Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4136
Hei.

Laget meg en konto her i håp om å muligens kunne få et par tips eller bare starte en tråd/diskusjon om dette.

Er fan av Absinthe og drikkevarer generelt, men så har du dette kjekke problemet i Norge med alkohol over 60%. Det er mye bra fra 40 til 60% å få tak i hvis du ser vekk fra utgifter og avgifter med importering, men irriterer meg grønn (excuse the pun) at jeg ikke får bestilt noe av godsakene fra 60% og opp. Dette pga. variasjon og smak. Selv er jeg ikke fullt så fascinert av "Den Grønne Fe", men er sikkert de av dere som prøver å fremkalle den.

I forbindelse med det så kan jeg nevne med det samme for de som måtte lure at en amerikansk forsker mener absinthen som Hemingway og Van Gogh og andre slike Bohemer drakk på kan ha inneholdt så mye som 200-300 mg per kg Malurt/Artemisia Absinthium/Thujone. Absinthe ble jo som kjent lovlig igjen etter hundre år, men produsentene er selvfølgelig pålagt å følge loven som sier at 100 mg per kg Thujone er den øvre grensen. Uansett så tror jeg ikke dette er noe som får en til å hallusinere i høyeste grad. Hvis det er det en er ute etter så må en nok oppsøke LSD eller noe. Ikke at jeg har erfaring med det.

Det er noen svensker som startet opp virksomhet i 2012 og selger nå to forskjellige varianter (Verte og Blanche) på Systembolaget; Grön Opal og Vit Opal.

Er MEGET interessert i å prøve disse. Desverre så bor jeg på vestlandet. Er det noen som vet om Systembolaget sender til Norge? Grön Opal kan jeg bare glømme (i alle fall gjennom offisielle kanaler...) da den er på 72%, mens den andre er på 56%.

http://www.svenskabsint.se/index.php?p=varaprodukter

http://www.systembolaget.se/?searchquery=absinthe

Absente 55 som er å få tak i på polet har jeg selvfølelig prøvd flere ganger, som ikke er å forakte (inneholder for øvrig 10 mg per kg Malurt/Thujon). Père Kermann har jeg bare hørt elende om, så den har jeg bare styrt unna. Så har jeg prøvd tre andre varianter fra Sveits, Frankrike og Tjekkia som jeg bestilte fra utlandet. Alle var snadder, for å si det ganske kort.

Disse er:

Bairnsfather Bitter: http://www.absinthes.com/product_inf...products_id=66

François Guy: http://www.absinthes.com/product_inf...products_id=57

Kubler 53: http://www.alandia.de/absinthe/produ...Kubler-53.html

Kan forøvrig anbefale de to nettsidene for bestilling. Du har også en annen side som heter www.originalabsinthe.com, men de sender visstnok ikke lenger til Norge.

Hvis noen har prøvd en eller annen variant i utlandet eller har noe å legge til diskusjonen, så fyr løs!
For det første: Hvorfor skriver du ikke bare absint?? Istedet for å bruke det engelske navnet absinth, som er feil på norsk.

For det andre: Så er tujon et ganske giftig stoff, som kan gi skikkelig oppkast, kramper, nyre-, lerver- og hjerteskade, og i verste fall død av sirkulasjons- (hjertet slutter å slå) og/eller respirasjonssvikt (slutter å puste), i store doser. Altså det er ikke noe å leke med.

For det tredje: Artemisisa absintum er det vitenskapelige (latinske) navnet på malurt. malurt er viltvoksende mange steder i Norge. Ellers så er tujon et giftstoff, som det er litt av i malurt. Så hvis en absint inneholder 100 mg tujon, må den inneholde mye mer malurtekstrakt! Da malurt aldri kan inneholde 100% tujon!

For det fjerde: Jeg selv har også smakt tsjekkisk absint, som var på 85%. Jeg synes dette var veldig godt, og jeg savner dette litt. Men dette er ikke akkurat en drikk for fest og fyll! Dette er bare for litt godsmak en sjelden gang i blant, etter min mening.
Og jeg har god forståelse, hvorfor vi har så strenge alkoholregler vi har!.. Så jeg vil heller ikke klage på dette.
Trådstarter
4 1
Joda, kan godt skrive Absint! Du har et bittelite poeng der.

Når det gjelder punkt to og tre så var jeg klar over det for min del, men fint at du tok det opp. Bra fakta det altså. Men nå er det ikke sånn at en dør av noen drinker med absint i ny og ne. Det er mye som er skadelig når det er høyt konsentrert og/eller i store mengder.

