Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 919
Kjøpte min gaming PC i desember 2012, og føler det er på tide at jeg oppgraderer enkelte komponenter. Problemet mitt er at dere kan dette bedre en meg, så jeg legger ut det jeg har.
Håper dere kan fortelle meg hva jeg bør oppgradere, hva jeg bør oppgradere til og hvorfor.

Intel Core i7 3770k
Kingston DDR3 HyperX 16GB
GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA
AX 650W
Seagate Barracuda® 2TB
Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

Har ikke et spesielt budsjett, men trenger ikke å være det beste av det beste.
Gamer hovedsakelig BF4, men vil være forberedt på nye titler som kommer ut fremover.
Sitat av Obster Vis innlegg
Kjøpte min gaming PC i desember 2012, og føler det er på tide at jeg oppgraderer enkelte komponenter. Problemet mitt er at dere kan dette bedre en meg, så jeg legger ut det jeg har.
Håper dere kan fortelle meg hva jeg bør oppgradere, hva jeg bør oppgradere til og hvorfor.

Intel Core i7 3770k
Kingston DDR3 HyperX 16GB
GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA
AX 650W
Seagate Barracuda® 2TB
Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

Har ikke et spesielt budsjett, men trenger ikke å være det beste av det beste.
Gamer hovedsakelig BF4, men vil være forberedt på nye titler som kommer ut fremover.
Vis hele sitatet...
Du kan vel gå for nyere prosessor og GPU om det kniper på ? 780TI kansje, og nyere I7. er vel ikke så mye og bytte ut sann sett. Du kan jo kansje få tak i en 680 til og så få deg litt større strømforsyning, har ikke peiling på SLI/crossfire så om du trenger det vet jeg ikke.
Bytt strømforsyner. (Grunn: Ser ut til å være litt liten til ditt oppsett.)
Kjøp deg et 680 kort til eller bytt til 2stk 780 kort.
Vet ikke om du har gjort det, men du kan clokke prosessoren din, men husk hastigheten på rammen må tilpasses.
Evt sjekk om du kan kjøpe deg en skjerm med Gsync hvis du ikke har det, da flyter alt mye lettere og bedre. (Asus har disse)
Sitat av Kermit80 Vis innlegg
Bytt strømforsyner. (Grunn: Ser ut til å være litt liten til ditt oppsett.)
Kjøp deg et 680 kort til eller bytt til 2stk 780 kort.
Vet ikke om du har gjort det, men du kan clokke prosessoren din, men husk hastigheten på rammen må tilpasses.
Evt sjekk om du kan kjøpe deg en skjerm med Gsync hvis du ikke har det, da flyter alt mye lettere og bedre. (Asus har disse)
Vis hele sitatet...
Man trenger vel neppe 2 780 kort til bf4 gaming. 780TI eller en vanelig 780 burde holde lenge.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Man trenger vel neppe 2 780 kort til bf4 gaming. 780TI eller en vanelig 780 burde holde lenge.
Vis hele sitatet...
Hvis han vil være forberett på nyere spill så kan dette lønne seg.
Jeg sitter med et GTX680 CU II TOP kort,(et av de desidert raskeste 680 kortene i værden) dette kortet alene klarer ikke å drive BF4 helt smertefritt hvis jeg kjører alt på fult.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kermit80 Vis innlegg
Vet ikke om du har gjort det, men du kan clokke prosessoren din, men husk hastigheten på rammen må tilpasses.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forsto det kan jeg ikke overklokke min datamaskin grunnet hovedkortet som jeg kjøpte. Ikke at jeg har peiling på overklokking heller

Hovedkort:
MSI B75MA-P45, Socket-1155
https://www.komplett.no/msi-b75ma-p4...et-1155/749862

Burde jeg oppgradere dette billige hovedkortet? Har aldri skjønt vitsen med hvorfor jeg trenger et dyrere, i og med at lyden og slikt er nok for meg slik det er.

Edit: Tips/Link til en bra strømforsyning?

