Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  200 50182
Sitat av barebare Vis innlegg
Jeg var feit når jeg var tenåring, og hadde det helt forferdelig psykisk på grunn av det.
Men jeg tok grep og er idag normalvektig.
Vis hele sitatet...
Hva synes du om overvektige mødre/fedre som tar med de små overvektige ungene sine på McDonalds da?

For meg er at barnemishandling (ta deg selv som eksempel på en vanskelig oppvekst pga. det)

Foreldre som "tvangsforer" barn med junkfood ER mishandling.
Sitat av Obster Vis innlegg
Hva synes du om overvektige mødre/fedre som tar med de små overvektige ungene sine på McDonalds da?

For meg er at barnemishandling (ta deg selv som eksempel på en vanskelig oppvekst pga. det)

Foreldre som "tvangsforer" barn med junkfood ER mishandling.
Vis hele sitatet...
Det burde være ganske tydelig at jeg synes hver og en får gjøre som de vil. Noen vet ikke bedre, noen faller kanskje for at barna maser om å dra dit, mens andre selv har et usunt forhold til mat.
Poenget er at vi ikke kan påberope oss noen rett til å kommentere andres vaner. Det er sånne helsefreaks som skaper det jævla stigmaet med å ha noen kilo ekstra.

Å kalle det barnemishandling uten å utdype det mer enn som så blir bare latterlig. Hvis noen drar med barna på Mcdonalds hver dag, ja, da er jeg enig i at det er svært skadelig.
Men om noen tar med barna dit en gang i uka eller mindre kan ikke du komme her å rope om mishandling.
Da må foreldre som gir barna brus eller energidrikker også gå under den kategorien. Og det er mange.
Hovedsaken er at dere bare dømmer de med overvektige barn og bidrar til å skape enda mer stigma.

Angående meg selv som eksempel var det heller andre problemer i oppveksten som gjorde at jeg spiste mye og usunt når jeg hadde muligheten. Ikke at foreldrene mine ga meg dårlig mat.
Men de kiloene ekstra jeg hadde gjorde at jeg ikke følte meg bra med meg selv og min kropp.
Så jeg ble verken tvangsforet eller mishandlet i min barndom selv om jeg var overvektig.
Jeg har faktisk litt vansker med å forstå argumentasjonen din.
Sitat av barebare Vis innlegg
Hvis noen drar med barna på Mcdonalds hver dag, ja, da er jeg enig i at det er svært skadelig.
Vis hele sitatet...
Da er vi jo enige da. Er jo åpenlyst at jeg ikke snakker om de som tar med barna på McDonald en gang i uka/måneden.

De får gjøre som de vil sier du. Fortell det til de små barna som spiser det foreldrene gir dem, og som eser ut på veien mot sykdommer og død.
Ikke alle egner seg som foreldre, og selvsagt må noen gripe inn om de ser at det er noe som ikke stemmer i det hele tatt.
Jeg reiser ofte til USA (mange slektninger som bor der), og jeg blir like sjokkert hver gang (jepp, faktisk hver eneste gang). Her ser vi små barn som veier det dobbelte av det som skal være normalt, og som trasker inn og ut av junkfood sjapper sammen med foreldrene. Det er svært alvorlig, og jeg blir provosert over folk som sier at vi bare skal gi faen i det fordi foreldrene deres vet best.
Folk sitter og ser på dette, og det er "akseptert". Skandale!
Sist endret av Obster; 24. februar 2016 kl. 08:29.
Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
kun kritikk til meg ja. Det er dette jeg er lei av.

Altså, jeg skjønner selvfølgelig poenget, og jeg vil ikke såre noen, og jeg mener IKKE at jeg er vakrere eller bedre eller noe enn modellen. Det var ikke meningen å sammenligne akkurat oss, ville bare påpeke at slanke jenter også godt kan ha kurver, sånn rent geometrisk.
Vis hele sitatet...
Kritikk til deg?

Misforståelsen her tror jeg freak må ta litt skyld for, da forumet slår sammen to innlegg som postes etter hverandre fra samme bruker...

Den første delen av innlegget mitt var bare ment som en generell kommentar, deretter skrev jeg en kommentar til bildene du la ut. Det kan dog virke som om du overså den aller første setningen;
"Jeg vil mene begge har kurver, så får resten være smak og behag". Det var ikke ment som noen kritikk, men som et svar på spørsmålet ditt om ikke du også har kurver.

Og siden jeg mistenker deg for å føle at "Det er kanskje ikke heldig med bilder av mennesker som trener 20 timer i uka heller" var rettet mot dine bilder; dette var igjen en generell kommentar. Som jeg utdyper videre er litt av problemet at nærmest uansett vil noen kunne oppfatte dette som feil. Det er også vel bevist at mye trening i seg selv ikke nødvendigvis er sunt. Det må komplementeres med riktig kosthold, riktig restitusjon og bevissthet om intensitet og mengde. For å ta et litt ekstremt eksempel; Martin Johnsrud Sundby påstås å trene ca 1100 timer i året. Det tilsvarer omtrent 3 timer om dagen i snitt, og mye av dette skjer i høy intensitet. Det er ikke sunt - utøvere på dette nivået er svært utsatt for sykdom og skader, og mange får problemer i ettertid. Det er også en treningsmengde som krever store mengder grunntrening og gradvis økning over mange år. Er således Sundby et eksempel til etterfølgelse for mannen i gata?

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
MEN jeg blir så innmari lei av at fedme skal hylles. Er ikke for fatshaming, men det er ikke noe bedre med den thinshamingen som enten impliseres eller faktisk uttales direkte i forbindelse med at "kvinner skal ha "kurver"" og "tynne jenter uten noe å ta i er ikke fint" og "ingen menn vil ha en kvist", altså, det er ikke noe gøy å lese det heller!
Vis hele sitatet...
Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
Og igjen, jeg SKJØNNER poenget, og det er helt sant at en trent, tykk person er i bedre form enn en utrent, tynn person. Det må jo være det du mente, ikke en hvilken som helst tynn person.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mente ikke en utrent tynn person, jeg mente en tynn person generelt, men kunne kanskje spesifisert dette til undervektig.
Det er usunt å være utrent. Punktum. Er man derimot i god form veier dette opp for mange av ulempene ved å være overvektig, men det gjelder ikke like generelt for undervektige - i noen tilfeller kan til og med problemet forverres for disse.

