Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5707
Hei! Jeg har vært uten førerkort klasse B. i nesten 3 år nå.
Grunnen til at jeg mistet føreretten var for at politiet vurderte at det foreslå skjellig grunn til å tro at jeg ikke fylte førerkortforskriftenes helsekrav, knyttet til edruelighet og fattet derfor vedtak om midlertidig tilbakekall av min førerrett etter vegtrafikkloven § 34, femte ledd.
bruken av begrepet "midlertidig" i vedtaket indikerer at tilbakekallet gjelder fram til jeg kan dokumentere at helsekravene igjen er oppfylt.

Jeg gikk frivillig på urinprøver i 6 mnd'er i fjor som jeg sendte til politiet. Siden de ikke hadde noe sak på førerkortet mitt så har de på politikammeret makulert de prøvene.
Det har nå gått så lang tid å vært vanskelig og få tak i de rette instansene som kan gi meg konkrete svar på hva jeg må gjøre for å få føreretten tilbake. Noe som jeg nå endelig har fått svar på.

Det jeg må gjøre er å ta en Helseattest NA 0202 (Fastlege)
og dokumentasjon på rus frihet i minimum 6 mnd'er (Noe som jeg allerede har gjort, men som politikammeret har makulert)

Det jeg lurer på er; Hva slags tester inneholder en helseattest NA 0202?
Jeg er en oppgående borger med fast jobb, leier en leilighet i byens beste nabolag. Trener så og si hver dag, er en veldig sosial person,
Selv om jeg røyker litt hasj av og til.

Takker for alle svar! som dere sikkert forstår så betyr denne saken veldig mye for meg for å få tilbake førerretten.
NA0202 inneholder kun spørsmål om deg som både du og legen må svare på.
Det spør deg om du misbruker alkohol eller andre rusmidler.
Det spør legen din om han har kjennskap til at du misbruker alkohol eller andre rusmidler.
Det er da legen du må gå til for å levere urinprøver, og han vil teste for de mest vanlige rusmidlene.

Hvordan har du levert urinprøver? Gjennom legen? Da har legen din prøvene.
Ikke gjennom legen? Da er ikke prøvene gyldig. Begynn på nytt.
Trådstarter
22 1
Nei, jeg tok regelmessig urinprøver til legen i en periode over 6 mnd'er. Som jeg sendte til politiet pgr at jurristen i saken sa jeg skulle sende prøvene dit, så skulle de videresende prøvene til de rette instansene. Noe som aldri ble gjort for politiet har aldri hatt en sak på førerkort beslaget mitt. Så de prøvene ble makukert.
Det har jeg fått bekreftet av politikammeret.
Altså det er en tabbe gjort av politiet.
Sitat av tjokk1 Vis innlegg
Nei, jeg tok regelmessig urinprøver til legen i en periode over 6 mnd'er. Som jeg sendte til politiet pgr at jurristen i saken sa jeg skulle sende prøvene dit, så skulle de videresende prøvene til de rette instansene. Noe som aldri ble gjort for politiet har aldri hatt en sak på førerkort beslaget mitt. Så de prøvene ble makukert.
Det har jeg fått bekreftet av politikammeret.
Altså det er en tabbe gjort av politiet.
Vis hele sitatet...
OK, men det er bare å gå til sekretæren på legekontoret og be om å få utskrift av urinprøvene dine. Du får det på stedet.

Og resultatene skal sendes til fylkesmannen / fylkeslegen med en søknad om å få førerkortet tilbake, med NA0202, og grunnen til at du trenger det.
Sist endret av HighAtBirth; 25. april 2016 kl. 14:20.
De som tok prøvene av deg har helt sikkert journalført alt sammen slik at du kan få kopi. Når du først tar tak i denne saken så kan du jo fortsette å ta nye prøver som du kan legge til senere, det tar jo fort noen uker i postgang, behandling etc så om du skulle få feks en tilbakemelding på at prøveresultatet er for gammelt el no slikt så kan du klaske nyere og like rene prøver i bordet.

Lykke til.