Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3266
Helt fra jeg var en liten gutt har jeg likt og skrive. Fra 1-7 klasse skrev jeg veldig mange mørke historier, og lærerne mine kontaktet ofte mor og far, fordi de var for mørke, og de lurte på hva som foregikk. Nå sitter jeg her, mange år etter, og jeg føler ofte en trang til og skrive, men hva? Hvis jeg som 18åring skulle skrevet, hva gjør jeg da med historiene? Jeg har aldri skrevet noen lange historier, de var ofte på 3-4 sider på word.
Noen tips? Noen andre som skriver her?
Sist endret av Door145; 3. november 2012 kl. 17:02.
Du skriver at du føler en trang til å skrive. Kan du ikke sette deg ned med et tankekart og lage deg en "sol" med tanker om en story. Bare la det flyte, skriv ned alle tankene, selv om de virker dumme. Bare for å en tankestrøm gående. Det er jo mange som skriver bare for å skrive. At det blir en slags ventil for hverdagslige problemer. En måte å slippe unna virkeligheten på rett og slett.

Hvis du liker å skrive, så er det jo bare å skrive. Om det ikke er så lange histoier, eller de beste historiene så betyr jo ikke det noe. Så lenge du liker det du driver med, og at det gir deg glede, så sier jeg bare: Skriv på!
1.Start blogg med skriveriene dine
2.Bli "oppdaget"
3. .........
4. Få cash, fame and bitches.(profit)
Sist endret av moret; 3. november 2012 kl. 17:08.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
1.Start blogg med skriveriene dine
2.Bli "oppdaget"
3. .........
4. Få cash, fame and bitches.(profit)
Vis hele sitatet...
Fantastisk innlegg.

Hvis du føler at du har et talent kan du jo vise frem mesterverkene dine.. Hvis ikke er det bare å skrive og nyte det. Skjønner egentlig ikke helt hva du lurer på?

En ting til: Hva konkret var det som fikk lærerne dine til å kontakte foreldre? Hva handlet historiene om?
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Fantastisk innlegg.
Vis hele sitatet...
Jeg går ut ifra at du mente dette sarkastisk....

Selv om innlegget kan se fjollete ut så er det ikke så far out allikevel.
Om man virkelig har lyst til å bli lest av mange og få testet skrivingen sin så er jo en blogg et bra verktøy.
Jeg kommer ikke på andre plattformer der man kan stå fram og presentere verkene sine for så mange personer i skriftlig form. Om jeg quoter trådstarter:
Hvis jeg som 18åring skulle skrevet, hva gjør jeg da med historiene?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke legge dem ut på en blogg? Og det samme gjelder til dette spørsmålet:
føler ofte en trang til og skrive, men hva?
Vis hele sitatet...
...eh, jeg foreslår en blogg. Da står du fri til å skrive akkurat hva du måtte ønske; uansett hva det skulle være.


(like fantastisk innlegg nå? eller er det noe annet som er fantastisk?)
Hva er motivet med skrivingen? Vil du skrive for å skrive deg tom? Eller tenker du kanskje på å skrive for å bli publisert, tjene penger på skrivingen?

Du har skrevet mange historier sier du. Hva med å fortsette med det, skrive noveller? Skriv litt lengre historier. Samle de og snart har du kanskje nok til sende de til et forlag. Er mange som har startet sin forfatterkarriere med å få trykt en novellesamling. Eller du kan kanskje få solgt de til magasiner, ukeblad, etc.

Eller du kan bestemme deg for å skrive en roman. Krever nok mer ennå skrive noveller men du har jo tiden foran deg.

Det kan være verdifullt for deg som skribent å sende inn det du skriver til forlag. Mange forlag sender bare brev tilbake om refusjon men noen gir meg en begrunnelse, hva som i deres øyne er feil, hva de mener mangler og hva som evt. bør gjøres annerledes. En mulighet da kan jo være å skrive om, også sende inn til forlag på nytt. Evt. til andre forlag.