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
Men for å være ærlig så tar jeg meg litt - litt - nær av det du sier eller impliserer om meg, som jeg har klippet ut i sitatet. Av prinsipp altså, ikke personlig. Jeg er ganske trygg på meg selv. Og vil gjerne påpeke at jeg trener seks ganger i uka, trener mot triatlon, spiser veldig sunt, og har nettopp vært på rutinekontroll hos legen og fått toppkarakter i alt. Så jeg er nok i god form, selv om jeg er tynn.

Merker at nå ser dette veldig personlig ut og defensivt over akkurat min personlige kropp her, men det er ikke poenget, jeg valgte bare å bruke meg selv som et eksempel. Ikke for å skryte av meg selv eller noe, men for å være sikker på at ingenting er photoshoppet osv.

http://41.media.tumblr.com/tumblr_kviohsDMMa1qzoaqio1_500.jpghttp://oi63.tinypic.com/dcso6u.jpg
Vis hele sitatet...
Igjen, som nevnt er sitatene du klipte ut og tok deg nær av ikke ment som en kommentar til bildene du la ut, men som en kommentar til diskusjonen.
Skal jeg kommentere din kropp generelt, basert på bildene, ville jeg påstå at du ser ganske sunn ut - gitt at den er et resultat av et balansert kosthold og god trening. Generelt vil også de som trener med andre mål enn bare utseende automatisk ha et nokså tilfredsstillende kosthold, siden de ikke bare skal holde vekten i sjakk, men også ha energi til å trene og gjennomføre konkurransene.

Samtidig illustrerer du et viktig moment i hele kroppsdebatten; det er nesten håpløst å mene noe som helst om kropp uten at det tas personlig.
- Jeg påpeker at det ikke er noen automatisk kobling mellom å være overvektig og usunn, og det tolkes til at jeg mener det ikke er problematisk å være overvektig.
- Jeg påpeker også at det ikke automatisk er slik at man er sunn fordi man ikke er overvektig, og det tolkes til at jeg mener at de er bedre enn deg - som jeg ikke har sagt noe særlig om annet enn at jeg mener du har kurver.

Så for å gjøre det helt klart: Jeg synes du se FLOTT ut!
Sitat av Obster Vis innlegg
Da er vi jo enige da. Er jo åpenlyst at jeg ikke snakker om de som tar med barna på McDonald en gang i uka/måneden.

De får gjøre som de vil sier du. Fortell det til de små barna som spiser det foreldrene gir dem, og som eser ut på veien mot sykdommer og død.
Ikke alle egner seg som foreldre, og selvsagt må noen gripe inn om de ser at det er noe som ikke stemmer i det hele tatt.
Jeg reiser ofte til USA (mange slektninger som bor der), og jeg blir like sjokkert hver gang (jepp, faktisk hver eneste gang). Her ser vi små barn som veier det dobbelte av det som skal være normalt, og som trasker inn og ut av junkfood sjapper sammen med foreldrene. Det er svært alvorlig, og jeg blir provosert over folk som sier at vi bare skal gi faen i det fordi foreldrene deres vet best.
Folk sitter og ser på dette, og det er "akseptert". Skandale!
Vis hele sitatet...
Vi er delvis enig, ja.
Det var ikke åpenlyst i svaret du ga meg hva det gjalt. Slik jeg tolket det siterte meg på, snakket du generelt om foreldre som tar med overvektige barn på Mc'ern.
Jeg mener ikke at de får gjøre som de vil hvis de skader barna med dietten, men jeg sier at dere kroppsfikserte mennesker ikke nødvendigvis har noen rett til å dømme andre.
Du kan jo tenke deg selv hva slags holdninger barn får hvis du som far kommenterer hvor jævlig det er med feite barn. Det er nettopp sånne foreldre som skaper mobbere og lærer barna sine at det er galt med å se annerledes ut enn flertallet.
Da er man like uegnet som foreldre i mine øyne.

USA er jo et klassisk eksempel på hvor galt det kan gå.
Men da må du også dra inn faktorer hvor annerledes både økonomien og kunnskapsnivået til en gjennomsnittlig amerikaner er i forhold til her. Fastfood er relativt billig. Samtidig har de et elendig skolesystem der de også serverer usunn mat i kantina på skolen.

Poenget mitt er som følger; hvis du er genuint opptatt av helsa til andre. Gå ut på torget og snakk høyt om din sak. Del ut løpesedler, kjør på med kampanjer for sunn mat.
Besøk skoler og jobb aktivt med å få integrert mer pensum om sunn mat i utdanningen til barn.
Men kom ikke her å påberop deg noen rett til å angripe enkeltpersoner når de kommer ut med barna sine fra en fastfoodsjappe.
Det er som jeg sa til han andre, både frekt og totalt unormal sosial oppførsel.
Sist endret av barebare; 24. februar 2016 kl. 13:36.
Hvor ille er egentlig fastfood i norge? tenker da spesiellt på Burgerking og Mcd, jeg mener å huske at deres matprodukter har blitt testet mange ganger og det viser seg at de ikke er så usunne og fetende som folk skal ha det til? Da snakker jeg om burgerne alene og ikke alt tilbehøret man bestiller i tilegg.

Burde det også være sosialt akseptert å annmelde foreldre til, feks barneverne om man har mistanke/kjennskap til at foreldrene er helt ukritiske til hva barna får i seg? Blir kanskje litt å sette det på spissen, men overvekt har jo faktisk en del negativt med seg fysisk og ikke minst psykisk?
Sitat av barebare Vis innlegg
Du kan jo tenke deg selv hva slags holdninger barn får hvis du som far kommenterer hvor jævlig det er med feite barn. Det er nettopp sånne foreldre som skaper mobbere og lærer barna sine at det er galt med å se annerledes ut enn flertallet.
Vis hele sitatet...
Det lærer dem at overvekt er noe dårlig.
Ser ikke noe galt i det i det hele tatt.
Du kan fint lære barn om både sunt kroppsbilde OG høffelig oppførsel samtidig.
Vil påstå at det er verre å si til dem at å være feit er helt greit.

Sitat av barebare Vis innlegg
... å angripe enkeltpersoner når de kommer ut med barna sine fra en fastfoodsjappe.
Det er som jeg sa til han andre, både frekt og totalt unormal sosial oppførsel.
Vis hele sitatet...
Enig her.
Synes det burde være straffbart å ha groteskt overvektige barn under 10 år. Hvor mange ringer ikke barnevernet om en tiåring står å røyker på terrassen hver dag?

