Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 958
Da har et halvår med jevnlige timer hos DPS resultert i absolutt ingenting. Jeg vil nok si at behandleren prøvde sitt beste, og er ikke misfornøyd sånn sett, men lurer jo litt på hva greia er. Det ble snakka mye om å finne et "prosjekt", noe å jobbe med, men vi klarte vel aldri å finne det. Mitt synspunkt er at jeg ikke selv klarer å finne noen underliggende årsak til mine problemer, jeg bare våkner en dag og kjenner livsgnisten er borte. Neste dag kan alt være OK, uten at jeg har gjort noe eller at det har skjedd noe. Jeg er med på tankegangen om at man må gjøre en innsats selv, men hverken jeg eller behandleren klarte å finne ut hvor og hvordan jeg kan gjøre en innsats. For min del virker det mer som "feilkobling" i hjernen enn at mine egne tanker og handlinger påvirker i noen stor grad. Jeg håpte på at medisiner skulle være løsningen, og i starten virka det slik, men dessverre forsvant virkningen etter hvert.

Uansett, for å ikke bare kjøre en endeløs rant, så skal jeg komme til poenget. Både fordi behandleren ikke klarte å komme frem til noe, og fordi jeg snart drar vekk i noen mnder, så ble min tid der avsluttet. Jeg spurte om de kunne henvise meg til en privat psykolog med refusjonsordning, noe de var enig i kunne være en god idé. Om det skulle ordne seg så vil jeg jo ikke kaste bort tid på å ikke komme noen vei. Er det jeg som gjør noe feil her? Blir det feil å skylde på at "hjernen ikke fungerer" og ikke klare å komme med noen årsak, eller noe som utløser dårlige dager? Samtaleterapi føltes ofte bare som å stange i veggen uten mål og mening, men på samme måte som at jeg ikke skjønner selv hva som er galt med meg, skjønner jeg heller ikke hvordan samtaleterapi skal hjelpe.
Kanskje dette ikke hjelper deg så mye, men jeg føler også at DPS ikke hjalp for meg i det hele tatt, og jeg gikk dit i mange år til sammen. Mulig det er verre for dem når pasienten er tafatt som bare faen, men følte også at løsningene og samtalene der ble tomme og overfladiske. Vi gikk på en måte aldri dypt nok, for når jeg åpnet meg dypere ble det jeg sa gjerne ignorert eller bagatellisert. Vet ikke om det var slik for deg også, men for meg var det slik. Skal aldri tilbake til DPS, det er bare waste of time.

Mulig en privat psykolog kan hjelpe deg mer. Eventuelt en life coach kan faktisk være en god ide, for de er flinke til å motivere folk ofte. Uansett hva som skjer videre, ønsker jeg deg masse lykke til
Psykolog er i min erfaring ikke egentlig noe magisk løsning på noe. Man må isåfall ønske å gjøre en endring selv i så stor grad at man faktisk går helhjertet inn for å gjøre den. Selv på de tunge dagene. Det er lettere sagt enn gjort men sånn er det, ihvertfall for meg. Etterhvert har man møtt seg selv så mange ganger i døra og valgt å gjøre det beste ut av dagen eller snudd det negative til noe positivt så godt det lar seg gjøre, uansett hvor vanskelig det er at det blir en vane til slutt, og den tar over for vanen med å f.eks tillate seg å bli liggende i senga de dagene man har det kjipt. Man står opp å gjør det man skal, så viser det seg at det ikke var så ille like vel og det gir en mestringsfølelse og følelse av stabilitet og forutsigbarhet. Ganske sikkert bedre enn å bli inne å deppe en dag fordi man har det kjipt.
Psykologen er bare en øyeåpner og et spark bak. Du må selv gjøre endringen. Det blir som en sånn snøball som ruller i en Bakke av snø som man ofte ser på film. Det baller på seg og den blir større å får mer kraft over tid. Du velger om det er en positiv eller negativ snøball du vil ha. Får du til å lage en positiv snøball over tid skal det mye mer til for at den stopper opp fordi du har laget et positivt momentum hehe.i verste fall får den bare mer fart når den møter på en liten fartsdump :-)
Sist endret av Minstemann; 21. april 2021 kl. 21:22.