Sitat av Kermit80 Vis innlegg
Evt sjekk om du kan kjøpe deg en skjerm med Gsync hvis du ikke har det, da flyter alt mye lettere og bedre. (Asus har disse)
Vis hele sitatet...
Skjermen min er bra nok føler jeg. Har denne:
https://www.komplett.no/benq-24-3d-led-xl2411t/767207
Sist endret av Obster; 7. september 2014 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kermit80 Vis innlegg
Hvis han vil være forberett på nyere spill så kan dette lønne seg.
Jeg sitter med et GTX680 CU II TOP kort,(et av de desidert raskeste 680 kortene i værden) dette kortet alene klarer ikke å drive BF4 helt smertefritt hvis jeg kjører alt på fult.
Vis hele sitatet...
Kjører du ren ultra setting i BF4 blir bildet ganske så grøtete, så hvorfor kjøre på fullt egentlig? En må jo justere ned ett par ting uansett. Nå kjøper en seg ikke 2 gtx 780 kort. Nå venter en til gtx 980 kommer senere denne mnd...

Sitat av Obster Vis innlegg
Slik jeg forsto det kan jeg ikke overklokke min datamaskin grunnet hovedkortet som jeg kjøpte. Ikke at jeg har peiling på overklokking heller

Hovedkort:
MSI B75MA-P45, Socket-1155
https://www.komplett.no/msi-b75ma-p4...et-1155/749862

Burde jeg oppgradere dette billige hovedkortet? Har aldri skjønt vitsen med hvorfor jeg trenger et dyrere, i og med at lyden og slikt er nok for meg slik det er.

Edit: Tips/Link til en bra strømforsyning?



Skjermen min er bra nok føler jeg. Har denne:
https://www.komplett.no/benq-24-3d-led-xl2411t/767207
Vis hele sitatet...
Hva sliter du med egentlig? Eller hva er det du ikke er fornøyd med i systemet ditt? Dette er det jo du som merker, siden det er du som bruker maskinen? Vil ikke anbefale deg og oppgradere noe som helst før du merker at den ikke tilfredsstiller dine krav.

Men det du kan gjøre er å følge med på brukt markedet og se om det selges z77 hovedkort der, til en rimelig penge (mener da rundt 500-lappen, helst 4 )

Den dagen du får 2 skjermkort i maskinen, (noe jeg helst ikke anbefaler), så kan en begynne å titte etter ny strømforsyning. Den du har holder i massevis ennå. Helt ærlig ser jeg at du har en ganske så ålreit pc.

Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Du kan vel gå for nyere prosessor
Vis hele sitatet...
Forskjellen i spill er minimal og det lønner seg ikke.

Sitat av Obster Vis innlegg
i og med at lyden og slikt er nok for meg slik det er
Vis hele sitatet...
Måtte bare dra frem den setningen her. Før den samme tankegangen over til resten av systemet også
Sist endret av sweem; 7. september 2014 kl. 14:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sweem, gidder ikke komentere alt du sier her, er enig i at han bør finne et billig hovedkort på nettet, men strømforsyneren er litt liten uansett...(Husk SFen er hjerte i pc din, dårlig hjerte dårlig funk..Gidder ikke gå noe dypere en dette, den er litt for liten..)
BF4 blir ikke grøtete hvis du har skikkelig utstyr når du kjører alt på fult, dette er bare tull.

SLI er ikke noe prob lengre, så det er bare å teste ut hvis du finner et ok GTX680 kort til hvis du kjøper nytt HK.(husk at hvis du kjøper en annen type en den du har så vil skjermkortene kun fungere etter det som er dårligst av de to)
Prosessorne til Intel som er K merket er for OC så du bør se etter et nytt HK Asus sine har en veldig enkel OC innebygget så den justerer nesten alt selv uten at noe går i stykker.
Lykke til

Skal innrømme at jeg tydligvis ikke har fulgt helt med i timen, har ventet på nye kort nå, men viste ikke når de skal komme ut.
650watt holder i lange baner. Denne videoen av JayzTwoCents på youtube viser at et ganske highend system med et skjermkort bruker under 400 watt på max load (jeg gidder ikke å se videoen igjen for å finne nøyaktig tall). AX 650 er dessuten av høy kvalitet (test), så denne holder.

Ellers treffer sweem spikeren midt på hodet. Å kjøpe et enkelt skjermkort av typen 780 eller 780ti er nok den beste oppgraderingen du kan gjøre, sammen med en ren installasjon av windows. Men som sweem også nevner, det kommer en ny generasjon skjermkort snart.

