Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4426
Hei,

Jeg har en onkel som er helt ute å kjører om dagen, og jeg trenger virkelig hjelp med hvor jeg skal henvende meg for hjelp! Min onkel er virkelig noe utenom normen kan man si, han er 64år og bor fortsatt hjemme hos sin mor og har bodd der hele sitt liv. Det er helt klart at fyren har en eller annen form for diagnose men har aldri blitt utredet for noe og han er heller aldri blidt umyndiggjort (selv om det kanskje hadde vært best for han). Hans mor har alltid holdt han i tøylene, fikset opp for han og passet på han, men hun er nå så gammel at hun ikke klarer å ta vare på seg selv en gang.

Problemet er at min onkel på toppen av alt dette alltid har vært en alkoholiker og drukket i alle år, men nå som hans mor blir dårligere og dårligere så går nok dette inn på han og han har skjeia helt ut den siste tiden. Han har nå vært på flatfylla i over 2 måneder og jeg tror han begynner å bli psykotisk eller noe. Han har for seg masse rare ting som ikke stemmer i det hele tatt.

Han har alltid snakket mye piss, særlig når han er full, men det har alltid hatt ett snev av sannhet i seg det han har snakket om. Men nå er han helt vrangforestilt og tror 100% på ting som ikke henger på grep. F.eks tror han at han har kjøpt seg en hytte på fjellet som han lurer på om jeg kan kjøre han til og han tror han har masse penger når han er raka blakk. Huset han og moren bor i begynner å forfalle med masse søppel i hagen og møkkete klær som ikke blir vasket osv osv... det er helt jævlig!

Her om dagen var han ute med den lille båten sin drita full, og en kamerat av han fikk heldigvis tak i han like før han datt i vannet. Han var da midt utpå vannet med en påhengsmotor som han har klart og ødelegge, gebisset hans lå og fløyt i vannet og fyren lå bare å kava i båten. Han kunne like godt drukna den kvelden! Jeg begynner å bli skikkelig redd for han og vet ikke hvor jeg skal henvende meg for hjelp.

Hvordan skal jeg gå frem for å få han tvangsinnlagt eller noe? han har også drukket alkohol så lenge nå at jeg tror det er fare for livet hans om han går av cold turkey. HJELP!!!

Sorry for ett muligens rotete og feilskrevet innlegg, jeg har ganske sterke lese og skrive vansker =(

Dette er bare få av tingene som har skjedd i det siste, men orker ikke skrive om alt samme
Sist endret av Alge; 8. august 2018 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke noen erfaring med en slik situasjon, men om du ikke får gjort noe selv så tror jeg at jeg ville tatt kontakt med fastlegen hans og forklart situasjonen grundig - tror man kan legge inn en slik bekymringsmelding. Det siste alternativet ville vært politi, men dette er helt klart en sak for helsepersonell men det blir nok umulig å få han i kontakt med noe slikt uten at onkel blå blir blandet inn - forklar det som det er, han er ikke i stand til å ta vare på seg selv. Du kan gjøre dette anonymt. Se først om det er noen andre kloke alternativer, sikkert noen her som vet om noe, men der igjen så er vel dette noe som begynner å haste.
Avgi bekymringsmelding på lokalt legekontor og motiver onkelen din på det sterkeste til å oppsøke helsehjelp - frivillig.

Av god grunn er det en omfattende prosess å tvangsinnlegge et menneske. Vrangforestillinger er ikke likestilt med psykose, og i situasjonen du beskriver høres det ut som en må forholde seg til helse- og omsorgstjenesteloven. Kort fortalt betyr dette at tvangstiltak kanskje aldri vil bli aktuelt.
Sist endret av jaduneidu; 8. august 2018 kl. 21:30.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er noe som heter alkoholindusert psykose, så å avfeie det som vrangforestillinger er å glatte det over for mye. Jeg har sett denne type psykoser før, og det kan være livsfarlig for den som er under psykosen og de rundt personen.
Sist endret av nso; 8. august 2018 kl. 21:58.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå tørr jeg ikke si noe helt 100% sikkert så ikke ta ordet mitt helt som om jeg vet nøyaktig hva jeg snakker om.
Men jeg tror at for å kunne tvangsinnlegges må man enten være til fare for seg selv eller andre.

Sikkert noen andre her som vet mer enn meg om det, men jeg synes og kunne huske at det er sånn "reglene" er.
Men det virker jo som han er til "fare" for seg selv med at han nesten druknet etc, men vet ikke om det går under det helsevesenet eller hvem som bestemmer det er "fare for seg selv". TROR, merk TROR det er når det gjelder at man er suicidal at man er "til fare for seg selv".

Men igjen vet jeg ikke mye om dette, har bare hatt en kompis som ble psykotisk av meth og han angrep politiet fordi han trodde staten spionerte på han og da ble han først kastet på glattcella men etter de skjønte at han var psykotisk ble han tvangsinnlagt istedenfor cella og fikk diagnosen paranoid schizofreni men med medisiner lever han normalt liv igjen nå. Var vel innlagt i nesten 1 mnd om jeg husker rett.

Jo lenger han er i denne tilstanden jo vanskeligere blir det og få han "normal" igjen. Så ville gjort noe ASAP. Ringt til legen, psykolog eller hvem som helst og forhørt meg ASAP for å høre om hva som kan gjøres.