Lykke til med skrivingen. Klarer du å bli publisert og tjene greit har du en unik jobb som du kan ta med deg uansett hvor du drar i verden.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg går ut ifra at du mente dette sarkastisk....

Selv om innlegget kan se fjollete ut så er det ikke så far out allikevel.
Om man virkelig har lyst til å bli lest av mange og få testet skrivingen sin så er jo en blogg et bra verktøy.
Jeg kommer ikke på andre plattformer der man kan stå fram og presentere verkene sine for så mange personer i skriftlig form. Om jeg quoter trådstarter:
Hvorfor ikke legge dem ut på en blogg? Og det samme gjelder til dette spørsmålet:
...eh, jeg foreslår en blogg. Da står du fri til å skrive akkurat hva du måtte ønske; uansett hva det skulle være.


(like fantastisk innlegg nå? eller er det noe annet som er fantastisk?)
Vis hele sitatet...
Ikke misforstå; Jeg var sarkastisk, men prøvde ikke å være frekk.

Det at du anbefalte å lage en blogg, tjene penger og 'føkke bitches' fikk meg bare til å le.

Jeg er også enig; Å lage en blogg er antakeligvis ikke så dumt.
Blogg? Nei vet ikke helt.
Det å skrive blogg for massene handler om veldig mye mer enn det å skrive. De som blir mye lest må hele tiden tenke på hva de skriver for å fortsatt underholde brukerne og stadig tiltrekke seg nye. Det å skrive blogg blir veldig fort svært kommersielt og tabloid, ikke ulikt forsidene til VG og Dagbladet.
Det er også få som tjener på sine blogger i forhold til hvor mange blogger som finnes.

Om målet til ts er å kunne skrive og kanskje leve av å skrive eller iallefall føler det er historier som bør fortelles så tror jeg personlig at det er mye større frihet å skrive mtp på publisering fremfor å skrive blogginnlegg. Skriver ts for å samle sine historier i en novellesamling kan fokusen være på skrivingen og kun skrivingen. Det blir mer tid til å fokusere på selve historien,språket, setningsoppbygning og budskapet i historien fremfor å tenke på hva som treffer leserne av bloggen. Det kan også være svært verdifullt å få konkrete tilbakemeldinger fra forlag på materialet som sendes inn. Selv om forlag også er kommersielle og ønsker overskudd av alle bøker så er det mange forskjellig forlag og noen er jo smalere enn andre så plutselig er det er forlag som ønsker å trykke.

My 2 cents.
Sist endret av ompapa; 3. november 2012 kl. 23:35.
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Fantastisk innlegg.

Hvis du føler at du har et talent kan du jo vise frem mesterverkene dine.. Hvis ikke er det bare å skrive og nyte det. Skjønner egentlig ikke helt hva du lurer på?

En ting til: Hva konkret var det som fikk lærerne dine til å kontakte foreldre? Hva handlet historiene om?
Vis hele sitatet...
Hm, ja. Jeg får prøve meg litt på og bare skrive, og muligens finne en måte og legge det ut på nett.. Jeg prøvde vel og finne noen andre som skrev historier osv. og ville dele erfaringer osv.

Historiene kunne handle om hva som helst, kriminelle miljøer, Drap, Depresjon, selvmord, ensomhet. Jeg hadde også skjeldent en lykkelig slutt.

Disse historiene startet vel i 4 eller 5 klasse, ikke 1 klasse som jeg skrev ista.
Jeg var aldri et sint eller trist barn, hadde det fint hjemme, har en flott familie med flinke foreldre. Men jeg ble rammet av sykdom i tidlig alder, jeg mistet mange barndomsår, jeg tror at dette er det som står bak historiene.
Jeg føler at jeg alltid har hatt en liten mørk klump inne i meg, der all smerten, sorgen osv ligger, denne tømte jeg med og skrive, fortalte jeg til mamma etter en foreldresamtale med læreren min.