Også er jeg enig i at dette ikke er noe en drikker hver dag nei. Det gjelder alkohol generelt mener jeg. En må bruke hodet. Det sier seg selv. Personlig drar jeg ikke med meg sprit på fest. Enten det måtte være whisky eller absint eller hva det måtte vær. Det er noe jeg koser meg med hjemme, og ikke for mye der heller! Det er kvalitet og ikke kvantitet som gjelder for min del. Jeg kjøper mye heller dyrt øl for smakens skyld enn litervis med vanlig pils f.eks. Andre gjør kanskje noe annet og det er helt greit, men det er hva jeg gjør.

Jeg forstår også hvorfor vi har de alkohol lovene vi har. Men det gjør det ikke mindre irriterende for oss andre som ikke drikker som kameler.

Men nå var det ikke først og fremst politikk denne tråden skulle handle om.

Husker du navnet på absinten du hadde forresten?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Herregud jeg er pisslei folk som tror at Absint gir hallusinasjoner osv. Om man forklarer at det faktisk ikke er faktum så kommer alltid den samme historien "nei her i Norge gjør den ikke det, men jeg/en kompis/pappa var i *land* og drakk og ble totalvrak og kunne se grønne feer". Det er ikke spesielt rart at du ble totalvrak om du drikker 60%+ som om det var coctails.

Bare en liten rant. Det virker som at begge her inne er på min side i saken.
Jeg shottet noe 70% eller kanskje 80%, husker ikke, en gang. Utrolig godt, ikke verre enn å shotte 40% spør du meg, hvis du har teknikken inne. Husker ikke hva den heter, men hvis du gir meg noen dager kanskje jeg kan finne det ut. Har liten tro på at flasken er litt drukket opp.
Jeg smakte en stram absint en gang. Om jeg husker rett så hadde den en type anis/lakrissmak. Er dette felles for alle absinter? Jeg er whiskyens mann og har ikke peiling på absint. Benytter derfor muligheten til å få svar i denne tråden.
Fant ut en gang at hvis du har pussa tenna/rensa kjeften før du drikker absint, så blir det mye verre å få ned.

Men absint er godt. Artig med noen forslag. Enig i at det er en drikk for litt forsiktig nytelse, kanskje en shot eller to i løpet av en kveld. Man merker at man blir fullere når man drikker den.
Drikke med 80% alkohol for nytelse? Er du nordlending, eller? Skyll ned driten fort som faen og ha et glass vann stående i tilfelle.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Drikke med 80% alkohol for nytelse? Er du nordlending, eller? Skyll ned driten fort som faen og ha et glass vann stående i tilfelle.
Vis hele sitatet...
Skal man ikke egentlig varme opp en sukkerbit slik at man får blandet inn en sukkerlake og at den blir mer rund? Men jeg må si (jeg er ikke fra nord), etter å ha drukket absint som var ca 80% var jeg overrasket over hvor "lite sterkt" det faktisk var. Det var jo stramt, men jeg hadde trodd det var verre. Det var spennende smaker!
Jeg syns smaken er virkelig god. Det er som å drikke flytende, ren lakris. Enig med Jurgens uttalelser.
Ja jeg også synes det ikke var så ille med tanke på at det var 80%. Var ikke noe verre enn å shotte en jäger. Men nytelse vil jeg ikke akkurat kalle det.

Merk: Jeg er ikke noe stor på shotting av alkohol.
Jaja selv er jeg glad brennevin. Også i Rom, i alle valører. Men drakk engang noe jævelskap som holdt 80% som heter Stroh Rom. Smaker som et helvete. Det er 80 % sprit men 100% ren gift. Aldri mer.
Sist endret av frtoretang; 25. juni 2015 kl. 16:19.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Herregud jeg er pisslei(...)Det er ikke spesielt rart at du ble totalvrak om du drikker 60%+ som om det var coctails.
Vis hele sitatet...
Mnjæ. Det er tvilsomt at du finner det på ''offisielle'' utsalgssteder som butikker og liquor stores. Det er en fordel å kjenne folk. Hint: det er ikke tilsatt grønnfarge. Dessverre kan jeg ikke si noe om innhold da det hele var... meget hjemmelaget. Men fine rosa sløyfer og greier...