Å være overvektig fra man er liten av er et av de største handikapene en kan pådras av miljøet en vokser opp i, og en av de mest hemmende starttilstandene en kan ha i livet. Burde vært straffbart på lik linje med all annen alvorlig forsømmelse.

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
kun kritikk til meg ja. Det er dette jeg er lei av.

Altså, jeg skjønner selvfølgelig poenget, og jeg vil ikke såre noen, og jeg mener IKKE at jeg er vakrere eller bedre eller noe enn modellen. Det var ikke meningen å sammenligne akkurat oss, ville bare påpeke at slanke jenter også godt kan ha kurver, sånn rent geometrisk.

MEN jeg blir så innmari lei av at fedme skal hylles. Er ikke for fatshaming, men det er ikke noe bedre med den thinshamingen som enten impliseres eller faktisk uttales direkte i forbindelse med at "kvinner skal ha "kurver"" og "tynne jenter uten noe å ta i er ikke fint" og "ingen menn vil ha en kvist", altså, det er ikke noe gøy å lese det heller!

Og igjen, jeg SKJØNNER poenget, og det er helt sant at en trent, tykk person er i bedre form enn en utrent, tynn person. Det må jo være det du mente, ikke en hvilken som helst tynn person. Men for å være ærlig så tar jeg meg litt - litt - nær av det du sier eller impliserer om meg, som jeg har klippet ut i sitatet. Av prinsipp altså, ikke personlig. Jeg er ganske trygg på meg selv. Og vil gjerne påpeke at jeg trener seks ganger i uka, trener mot triatlon, spiser veldig sunt, og har nettopp vært på rutinekontroll hos legen og fått toppkarakter i alt. Så jeg er nok i god form, selv om jeg er tynn.

Merker at nå ser dette veldig personlig ut og defensivt over akkurat min personlige kropp her, men det er ikke poenget, jeg valgte bare å bruke meg selv som et eksempel. Ikke for å skryte av meg selv eller noe, men for å være sikker på at ingenting er photoshoppet osv.

http://41.media.tumblr.com/tumblr_kviohsDMMa1qzoaqio1_500.jpghttp://oi63.tinypic.com/dcso6u.jpg
Vis hele sitatet...
Er dette deg?

I så fall; halla - ASL?
Sist endret av Tøffetom; 24. februar 2016 kl. 15:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ambryo Vis innlegg

Burde det også være sosialt akseptert å annmelde foreldre til, feks barneverne om man har mistanke/kjennskap til at foreldrene er helt ukritiske til hva barna får i seg? Blir kanskje litt å sette det på spissen, men overvekt har jo faktisk en del negativt med seg fysisk og ikke minst psykisk?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener det hvertfall.

Etter å ha hatt faget internal medicine og faktisk ha sett på statistikken, så vil det å gjøre barnet ditt overvektig i min bok være grov omsorgssvikt.

89% av overvektige barn vil være overvektig som voksen.
Kun 15% av de som går inn for å miste vekt vil være i stand til å holde den nye vekten.

Så å si alle som blir overvektige vil ha en eller annen form for psykologiske problemer.

Men når du f eks ser deg rundt så er folk flest rett å slett uintelligente når det kommer til kosthold, se på f eks USA, over 60% er overvektige. Da vil det aldri bli sosialt akseptert å anmelde foreldre, det virker som om det å være overvektig er blitt den nye normalen, heldigvis er vi ikke der enda i Norge.

Men reflekterer man litt så skal det ikke mye til for å komme fram til at det å ernære barnet ditt på en slik måte kan tolkes som barnemishandling og derfor burde anmeldes.
Sist endret av Kailua; 24. februar 2016 kl. 15:39.
Mange her skriver at de synes overvekt hos barn er et tegn på omsorgsvikt, og det er jeg helt enig i. Når skolen melder til barnevernet er det jo helheten vi ser på, men overvekt er et av de vanlige symptomene på omsorgsvikt sammen med andre ting som dårlig tannhelse, for dårlige klær, for dårlig hygiene, feil kosthold osv. Kraftig overvekt er absolutt noe som får meg til å følge med og se etter andre tegn.
Sitat av Læreren Vis innlegg
Mange her skriver at de synes overvekt hos barn er et tegn på omsorgsvikt, og det er jeg helt enig i. Når skolen melder til barnevernet er det jo helheten vi ser på, men overvekt er et av de vanlige symptomene på omsorgsvikt sammen med andre ting som dårlig tannhelse, for dårlige klær, for dårlig hygiene, feil kosthold osv. Kraftig overvekt er absolutt noe som får meg til å følge med og se etter andre tegn.
Vis hele sitatet...
Bra. Synd du heller er unntaket enn regelen. Får ikke inntrykket av at overvekt er noen utbredt indikator for omsorgssvikt. Noe det så absolutt burde være.

Problemet med overvekt er utstrekningen av det. Alle kjenner noen som er overvektig, og alle som våger seg å angripe dem møter en mur av motstand og anklager. Husker jeg laget en gruppe på facebook som tok til orde for sanksjoner mot foreldre av overvektige. Fikk utallige støtteerklæringer, og over halvparten av dem unnskyldte seg samtidig for at dem ikke kunne stå inne for noe slikt offentlig.

FFS, selv statsministeren vår er jo en jævla julegris. Ikke rart det er håpløst å skulle angripe dem.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Bra. Synd du heller er unntaket enn regelen. Får ikke inntrykket av at overvekt er noen utbredt indikator for omsorgssvikt. Noe det så absolutt burde være.

Problemet med overvekt er utstrekningen av det. Alle kjenner noen som er overvektig, og alle som våger seg å angripe dem møter en mur av motstand og anklager. Husker jeg laget en gruppe på facebook som tok til orde for sanksjoner mot foreldre av overvektige. Fikk utallige støtteerklæringer, og over halvparten av dem unnskyldte seg samtidig for at dem ikke kunne stå inne for noe slikt offentlig.

