du vil det skal være.
Det er ofte en overvekt av junkier, da de fornuftige brukerne ikke tør stille på grunn av stigmatisering.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jerna Vis innlegg
Ærlig og greit svar det. Takk for respons
Vis hele sitatet...
Det var ironi og det er derfor cannabis bør bli lovlig.
Trådstarter
Jau, var ikke lett å plukke opp ironien i den.

SkammeligNykter det tror jeg du har rett i. Desverre.

Såvidt jeg forstår det har ikke vi vanlige folk andre virkemidler enn demonstrasjon. Evt sende eposter til politikere(og kanskje havne på lista til pst/nnpf)

Anonymitet kan jo ivaretas i demonstrasjon og. Man kan bruke maske, lue, solbriller osv osv..
Sitat av Jerna Vis innlegg

Anonymitet kan jo ivaretas i demonstrasjon og. Man kan bruke maske, lue, solbriller osv osv..
Vis hele sitatet...
Det vil se shady ut hvis 10000 uten ansikt går nedover Karl Johan da.. spesielt når det blir innslag om det på dagsrevyen.
Trådstarter
Kanskje det. Men da lurer jeg på hvor sammenlignbart marihuanamarsjen og slikt blir med en demo for rusreformen?

Det er jo stor forskjell på 'fri marihuana' og 'ja til human behandling av mennesker med rusproblemer' f.eks.

Essensen i rusreformen før AP sin versjon nå handla jo om at vi skal vekk fra straff og over på hjelp/human tilnærmelse. Det er langt fra det og marihuanamarsjen tenker jeg.

Håper og tror at mange kunne stilt seg bak ett budskap om inkludering av mennesker uansett om de har rusproblemer eller ikke. At straff er feil.

Skulle ikke være stigmatiserende å stå bak medmenneskelighet
Sitat av Jerna Vis innlegg
Anonymitet kan jo ivaretas i demonstrasjon og. Man kan bruke maske, lue, solbriller osv osv..
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke, det er ikke lov med masker e.l. i demonstrasjoner (annet enn ved skuespill/maskerade/etc):
https://lovdata.no/lov/1995-08-04-53/§11
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Faktisk ikke, det er ikke lov med masker e.l. i demonstrasjoner (annet enn ved skuespill/maskerade/etc):
https://lovdata.no/lov/1995-08-04-53/§11
Vis hele sitatet...
Vi skal vel ikke arrangere et mega skuespill da
Munnbind og hodeplagg er da lov.
Er ikke planlagt noe ny markering med det første såvidt jeg vet, men Norge har ytringsfrihet og hvem som helst kan søke om tillatelse til å holde demo. Tenker du at du kan samle et arrangørlag, utstyr, gode appellanter og mobilisere folk så er det bare fint om noen drar igang noe men spåkulen min mener at timingen er dårlig akuratt nå.

Markering til støtte for rusreformen har det vært flere ganger, og der har det dukka opp alt fra pårørende som har mistet noen til rus, studenter, leger og rus(mis)brukere. Disse markeringene arrangeres av seriøse interesseorganisasjoner og kan ikke sammenlignes med hasjmarsjen og det utsvevende hippie- og provocative stoner -klientellet som pleier å kobles til å delta og blåse weed opp i ansiktet til tilfeldige tilskuere der. Hasjmarsjen har stått for legalisering og fritt bruk, mens rusreformen har en mye mer seriøs ramme backet av fagfolk og forskning som står for avkriminalisering av brukerdoser og hjelp i stedet for straff når man blir tatt for bruk og besittelse.

En ting som kan være greit å være klar over er at ting skjer, ting går fremover, og jeg er temmelig sikker på at vi får innført avkriminalisering av brukerdoser etterhvert, men kanskje ikke første gangen den størrelsen på dosene som ble foreslått og stemt ned i det forrige forslaget i rusreformen. Når dette her ble stemt over på tinget i fjor så gjaldt det konkret akuratt de fastsatte dosene og ikke en generell avkriminalisering hvor dosene skulle utarbeides i ettertid. Regjeringen har sagt at de vil utarbeide andre forslag. Så sent som i desember 2021 for under fire måneder siden gikk flere partier (MDG, Venstre, Høyre, Rødt og SV) sammen om å løfte saken i Stortinget på nytt, men så har det vært andre ekstraordinære ting som har dukket opp av strømkrise, krig, boligpriser og bensinpriser som er høyere på prioriteringslista å få behandlet først.

Det er også greit å være klar over at ikke hele rusreformen ble skrotet. Deler av den ble vedtatt, blandt annet hjelp i stedet for straff for de aller tyngste rusmisbrukerne men ikke den delen av reformen som gikk på å avkriminalisere brukerdoser for alle.

Spørsmålet kommer til å bli tema på stortinget igjen på et tidspunkt, og om du vil legge press på politikerne er det mer effektivt å engasjere seg i et parti som støtter rusreformen for å bidra til å sette det høyere på agendaen. For eksempel SV, Rødt eller MDG er blandt de som allerede har omkamp om rusreformen høyt på agendaen.
Å skrive leserinnlegg til lokalaviser der man henvender seg til motpartiene og folket som stemmer på dem og man får belyst med gode argumenter hvorfor rusreformen er viktig er også bra! Er man med i et parti som er i mot rusreformen kan man løfte saken i lokallagene der også, fordi selv i motpartiene er meningene splittet når det kommer til rusreformen. For at rusreformen noen gang skal godtas og innføres et man avhengig av at noen av motpartiene også snur for å få flertall for saken. Mest av alt vil jeg oppfordre til å melde seg inn i en interesseorganisasjon som Foreningen Tryggere Ruspolitikk, da vil du nok også få informasjon om fremtidige markeringer de er med på.
Sist endret av celtseus; 25. mars 2022 kl. 20:08.
Selv så skuffet som jeg ble av Ap (og den lista lå allerede lavt) tror jeg vi vant krigen selv om vi tapte slaget. For selv om politikerne ikke lyttet så gjorde resten av samfunnet det. Og rettsvesenet ser ut til å lytte til folket. Riksavokadoens "presisering" begrenset politiets overmakt vesentlig, og vi ser også klare tegn på at rettspraksis har endret seg.