Legger ved en ekstra video som viser at CPU-en er mer enn kraftig nok til at det ikke er nødvendig å bytte den.
https://www.youtube.com/watch?v=DAgpvWc4VBM
Sitat av Kermit80 Vis innlegg
Sweem, gidder ikke komentere alt du sier her, er enig i at han bør finne et billig hovedkort på nettet, men strømforsyneren er litt liten uansett...(Husk SFen er hjerte i pc din, dårlig hjerte dårlig funk..Gidder ikke gå noe dypere en dette, den er litt for liten..)
BF4 blir ikke grøtete hvis du har skikkelig utstyr når du kjører alt på fult, dette er bare tull.

SLI er ikke noe prob lengre, så det er bare å teste ut hvis du finner et ok GTX680 kort til hvis du kjøper nytt HK.(husk at hvis du kjøper en annen type en den du har så vil skjermkortene kun fungere etter det som er dårligst av de to)
Prosessorne til Intel som er K merket er for OC så du bør se etter et nytt HK Asus sine har en veldig enkel OC innebygget så den justerer nesten alt selv uten at noe går i stykker.
Lykke til

Skal innrømme at jeg tydligvis ikke har fulgt helt med i timen, har ventet på nye kort nå, men viste ikke når de skal komme ut.
Vis hele sitatet...
I stedet for å avfeie mine påstander får du sjekke fakta først selv.

1.
Sjekk ut den PSU'en før du kommenterer den. Der har du hjertet i bygget som du prater om. Ikke kom til meg og belær meg når det kommer til PSU'er. Har en hel haug jeg kunne anbefalt hvis det var så om å gjøre, (sjekk gjerne mine tidligere poster), men det er en grunn til at jeg IKKE har gjort det denne gangen her.

2.
Prøv å skru av antialiasing post og motion blur i BF4 og se på bildet. Søk gjerne dette opp på nett også. Legg gjerne ut hvilken erfaring du fikk med det her.

3.
Det er problemer med SLI, om en vil innse det eller ikke. Gtx780/ti eller gtx980 vil holde lenger. Den dagen en ikke er fornøyd med det har en mulighet til å kjøpe seg ett til, men vil heller anbefale og selge og kjøpe det nye som har kommet ut, hvis ytelsen forsvarer det.

4.
Nå er det ikke noe eget ved Asus sine hovedkort. Beste måten at ting skal gå i stykker på er å bruke automatisk overklokkings-funksjoner. Anbefaler å gjøre dette selv manuelt.


Det som er så merkelig er at jeg kan spille BF4, (alle modus), med en 4670k, stock, og overklokket, uten problem. Om jeg vil kan jeg også hive inn ett skjermkort til (r9 290) på en 760w PSU. Blir litt dårlig inni meg når jeg leser tråden her og ser forslag som til slutt ender med å bytte ut så å si alt av innmaten. Dette i en maskin som er ganske så bra. Poenget må vel være å bli fornøyd med det en har til slutt?

Det jeg ville gjort her, og rikker meg ikke fra det , er at jeg hadde solgt 680 kortet når gtx980 er blitt lansert og kjøpt meg det. Puttet det i maskinen og sett om jeg ble fornøyd. Er en ikke fornøyd da ser en etter ett billig hovedkort, (brukt/demovare), og klokket cpu littegrann. Skjermkortet vet jeg TS kommer til å bli fornøyd med, og han kan ha dette leeeenge.

La oss si da at gtx980 kanskje har lavere produksjons kostnader gtx780/ti) og lavere strømforbruk, (på høyde med gtx760 f.eks), og yter på 780ti nivå med en utsalgspris rundt 4000kr... Vi får vente å se, men tror ikke det er så langt unna sannheten. Økonomisk sett lønner det seg uansett å kjøpe gtx980. Det har en høyere verdi i kjøper's øyne og er en klar fordel når/hvis det skal selges. Topp kortene koster ikke meg mer enn ca. rundt 1000kr+/- for hver gang jeg bytter de ut. Slik sett er det enkelt å se hva en får best ytelse av og hva som lønner seg...
Sist endret av sweem; 8. september 2014 kl. 12:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.