FFS, selv statsministeren vår er jo en jævla julegris. Ikke rart det er håpløst å skulle angripe dem.
Vis hele sitatet...
Skulle glatt joina den gruppa (har du den fortsatt oppe?).
Hei på dere
Jeg har fulgt denne tråden siden starten, og jeg har tenkt for meg selv at jeg ikke burde skrive noe. Nå ser jeg at jeg må forklare dere litt om grunner til at barn e tjukke.
Selv har jeg to barn, en gutt og en jente. Begge to vokste opp med det samme kostholdet som bestod av grovt brød, hjemmelaget middag, frukt og grønnsaker og godteri kun på lørdag. Gutten min ble tynn som en strek og jenta ble mildt sagt tjukk. Hennes store matlyst kom som bivirkning av medisiner som hun var avhengig av. Det er ikke lett for en mor å nekte datteren sin en skive til eller en middagstallerken ekstra.
Da hun var ferdig med ungdomsskolen veide hun 105 kg, hun er 165 cm høy, så regn ut bmi selv.
Siden hun var plaget av vekten og selv ønsket å gå ned satte vi, hunn og jeg, i gang et slankeprosjekt. I løpet av ett og ett halvt år gikk hun ned til 75kg. Dette klarte hun fordi jeg stod for 90% av maten hun spiste, frokost, mat på skolen, middag og mellommåltid. Så lenge hun bodde hjemme klarte hunn å holde denne vekten. Hun brukte fremdeles medisinene, de må hunn ta livet ut.
Da hun flyttet for seg selv gikk hun opp til 93 kilo. Nå er det ingen som porsjonerer og velger den riktige maten lenger, men heldigvis har hun nå tatt tak i problemet og veier 85 kg nå. Det er mange som ikke vet hvor mange kalorier det er i en kaffelatte eller en brownies, dette må læres på samme måte som norsk og matematikk.
Ærlig tal så ville jeg blitt veldig lei meg dersom noe hadde kjeftet på mer utenfor McDonald'(tror vi har vært der max en gang i året) jeg som stod der med en tjukk jente og en syltynn gutt.
Nå er det mulig at jeg også er blitt påvirket av mitt fokus på sunn og vektreguleende mat. Jeg kan ikke spise noe uten å vite hvor mange kalorier det inneholder lenger. Når andre ser noe godt og fristende ser jeg fett og kilo.
Tenk dere litt om før dere kritiserer foreldre som har tjukke barn, det kan skyldes andre forhold enn daglige besøk på McDonals.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei på dere
Jeg har fulgt denne tråden siden starten, og jeg har tenkt for meg selv at jeg ikke burde skrive noe. Nå ser jeg at jeg må forklare dere litt om grunner til at barn e tjukke.
Selv har jeg to barn, en gutt og en jente. Begge to vokste opp med det samme kostholdet som bestod av grovt brød, hjemmelaget middag, frukt og grønnsaker og godteri kun på lørdag. Gutten min ble tynn som en strek og jenta ble mildt sagt tjukk. Hennes store matlyst kom som bivirkning av medisiner som hun var avhengig av. Det er ikke lett for en mor å nekte datteren sin en skive til eller en middagstallerken ekstra.
Da hun var ferdig med ungdomsskolen veide hun 105 kg, hun er 165 cm høy, så regn ut bmi selv.
Siden hun var plaget av vekten og selv ønsket å gå ned satte vi, hunn og jeg, i gang et slankeprosjekt. I løpet av ett og ett halvt år gikk hun ned til 75kg. Dette klarte hun fordi jeg stod for 90% av maten hun spiste, frokost, mat på skolen, middag og mellommåltid. Så lenge hun bodde hjemme klarte hunn å holde denne vekten. Hun brukte fremdeles medisinene, de må hunn ta livet ut.
Da hun flyttet for seg selv gikk hun opp til 93 kilo. Nå er det ingen som porsjonerer og velger den riktige maten lenger, men heldigvis har hun nå tatt tak i problemet og veier 85 kg nå. Det er mange som ikke vet hvor mange kalorier det er i en kaffelatte eller en brownies, dette må læres på samme måte som norsk og matematikk.
Ærlig tal så ville jeg blitt veldig lei meg dersom noe hadde kjeftet på mer utenfor McDonald'(tror vi har vært der max en gang i året) jeg som stod der med en tjukk jente og en syltynn gutt.
Nå er det mulig at jeg også er blitt påvirket av mitt fokus på sunn og vektreguleende mat. Jeg kan ikke spise noe uten å vite hvor mange kalorier det inneholder lenger. Når andre ser noe godt og fristende ser jeg fett og kilo.
Tenk dere litt om før dere kritiserer foreldre som har tjukke barn, det kan skyldes andre forhold enn daglige besøk på McDonals.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke kan stigmatisere folk fordi det finnes unntak fra regelen, hvem skal man da kunne stigmatisere?

Jeg er ikke for at borgere skal ta på seg et kollektiv mobbe-ansvar på McDonalds. Det jeg derimot er for er at noen tørr fortelle dem som generelt sett forsømmer sine barns kosthold at det de gjør er skadelig. At det er lov å ta den debatten uten å begå ikke bare politisk, men tilogmed sosialt selvmord. Det er rett og slett ikke lov i vårt samfunn å si at foreldre skal ta ansvar for barnas vekt.
Tykke mennesker er hærlige mennesker. Ikke alle gidder å gå på en evig slankekur. Man skal spise det man har lyst på.
Skal man stigmatisere, hvem har fått den oppgaven?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Skal man stigmatisere, hvem har fått den oppgaven?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Klart man skal. Er altfor mange mennesker i omløp til å holde styr på hvert eneste lille snøflak
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av fryatt Vis innlegg
Tykke mennesker er hærlige mennesker. Ikke alle gidder å gå på en evig slankekur. Man skal spise det man har lyst på.
Vis hele sitatet...
Tykke mennesker kan være kjempekule folk ja! Problemet er hvis en person er tykk, går og klager og sutrer over at han/hun er tykk, og fortsetter i samme rutiner som før med usunn mat og overforbruk av mat uten at de gidder å prøve et fnugg for å forandre det.

Men tjukke folk som aldri noensinne klager over at de er tjukk og virkelig er komfortabel med det? Peis på, det plager ikke meg akkurat selv om det ikke akkurat er sunt for personen, men så stikker jeg gjerne ut og drikker i helgene så jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt.