Til TS:
Har du sett på disse? http://tempusfugitspirits.com/absinthes
Jeg drakk en del klassisk trøndersk heimert i tenåra, og tør absolutt påstå at jeg oppnådde noe som sikkert kan minne om hallusinasjoner av det.
Av absinten jeg har drukket har jeg stort sett hatt lignende opplevelser, og jeg tror med hånden på hjertet, eller fingeren i halsen i det tilfellet her, at det bare skyldes høy alkoholprosent. Forøvrig syntes jeg absolutt alle variantene smakte jævlig... Men det er nå meg.
Har drukket endel "heimert" jeg og men aldri opplevd halliser. Har blacket flere ganger men aldri fått halliser. For noen år siden på festival så ble det drukket så mye av sorten over flere dager at jeg fikk en slags noia, trodde folk var ute etter meg. Tror det kom av styrken på spriten. Aldri opplevd noe slikt verken før eller siden.
Nå er det vel på sin plass å nevne at hallusinasjoner er et ganske bredt begrep og at det ikke trenger å dreie seg om stereotypisk trippy opplegg her da.
Har lagd absint på teknisk sprit (typ 90% legesprit) og hjemmedyrket malurt mange ganger. Lakris-smaken kommer an på hvor mye anis du putter oppi. Malurtinnholdet i absint er ganske lite da det smaker så usannsynlig bittert at det skal ganske lite til for at det blir udrikkelig. Hallusinasjonene som bohemene påberopte seg var nok et resultat av delir og et ganske kjipt tilfelle av alkoholisme.
Trådstarter
4 1
Tydelig at interessen er tilstede her.

Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Jeg smakte en stram absint en gang. Om jeg husker rett så hadde den en type anis/lakrissmak. Er dette felles for alle absinter? Jeg er whiskyens mann og har ikke peiling på absint. Benytter derfor muligheten til å få svar i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Skal man ikke egentlig varme opp en sukkerbit slik at man får blandet inn en sukkerlake og at den blir mer rund? Men jeg må si (jeg er ikke fra nord), etter å ha drukket absint som var ca 80% var jeg overrasket over hvor "lite sterkt" det faktisk var. Det var jo stramt, men jeg hadde trodd det var verre. Det var spennende smaker!
Vis hele sitatet...
De fleste har det. Slik jeg forstår det så lages absint tradisjonelt av malurt, grønn anis og fennikel. Men dette varierer ganske betraktelig, da det kun er Sveits som har en satt definisjon på hva som kan kalles absint.

Hvis du er fan av "livets vann" så kan jeg varmt anbefale ralfystuff på youtube, hvis du ikke allerede er en tilhenger da. Omtrent alt jeg vet om whisky har jeg lært derfra. Han tar også for seg andre typer brennevin og drikkevarer i ny og ne.

https://www.youtube.com/user/ralfystuff/featured

Er ingen fasitsvar på hvordan man drikker absint. Men selv liker jeg best "gamlemåten" med et tradisjonelt glass og skjei, hvis den trenger sukker. Absente 55 f.eks. er allerede tilsatt sukker. Veldig dominant på anis og sukker husker jeg i forhold til f.eks. Bairnsfather Bitter. Som navnet tilsier så var den veldig bitter (og god). Blir nok ikke siste gangen jeg bestiller den.

Sitat av superfuzz Vis innlegg
Har lagd absint på teknisk sprit (typ 90% legesprit) og hjemmedyrket malurt mange ganger. Lakris-smaken kommer an på hvor mye anis du putter oppi. Malurtinnholdet i absint er ganske lite da det smaker så usannsynlig bittert at det skal ganske lite til for at det blir udrikkelig. Hallusinasjonene som bohemene påberopte seg var nok et resultat av delir og et ganske kjipt tilfelle av alkoholisme.
Vis hele sitatet...
Sant det. Var jo mye alkoholmisbruk den gang, så var det da absinten som ble syndebukken. Med en god dose lobbyvirksomhet fra vinforeningen. Men produksjonen skal ha fortsatt i Spania der den ikke ble ulovlig, og i Sveits i blank utgave som var lettere å skjule.

En gang kommer jeg til å skaffe meg et drivhus. Stor fare for at det kommer til å inneholde noe malurt ja. Det kan vel bestilles fra både innland og utland fra folk som driver med sånt? Har faktisk sett mange snodige vekster på mine ferder i naturen, men satser heller på å bestille frø tror jeg. Bedre oddsen litt.
Sist endret av BananaBurton; 26. juni 2015 kl. 01:11.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg fikk noe sinnsyk tjekkisk absint for en stund siden, drakk som en helt helt til veggen løsna fra veggen å kom mot meg i 200km. Jeg var sikker på at dette var absint'n sin skyld. Men det samme skjedde etter en liter med 60% whisky