Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 10061
Hei!

Har fått tilbud av jobben å brøyte i vinter som kommer, og lurer på om noen her har noen erfaringer? Hvordan er slikt betalt?

Jeg har 3 års erfaring som tippbilsjåfør, både på 3 og 4 akslet bil. Har aldri brøytet før, og jeg blir litt smånervøs med tanke på skadepotensialet man har om uhellet er ute.. Bor foresten på vestlandet, så det er ikke her det er mest snø om vinteren
Sist endret av mr.roundtree; 26. august 2014 kl. 17:43. Grunn: skrivefeil
Har ingen erfaring. Men kan vel fort bli ukurante og lange arbeidsdager.
Hva gjør du når det ikke noe snø å brøyte?
Brøytet forrige sesong. Lange dager, ingen kjøre og hviletidsbestemmelser og vakt. Pass på at du får skikkelig lønn, og skikkelig vakttillegg. En grei lønn å legge seg på om det er lastebil er rundt 300 i timen på dag og 4-500 på natt, avhengig av hvem du skal kjøre for.

Salting er jo det mye av her på vestlandet.. Jeg kjørte selv i Bergen vest og omegn.

Skadepotensialet er hva du gjør det til selv. Plogen går jo i flytestilling og det tar deg ett par timer å komme inn i hele greien med litt opplæring :-)
Kronisk irritert
mr.roundtree's Avatar
Trådstarter
takk for svar Ukurante dager passer meg utmerket, jeg er bare en sjel og en skjorte, og bikkjen er fast inventar i bilen fra før. Satser på at betalingen også er bedre.

Når man ikke brøyter er man vel på vakt, eller så jobber man som vanlig?

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Brøytet forrige sesong. Lange dager, ingen kjøre og hviletidsbestemmelser og vakt. Pass på at du får skikkelig lønn, og skikkelig vakttillegg. En grei lønn å legge seg på om det er lastebil er rundt 300 i timen på dag og 4-500 på natt, avhengig av hvem du skal kjøre for.

Salting er jo det mye av her på vestlandet.. Jeg kjørte selv i Bergen vest og omegn.

Skadepotensialet er hva du gjør det til selv. Plogen går jo i flytestilling og det tar deg ett par timer å komme inn i hele greien med litt opplæring :-)
Vis hele sitatet...

Høres bra ut, er det noen spesiell grunn til at man har den timelønnen akkurat på brøytingen? Og hva er ett ok vakttilegg? Ligger like over 200 i timen nå, bruker man gjerne egne avtaler for brøyting?

Kjekt å ha noe å komme med når jeg skal snakke med arbeidsgiver, så jeg ikke blir lurt trillrundt Setter pris på tilbakemeldingen
Sist endret av mr.roundtree; 26. august 2014 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kule er at du får betalt når det ikke snør og kan ligge hjemme og sove - og få betalt.
Har ingen kilder.En jeg gikk i lære med bodde med en pakistaner som var brøytesjåfør.
Hvis du først skal brøyte pga pengene, så bør du i så fall prøve å få brøyte på landets mange flyplasser.. Da sover du riktignok på jobb og ikke hjemme, men betalingen er mye, mye bedre..

For ikke å snakke om at brøytebilene på de større flyplassene er i en helt annen klasse når det kommer til komfort og effektivitet enn bygdetraktorene på vestlandet, og du får kjøre ilag med andre (i formasjon)..

http://stuckattheairport.com/wp-content/uploads/2011/01/Denver_B_Denver-Airportsnowremovalequipment-500x333.jpg
http://media.internationalairportreview.com/wp-content/uploads/Snow-Equipment.jpg
Sist endret av JohnMichael; 26. august 2014 kl. 21:00.
Blir vel mye nattjobbing er det so slår meg. Begynner det å snø kl. 2, så må det brøytes. Synes ofte det snør mest om natta også.
Folk som skal på jobb i 5-6-tida må jo få brukt veien.