Tykke folk som gir matvanene sine over på barna sine skulle dog fått barna tatt fra seg. Skal man ha barn så burde man kanskje gi opp ekle fylla, narkotika og sinnssykt usunne matvaner før barnet ender opp som deg.
Sitat av fryatt Vis innlegg
Tykke mennesker er hærlige mennesker. Ikke alle gidder å gå på en evig slankekur. Man skal spise det man har lyst på.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig. Men så er det noe med å huske på at det er svært helseskadelig. Folk har blant annet barn og folk som bryr seg om dem i tillegg. Det utgjør også i dagens samfunn enorme kostnader for oss med gratis helsevesen. Blir litt det samme som å røyke, klart - du får lov, få blir sinte, men du burde ikke selv om nikotinet er godt, og det er en jobb å slutte.
Sitat av fryatt Vis innlegg
Tykke mennesker er hærlige mennesker. Ikke alle gidder å gå på en evig slankekur. Man skal spise det man har lyst på.
Vis hele sitatet...
Jeg syns ærlig talt at dette var en merkelig påstand. Kan jeg spørre hva du egentlig mener her? Hva har fysisk fremtoning med summen av de egenskapene som særmerker en person/enkeltmenneske som helhet sett fra psykologisk synsvinkel? For meg er det pussig å formulere seg slik, i alle fall. Det blir rett og slett feil å koble utseende og personlighet på denne måten. Jo da, man skal spise det en har lyst på. Men ikke hele tiden! Dette ville vært en utrolig destruktiv prosess, og det her er en tankegang som absolutt ikke burde oppfordres til. Hva tror du skjer med kroppen når du kun spiser nugatti hver dag, for eksempel? Moing Øystein Engen spiste dette til alle måltider. Blodprøver og fysiske øvelser viste at kostholdet hadde gitt ham en fysisk alder på 71 år (!) og et næringsinnhold i blodet som kan sammenlignes med narkomane og alkoholikere.

Evig slankekur? Man burde tenke på det som en del av livsstilen. En grunn til at mange ikke når målene sine er fordi de velger et kosthold/en plan de ikke klarer å følge. Men det er altså fullt mulig å bli varig slank uten å gå på slankekur. Det handler mye om å bare gjøre smarte valg i nærbutikken. Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet er viktig for både for kropp og velvære. Her handler det ikke bare om fysisk fremtoning! Det er mange grunner, og en av dem er at kroppen vår trenger ulike næringsstoffer. Maten vi spiser er drivstoffet for kroppen. Hvis man ikke får i seg de næringsstoffene kroppen trenger kan det føre til mye mer enn bare overvekt. Ta ulike sykdommer som diabetes, hjerte og kar sykdommer og kreft! Å ikke [COLOR="Red"]gidde[/COLOR] å ta vare på helsen sin er på ingen måte en unnskyldning eller noe å oppmuntre til. Dette var veldig lite gjennomtenkt, spør du meg.
Sist endret av Lucy In The Sky; 27. februar 2016 kl. 07:25.
Lucy å dra inn det eksempelet med han nugatti-spiseren er vel ikke helt relevant? Så ensporet kosthold er det nok veldig få overvektige som har.
Klart han hadde dårlige blodverdier, han spiste kun nugatti og brød. Han var vel ikke særlig fet engang om jeg husker rett?

Det er mange overvektige som spiser sunn mat, grønnsaker, fisk etc. Det vi kan kalle et normalt balansert kosthold. Men på toppen av det normale så har de kanskje problemer som reguleres med mat eller godteri. Og det er klart det hjelper ikke å spise fet fisk med grønnsaker til middag om en legger i seg masse sjokolade, potetgull og brus på kvelden.

Kjenner flere overvektige som er virkelig hyggelige mennesker. Vekta er deres problem. Ja det vil være trist om de skulle dø tidlig som følge av vekta men det er jo ikke sikkert de gjør. Og hvorfor skal jeg og du og andre bry oss om hvor mye disse overvektige veier, om de faktisk lever et greit og rikt liv til tross for sin vekt?

Husk noen er kort og godt bare er gourmaner. Og er skikkelig glad i mat. Uten at det ligger noe psykisk bak.
Sist endret av frtoretang; 27. februar 2016 kl. 18:44.
Jeg siktet til at han skrev "Spis det du har lyst på".
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av fryatt Vis innlegg
Tykke mennesker er hærlige mennesker. Ikke alle gidder å gå på en evig slankekur. Man skal spise det man har lyst på.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at man bør kunne spise det man har lyst på. Men man må passe på at man får i seg alle næringsstoffene man trenger, og så kan man tenke litt på mengden.

Eller trene som en tulling.
Sitat av fryatt Vis innlegg
Man skal spise det man har lyst på.
Vis hele sitatet...
Folk som spiser usunt vet ikke hva de går glipp av. Hvis du noen gang har prøvd å spise veldig sunt over en lengre periode, vil du oppdage hvor jævlig bra du føler deg. Direkte trist at folk flest er blitt så hektet på "instant gratifitacion" ved mat.
Jeg gikk fra å være en asosial surpomp, til å bli en utadvent og glad semi-vegetarianer som smiler fra øre til øre hver dag. Dropp potetgullet og spis en avokado istedet, og bytt ut pizza med bønne-salat.

Hadde alle blitt vegetarianere ville det blitt fred på jord.
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
Folk som spiser usunt vet ikke hva de går glipp av. Hvis du noen gang har prøvd å spise veldig sunt over en lengre periode, vil du oppdage hvor jævlig bra du føler deg. Direkte trist at folk flest er blitt så hektet på "instant gratifitacion" ved mat.
Jeg gikk fra å være en asosial surpomp, til å bli en utadvent og glad semi-vegetarianer som smiler fra øre til øre hver dag. Dropp potetgullet og spis en avokado istedet, og bytt ut pizza med bønne-salat.

Hadde alle blitt vegetarianere ville det blitt fred på jord.
Vis hele sitatet...
Et varier kosthold er viktig, men det er ingenting i kjøtt som gjør deg deprimert. Pizza er heller ikke noe spessielt usunt, men varierer jo etter fyll. Husk at ved mange livsstilendringer så feiltolker folk kausalitet og korrelasjon. Noe som fint kan stemme i dette tilfellet.