Lykke til!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå tørr jeg ikke si noe helt 100% sikkert så ikke ta ordet mitt helt som om jeg vet nøyaktig hva jeg snakker om. Men jeg tror at for å kunne tvangsinnlegges må man enten være til fare for seg selv eller andre.

Vis hele sitatet...
Samtykke
Psykisk sjuke kan ikke lenger bli innlagt eller behandlet mot sin vilje dersom de har samtykkekompetanse.

Personer som utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget liv eller andres liv eller helse, kan tvinges til observasjon, vern eller behandling selv om de har samtykkekompetanse.

Tvangsobservasjon, tvunget vern og vedtak om behandling som pågår eller som er bestemt før 1. september 2017, kan bare videreføres hvis pasienten mangler samtykkekompetanse, eller utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget liv aller andres liv eller helse.
Vis hele sitatet...
Link

Lovendringen i 2017 gjorde det slik at de enten må som du sier være en fare for andre eller seg selv for å kunne tvangsinnlegges uten samtykke. I praksis skal det svært mye til for å bli tvangsinnlagt om de klarer å kommunisere, og enda vanskeligere å beholde de der, da vedtakene om tvanginnleggelse kan bli endret ved påfølgende vurderingen av andre med diagnosekompetanse.

Om det er akutt ringer du legevakten eller nødnummer, om det kan vente kontakter du fastlege eller en nettbasert hjelpetjeneste slik som TIPS som kan bistå deg.
Det lukter bipolar i lang vei :>
Anonym bruker
"Umulig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beklager, men jeg måtte trekke litt på smilebåndet av denne posten.
-blakk, men kjøpt hytte på fjellet
-drita full på båttur
-gebisset flyter i vannet
Dette burde bli en morsom film

Håper selvfølgelig det går bra med onkelen din.
Du kan kontakte politiet og de kan få han fremstilt for lege, og dermed innlagt. Han er til fare for seg selv, og om han er psykotisk muligens også til fare for andre som er grunnlag for innleggelse.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Liten update: Vi kjørte han til legevakten og dem skjønte fort at dem ikke bare kunne sende han ut igjen sånn uten videre i den tilstanden han var. Han ble umiddelbart tvangsinnlagt =/ Han ble ganske så forbanna når han hørte noe om psykiatrisk, men han hadde også smerter i foten og vi fikk han til å tro at han nå er lagt inn for behandling av smertene, så han ble med til psykk uten problematikk.
Sist endret av Alge; 12. august 2018 kl. 04:32.
Er han klar i hodet, er jeg redd du får litt pes neste gang dere treffes. Men lykke til. Håper virkelig det løser seg.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er han klar i hodet, er jeg redd du får litt pes neste gang dere treffes. Men lykke til. Håper virkelig det løser seg.
Vis hele sitatet...
Er han klar nok i hode til å huske hva som har skjedd den siste tiden så kommer han til å skjønne at tvangsinleggelse var helt på sin plass. Han er uansett ikke av den lang sinna typen. Ordner seg nok
Sist endret av Alge; 12. august 2018 kl. 15:10.
Sitat av Alge Vis innlegg
Er han klar nok i hode til å huske hva som har skjedd den siste tiden så kommer han til å skjønne at tvangsinleggelse var helt på sin plass. Han er uansett ikke av den lang sinna typen. Ordner seg nok
Vis hele sitatet...
Ikke tvil på at du gjorde det som var rett. Som du og flere har sagt så var dette på vei til å gå virkelig ille, han trenger en avrusing og en reality-check - håper bare at han får god oppfølging videre.
Sist endret av Marriese; 12. august 2018 kl. 15:56.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Skepty Vis innlegg
Link

Lovendringen i 2017 gjorde det slik at de enten må som du sier være en fare for andre eller seg selv for å kunne tvangsinnlegges uten samtykke.
TIPS som kan bistå deg.
Vis hele sitatet...
Takk og pris at de har fått inn det i lovverket. Jeg hadde mitt livs mest frustrerende episode i fjor da en nær psykisk syk person skulle ta sitt eget liv og verken helsevesen eller politi kunne bryte inn da det på det tidspunktet var fullt lovlig å ta selvmord og det ikke fantes noen hjemmel for å bryte inn for noen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk og pris at de har fått inn det i lovverket. Jeg hadde mitt livs mest frustrerende episode i fjor da en nær psykisk syk person skulle ta sitt eget liv og verken helsevesen eller politi kunne bryte inn da det på det tidspunktet var fullt lovlig å ta selvmord og det ikke fantes noen hjemmel for å bryte inn for noen.
Vis hele sitatet...
Då har du misforstått. For lovendringa gjekk i motsett retning; den gjorde terskelen for tvang høgare.

Sjølvmord er fortsatt lovleg. Du kan ikkje straffast for forsøk. Det kan like fullt danne grunnlag for psykisk helsevern, enten frivillig eller i form av tvang om det er akutt fare og du ikkje er samtykkekompetent. Nøyaktig grense her vil nok variere.

Men i utgangspunktet hadde helsevesen adgang til å bryte inn og i fjor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
"A walking relapse, that motherfucker's still on the street"

Bøse tekster. Litt off topic nå men, kunne relatere til teksten fra IRL. Nice share!