Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 11605
Jeg leiger en leilighet, og har varmluftpumpe installert her. Det følger med en kontroll.
Ikke faen om den vil gi meg varme i leiligheten, og lurer på hva funksjoner jeg gjør feil.

Bilde av kontrollen min slik den står nå:
http://i.imgur.com/aOQL7Ey.jpg

Har prøvt med 25C for å se om det kommer varm luft etterhvert, men ikke faen.
Det kommer luft, men den er kjølig hele veien så den gjør bare verre en til hjelp

Hva skal/kan jeg trykke på for å få denne pumpa til å faktisk skyte inn varme her?

Edit: Prøvt å finne bruksanvisning til denne på nett, men finner bare nederlansk.

Her er bilde av selve pumpen om det er til noe hjelp:
http://i.imgur.com/5CjNeC1.jpg

Ser den blinker av og til timeren (oransj farge) så kan det være her problemet ligger?

Det var ingen som hadde tips altså? Ganske så irriterende opplegg!
Sist endret av Obster; 22. september 2014 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
har du brukt den som aircondition i sommer? er noen innstillinger på fjernkontrollen så du kan stille den til å blåse varmt igjen, men umulig for meg å vite uten å ha kontrollen forran meg.. prøv deg litt fram på mode knappen på kontrollen det jheg gjorde når jeg brukte min som cooler i sommer
Bla igjennom mulige modus med "mode" knappen, og se hvilke alternativer du har.
Det ser da ut som om den allerede står på "heat" funksjon, så da kan det være feil i termostaten, eller i selve varmepumpa.
Vet du noe om termostaten sitter i selve inne-enheten til pumpa, eller om den sitter i fjernkontrollen? Det kan ha litt å si i forhold til hvordan temperaturen føles.
Jeg regner med at du har en fordamper/kondensator som står utenfor huset ditt, det du kan prøve på er å åpne den på toppen og se inni om du ser en 4 veis ventil som sitter inni. ( skal være en sylinder form på 10 ish cm i kobber med 4 rør, 3 i bunnen og 1 på toppen. når du har funnet den så slår du på varmepumpen og stiller den inn på det varmeste. deretter finner du noe verktøy ala skrutrekker og slår/kakker litt på selve 4 veis ventilen fordi den kan ha satt seg fast.

Vis ikke dette fungerer så kan det hende den ventilen er defekt, men jeg garanterer ikke noe, lykke til
Har du prøvd å la den stå og blåse kaldt en stund? min varmepumpe gjør også dette en sjelden gang... blåser kaldt som f .. en stund før den begynner å blåse varmt.. trudde selv at det var noe galt men den men det var visst sånn det skulle være.. husker ikke hvorfor.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tipper det må fylles på gass... Normalt på både biler og varmepumper, varierer på merke og hvor flink montøren har vært hvor ofte dette må gjøres. Personlig har jeg opplevd varmepumper som går like godt etter 10 år, men også varmepumper hvor gassen har lekket ut på under et år.
Hei.
At den driver å blinker på timeren kan indikere feil på pumpen. Tell antall blink, og ring en kjølemontør som leverer dette merket. Kan være flere grunner til at den ikke virker, så det er umulig å vite hva som faktisk er feil med den.

det kan være 3-veis ventilen som henger etter en lang og varm sommer. Beste måten å løse opp denne er med en magnet. dette er ikke noe du bør drive med selv, da du bør kjenne pumpen godt før du begynner å feilsøke/reparere.
Anbefaler deg og ta kontakt med huseieren, du skal jo ikke bruke tid/penger med å fikse sånt, det er utleieren.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Problem fikset.

Tro det eller ei, men trikset var å slå av sikringen i sikringsskapet som er rettet til varmepumpa, og deretter slå den på igjen. Det tok altså 2 sekunder å fikse problemet
Jeg synes fremdeles det er rart, for det var ikke slik at sikringen hadde gått. Varmepumpa har nok "hengt seg opp".
Første bud i feilsøking: Har du skrudd av og på igjen?

Vi hadde problem med at pumpen gikk på maks effekt uansett hvor mye vi trykte på kontrolleren. Skrudde den av og på igjen og da funket den normalt.