Det er mange som sier at det er så lett å gå ned i vekt med å bli vegetarianer. Sanneheten er nok heller det at har man først tatt det steget, så er man også mye mer opptatt av mat. Ikke minst er man motivert til å gå ned i vekt. Så tror man etterpå at det er fordi man sluttet å spise kjøtt....
Kan vi lage en kultur i norge hvor man kan be med seg tykke mennesker ut på tur uten at det aksepteres som total slakt av hvem de er? For jeg går endel på byfjellene i bergen og kjenner de inn og ut. Hvis jeg ser en som er feit. Kan jeg da spørre om de vil være med på tur uten at det er ett stort filosofisk slag hvor jeg liksom fordømmer deres livsstil. Sannheten er at jeg liker å være ute i solen og gjør gjerne mitt for at folk er sunnere. Jeg kan dra med meg 10 feitinger opp på fløyen i morgen ettermiddag om noen vil, og forresten gi juling til alle som prøver å le av det. Hvorfor er ikke det mulig og naturlig i dag, Nei vi vil ikke se tykke mennesker så de kan holde seg inne. Det er sånn den normale norske tankegangen er. Forbanna skam er hva det er. Hvis vi ikke vi kan alle bli enig om at alle kan prøve å gjøre livene sine bedre? Så hva helvetes faen er det vi driver med?
Nei du kan ikke bare gå bort til den første og beste feitingen du ser og invitere de på fjelltur, det bryter med god folkeskikk og kutyme. Om du velger å gjøre det, så ikke bli forundret om du får deg en lusing. Forsøk å sett deg i den andres sted, om du var feit og ute av form. Også kommer det en "liten sprettskjit i superform" og inviterer til fjelltur?

Tenker at de som er feite må nok begynne med små små skritt. En fjelltur der de ramler med hjerteinnfarkt, blodpropp eller slag er nok for hard åpning. Kanskje de i starten har nok med å gå to runder rundt huset. Eller en. Er ikke engang sikkert de klarer en runde rundt huset uten pause. Nå er det selvsagt ikke alle feite folk som er i dårlig form, men mange er det. Og det er jo helt naturlig. Ta på deg en ryggsekk og fyll den med 50-70 kilo. Så kan du forsøke å gå i trapper, ta et par runder rundt huset eller ta en tur på fløyen. Er ikke sikkert turen din blir så veldig lang da.

Når du vel forstår hvor skoen trykker så kan du engasjere deg i folkehelse for feitinger. Om du begynner helt i det små med små delmål for de feite så tror jeg helt sikkert du vil få med deg folk. Men de feite må ta valget selv. Du må gjerne lage en nettside, sende ut DM eller få spalteplass i lokalaviser eller på lokalradio hvor du informerer om tilbudet. Men for at du skal komme opp med en plan som virker så tror jeg du må skjønne hvor tungt faktisk er å drasse på 70-80 kilo overvekt eller kanskje ennå mer. Å få en feiting på 170 kilo opp fløyen skjer ikke første uka.
"Feiringer " er ikke en ensartet gruppe, synes denne betegnelsen blir litt feil.
Når jeg set en feit person tenker jeg at han kanskje ikke har det så bra av ulike grunner.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
"Feiringer " er ikke en ensartet gruppe, synes denne betegnelsen blir litt feil.
Når jeg set en feit person tenker jeg at han kanskje ikke har det så bra av ulike grunner.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...

Er helt enig, det forrige innlegget mitt må sees i kontekst av mine tidligere innlegg i denne tråden.
Det gir meg en viss hemmelig nytelse og tilfredshet i å se at jeg er bedre,større,sterkere og mer veltrent en folk og feite folk.

men nå er det "liksom" like usmakelig å være utrolig trent som å være helt ute av form. saken er vel heller at kanskje de mener de fortjener en del av kaka de også?...

trente folk får jo uten tvil de feite til å føle seg utrolig usikker på seg selv føle hardere på at det er noe "feil" med dem.

På samme måte at jeg henger ikke med smarte folk, fordi det skremmer meg og får meg til å innse hvor dum jeg er. Jeg skal ikke berike min kunnskap, jeg vil heller at folk skal fortelle meg at jeg er smart nok.

så nå endres konseptet om hva som er "greit/perfekt" og folk elsker det. fordi folk føler seg bedre.
Kroppsfokuset skal ingen ende ta, men heldigvis går Ole Ivars i bresjen for et helhetlig menneskesyn!
En får værra som en er da'n itte vart som en sku
Inni er vi like, både je og du
Vis hele sitatet...
Sitat av magnet Vis innlegg
Det gir meg en viss hemmelig nytelse og tilfredshet i å se at jeg er bedre,større,sterkere og mer veltrent en folk og feite folk.

men nå er det "liksom" like usmakelig å være utrolig trent som å være helt ute av form. saken er vel heller at kanskje de mener de fortjener en del av kaka de også?...

trente folk får jo uten tvil de feite til å føle seg utrolig usikker på seg selv føle hardere på at det er noe "feil" med dem.

På samme måte at jeg henger ikke med smarte folk, fordi det skremmer meg og får meg til å innse hvor dum jeg er. Jeg skal ikke berike min kunnskap, jeg vil heller at folk skal fortelle meg at jeg er smart nok.

så nå endres konseptet om hva som er "greit/perfekt" og folk elsker det. fordi folk føler seg bedre.
Vis hele sitatet...

Du "ser ned" på svake personligheter som ikke makter å sette seg mål og gjennomføre de, feks i forhold til trening.

Likevel så klarer du ikke gjøre noe med egne "shortcomings"? Du aksepterer at du ifølge deg selv er dum og og nekter å sette deg mål og jobbe for å bli en ennå bedre versjon av deg selv. Merkelig.

Du er altså ikke noe bedre enn de feite som har treningsvegring, da du selv har vegring mot å ta til deg ny kunnskap og lære nye ting.

Kanskje på tide på bli voksen? Ingen trenger å akseptere å være dum idag. Det er heller ikke på noen måte kult å være dum. Selv ikke sterk, veltrent og dum er bra.Disse bør du vurdere å bruke til noe positivt. Internett, biblioteket og MOOC.
Sist endret av frtoretang; 14. mars 2016 kl. 07:51.
Du skjønte åpenbart ikke poenget når jeg dro fram det om å være dum.

Det var egentlig ett eksempel til TS som lurer på hvorfor det kan framstilles slik så enkelt i media. Det jeg mener er at det handler innerst inne ikke så jævla mye om det fysiske utseende i seg selv, men heller istedet for å løpe til mål, så får man heller målet til å komme til seg selv, eller bare ikke møte opp i det hele tatt, pluss få stå på pallen itillegg. Do nothing, get results det er det det handler om.

Har jo aldri vært noen som reagerer på feite folk før de skal framstilles som stolt i media?

og nå har det jo blitt sånn, man fornærmer så jævlig om man krenker ned noen som står å er stolt over sin overvekt.
Det blir jo feil, overvekt er et problem og det er de som skal ta tak, ikke alle andre som skal akseptere. sånn helt EGENTLIG.
Sist endret av magnet; 14. mars 2016 kl. 10:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The lucky one
PairADice's Avatar
Det å gå inn for å harselere med eller trakkasere overvektige mennesker er i seg selv forkastelig. Alle har sine bakgrunner og problemer, og hvordan hvert enkelt individ takler dette er ingen andres sak (I utgangspunktet, men med forbehold).

