Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1229
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har jobbet i en del år til tross for sykdom. Det har gått, på sett og vis, men jeg mistet jobben i fjor. Jobbsøket etterpå gikk dårlig, og etter å ha lagt ned betydelig arbeid i mange søknadsprosesser er jeg nå fullstendig utbrent. Mildere utbrenthet har skjedd før og "løst seg" med sykmelding, denne gangen har det blitt flere måneder, og jeg vet ikke. Jeg vil i utgangspunktet jobbe, men jeg er jævlig lei av å jobbe mens jeg er syk. Det skal veldig mye til at det er et alternativ lenger i det hele tatt.

Enn så lenge har jeg fortsatt flere måneder igjen med sykepenger, og klarer meg foreløpig greit. Slik jeg skjønner det, kommer AAP til å bety et kutt på 33% av inntekten. Da går det fra at jeg klarer meg greit, til at jeg i aller beste fall står bom stille og ikke får spart noe særlig uten å bli asket. Det er helt mulig at jeg må begynne å ta av det jeg hadde håpet skulle bli egenkapital ol., og nå er jeg ikke mange ekstra problemer/avsporinger i livet unna å rett og slett ikke gidde.

Jeg er også bekymret for selve prosessen rundt AAP. Historiene man har hørt reflekterer dårlig på NAV, og med tanke på at det holdt på å rakne for meg bare da jeg måtte prøve å finne ut av dagpenger sist... er jeg pissredd for å bli kastet inn i et byråkratisk, upersonlig system med meningsløse "tiltak" mens jeg allerede har 0 energi. Jeg tror helt ærlig det kan ta knekken på meg.

Så, spørsmålene mine er:

- Ca. hvordan er økonomien, sammenliknet med før?

- Hvordan er det i praksis, fra dag til dag? Hvor mye blir man dratt med på og hva er det snakk om?

- Hvordan opplever du folkene du har med å gjøre?

- Er noe av det nyttig?

- Er noe av det ille, eller hører man (som vanlig) mest fra de som har dårlige opplevelser?

- Hva er opplevelsen samlet sett?

All kontekst er nyttig, hvis den ikke er for personlig til å dele. En liten pekepinn på hva problemet bunner i ville blitt satt pris på.
Jeg har gått endel på AAP, og har aldri sendt inn et papir. Nav har ordnet det for meg. Jeg ble ikke dratt med på mye men om du er i arbeid under AAP så kan det vell ikke være noe krav til aktivitet?
Økonomisk sett har det vært trangt da jeg gikk på AAP men skal absolutt ikke klage. Hadde ca 16-17 tusen i mnd på AAP og da jeg jobba hadde jeg ca 20-21 begge tallene er etter skatt.
Når du får redusert inntekta di pga AAP så skjer det samme med skatten. Folkene jeg hadde med å gjøre var veldig grei så har ikke noe negativt å si, generelt ikke opplevd noe som helst negativt med NAV.

Var med på arbeidstrening igjennom NAV da jeg var arbeidsledig og det var bare dritt, stable bøker og spikke trebåter.. Jeg nekta og evaluere "arbeidstreninga" da jeg mente jeg ikke hadde deltatt på det. Spikke trebåter å stable bøker er ikke arbeidstrening i mine øyne.
Ga ganske grei beskjed til NAV om at det var uaktuelt og bli med på lignende igjen og det hadde de ingen problem med å forstå.