Til ompapa: Takk for alle tipsene, jeg skal ta vare på de! Jeg ønsker vel bare og skrive, for og skrive, fortelle historier, forbløffe mennesker og tømme meg. Har ikke et ønske om masse penger og en flokk med bitches. Jeg vet ikke helt om det er dette jeg ønsker og gjøre for og tjene penger på, men det finner jeg vel ut langs veien
Sitat av Door145 Vis innlegg
Jeg føler at jeg alltid har hatt en liten mørk klump inne i meg, der all smerten, sorgen osv ligger, denne tømte jeg med og skrive, fortalte jeg til mamma etter en foreldresamtale med læreren min.
Vis hele sitatet...
Du kunne skrevet på maskin eller for hånd og sendt til en brevvenn, som gir deg kritikk. Og følgelig sender han/hun tilbake noe han/hun har skrevet og du gjør det samme. Etter hvert blir man flinkere til å skrive og får i tillegg en ny venn, og så kan man ta det derfra. Uansett alltid godt med venner som deler felles interesser, også når det kommer til skriving. Kanskje det finnes et "skrivelaug" i nærheten av der du bor? Vet ikke hvor utbredt noe slikt er, men kunne vært givende å interaktere med andre som også skriver. Plukke opp tips, få mer ros/kritikk, osv. Ellers gjelder det vel å bare skrive når enn det faller deg inn, noe som etter hvert bør bli oftere og oftere. Du ser noe i hverdagen og plutselig drar du en scene ut av det og tenker at du kan få det der ned på papir og lage eksempelvis en novelle ut av det. Mange steder å hente inspirasjon fra da. Beklager om dette ble rotete, skulle egentlig bare ha frem det med brevvenn og hva man evt. kan høste ut av det forholdet.
Sist endret av Tawon; 4. november 2012 kl. 02:27. Grunn: /chillern
Sitat av Door145 Vis innlegg
Hm, ja. Jeg får prøve meg litt på og bare skrive, og muligens finne en måte og legge det ut på nett.. Jeg prøvde vel og finne noen andre som skrev historier osv. og ville dele erfaringer osv.

Historiene kunne handle om hva som helst, kriminelle miljøer, Drap, Depresjon, selvmord, ensomhet. Jeg hadde også skjeldent en lykkelig slutt.

Disse historiene startet vel i 4 eller 5 klasse, ikke 1 klasse som jeg skrev ista.
Jeg var aldri et sint eller trist barn, hadde det fint hjemme, har en flott familie med flinke foreldre. Men jeg ble rammet av sykdom i tidlig alder, jeg mistet mange barndomsår, jeg tror at dette er det som står bak historiene.
Jeg føler at jeg alltid har hatt en liten mørk klump inne i meg, der all smerten, sorgen osv ligger, denne tømte jeg med og skrive, fortalte jeg til mamma etter en foreldresamtale med læreren min.

Til ompapa: Takk for alle tipsene, jeg skal ta vare på de! Jeg ønsker vel bare og skrive, for og skrive, fortelle historier, forbløffe mennesker og tømme meg. Har ikke et ønske om masse penger og en flokk med bitches. Jeg vet ikke helt om det er dette jeg ønsker og gjøre for og tjene penger på, men det finner jeg vel ut langs veien
Vis hele sitatet...

Svært mange som lykkes med det å skrive har et ganske likt utgangspunkt som deg. De gjør det ikke for pengene eller berømmelsen men for at de har noe som må ut, historier de føler de må dele. De må også tømme seg. Så jeg vil si du har et godt utgangspunkt. Nå er det bare opp til deg å kultivere dette og sørge for at du bruker det til noe positivt. Lykke til.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva med å benytte seg av denne tråden?: http://freak.no/forum/showthread.php?t=252643.

Jeg har i det siste tenkt på muligheten til å kunne danne en skriveklubb her gjennom freak.no. Er det noe som ville vært av interesse for andre freaks der ute?