Dette med fat/skinnyshaming er noe som har blitt langt mer sentralt i nyere tid med ankomsten av fitnessbølgen. Først skulle alle være fit as fuck, og deretter kom de som følte seg utilpasse med dette påståtte "presset" (Presset jeg selv mener de skaper i sitt eget hode ved å bli konfrontert av sine usikkerheter som de sikkert allerede sliter nok med) og påtok seg offerrollen og følte seg mobbet, før det deretter gikk videre til skinnyshaming og "Fat Pride" (Som jeg forestiller meg fungerer som en sterk forsvarsmekanisme; "Hvorfor endre på noe jeg er stolt av").

Og HER reagerer jeg. For selv om jeg, som jeg sier i starten, aksepterer at folk flest har sine demoner og håndteringsmetoder, er jeg sterkt i mot at noe som faktisk ER et helsemessig problem skal bli et samlingsbanner for mennesker som praktiserer en så sykelig form for hykleri. Dersom man skal følge logikken bak resonnementet til disse individene og ansamlingene er ikke veien lang fra "Fat Pride" til f.eks "Drunk Pride" etc.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Alle som har muligheten til å velge velger tynne jenter i god form. Trener selv 3 ganger i uken, gode karakterer, spiser sunt, snuser ikke og drikker ikke. Jeg er med en jente som trener hver dag, har en fantastisk kropp, gode karakterer, spiser sunt og holder seg unna alkohol. Virker for meg som at man som regel får en kvinnelig versjon av seg selv.

Når det gjelder fete kvinner er det som regel deres egen feil og det samme gjelder fete menn. Klarer ikke å ha noe medfølelse for de kvinnene som kommer ut i media og klager over kroppspresset. Kvinner velger vellykkede menn og vi velger etter utseende, og de har ingen problemer med å vrake mislykkede menn. Å trene noen ganger i uken og spise sunt er en liten prestasjon i forhold til hva menn må gå igjennom for å oppnå god nok status for en kvinne hva nå enn de innebærer. Forhåpentligvis slipper jeg å måtte synke så lavt at jeg ender opp med en fat-pride brud.
Folk bør ikke være stolte av det faktum at de er feite, jeg tror de fleste er enig om at det ikke er ideelt. Men man kan være stolt av seg selv og komfortabel med kroppen sin selv om man ikke er perfekt. Jeg tror det er det man prøver å få frem. Så hylles man fordi man våger å stå frem med sine svakheter, ikke fordi man er feit.

Det er intensjonen, og så bikker det over i å være så innmari selvfornøyd at man direkte eller indirekte kritiserer tynne folk for å være sykelige beinrangel og veltrente folk for å være kjipe personer som aldri skeier ut og nyter livet. Eller man havner på den ganske nedlatende galeien om at "alle er like pene". Det et jo ikke sant. Men man kan ha et fint liv og god selvtillit som mindre pen, og det finnes vel nok eksempler på pene, ulykkelige mennesker.

Jeg for min del er drittlei av kropper i media, enten det er photoshoppa modellkropper eller naturlige valkekropper. Fint for deg at du er fornøyd, men personlig driter jeg i hvordan magen din ser ut, og vil gjerne lese skikkelige nyheter.
Til Oops96, hva er det menn må gå i gjennom for å oppnå god nok status hos kvinner? Det høres svært merkelig ut for meg
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Til Oops96, hva er det menn må gå i gjennom for å oppnå god nok status hos kvinner? Det høres svært merkelig ut for meg
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...

Unngå å treffe kvinner som er oops96 kvinnelige versjon?

Personlig så misliker jeg grunne mennesker.
Sist endret av frtoretang; 5. april 2016 kl. 21:25.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Alle som har muligheten til å velge velger tynne jenter i god form.
Vis hele sitatet...
Jøss, her vil jeg ha kilder. Ville heller tatt den lubbene, intelligente, morsomme, dype, følelsesrike jenta fremfor den overfladiske, dumme, manipulerende tynne. Selv om de hadde et likt utgangspunkt ville fremdeles mange heller likt andre ting en den stereotypiske baben.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Klarer ikke å ha noe medfølelse for de kvinnene som kommer ut i media og klager over kroppspresset.
Vis hele sitatet...
Kroppspresset er jo såklart noe å klage på. En trenger ikke å klage over å være feit, selv om en klager over kroppspresset. Kanskje de gjør et bevisst valg på å være feit, fordi de heller velger å spise hva enn de vil å ikke trene fremfor å leve på en strict diet å trene.

Sitat av Oops96 Vis innlegg
Kvinner velger vellykkede menn og vi velger etter utseende, og de har ingen problemer med å vrake mislykkede menn.
Vis hele sitatet...
Denne generaliseringen gjelder kun de aller mest overfladiske menneskene i samfunnet og blir ofte brukt som en illustrasjon når noen forsøker å argumentere for at samfunnet vårt er stygt.

Jeg synes selv at det har gått for langt, men å holde helt med ene siden eller andre siden av denne saken er jo ekstremt trangsynt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vi vil ha tykke mennesker med inteligens og humor. Ikke tynne personer som er så sure og gretne. Tykke mennesker er så sprudlende og nesten alltid i godt humør. Men alle mennesker er verdifulle og ingen er bedre en andre. Heldigvis må ikke alle følge slankekurer som gjør folk bare dritsure.

Sitat av Obster Vis innlegg
Hva synes du om overvektige mødre/fedre som tar med de små overvektige ungene sine på McDonalds da?

For meg er at barnemishandling (ta deg selv som eksempel på en vanskelig oppvekst pga. det)

Foreldre som "tvangsforer" barn med junkfood ER mishandling.
Vis hele sitatet...
Folk må få gjøre som de vil. Ingen tvangsforer barna sine. Å gå på Burger King er helt legitimt og noe de fleste gjør. Ingen har vondt av en burger en gang i blant. Folk må spise burger med god samvittighet.
Sist endret av fryatt; 19. januar 2017 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rett før jul var jeg på kiel ferga sammen med noen venner av muttern, han ene som var med var overvektig.
Selv gadd han ikke gjøre noe med det fordi han mente at ''det var bare å ta en operasjon'' når han ble stor nok og
istedenfor å ta seg en øl med alle andre og kose seg, så satt han under hele turen på lugaren, utenom når han var i taxfree'n å kjøpte 2 bokser cola og 2 poser bamsemums som han lirte av seg at ''det ga han mer enn hva en øl eller 2 ville gjort''

Så at alle overvektige er sprudlene og i godt humør er bare tull.
Folk er forskjellige, uavhengig av om du er feit eller tynn så er humøret som det er.
Noen driter i at de er feite og lager heller litt morro ut av det.
Andre hater det og skal alltid være sure og grinete.
Det er flere hyggelige folk blant overvektige en blant de som er tynne og spiser som en mus. Ingen hater å være feit, men de er kanskje litt nedfor til tider. Stort sett er det hyggelige folk, og de må få spise og drikke det de ønsker, vi trenger ingen moralister.
Hvordan kan du vite at det er flere hyggelige blandt de overvektige i forhold til de som ikke er det?
Mange som også hater å være feite jo, ikke alle som er overvektige synes det er greit.
Noen av disse kan jo ikkenoe for det engang.
Mye av denne debatten stammer vel fra USA, der overvekt er et utrolig stort problem. Utviklingen i Norge er vel heller ikke positiv mtp overvekt / helse.

Syntes selv det hadde vært nyttig å få inn mer info om kosthold i skolen. Husker vi lagde mye sunn mat i heimkunnskap men vi fikk lite kunnskap om kosthold.

Har selv lært om kosthold på nettet via bodybuilding.com osv, der det er mye god informasjon. Men mange mennesker får informasjonen sin fra andre som feilinformerer dem eller går på en 10 ukers shake "diett" så rett tilbake til kostholdet de hadde og konkluderer med at dietten ikke funket siden de går opp i vekt igjen.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Hvordan kan du vite at det er flere hyggelige blandt de overvektige i forhold til de som ikke er det?
Mange som også hater å være feite jo, ikke alle som er overvektige synes det er greit.
Noen av disse kan jo ikkenoe for det engang.
Vis hele sitatet...
Har ikke du den erfaringen? Jeg snakker om min erfaring med overvektige. De er hyggelige har et positivt syn på livet. Det er ingen katastrofe å være overvektig. De har nå det vettet at de unner seg den maten de har lyst på. Andre spser så lite for å holde vekta, at de blir sure og gretne. Men selvsagt er det unntak. Jeg har selv strevd med overvekt i over tjue år, og har endel erfaringer. Jeg vet hva jeg snakker om.
Du sier ingenting om at det er din erfaring før nå, du sa at det er sånn.
Jeg kan ikke gjette meg frem til hva dine erfaringer er sånn helt uten videre.
Bedre å være tjukktrent enn tynnfeit

Frem til jeg var 18 (70/80 tallet) ble jeg mobbet fordi jeg var spinkel. Kleshengern og spikern var vanlige kallenavn. I godt voksen alder med sykdom som skaper søvproblemer, stoffskifteproblemer og mye annet så blir man sett ned på fordi man er overvektig selv om man spiser fornuftig og er trøtt hele dagen. Mye vann i kroppen og dårlig forbrenning selv med aktivitet.

Poenget er, slutt med det j. skeivfokuset på andre som ikke er som deg selv. Alle uten unntak klager på fremstilling av folk som er annerledes enn dem selv. Hadde du sjøl vært feit eller overvektig hadde man ikke løfta frem noe slik.

Er rimelig lei "herregud ikke mobb henne fordi hun har så perfekt kropp og store pupper og er stolt av det og viser det lisssom", "herregud de mobber meg fordi jeg er så fin". For så i neste setning si "det er greit å mobbe folk som er sjuke eller har andre plager eller sliter med fedme daglig selv om de gjør en innsats".

Jeg syklet forøvrig styrkeprøven for halvannet år siden.

Men har vært kronisk syk og småfeit i 15 år.

Har jobbet hele livet og siste 30 år i et ganske krevende yrke.
Sist endret av Carnivore; 19. januar 2017 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er det da *min erfaring* at folk som trener, spiser sunt og er i god form som regel har mye mer energi, bedre humør og er mer "sprudlende" enn de som ikke gjør det. Med tanke på endorfiner osv så er ikke det så veldig ulogisk eller rart heller.

Sitat av fryatt Vis innlegg
vi trenger ingen moralister.
Vis hele sitatet...
Nei, det har du rett i - så kanskje se over den forrige posten din igjen.
Sist endret av Neptunia; 19. januar 2017 kl. 21:53.
ArbeidsledigProletar
Altså. Dette blir rett og slett litt for dumt.
Denne "forherligelsen av fedme" finnes ikke. Det handler om aksept for at folk er forskjellige. INGEN ønsker å være feit!

Og gjør de det, hvorfor dømme dem så hardt? Må da vel være mulig å få rå over egen skjebne?
I tillegg er det mye lettere å gå ned i vekt om det faktisk er aksept for å være overvektig sånn at man kan bevege seg i det offentlige rom uten å møte folk som Mr. Magnificent her, som himler.
Hadde jeg sett innsiden av deg på gata hadde jeg også blitt kvalm og himla. Du skulle blitt dømt til en eksistens med paranoid sosial angst i min bok.


Sykt mange sneversynte her.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Nå er det da *min erfaring* at folk som trener, spiser sunt og er i god form som regel har mye mer energi, bedre humør og er mer "sprudlende" enn de som ikke gjør det. Med tanke på endorfiner osv så er ikke det så veldig ulogisk eller rart heller.



Nei, det har du rett i - så kanskje se over den forrige posten din igjen.
Vis hele sitatet...
Dette er rett og slett uvitenhet. Selvsagt føler man seg oppkvikket etter en treningsøkt, men det er mye tøffere å trene, du får mer betennelser du bruker lengre tid på restitusjon og effekten med endorfiner og dopamin er mye kortere. Ofte blir man også dårlig etter trening hvis man ikke passet på å holde seg lavt nok. Du må regne med perioder med feber og uforklarlig muskesvakhet og tidvis gå dager og uker med en betennelse i et senefeste eller ledd. I tillegg må du regne med at det minst dobbelt så hardt å gå ned i vekt fordi du har mange faktorer som jobber i mot deg.

Altså fryktelig mye uvitenhet ift. folk som er kronisk syke og har en del plager som følge av dette. Men det er jo akkurat slik uvitenhet ser ut. "Jeg tror jeg vet alt om alle andre og dermed har jeg rett i det jeg sier".
Sist endret av Carnivore; 20. januar 2017 kl. 00:15.